Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Jeg vasker knottene til komfyren i oppvaskmaskinen med jevne mellomrom.

Da blir de ikke så klissete! :)

Samme med slukene i vasken, de som samler "rusk".

Også har jeg nettopp funnet ut at det går fint an å vaske joggesko i vaskemaskinen. Da slipper de å bli så fulle av svette! :sprettoy:

der satte du meg på noe,men hvordan tar man de av?

kliss kan man alltids tørke av,men det legger seg inni der kluten ikke når

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knottene får du av med en kniv bak knottene og drar de ut. (merkelig forklart)

For å få opp hår og annet i vasken på badet, bruker jeg en Q-tips som jeg snurrer rundt nede i sluket. Alt fester seg på og lett å kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hobbyhusmor
Vaskeservietter til baby (av den billige typen) er utmerket til å tørke støv på badet med, og gjør vask og armatur fint og blankt.

Jeg har en slik pakke i bilen også og bruker den til å tørke over interiøret i ny og ne samt fin å ha til småbarnfingre som blir grisete etter is og annet inntak av klissete føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor
Har hørt at man ikke skal varme opp ris igjen. pga giftstoffer. Så ris skal visst helst hives med en gang.

Har ikke jeg hørt om, har du link? :sjenert:

Jeg fryser overskuddsris og bruker den til stekt ris, rislapper, i brød ol.

Tips: når du går ut på kjøkkenet; plukk med deg skitne kopper etc.

Ha flere korger til smånips stående og rydd i korgene innimellom. Da slipper du masse smårot, men husk å rydde innimellom ellers blir det storrot...

Glimrende tråd som jeg egentlig bare ville ha på egne innlegg... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en genial tråd!

Nå blir det kåne av meg likevel ;)

Har ikke noen tips å komme med selv som ikke har blitt skrevet opp, tror jeg.. (leste bare 2 sider).

Jo forresten: Har du rustfritt stål hjemme, så vask det med fille og spray (bare vangli måte) så tar du olje (olivenolje o.l) på en papirklatt og smører over i tynt lag. Da blir det ingen skjolder og det blir "mykere" fordi oljen metter porene i metallet :)

Endret av Tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avising av kjøleskap og fryser går veldig fort og greit om man bruker hårføner.

eg tar en bolle med kokende vann i hver hylle og lukker døren. fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvite flekker på bordet etter glass etc. fjernes enkelt med en blanding av Vaselinolje og Rødsprit.

Ta 2/3 vaselinolje på en tørr klut, og tynn ut med 1/3 rødsprit.

Vips er flekkene borte.

Rødvin på teppe etc. Hell på med potetmel, dekk rikelig og støvsug det opp dagen etter. Har selv prøvd det mange ganger, også på lyse tepper. Mye bedre enn salt.

Så gøy at denne tråden fikk nytt liv. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Putter oppvaskkosten i oppvaskmaskinen sammen med bestikket med jevne mellomrom.

(gamle, rene oppvaskbørster funker godt til å vaske vasken og badetkaret på badet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sånn peelinghansker man får kjøpt på body shop ect til å vaske badekar og dusj med. Tar de bare på hendene og litt såpe så stryker jeg bare hendene der det skal vaskes. Den enkelste måten jeg har vært borti. Brukte oppvasktbørste før, men hadde ikke samme kontroll og fikk litt vondt i håndleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du teppe på gulvet og husdyr så bland litt tøymykner (en halv dl) med vann i en en sprayflaske og dusj teppet før du støvsuger. Da får du garantert med deg alle hår.

Lukter godt gjør det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sånn peelinghansker man får kjøpt på body shop ect til å vaske badekar og dusj med. Tar de bare på hendene og litt såpe så stryker jeg bare hendene der det skal vaskes. Den enkelste måten jeg har vært borti. Brukte oppvasktbørste før, men hadde ikke samme kontroll og fikk litt vondt i håndleddet.

GENIALT!!! :klappe:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sånn peelinghansker man får kjøpt på body shop ect til å vaske badekar og dusj med. Tar de bare på hendene og litt såpe så stryker jeg bare hendene der det skal vaskes. Den enkelste måten jeg har vært borti. Brukte oppvasktbørste før, men hadde ikke samme kontroll og fikk litt vondt i håndleddet.

Så lurt! Det må jeg prøve :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigerjente
Jeg bruker sånn peelinghansker man får kjøpt på body shop ect til å vaske badekar og dusj med. Tar de bare på hendene og litt såpe så stryker jeg bare hendene der det skal vaskes. Den enkelste måten jeg har vært borti. Brukte oppvasktbørste før, men hadde ikke samme kontroll og fikk litt vondt i håndleddet.

GENIALT!!! :klappe:

Så lurt! Det må jeg prøve :jepp:

:fnise: Nå kommer jeg til å se det ann på kundene hvem som skal peele seg, og hvem som skal hjem å vaske dusjen når de kjøper skrubbehanske hos meg :skratte:

Det var for øvrig en genial ting, og jeg skal prøve det senere i dag

Endret av Tigerjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Doe

Genial tråd, selv om jeg ikkje er husmor ;)

Hvis du har rust på kniver eller sakser, skjær gjennom en løk, så forsvinner det.. har også hørt at de blir skarpere av det.. har aldri prøvd det selv, men det skal visst virke..

Siden jeg er sydame har jeg veldig mange sakser i min lille leilighet.. og hvis de blir sløve eller får små hakk, så sliper jeg de med syltetøyglass. Jeg "klipper" over glasset noen ganger, der det blir smalt rett under der du skrur på korken, og så er saksa like god som ny :) med mindre det er snakk om veldig store hakk da.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gjøre "noe" hver dag. Vasker minst en maskin tøy hver dag, passer på å tromle, brette og stryke samme dag ellers samler det seg fort i uoverkommelige hauger.

Sengetøy tar jeg et og ett laken eller dynetrekk i trommelen om gangen. Tar man det ut med en gang, er det så godt som nystrøket.

Ellers hadde jeg masse små syprosjekt som jeg vil til bunns i. Barnebukser som blir for korte eller får hull, klippes ofte av til shorts osv. Nå tar jeg et "prosjekt" hver dag, og snart er jeg til bunns i syhaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må jeg ha på mine innlegg.

Har du teppe på gulvet og husdyr så bland litt tøymykner (en halv dl) med vann i en en sprayflaske og dusj teppet før du støvsuger. Da får du garantert med deg alle hår.

Lukter godt gjør det også.

Dette må prøves. Med en veldig hårete hund får vi aldri med alle hårene...

Hittil har vi brukt klesbørste. Resultatet blir bra, men mye jobb...

Ellers sorterer vi bestikket når vi putter det inn i oppvaskmaskinen.

Sorterer også sokkene når de henges opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...