Gå til innhold

Togkonduktør uthengt som rasist på sosiale medier: Nye videoopptak viser hva som faktisk skjedde på toget


Dankert

Anbefalte innlegg

lillemy02 skrev (10 timer siden):

😂 ok jeg skal tenke på deg. Nå er ikke jeg en ung dame lenger og regnes nesten som veteran blant kollegene våre så jeg er ganske så godt kjent med våre arbeidsoppgaver. Litt mer enn deg! Og bare så det er avklart så er ansvarsområdet vårt større en fengselsbetjenter dette gjenspeiler seg også i lønn blant annet.

Jøss denne synes jeg var merkelig skrevet , du snakker ned fengselsbetjenter for å fremheve deg selv? Hvordan er ansvarsområdet deres større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orly skrev (3 minutter siden):

Jøss denne synes jeg var merkelig skrevet , du snakker ned fengselsbetjenter for å fremheve deg selv? Hvordan er ansvarsområdet deres større?

Hun snakker ikke fengselsbetjenter ned. Hun sammenligner. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (18 minutter siden):

Jøss denne synes jeg var merkelig skrevet , du snakker ned fengselsbetjenter for å fremheve deg selv? Hvordan er ansvarsområdet deres større?

Cabin ansatte på fly har enda større ansvarsområde en konduktøren på toget, det har selvsagt med sikkerhet og konsekvenser å gjøre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (7 minutter siden):

Cabin ansatte på fly har enda større ansvarsområde en konduktøren på toget, det har selvsagt med sikkerhet og konsekvenser å gjøre,

Hvor mange cabin ansatte er det på et fly kontra en konduktør på en stappfull tog? Jeg spør fordi jeg lurer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SamusAran skrev (10 timer siden):

Men for å stille deg er ordentlig spørsmål, du som tydeligvis har greie på konduktører og slikt: hvilken trening i situasjonsvurdering og fysisk makt har en konduktør?

Hvor og når har jeg gitt uttrykk for at jeg har kunnskap om hvilken opplæring en konduktør har? Absolutt ingensteds. Jeg uttaler meg ut fra det jeg ser som sunn fornuft. Som nordlending bosatt i Oslo med mann som også er nordlending har det blitt noen reiser på Nordlandsbanen. Vi har opplevd småting med personer som har kikket for langt ned i flasken på nattestid, og ser da at din strategi med at konduktøren ikke skal legge hånd på trøbbelmakeren, men snu ryggen til å vente på politiet ikke fungerer.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (1 time siden):

Jøss denne synes jeg var merkelig skrevet , du snakker ned fengselsbetjenter for å fremheve deg selv? Hvordan er ansvarsområdet deres større?

Nei absolutt ikke! Jeg snakker ikke ned noe andre yrke, om det skjedde så var det absolutt ikke meningen. Grunnen tillat jeg skrev det er at flere i tråden her har antydet at vi kun jobber for servicen og eller med billetter dette stemmer aldeles ikke. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (1 time siden):

Hun snakker ikke fengselsbetjenter ned. Hun sammenligner. 

Du trenger ikke forklare for henne, fengselsbetjenter har et stort ansvar de også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (45 minutter siden):

Cabin ansatte på fly har enda større ansvarsområde en konduktøren på toget, det har selvsagt med sikkerhet og konsekvenser å gjøre,

De har ikke samme ansvarsområde nei. Ved eventuell ulykke har vi samme ansvarsområde , i tillegg er vi skadestedsledere til annet redningsmannskap tar over (politi, brannmenn). Om jeg ikke tar feil så er det piloten som er skadestedsleder på ett fly og ikke kabin ansatte. Forskjellene mellom oss er at når de er i luften så har de ansvar for sine reisende på samme måte som oss. Den største forskjellen er avgangsprosedyren vår som gjør at toget settes i bevegelse. Dette ved hver eneste stasjon. Det er dette som er det største ansvaret vi har på en «vanlig» hverdag og utgjør den største delen av jobben vår.  

