Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Aina_*
Skrevet

For å unngå å brenne grøt eller lignende.

Legg tre mynter på kokeplata.

Har kun prøvd det på vanlig komfyr, ikke keramisk topp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Legg gullsmykker i en blanding med bakepulver, zalo og salmiakk....viola...skinnende blanke. :)

Er det mulig om smykket har stener på seg og slikt?

Skrevet

Når man skal bruke grønnsåpe til å vaske komfyren, mener dere sånn "vanlig" flytende som man vasker gulvet med eller sånn du kjøper på apoteket?

Skrevet

Har funnet ut at den blå IKEA-posen kan brukes til så mangt. Akkurat nå har jeg bare en i huset, men den tar jeg papirsøppelet oppi. Jeg har et stykke å gå til papirkonteineren, så jeg får ikke gått så ofte, men da kan jeg gå når posen er nesten full (for da rasker jeg med meg aviser og slikt jeg ikke har tatt oppi posen før jeg bærer den ut). Det er plass til mye papir og siden jeg bor alene, trenger jeg bare å gå en gang i mnd.

Gjest Gjest_Kvisten_*
Skrevet

Jeg har ganske mange, men hvis du trenger vasketips anbefaler jeg boka "Flekkfritt", utrolig mye lurt der!

De jeg bruker mest i hverdagen:

-Bland litt zalo, vanilje essens i en sprayflaske og fyll opp med vann. Fjerner lukt og lukter godt :D

-Ha en skål med vanilje essens og en med natron i kjøleskapet, da lukter det ikke vondt.

-Sitron essens i hjørnene i taket får edderkopper til å holde seg unna.

-Hvis du vil spare penger holder det med nylonvask som eneste vaskemiddel. Funker på vinduer, gulv, tepper, bilen, klær.. Ja stort sett alt!

-Ett såpestykke i klesskapet får klærne til å lukte godt:)

Hmm.. Kommer ikke på mer, får heller spørre hvis det er noe noen lurer på ;) Har utrolig mange!

Vil forresten ikke anbefale å legge smykker med steiner i den blandinga under her, kan slite veldig.

Ellers kan binders også brukes istedenfor mynter på komfyren;)

Gjest Gjest_Nygift_*
Skrevet

Ang. salt til peeling, så blander jeg salt med en billig men ikke altfor flytende fuktighetskrem.

Jeg peller meg med deg før jeg dusjer, saltet er veldig effektivt, men litt tøft for huden, men sammen med kremen, får du den slikehuden etter dusjen, og kan fukte deg med din vanlig fuktighetskrem, dog med mindre... Dobbel økonomisk gevinst!

Jeg slenger eddik i oppvaskmaskinen dersom jeg skal vaske noe som det har vært egg eller fisk i, da lukter det ikke verken av glass, fat eller maskin.

Jeg har en gang i blant litt dorens i sluket på håndvask, kjøkkenvask, dusj, og lar det stå over natten, lar deretter varmt vann renne godt om morgenen, og det tetter seg ikke mer.

Jeg har egne søppelkasser (klassiske kjøkken-pedal-saker) til glass og plast oppsamling, enkelt og lett å forstå for gjester, ettersom jeg har Dymo-merket lokkene.

Gjest tv-titter
Skrevet
Hva gjør jeg med SKIKKELIG fastbrendt grøtrester/sauser i kasserolle?

Mannen har laget formiddagsmat på lørdag (all honnør til ham altså!! ), men var desverr elitt uheldig med grøten. Det er flere millimeter med brunt nedi kasserollen, og jeg liker den så godt at vil ikke kaste!!

Tips? :)

så på how clean is your house at de kjelen, og fylte med cola. Dekk restene, eller hvis det bare er akkurat i bunnen ca en cm høyde, og kok opp. Da kunne de bare ta en sleiv og løfte ut restene. Skummelt! (men ikke så ekkelt som å se en tann etse bort i løpet av en natt hvis du legger den i et eggeglass av cola. Forutsetter selvfølgelig at du har mistet en tann, og kan bruke den til dette eksperimentet)

Gjest Gjest_Kvisten_*
Skrevet

Ellers kan du ta å hive i en slik tabelett som skal i vaskemaskin. Smuldre den opp, ha i kokende vann og vent ca 30 min:)

Dette funker på ekstreme kaffekanner også! Jeg bruke det da jeg jobbet på sykehuset, der begynte de å flasse i bunnen, hadde ikke blitt renset noengang.. Gjorde dette trikset og vips-kannene var som nye:)

• 1 måned senere...
Skrevet

Når noe har svidd seg fast i kjelen syns jeg det som fungerer best er å la kjelen stå med litt vann i bunnen og noen teskjeer bakepuvler. Etter noen timer sklir all gøggen enkelt av.

• 2 måneder senere...
Skrevet

For å rengjøre mikrobølgeovn enkelt: Sett en stor bolle med vann, gjerne med litt sitronsaft, i mikroen kjør noen minutter slik at det utvikles damp. Da er det bare å tørke over inne i mikroen etterpå, fordi all skitten løsner.

Og et triks jeg nylig har oppdaget : for å fjerne belegg etter stål (bestikk osv) på tallerkner og fat, puss med stålpuss og flekkene forsvinner med en gang.

Sikkert noen som har nevnt, men oppvaskmaskinpulver tar det meste, f.eks kan man bløtlegge rister og slik fra stekeovnen i vann iblandet oppvaskmaskinpulver og skitten løsner.

