Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Jeg vasker den elendige keramiske toppen hver eneste dag. Jeg bruker vaskemiddel fra expert liksom, men jeg må rundvaske den hver eneste dag. Og ALL såpen må vaskes kjempenøye av, ligger det et minimum av såpe igjen på ovnen. Jeg går over med vann hundre og ørten ganger før ovnen ser rein ut. Men med en gang det tørker, så er det skjoldete igjen. Og jeg må gjerne vaske to ganger da, først før jeg lager mat, og så en time etter at maten er ferdig (må la ovnen kjøle seg ned først...) må jeg vaske den igjen. Jeg har prøvd utallige vaskemidler føles det som, men jeg greier ikke å få den til å se rein ut mer enn et par timer... :sur:

Til sånn hverdagsrengjøring som du beskriver vasker jeg først med litt oppvaskmiddel. For å få bort det belegget som jeg også synes det blir etterpå, tørker jeg over med en microfiberklut. Da forsvinner skjoldene. En skjelden gang bruker jeg rensemiddel for keramiske topper. Det holder lenge med microen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Grafica

Kjøpte sånn spray fra cillit bang, og nå er ovnen rein, og holder seg sånn! :tommelsmil: Så jeg er meget fornøyd! Tull med den dyre såpen fra expert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke keramisk topp, men en koketopp med helt flate plater. For å rengøre den, så bruker jeg zalo og en stålball fra jordan og gnur. Kjempe bra mot fastbrente flekker.

Eller så har jeg varmepumpe, og klesvasken henger der max en dag, og den er tørr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin tråd!

Her er mine triks:

Jeg har vinrester over i isterningsposer. Fryses ned og kan brukes i sauser og gryteretter.

Når jeg lager pizza lager jeg gjerne en eller to pizzabunner ekstra. Er ikke så mye mere arbeid og det bir veldig lettvint å lage pizza igjen. Steker den ekstra pizzabunnen i 5 minutter, avkjøler og legger i fryseren. Når jeg skal bruke den har jeg på fyll og setter den i ovnen i fryst tilstand.

Det er lurt å ha krydderglass og annet småtteri i en boks (en isboks f.eks, eller tupperware). Da blir det lettere å finne akkurat det en skal ha og det blir enklere å rengjøre inne i skapet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine beste husmortips?

Sånn som et triks jeg nettopp lærte (her på KG såklart!) er at man kan bruke bakepulver for å få vekk kaffesmak/lukt i termos.

Noen bedre? ;)

Alle tips mottas med stooor takk.

Jeg skrev ned alle tips over flere år.....så kom jeg over en dampvasker. hadde ike noe tro på det,men nå er det slutt på vaskemidler. vasker tak,vegger, skaper,bad. Slutt på skuring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev ned alle tips over flere år.....så kom jeg over en dampvasker. hadde ike noe tro på det,men nå er det slutt på vaskemidler. vasker tak,vegger, skaper,bad. Slutt på skuring

Blir det ikke mye fuktskader av slik rengjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags eddik? %?

Jeg bruker vanlig 7 % edikk som du får kjøpt i enhver matbutikk! :)

(Måtte sjekke hva det sto på flaska for sikkerhets skyld: IDUN klar edikk 7 % )

Heller det bare i skyllemiddelkammeret i vaskemaskinen, og ALL lukt blir borte!! Funker også på syntetisk treningstøy som stinker svette selv etter vask osv.

Har også en sprayflaske med eddikvann stående, dersom det har blitt lukt på ting som jeg ikke kan putte i vaskemaskinen. Må jo kanskje være litt forsiktig når det gjelder hva man kan spraye det på, men jeg tenker at dersom det IKKE tåler edikkspray, så er det jo uansett ødelagt pga lukta!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanlig 7 % edikk som du får kjøpt i enhver matbutikk! :)

(Måtte sjekke hva det sto på flaska for sikkerhets skyld: IDUN klar edikk 7 % )

Heller det bare i skyllemiddelkammeret i vaskemaskinen, og ALL lukt blir borte!! Funker også på syntetisk treningstøy som stinker svette selv etter vask osv.

Har også en sprayflaske med eddikvann stående, dersom det har blitt lukt på ting som jeg ikke kan putte i vaskemaskinen. Må jo kanskje være litt forsiktig når det gjelder hva man kan spraye det på, men jeg tenker at dersom det IKKE tåler edikkspray, så er det jo uansett ødelagt pga lukta!! :)

Tusen takk - da skal jeg prøve det trikset! Det høres jo litt rart ut at noe som lukter så sterkt skal ta bort anna lukt...men her er det jo bare å stole på andres erfaringer!!!! Sånne syntetisk superundertøy får av og til sånn rar lukt - skal prøve eddik neste gang jeg vasker slikt tøy!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På grunn av atopisk eksem på hendene, bruker jeg av og til engangshansker når jeg håndterer matvarer. Kanskje ikke så miljøvennlig, men det er 3 år siden jeg kjøpte esker, så noen storforbruker har jeg ikke blitt uansett.

