Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest
spiker i pottetta, rætt i micron 30 sekunda kokt som faen .!

Ja, metall og mikrobølgeovn er en god kombinasjon..

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, metall og mikrobølgeovn er en god kombinasjon..

:ironi:

Man tar gjerne -ut- spikeren før man putter den inn i ovnen da, vettu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hvordan jeg skal få bort "nye sko" lukt fra de nye skoa? har aldri hatt slike sko som lukter så sterkt ny.. Og gjerne uten å vaske dem?

Noen som har tips til å få bort lukt i skola, slike sko som er syntetiske og luker veldig vondt etter bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Mine tips:

-Hvis overmadrassen glir av, legg et nsb-teppe eller lignende mellom den og madrassen. Skaper mer friksjon.

- Del potetene opp i mindre biter før de kokes for at det skal gå fortere.

-Angående mikro-tipset: Jeg har prøvd dette, men det ble så mye vann i mikrobølgeovnen...

-Microfiberkluter til støvtørking. De må være helt tørre, og for å fjerne støv rister man de ut av vinduet.

-Ta vare på syltetøyglass og plastbokser fra diverse pålegg og sånn, kan brukes til oppbevaring av rester.

-Bake f.eks pizzaboller og ha med på skole/jobb som lunsj.

-Sko som lukter: I følge kjæresten min hjelper det å legge dem i en pose i fryseren.

Og så et spørsmål: Vet dere hva som kan være årsaken når det plutselig begynner å lukte råttent på badet, og hva man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så et spørsmål: Vet dere hva som kan være årsaken når det plutselig begynner å lukte råttent på badet, og hva man kan gjøre?

Prøv å rens og skyll ut av alle sluker. Problemet kan oppstå når sluk ikke er i bruk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtservietter til baby bruker jeg til rask rengjøring av badet, vasken, toalettet og gulvet rundt doskåla etter ungenes uhell. Må gjerne tørke over med en tørr klut eller dopapir vhis ikke blir kranene matte. Bruker dem ellers til å vaske av maling fra hender og slikt og har alltid med våtservietter på tur - greie å vaske hendene med før man spiser og til å tørke av picknikbenkene hvis de er skitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et overmadrasstips. Vi har to madarasser satt sammen til en med overmadrass over. Men den går ned i sprekken mellom de to madrassene. Fryktelig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette var en flott tråd! Jeg har også noen tips å komme med:

Putt et par biter fersk ingefær i vannet når du koker fisk, så lukter det ikke så mye. (Det gir ikke smak heller, ikke som jeg smaker, hvertfall).

Hvis du vil at gjærdeigen skal heve bedre/raskere: Ta en bolle som er litt mindre enn bollen med deigen. Hell oppi litt varmt vann (jeg bruker skikkelig varmt, men ikke kokende vann). Sett bollen med deigen oppi den med vannet. Da skal det være tett mellom bollene, slik at ingenting av varmen fra vannet "rømmer" ut. Dekk til deigen på vanlig måte. Jeg har noen sett med flere boller i forskjellige størrelser, og de passer perfekt til dette, bruker den største til deig og den nest største til vannet.

Det der skjønte jeg ikke helt.. hvilken bolle er oppi hvem? Det er vannet UTENPÅ deigen, som et vannbad, ikke sant? Men da må jo deigen være i den mindre bollen, og ikke i den største? Eller mener du at du setter den store oppå den lille så det kommer luft mellom vannet og deigbollen? Og damper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et overmadrasstips. Vi har to madarasser satt sammen til en med overmadrass over. Men den går ned i sprekken mellom de to madrassene. Fryktelig irriterende.

Har du festet madrassene sammen? På ikea har de "klemmer" som skrus fast på den ene madrassen slik at de holder seg sammen. Dersom du i tillegg bruker en litt tykk overmadrass burde den ikke skli ned mellom madrassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våtservietter til baby bruker jeg til rask rengjøring av badet, vasken, toalettet og gulvet rundt doskåla etter ungenes uhell. Må gjerne tørke over med en tørr klut eller dopapir vhis ikke blir kranene matte. Bruker dem ellers til å vaske av maling fra hender og slikt og har alltid med våtservietter på tur - greie å vaske hendene med før man spiser og til å tørke av picknikbenkene hvis de er skitne.

Har også to madrasser med felles overmadrass. Vi har en seng hvor de ligger oppå sengebunn uten sider. Jeg har kjøpt en sidebeskyttelse til madrassene på kid. Den sitter så stramt at madrassene ikke kan gli fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Mine husmortriks:

1. Plantene liker like lite som oss en kald dusj. Vann derfor plantene dine med lunkent vann. Da vokser de raskere og blir frodigere.

2. Bruk vaskepulver som skrubber i dusj, vask, badekar og toalett. Jeg gjør alltid det når jeg vasker badet. Sleng det på og vask med klut.

3. Hvis du har slappe grønnsaker så ikke kast de! Legg de i iskaldt vann i kjøleskapet en dag eller to og de er like ferske og crispy. (jeg bruker alltid å ha agurken i et glass med vann, da blir aldri enden som sist var kuttet ved myk og vassen.) NB! Husk å bytte vann!!!

4. Hvis du ofte kjøper urteplanter i butikk, men blir like irritert hver gang over at de dør, så trim dem jevnlig, klipp av ferske blader som du putter i en boks og fryser ned (KJEMPELURT!!!) og vann planten unnen ifra. Jeg har hatt min plante i litt over en måned nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Raptuza

For at gjærdeig til fx pizza skal heva, kan du fylla kjøkkenvasken med heitt vatn, setta steikeovnsrista over og bakebollen oppå. Dekk bollen med plast for å hindra varmetap. Og lukk vindauga på kjøkkenet, trekk kan føra til at deigen ikkje hevar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som har en fin og rask måte å vaske komfyren innvendig på? Etter at det gått litt for lang tid siden sist?

Stryk grønnsåpe på alle flater inne i komfyren. Sett den på 75 grader i 10 min eller mer, og så er det bare å skrubbe løs fastbrente rester etc. Det funker også bra på stekeplatene! Mine er dessverre grå, ikke sorte, og da syns alle rester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
<span style='color:purple'>Ja, bare vann som du koker i mikro.

...</span>

Enkleste er å slenge inn en våt kjøkkenklut, mikre 2-3 min. Vente litt og så bruker du kluten som allerede ligger der (og er blitt sterilisert) til å tørke av den oppløste møkka.

Gjør du dette hver gang du står og venter på noe på kjøkkenet, så er sure kluter og møkkete mikro en saga blott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra tråd!

Sauser og gryteretter som smaker 'skarpt' blir mye bedre med litt sukker.

Ildfaste former som har blitt svarte av svidd fett putter jeg i oppvaskkummen med maskinoppvaskmiddel et par timer. Da blir de lette å vaske etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...