Skrevet

Genial tråd med masse gode tips. Nesten så jeg får lyst til å vaske.... :sjokkert:

Her er mine beste tips:

* Zalo og eddik på vinduene kan ikke sies for ofte. Etter at vindusvasken er unnagjort, hvis vannet ikke er for skittent, legger jeg oppi det jeg har av krystallvaser og -lysestaker så de får ligge og godgjøre seg i eddikvannet. Denne blandingen gjør at krystallet stråler!

* Sølvtøy: Oppbevar alltid sølvet lufttett, så slipper du oksideringen som gjør sølvet svart. Jeg har en eske til sølvtøy, og etter at sølvtøyet er lagt ned, legger jeg gladpack/plastfolie tett rundt det før lokket legges på. Da slipper du unna med mye sjeldnere puss! :jepp:

* Jeg har et nokså lite bad med både vaskemaskin og tørketrommel, noe som genererer uhorvelige mengder med støv. Har derfor alltid en microfiberklut liggende klar som lett fuktet brukes på speil, servant, benk og vinduskarm. Tar meg bare minuttet å gå over dette morgen og kveld (støvet legger seg faktisk så fort når det er mye klesvask..) Har også alltid liggende "våtservietter" fra europris som brukes til å gå kjapt over toalettet daglig. Så blir den ukentlige "ordentlige vasken" mye lettere når ikke alt får sjans til å gro inn.

* Støvsugeren brukes til støvtørking av lampeskjermer, madrasser, bilder, hyller.. you name it. Har et hendig lite munnstykke (det samme som jeg bruker til sofaen), og skrur ned sugeeffekten, så går det veldig fint å bruke støvsugeren til nesten hva det skulle være.

* Kattehår/hundehår: jeg bruker Furminator "børste" på mine dyr, og syns den har hjulpet veldig godt. Har også en "nal" som jeg kjøpte på felleskjøpet (hvor jeg også handler dyrefòr), som brukes på sofaen med stort hell hvis jeg er for lat til å dra frem støvsugeren. Hadde tidligere en sånn billig robomop fra clas ohlsson (ca 400 kr) som fikk gå om natten, og synes det funket ok i forhold til å "samle opp" dyrehårene. Riktig nok lå det noe her og der, men i det minste klumpet sammen en tre fire steder i huset, i stedetfor ett og ett hår overalt. Lettere å fjerne fire dotter med hår, enn ett og ett hårstrå... :)

Kom forresten på en ting til med eddik/zalo-blandingen. Jeg har overhodet ikke noe vitenskapelig belegg for å hevde dette, men jeg bruker jo av og til blandingen etter vindusvask (selvsagt kun hvis jeg bare har vasket vinduer innvendig og vannet er nokså rent) til å tørke støv over større flater i huset, med microfiberklut eller rett og slett vindusskinnet. Jeg mener at dette fører til at det tar lengre tid før støvet legger seg igjen. Aner som sagt ikke om det er noe belegg for det, men synes det virker sånn.

Skrevet
Genial tråd ja...

Noen som har tips til hvordan jeg kan fjerne rester etter dobbelsidig teip??

Har et gammelt tremøbel hvor det sitter igjen tape/lim-rester - og vil ikke at malinga skal gå av, så tør ikke bruke kniv eller noe...

Noe vaskemiddel f.eks som egner seg til sånt??

Kjøpe sitrus-spray i farvehandel. Har ikke prøvd på tremøbler, men er ganske magisk andre steder, aldri opplevd at jeg har tatt maling eller lakk.

Vaskepulver til å vaske dusjen tipset, rett og slett genialt, 3 min og skinnende ren dusj.

Vasker doen med våtservietter, og tørker over med dopapir. slipper loete do.

Skrevet

Kjmpe nyttig tråd :) :)

Kjøpte ett munnsykke til støvsugeren på clas olson som jeg ELSKER!

Kan Støvsuge tepper, pledd, duken mens den ligger på bordet, og gardinene mens de henger... Perfekt til Hunde og katte senga!!

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134365954

Drar over gulvene med tørrmoppen fler ganger daglig.

Den tar all pelsen dyra legger igjen bla.a...

Noen som har gode tips til fjerning av hår på klær??

Har ikke tørketrommel! :tristbla:

Har kjøpt noen vaskeballer på nyttig.no som jeg slenger i vaskemaskina med klærne, det hjelper litt....

http://www.nyttig.no/produkt.cfm?id=1617

Skrevet (endret)

Er ikke det et sånt munnstykke som vanligvis følger med alle støvsugere til sofa/tepper og lignende? Jeg har et slikt et som jeg fikk med da jeg kjøpte støvsugeren min, og bruker det til møblene daglig, gardinene, lampeskjermer, bilder, hyller, og...og... Med tre katter i hus hadde jeg vært helt hjelpeløs uten! :jepp:

Endret av bombadilla
Skrevet
Er ikke det et sånt munnstykke som vanligvis følger med alle støvsugere til sofa/tepper og lignende? Jeg har et slikt et som jeg fikk med da jeg kjøpte støvsugeren min, og bruker det til møblene daglig, gardinene, lampeskjermer, bilder, hyller, og...og... Med tre katter i hus hadde jeg vært helt hjelpeløs uten! :jepp:

Det stemmer! :) Elsker den!!!

Alt av tilbehør til støvsugeren vår ble borte under flytting :P

Skrevet

Her var det utrolig mye geniale tips :enig:

*mine innlegg*

Skrevet

digger denne tråden!

takk til alle dere som har gjort hverdagen min så mye lettere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...