Poster dette her som et husmortriks fordi det er genialt å bruke når du skjærer løk -- ingen vond lukt på hendene etterpå.

Genialt når jeg baker gjærbakst. Deigen kan blandes med hendene istedenfor kjøkkenmaskin. Det gir bedre og luftigere resultat, samtidig som det er litt gøyere å bake "hands on".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg prøvde dette for ikke så lenge siden og jeg må si jeg ble skuffet. Visst så jeg litt forskjell etter at søltøyet hadde ligget en stund, men det ble ikke skikkelig blankt. Dessuten måtte det ligge en god stund før det ble noen forskjell. Synd egentlig for det hørtes veldig lovende ut, men heretter blir nok sølvtøyet pusset på vanlig måte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var i denne tråden jeg leste om å bruke grønnsåpe for å vaske stekeovnen, ville så gjerne bare si TUSEN TAKK til den personen som tipset angående dette.

Det er et SUPERT tips!

Skulle vaske stekeovnen min etter jul, en del fett som hadde satt seg fast og den så ikke så veldig ny og pen ut lengre. Smurte inn alle flater som ikke er selvrensende med grønnsåpe, satte stekeovnen på 75C og lot det stå slik i 15 min.. etterpå var det bare å vaske bort dritten og skure litt på de vanskeligste flekkene og vips så var ovnen SOM NY! Det var helt utrolig.

Også tipset om vann, sitrondråper i microen er helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vinrester over i isterningsposer. Fryses ned og kan brukes i sauser og gryteretter.

Smart! Hvorfor kommer man aldri på slikt helt av seg selv, tro...?

*leser interessert videre i tråden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg såg på et slikt vaskeprogram på TV hvor de skylte dusjsluken med kokende vann blandet med et eller annet. Natron kanskje?! Noen som har en anelse om blandingen jeg snakker om?

Plumbo kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre tips her altså... har brukt 2,5 time på å skrive ned alle nå, thihii:D

Noen som har tips hva man kan gjøre med hundehår? Har hund, og bor slik at man er nødt å ha hunden i stua, han røyter ekstremt og støvsuger 3-4 om dagen. Har også en liten en å ta meg av, så kan jo ikke bruke mesteparten av dagen på støvsuging eller. støvet/hårdottene samler seg på bare 5-10min, og man må jo børste seg av føttene hver gang man skal sette seg godt til rette i sofa med føtter oppi. Leier i sokkel, og har ikke lov å sette hunden uttafor, så det er eller ikke noe alternativ. Men finnes ikke noe man kan bruke som tiltrekkes hår e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Supre tips her altså... har brukt 2,5 time på å skrive ned alle nå, thihii:D

Noen som har tips hva man kan gjøre med hundehår? Har hund, og bor slik at man er nødt å ha hunden i stua, han røyter ekstremt og støvsuger 3-4 om dagen. Har også en liten en å ta meg av, så kan jo ikke bruke mesteparten av dagen på støvsuging eller. støvet/hårdottene samler seg på bare 5-10min, og man må jo børste seg av føttene hver gang man skal sette seg godt til rette i sofa med føtter oppi. Leier i sokkel, og har ikke lov å sette hunden uttafor, så det er eller ikke noe alternativ. Men finnes ikke noe man kan bruke som tiltrekkes hår e.l?

Hei,jeg har ikke dyr men fy så tungvindt.Vennina mi sa en gang, at ho sin hund røyta masse men så bytta ho til ett annet merke på foret, så kunne ho merke en veldig forsjell.Mulig du allrede har prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jeg har ikke dyr men fy så tungvindt.Vennina mi sa en gang, at ho sin hund røyta masse men så bytta ho til ett annet merke på foret, så kunne ho merke en veldig forsjell.Mulig du allrede har prøvd det.

Ja, har prøvd forskjellige for... fungerer litt med sånn dyrt for du får hos dyrlege med masse vitaminer i, men ikke betydelig mye akkurat. Tenker det må da finnes noe boks man kan bare sette på gulvet, som trekker til seg hårene? Eller kanskje jeg må melde meg på skaper'n :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, har prøvd forskjellige for... fungerer litt med sånn dyrt for du får hos dyrlege med masse vitaminer i, men ikke betydelig mye akkurat. Tenker det må da finnes noe boks man kan bare sette på gulvet, som trekker til seg hårene? Eller kanskje jeg må melde meg på skaper'n :P

Kjøp en god hundebørste og børst hunden hver dag!

:pasha:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...