Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jente37
Hva er dine beste husmortips?

Sånn som et triks jeg nettopp lærte (her på KG såklart!) er at man kan bruke bakepulver for å få vekk kaffesmak/lukt i termos.

Noen bedre? ;)

Alle tips mottas med stooor takk.

Vond lukt i kjøleskapet eller på et lite rom? Etter du har traktet seg kaffe, legg filteret med gruten i en kopp/bolle og legg det i kjøleskapet/rommet over natten. Det fjerner all vond lukt. Ett av de få kjerringråd som faktisk virker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Morsom og genial tråd :danse:

Her kommer et tips til:

Når du skal rengjøre speil, bruk det middelet som du alltid bruker; MEN tørk/vask det bort med kaffefilter istedet for klut/papir! Dette for å unngå de støvflekkene eller loet som alltid blir igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra tråd for et dårlig husmoremne som meg... Tror jeg må skaffe en liten bok til å samle alle rådene i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wildcat

Glimrende tråd :)

I første omgang komme rjeg bare på et tips som ikke allerede er nevnt (dette lærte jeg på ekstrem rengjøring på TV):

For at sofaen/madrassen/stolen/teppet skal lukte friskere, dryss på bakepulver, la virke i noen minutter før du støvsuger. Fungerer utmerket! Fjerner "innbodd" lukt. Man kan også strø på lavendel (f.eks) samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg bruker en gammel tannbørste til å skrubbe med rundt kraner og andre plasser hvor det er vanskelig å komme til.

hos meg er det slutt på slik skrubbing og mange typer vaskemidler etter jeg kjøpte meg dAMPVASKER. TAR ALT. BRUKER DYSEN PÅ SÅNNE EKLE PLASSER. BARE Å TØRKE AV ...FLOTT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
bruk innsiden av bananskall til å tørke bladene av plantene dine.

TAR FOR LANG TID...BÆR ALLE INN I DUSJEN. SPYLER DE OVENFRA OG ETTERPÅ UNDERFRA. BRUKER LITT KALDERE ENN LUNKENT VANN....

(UNSKYLD STORE BOKSTAVER, SLITER MED SYNET)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Avising av kjøleskap og fryser går veldig fort og greit om man bruker hårføner.

TAR FOR LANG TID....JEG KOKER OPP VANNKOKEREN. FYLLER TO SKÅLER I FRYSEREN OG LUKKER DØREN. GJØR SEG SELV.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial tråd! Har noen jeg også: :jepp:

Bruk svømmebriller når du hakker løk, da blir det ingen tårer!

Gni fingrene inn med olivenolje når du hakker chilli. Når du så vasker hendene er det ikke spor av chilli igjen!

Dassvask (den grønne -domestos?) fjerner rødvin- og blåbærflekker. Ha litt på flekken, la virke noen sekund, gni forsiktig med en fuktig klut. Vips -borte! (Ikke bruk den hvite, den bleker stoffet...)

Jeg bruker å klippe opp melkekartonger og bruke som skjærebrett til løk og andre ting som setter smak/farge. (Klipper ut de 4 "veggene" og deler i 2.)

Kaster etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker bad og kjøkken med mikrofiberkluter i kaldt vann. Bruker gjerne en sprayflaske med rent kaldt vann. Ingen såpe. Etterpå går jeg over med et tørt frottéhåndkle som gjør alt skinnende rent.

Men er det noen som har en fin og rask måte å vaske komfyren innvendig på? Etter at det gått litt for lang tid siden sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stearinpikken

*Mine innlegg*

Ifølge en kollega går løken etter nærmeste fuktige sted, og det er som regel øyene dine. Du kan da kutte løk ved siden av vasken med vannet på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker kontaktlinser, og da svir det aldri i øynene mine når jeg kutter løk.

Rart det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine beste husmortips?

Sånn som et triks jeg nettopp lærte (her på KG såklart!) er at man kan bruke bakepulver for å få vekk kaffesmak/lukt i termos.

Noen bedre? ;)

Alle tips mottas med stooor takk.

Dette er kanskje feil årstid å komme med dette tipset på, men jeg kommer nå med det likevel.

Hvis du har peis med glass foran, og skal vaske peisen er det lureste du gjør å bruke asken som ligger igjen fra veden. Ta aske på en klut, tørk av glasset, og tørk deretter av med en våt klut.

For å rense skorsteinen funker det utmerket å hive noen gamle stearinlys i peisen mens veden brenner.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er mange som allerede har kommet med kjerringråd for hvordan en skal kutte løk uten å begynne å grine.

Jeg vil likevel komme med et nytt et:

Tygg tyggis! Det funker utmerket, tro det eller ei.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Stearinpikken

Tyggistrikset har jeg prøvd uten hell.. Jeg var desperat til tider da jeg skulle kutte 5 kilo løk en sommer :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som har en fin og rask måte å vaske komfyren innvendig på? Etter at det gått litt for lang tid siden sist?

Min så ikke ut, og det var fastbrent "altmulig" i bunnen. Brukte den skrapa jeg bruker til kjeramikktoppen og skrapet det bort, så støvsugde jeg. Etter det var det enkelt å vaske der :)

Husk på at det må være tørt om du bruker støvsugeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje feil årstid å komme med dette tipset på, men jeg kommer nå med det likevel.

Hvis du har peis med glass foran, og skal vaske peisen er det lureste du gjør å bruke asken som ligger igjen fra veden. Ta aske på en klut, tørk av glasset, og tørk deretter av med en våt klut.

For å rense skorsteinen funker det utmerket å hive noen gamle stearinlys i peisen mens veden brenner.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Blås i kluten, bruk avispapir. Funker kjempefint!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggistrikset har jeg prøvd uten hell.. Jeg var desperat til tider da jeg skulle kutte 5 kilo løk en sommer :sjenert:

Hvilen tyggis brukte du? For meg funker det alltid med Extra (rød).

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...