Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

<span style='color:purple'>* Når du skal vaske mikrobølgeovnen setter du først inn en bolle vann som du mikrer 5 minutter eller så. Det løser opp alt skitten og det er enkelt å vaske etterpå.

* Vann med zalo og litt salmiakk er perfekt for vasking av vinduer.

* Eggekoker og vannkoker rengjøres enkelt ved å koke eddikvann i dem.</span>

http://forum.kvinneguiden.no/style_images/...icons/icon5.gif

http://forum.kvinneguiden.no/style_images/...icons/icon5.gif

Prøvde litt vann og eddik i vannkokeren min nå.

*POFF* sa det og halvparten av vannet ligger nå på kjøkkenbenken.... :fnise:

kan si jeg skvatt littt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal skrelle rå løk - stå ved vasken med kaldt vann rennende fra springen - da unngår du såre og rennende øyne.

I hvert fall hvis vi skal tro min mor ;)

Jeg bruker kontaktlinser og svir det ikke når jeg kutter løk. Har prøvd uten de på et par ganger og da renner det somi victoria falls. :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har en liten saan mini-krydder-glass-skaal med bakepulver, i kjoeleskapet, og under vasken i lag med soepla, fjerner all lukt. En liten skaal i et helt rom funker ogsaa for aa fjerne uoensket lukt! Bare pass paa aa putte fingeren oppi naa og da og rote litt nedi der for aa "friske opp" oppsugnings evnen. Bytter pulver hver andre uke ca i hver bolle.

Endret av Darkannie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stryk grønnsåpe på alle flater inne i komfyren. Sett den på 75 grader i 10 min eller mer, og så er det bare å skrubbe løs fastbrente rester etc. Det funker også bra på stekeplatene! Mine er dessverre grå, ikke sorte, og da syns alle rester!

Skrape beregnet på keramisk topp er helt suverent for å skrape vekk fastbrent mat på stekeplater og inni komfyren.

Etter det tar jeg stekeplatene i oppvaskmaskinen. Da holder de seg kjempefint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som veit ein lur måte å reingjere persienner på?

Veit ikkje koss eg ska gripe det ann. Har sikkert 40 kvadratmeter persienner som ikkje har blitt vaska på 15 år!

:sjenert:

Jeg henger mine over verandarekka og sprayer de med en eller annen spray(jif eller noe), lar det stå litt og skyller av med hageslangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jorun_*
:hoppe: Denne tråden er helt genial! Idag har jeg prøvd 2 av tipsene, vasket dusjnisjen i oppvaskpulver, guri malla så effektivt, må si jeg ble en smule flau :rødme: over det jeg fikk av veggene! Det andre jeg prøvde var å spraye teppet med vann og skyllemiddel, vi har hund og dermed mye hår, funket helt utrolig, alt hår ble med i støvsugeren uten at jeg måtte streve å "skure" att å fram for å få med alt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg såg på et slikt vaskeprogram på TV hvor de skylte dusjsluken med kokende vann blandet med et eller annet. Natron kanskje?! Noen som har en anelse om blandingen jeg snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere måte å bruke plastfolie på:

Legg folien i fryseren, neste gang du skal bruke den klistrer den seg ikke til alt mulig annet.

Husk å legge folien tilbake i fryseren for den blir like umulig igjen når den blir oppvarmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Må man skrive "abonnere" i et innlegg for at det skal abonneres på? Har lest mange innlegg i denne tråden av samme karakter..

Så:

Lukter det av drikkeflasker (eller du vil bruke brusflasker til noe annet enn brus), så fyll halve flaska med lunknt vann og etpar spiseskjeer grovsalt og rist. Etter et halvt minutt er lukta borte.

Jeg har mye grovsalt i vannet når jeg koker poteter. Da sprekker ikke potetene.

