Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg skal vaske "vinduet" i ovnen (den man fyrer i) tar jeg en våt klut og dypper tuppen i litt aske som jeg gnir inn vinduet med. Da forsvinner alt. Etterpå vasker jeg vinduet med Jif og tørker av som vanlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom alle tipsene nå.

Mange supre tips også mange som jeg bruker daglig.

Et tips fra meg angående å kutte løk uten å gråte.

Tenn et stearinlys på benken hvor du kutter løken, da svir det ikke

i øynene og da slipper man tårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal vaske "vinduet" i ovnen (den man fyrer i) tar jeg en våt klut og dypper tuppen i litt aske som jeg gnir inn vinduet med. Da forsvinner alt. Etterpå vasker jeg vinduet med Jif og tørker av som vanlig:)

Jeg gjør det samme, men bruker avispapir som jeg krøller sammen og dypper i vann først og så aske. Det er helt utrolig hvor lett sotet forsvinner. Gnir over med tørt avispapir til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også tipse om at Mr.Muscle har en helt fantastisk spray som man bruker til å gjøre rent inni ovnen med. All fastbrent dritt løsnet så lett som bare det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lei av at strømpebuksene rakner?

FØR du bruker den, skyll den i iskaldt vann, å heng den til tørk. da bevarer du fibrene i str buksa, og den rakner ikke så fort:)

Dersom du er plaget av at strømpebuksene rakner opp pga negler når du tar dei på: Bruk eingangshansker når du tar dei på!

Endret av muesli_5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om strømpebuksene har fått ett hull eller to (slike tynne strømper), så kan du bruke blank neglelakk for å reparere dem til du får de av deg.

Husker farmor alltid pleide å gjøre det med mine når jeg var mindre hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Og om strømpebuksene har fått ett hull eller to (slike tynne strømper), så kan du bruke blank neglelakk for å reparere dem til du får de av deg.

Husker farmor alltid pleide å gjøre det med mine når jeg var mindre hehe

Eller så kan man bruke hårspray, men bare på små hull da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinduene blir blanke og fine med nylonvask :tommel:

Og brukte tannbørster er perfekte til å bruke på steder der man ikke kommer så lett til.

hva er egentlig nylonvask? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest hele traaden og beklager derfor paa forhaand om dette tipset allerede har vaert omtalt.

Jeg er helt ubrukelig med vindusnal, det blir striper over hele vinduet. Naa vasker jeg vinduet med zalo og toerker over med avispapir til det blir toert, blankt og stripe-fritt :biggrin:

Det er ogsaa fin trim for overarmene om man har mange vinduer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondt lukt på do etter å ha gjort #2?

Svovel fjerner drittlukt (bokstavelig talt), så tenn en fyrstikk og lukten blir kanskje ikke borte, men iallfall lukter det ikke så ille lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vinduer/speil: nylonvask! Ingen over, ingen ved siden. Jeg bruker denne når jeg vasker inni bilen min og - det blir så rent og pent.

På kjøkkenet: jif og alt det der er historie, nå er det bare produkter fra House Doctor (kjøper det fra nettbutikk i Danmark, www.nordhjem.dk, el fra diverse forhandlere her i Norge). Sprayene inneholder eteriske oljer og dufter så deilig og naturlig.

Støvkluter fra Jordan tar vekk alt uønsket støv.

Bakepulver og melis blandet fjerner maur dersom det er et problem.

Gladpak ligger alltid i kjøleskapet, og det er ikke lenger noe problem å rulle ut litt plast å ha over mat etc.

misfargede hvitt tøy? en dæsj med klorin i vaskemaskinen sammen med pulveret fjerner alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til vinduer/speil: nylonvask! Ingen over, ingen ved siden. Jeg bruker denne når jeg vasker inni bilen min og - det blir så rent og pent.

På kjøkkenet: jif og alt det der er historie, nå er det bare produkter fra House Doctor (kjøper det fra nettbutikk i Danmark, www.nordhjem.dk, el fra diverse forhandlere her i Norge). Sprayene inneholder eteriske oljer og dufter så deilig og naturlig.

Støvkluter fra Jordan tar vekk alt uønsket støv.

Bakepulver og melis blandet fjerner maur dersom det er et problem.

Gladpak ligger alltid i kjøleskapet, og det er ikke lenger noe problem å rulle ut litt plast å ha over mat etc.

misfargede hvitt tøy? en dæsj med klorin i vaskemaskinen sammen med pulveret fjerner alt.

I tillegg til å slite noe voldsomt på tøyet ;) Om du har lyst til at kampsportdrakten din skal revne på trening, er det en god idé å vaske den i klorin. Om du derimot foretrekker en gi uten hull, lar man klorinen stå pent i skapet med korken på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Vinduene blir blanke og fine med nylonvask :tommel:

Og brukte tannbørster er perfekte til å bruke på steder der man ikke kommer så lett til.

Det er et klassisk knep fra militæret å tørke vinduene med avispapir. Genialt!

Endret av Sparta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha salt på flekker av rødvin. Det trekker til seg fuktighet og fjerner fargen. Kan støvsuges opp dagen etter. Bare husk på å dekke flekken helt. Ikke vær redd for å bruke for mye.

Potetmel fungerer også bra på rødvin med samme fremgangsmåte.

Hakk i treflater kan en få vekk ved å bruke fuktig klut og dampe det opp med strykjernet. Det blir mye mindre synlig etterpå.

Plastposer tar mindre plass hvis de pakkes i små baller ved å snurre dem hardt sammen og så trer håndtakene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vask av stål-hvitevarer er det o så genialt med BABYOLJE. :babysmokk: :babysmokk: Faktisk møe bedre enn stålrens som sikkert heller ikke er spes bra for miljøet ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...