Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Gjest -diddeline-
Noen som har tips til hvordan jeg skal få bort "nye sko" lukt fra de nye skoa? har aldri hatt slike sko som lukter så sterkt ny.. Og gjerne uten å vaske dem?

Noen som har tips til å få bort lukt i skola, slike sko som er syntetiske og luker veldig vondt etter bruk?

Legg de i et plast-nett og la ligge i fryseren et døgn! Jeg hadde glemt et par sko hos venninna mi og hun hadde satt de ned i kjelleren, dermed var det skikkelig "kjeller-lukt" på skoene... etter et døgn i fryseren var lukten borte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, metall og mikrobølgeovn er en god kombinasjon..

:ironi:

På vår nye micro stod det at man skulle putte en skje i, om man skulle varme veske. Dette var for å forhindre at det koker over etter at du har tatt det ut(eller noe slikt)

btw tror dere at tipset med frysern fungerer på skinnstøvletter som katten har tisset på? har vasket den men det lukter fortsatt :(

Endret av Jane F.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
På vår nye micro stod det at man skulle putte en skje i, om man skulle varme veske. Dette var for å forhindre at det koker over etter at du har tatt det ut(eller noe slikt)

Den klarer vel aluminiumsfolie også da?

NB: fører til antenning og "lynnedslag", må ikke under noen omstendigheter prøves, så fremt man ikke har en nymotens mikrobølgeovn som anbefalerbruk av metall for å forhindre et eller annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -diddeline

Hvis du skal ommøblere et rom med tunge møbler eller skap fullt av service du ikke har lyst til å ta ut kan det være greit å kunne skyve dem i stedet for å bære. For å unngå hakk og riper i gulvet kan du løfte såvidt på møbelet og legge ullsokker under. Så er det bare å skyve! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -diddeline-

Jeg vasker filtret til ventilatoren i oppvaskmaskinen, da blir det skinnene rent og jeg slipper en masse arbeid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker filtret til ventilatoren i oppvaskmaskinen, da blir det skinnene rent og jeg slipper en masse arbeid! :)

Det gjør jeg også! :) Slipper mye søl!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en stund siden sølte jeg melk på mammas teppe...:(

Det er et sånt teppe med lange tråder liksom...vet jo ikke hva det heter. Til min store forskrekkelse oppdaget jeg at trådene er blitt helt harde. Noen husmorstips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hans_*

Nokon som veit ein lur måte å reingjere persienner på?

Veit ikkje koss eg ska gripe det ann. Har sikkert 40 kvadratmeter persienner som ikkje har blitt vaska på 15 år!

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du få kjøpt et vaskeredskap med mellomrom i som er beregnet for å vaske persienner. (hos binders feks, eller der de selger persienner kanskje) Ellers pleier jeg å bruke salmiakk og zalo og bare gnure i vei, vasker litt vindu i samme slengen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå vond lukt i skoenekjøper jeg grønne skosåler med furulukt. De selges i alle skobutikkene. Jeg la slike nye såler i et par sko som allerede hadde fått vond lukt, og lukten forsvant. Men det er selvfølgelig best å legge dem i nye sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frida_*
For å unngå vond lukt i skoenekjøper jeg grønne skosåler med furulukt. De selges i alle skobutikkene. Jeg la slike nye såler i et par sko som allerede hadde fått vond lukt, og lukten forsvant. Men det er selvfølgelig best å legge dem i nye sko.

Halloooooo.

Dette er ikke husmortriks.

I så fall er mellomlagspapir i matpakka et husmortriks også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Og så et spørsmål: Vet dere hva som kan være årsaken når det plutselig begynner å lukte råttent på badet, og hva man kan gjøre?

Vaske og klore alle sluker, sjekke vannlås... og sett på varmekablene igjen. (lukten har kanskje kommet nå i sommer når kablene har vært av???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med kattehår som setter seg på klær, og er der fortsatt etter vask? Noen tips?

Klesrulle. Enten sånn med en papirrull med lim på, eller en sånn med stoff på som man drar en vei for å få hårene til å feste seg og en annen når man vil dra dem av rullen.

Eller den enda billigere varianten: gummihansker

Du bør helst gjøre dette -før- du putter dem i maskinen, så du ikke risikerer å tette maskinen helt igjen med kattehår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kristine_*
Jeg vasker filtret til ventilatoren i oppvaskmaskinen, da blir det skinnene rent og jeg slipper en masse arbeid! :)

signerer denne!!!!!!!!!! genialt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kristine_*
Vaske og klore alle sluker, sjekke vannlås... og sett på varmekablene igjen. (lukten har kanskje kommet nå i sommer når kablene har vært av???)

hvis sluken tørker ut, altså at det ikke er vann i sirkulasjon, kan det lett begynne å lukte, dette gjelder da spesielt sluker ute i baderommet som ikke har daglig kontakt med vann. hell noen liter vann nedi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...