I dusjen ligger et lite filter som jeg har kjøpt på jernvarehandelen. Clas Olsson har dem også. Det samler opp hår som jeg kaster hver gang jeg har dusjet. Så slipper det å gå i sluken. Tror et slikt filter koster ca 10 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ikke skrive abonnoere.. men om der er et innlegg du vil ha på "mine innlegg" må du ha skrevet noe på det innlegget, derfor skriv mange "abonnoere"...

Et tips fra meg:

Om du brenner fast noe i ei panne, ildfast form e.l. Så ha i oppvakspulver og la det stå ei god stund, da løsner det som er brent fast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta ny vakeklut/microklut kvar dag på kjøkkenet. Så smører du ikkje basillar ut over bord og benkar....!!! Og skyll i kalt vatn, likar ikkje bakteriane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*
Mine husmortriks:

4. Hvis du ofte kjøper urteplanter i butikk, men blir like irritert hver gang over at de dør, så trim dem jevnlig, klipp av ferske blader som du putter i en boks og fryser ned (KJEMPELURT!!!) og vann planten unnen ifra. Jeg har hatt min plante i litt over en måned nå! :)

Urteplanene du kjøper i butikken er sådd for tett til å overleve andre steder enn på gartneriene. Dersom man napper ut de svakeste skuddene, dvs omtrent halvparten, kan planten leve lenge, også gjennom vinteren. Da kan de overleve i flere år. Det er også lurt å sette dem under lys om vinteren, f eks på en kjøkkenbenk!

Mange gjør også helt feil når de plukker blader for å bruke i matlagingen og tar kun de største bladene. Hvis man tar toppene kommer det nye skudd under. Dvs den du har tatt toppen på blir til to nye skudd. Da unngår du en høy og tynn plante uten blader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Dette var en interessant side. Noen gode tips til hvordan en skal få dusjen helt ren? Føler aldri at den blir helt ren. Det er plastikk dører i den tror jeg, så det er kanskje vanskeligere enn med glass. Trenger et enkelt og praktisk tips..

Da kjæresten min skulle selge leiligheten sin fant han ut at skyvedørene i dusjen ikke var matte, men blanke... Han mener at de var matte da han flytta inn der, og han har tydeligvis bodd der i fire år uten å gjøre det ordentlig rent noen gang (gutter...). Vi vasket dem med Jif Universal - se her:

http://www.lilleborg.no/eway/imgstore/9e841341f4.gif

De ble skinnende blanke og helt gjennomsiktige! Jif Universal bruker jeg også rundt omkring, synes det er det beste rengjøringsmiddelet jeg har prøvd. Men nå er jeg ikke en fullbefaren husmor... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine beste husmortips?

Sånn som et triks jeg nettopp lærte (her på KG såklart!) er at man kan bruke bakepulver for å få vekk kaffesmak/lukt i termos.

Noen bedre? ;)

Alle tips mottas med stooor takk.

Mitt beste husmortips: Kjøp kjeler og stekepanner av god kvalitet (f.eks. Høyang), det blir billigere fordi de varer lenger (en kjele til 500,- kroner som du har i ti år er billigere enn å kjøpe ny kjele hvert 4. år til 300,- kroner). Bruk ALDRI noe av metall i dem, kun plastredskaper. Metall skraper i stykker belegget, metallredskaper er fy-fy på kjøkkenet. Til grillen er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke egentlig husmorstips men etter at vi fikk installert varmepumpe er det blitt mindre støv. Eller lettere sagt, støvet samler seg i ett hjørne i stedet for på bilder, hyller osv. Helt glimrende.

Husk også at olje fjerner olje. Bruker matolje til å fjerne oljemaling med i stedet for whitesprite. Hendene tørker ikke ut, blir heller mykere. Smører også olje på vinduene i stedet for å bruke tape når jeg skal male vinduskarmene. Da er det bare å tørke av etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rampolina på nattevakt:)

Vask vinduene med Zalo eller Salmiakk. Ha en bøtte nr 2 med vann m/Eddik i. Eddiken tar kverken på såpa så du unngår skjolder. Herlig :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...