Endret av lillemy02
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillemy02 skrev (43 minutter siden):

De har ikke samme ansvarsområde nei. Ved eventuell ulykke har vi samme ansvarsområde , i tillegg er vi skadestedsledere til annet redningsmannskap tar over (politi, brannmenn). Om jeg ikke tar feil så er det piloten som er skadestedsleder på ett fly og ikke kabin ansatte. Forskjellene mellom oss er at når de er i luften så har de ansvar for sine reisende på samme måte som oss. Den største forskjellen er avgangsprosedyren vår som gjør at toget settes i bevegelse. Dette ved hver eneste stasjon. Det er dette som er det største ansvaret vi har på en «vanlig» hverdag og utgjør den største delen av jobben vår.  

Jeg som forklarte meg dårlig, poenget mitt var forskjellene på konsekvenser og risiko mellom forskjellige jobber, her var det fengselsbetjenter, konduktører og cabinpersonale og lovlig bruk av tvang og makt, risikoen for konsekvensene ved en ulykke blir større når det er tog involvert en ved et fengsel, og enda større når vi snakker fly

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Jeg likte @Drizztsin løsning på problemet. Da hadde vi sluppet mange ulike saker og forsinkelser pga tull.

Om man ikke har gyldig billett, bør man ikke komme på. Rart vi ikke har ordnet en sånn løsning her i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (1 time siden):

Jeg likte @Drizztsin løsning på problemet. Da hadde vi sluppet mange ulike saker og forsinkelser pga tull.

Om man ikke har gyldig billett, bør man ikke komme på. Rart vi ikke har ordnet en sånn løsning her i Norge også.

Da hadde det vært mye forsinkelser på togene. Det tar tid å sjekke billett til alle som skal ombord på et tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (17 minutter siden):

Da hadde det vært mye forsinkelser på togene. Det tar tid å sjekke billett til alle som skal ombord på et tog.

Norge er, og har alltid vært, et tillitsbasert samfunn. Mye takket være at vi har vært, og til en viss grad fortsatt er, en homogen befolkning. Så lenge man tenker at alle andre også innretter seg etter de lover, regler og normer som finnes så vil man også selv gjøre dette. 

Dette har blitt tatt opp på blant annet Brille og Sånn er Norge. Eksempelvis selvbetjeningskasser ville ikke fungert i så veldig mange andre land. Vi stjeler ikke en sykkel bare fordi den står ulåst fordi vi vet at den tilhører noen. Det finnes mange eksempler på ting som kun fungerer i et samfunn med høy tillit. Derfor kan vi også ha et system med ubetjente vogner på toget og slippe sluser hvor man registrerer billett før man går på toget.

Kødder man med dette så kødder man med hele samfunnsstrukturen vår.

Dette var ikke nødvendigvis et svar kun til deg, men mer et generelt innlegg i tråden. Og jeg gadd ikke lete opp Drizzt sitt svar tidligere i tråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å svarteliste bråkmakerne i ettertid slik at foreldrene deres må bruke 1 år på førerkort + tid og penger på tolk for å frakte drittungene deres rundt omkring i landet, så slipper vi sånne hendelser i fremtiden. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På fly og skip er kapteinene den ubestridte øverste myndighet med støtte fra hhv co-piloter/øvrig mannskap og 1.&2. styrmann/andre offiserer. De kan legge folk i jern og sette dem i arrest.

På tog er det konduktøren. Ikke togfører fordi han er alene og har nok med sitt. Konduktørene burde få samme myndighet som fly- og skipskapteiner. Med hjelp fra togfører OM toget stoppes. Eventuelt også annet mannskap som måtte være ombord.

Sikkerhet for passasjerer og mannskap er like viktig på tog.

 

Nå har jeg sagt min mening. Gidder ikke gå inn i sidelange diskusjoner.

Takk for meg.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (44 minutter siden):

Da hadde det vært mye forsinkelser på togene. Det tar tid å sjekke billett til alle som skal ombord på et tog.

Nei. Toget forsinkes ikke. Folk må beregne nok tid å sjekke billett. Det blir neppe de største køene utenom rushtid på enkelte stasjoner typ Oslo S. Det er bare å ha nok sjekkepunkter hvor man kan sjekke billetten sin. For de som kjøper billett på mobil eller har månedskort på mobilen, er det kontrollører som kan sjekke billettene raskt. 

Fordelene er utvilsomt flere og større enn eventuelle ulemper. Alle som er på perrongen og ombord på toget har gyldig billett. Da kan konduktøren istedet fokusere på ro og orden på toget. Bråkmakerne kan håndteres av vektere på toget som griper inn ved behov og som siste utvei kaster ut ved neste stopp en passasjer som utgjør fare for andre selv om vedkommende har gyldig billett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Nei. Toget forsinkes ikke. Folk må beregne nok tid å sjekke billett. Det blir neppe de største køene utenom rushtid på enkelte stasjoner typ Oslo S. Det er bare å ha nok sjekkepunkter hvor man kan sjekke billetten sin. For de som kjøper billett på mobil eller har månedskort på mobilen, er det kontrollører som kan sjekke billettene raskt. 

Fordelene er utvilsomt flere og større enn eventuelle ulemper. Alle som er på perrongen og ombord på toget har gyldig billett. Da kan konduktøren istedet fokusere på ro og orden på toget. Bråkmakerne kan håndteres av vektere på toget som griper inn ved behov og som siste utvei kaster ut ved neste stopp en passasjer som utgjør fare for andre selv om vedkommende har gyldig billett. 

 

Tenker du da at det blir et tilsvarende system som de har i blant annet England og Nederland?

Hvor stort problem er det egentlig at folk dukker opp uten billett på toget? Taper Vy mye penger på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pipaluk skrev (27 minutter siden):

Tenker du da at det blir et tilsvarende system som de har i blant annet England og Nederland?

Hvor stort problem er det egentlig at folk dukker opp uten billett på toget? Taper Vy mye penger på dette?

Selvfølgelig taper transportselskapene penger på at folk bruker tjenesten uten å betale. De som sniker på toget koster ikke mindre enn de som sniker på bussen og på tbanen. 

Et system som forhåndsjekker passasjerenes billetter er mye tryggere for alle. Tydeligvis er det tillitbaserte samfunnet på retrett når andelen av de som misbruker tilliten øker. Det er flere steder i Europa hvor det er slik. Selv Flytoget på Gardermoen har tilsvarende system. Selvfølgelig skal de mindre stasjonene på landet som har kun 1 perrong ha andre løsninger hvor kanskje mennesker må gjøre jobben med kontrollen istedet for maskiner. 

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa blomst skrev (4 timer siden):

Det er flere her som har vist til diverse lover og forskrifter. Du jabber bare videre om at "det er ikke lov å bruke fysisk makt. Ingen andre enn politiet har lov til det". Vel, foreløpig er det bare dine ord. Du har ikke vist til noe som helst.

Jeg leste gjennom denne tråden fordi den var interessant, men reagerer på dette.

Utgangspunktet i Norge er at å bruke "fysisk makt", som det er snakket om masse i tråden, ikke er lov. Skal man ha lov til det så må det være et unntak i en lov. Politiet har f.eks. et slik unntak i politiloven. Ansatte i jernbanen har såvidt jeg vet også et unntak når det gjelder folk som sniker, men den er visst veldig begrenset. Det er noe sånt som at man kan bare holde igjen noen dersom det ikke er for voldsomt tror jeg.

Det var bare det jeg ville komme med et innspill om, altså at hovedregelen er at "fysisk makt" ikke er lov, og at det er unntakene som står i loven. Sånn sett er det umulig for brukeren du siterte å vise til en lov som sier at noen som jobber på et tog ikke kan bruke "fysisk makt".

Synes egentlig brukeren har vært flink til å vise til paragrafer og bestemmelser i hele tråden, så jeg synes du er urimelig som mener hen ikke viser til noe som helst. God kveld! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (59 minutter siden):

Tenker du da at det blir et tilsvarende system som de har i blant annet England og Nederland?

Jeg husker da jeg gikk på videregående så testet de ut de første reisekortene. Da fikk vi informasjon om at tog- og t-banestasjoner skulle bli lukket slik som i bl.a. London/England. Synes det er rart at dette ikke har skjedd enda, 15 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank skrev (2 minutter siden):

Synes egentlig brukeren har vært flink til å vise til paragrafer og bestemmelser i hele tråden, så jeg synes du er urimelig som mener hen ikke viser til noe som helst. God kveld! 🙂 

I et tidligere innlegg la jeg inn forbehold om at jeg hadde oversett noe som vedkommende hadde lagt ved. Likevel er det vist til flere paragrafer og vilkår og lignende som viser at konduktøren ikke har gjort noe galt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...