Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har tips til støv? Jeg har svarte bord, hyller o.l. i stua.. i løpet av et par timer blir det støvflelkker og andre flekker som kommer på bordet. jeg må tørke over de flere ganger daglig omtrent. jeg har støv på hjernen, hater støv!!!

hørt mye bra om eddik.. har nettopp tatt en liten kopp med eddik på badet der kattene mine har sandkasse.. det lukter forferdelig bæsj der inne (jeg er flink til å rengjøre kassa, en gang om dagen)... håper det vil hjelpe..

Skrevet

Kanskje ikke akkurat et husmortips, men swiffer duster funker kjempebra mot støv. Hadde ikke trodd de var så bra som de faktisk viser seg å være.

Skrevet

Det beste for å vaske speil og vinduer (og feks vannkraner og andre metalliske/glassflater) syns jeg er mikrofiberkluter. Jordan har en veldig god en som er spesielt laget for glass. Den er lilla og fås i velassorterte dagligvarebutikker. Med mikrofiberklut trengs ikke vaskemiddel i det hele tatt, og det blir ingen skjolder! Hvis det er mye veistøv etc på vinduene ute, pleier jeg å slenge masse vann på med en svamp, få det av med en nal, og deretter vaske som vanlig med mikrofiberklut og bare varmt vann. Har aldri før hatt så blanke vinduer!

Hvis du har en te-/kaffekopp med stygt belegg i, kan du enkelt fjerne det ved å fylle den til randen med vann med en dråpe klor i. Husk bare å vaske godt etterpå!

Om du drikker finmalt kaffe, feks espresso, kan gruten helles i avløpet for å hindre tilstopninger. Gruten er så tung at den tar med seg mye møkk gjennom avløpet. Har prøvd enkelte ganger med filtermalt, men ikke lenge nok til å se om det også er greit. Jeg drikker stort sett finmalt kaffe (maler selv), og avløpet er aldri tett på kjøkkenet.

• Liker 1
Skrevet
noen som har tips til støv? Jeg har svarte bord, hyller o.l. i stua.. i løpet av et par timer blir det støvflelkker og andre flekker som kommer på bordet. jeg må tørke over de flere ganger daglig omtrent. jeg har støv på hjernen, hater støv!!!

hørt mye bra om eddik.. har nettopp tatt en liten kopp med eddik på badet der kattene mine har sandkasse.. det lukter forferdelig bæsj der inne (jeg er flink til å rengjøre kassa, en gang om dagen)... håper det vil hjelpe..

Flott tråd! Mange bra tips her!

Kanskje det hjelper å skifte kattesand? Prøv selv-klumpende sand, feks Everclean. Det lukter ingenting hos oss i alle fall!

Skrevet
Den var ganske smart! skal prøve det i morra. Fryseren min er veldig igjennfryst, og det vil ta dager å tine den normalt. Har tilogmed prøvd med hammer og kniv dum som jeg er.. takk :)

Fungerer sikkert, men jeg er litt engstelig for kombinasjonen med vann og elektriske apparater, dessuten er jeg genuint lat.

Slik gjør jeg det:

Setter ei bøtte med varmt vann nedi og klapper igjen lokket. Tar en kopp kaffe til. Imellomtiden løsner isen. Det er bare å samle den opp. Hvis noe sitter fast, bruk en stekespade av tre - ikke bruk kniv. Bruker av og til hammer til å banke lett på isflak som sitter fast i hyllekanter o.l. slik at de går i stykker og kan fjernes.

Er det mye is, må du kanskje bytte vann et par ganger.

I fryseskap kan man bruke flere boller med varm vann, men husk å få ut isen før den tiner for mye. Ellers kan det bli mye vann som renner ut.

Skrevet
Kanskje ikke akkurat et husmortips, men swiffer duster funker kjempebra mot støv. Hadde ikke trodd de var så bra som de faktisk viser seg å være.

Signerer denne. Swiffer har blitt min nye bestevenn :ler:

Skrevet
Fungerer sikkert, men jeg er litt engstelig for kombinasjonen med vann og elektriske apparater, dessuten er jeg genuint lat.

Det gikk bra det, fryseren min er så liten, så jeg hadde ikke føneren inni, bare rett utenfor. (den er så liten at jeg må dele grandiosaen i to får å få plass til den. er slikt et mini kjøleskap) Det tok litt tid, men tilslutt ordnet det seg. Må avise den annehver uke nå, så den ikke blir like igjenngrodd.

men on topic, hvis du plages med midd og lo fra lakenet på overmadrassen i senga, finn fram støvsugeren og støvsug bort alt sammen. ikke alle som tenker på det:)

Skrevet

Mange flotte råd !

Jeg er litt sånn liste-person. Så; jeg har en tavle som henger på kjøleskapet, en sånn som du kan skrive på, og viske ut med papir.

Ved morgenkaffen setter jeg meg ned og skriver ned dagens gjøremål. Flott system for meg! Veldig tilfredstillende å krysse ut tingene etterhvert :-D

Har jeg ekstra mye å gjøre, skriver jeg inn nye ting for hver 5. ting jeg gjør.

Skrevet

Mitt tips er: Ikke gjør husarbeide.

Jeg gjorde masse igår - hva skjer??? Jo, jeg blir sjuk :spy:

Svimmelhet og kvalme kom kastet på meg da jeg var ferdig.......og jeg ha'kke noen annen forklaring jeg. Det var husarbeidet :filer:

• Liker 1
Skrevet

Flott tråd!

Tips mot småfluer: Kapp opp noen skiver lime i et beger å la det stå. Etter en tid samler det seg mange oppi der, de er gale etter lime. Vær rask å legg en avis over, ta de med deg ut...slipp de ut i fri luft :) Sett begeret tilbake for å fakke resten.

• Liker 1
Skrevet
Jeg har sett det på TV, og det fungerer ganske bra:

Vask baderomsspeilet med barberskum, bruk avispapir til å gni det utover. Da blir ikke vinduene fulle av dugg når du dusjer. Gjenta ved behov.

Ikke akkurat et husmortriks, men et godt tips hvis man er plaget med innsyn: Kjøp Amorf Frost til 39 kroner hos IKEA. Kan klippes i ønsket størrelse, og festes på vinduene med vindusspray! Supert når man bor i 1. etasje i by i alle fall. Slipper inn lyset, og ser ikke så verst ut. Jeg har mine en halv meter høye på den nederste delen av vinduene.

Det er flere løktips her, ser jeg. Jeg skjærer bare løken i to, og skyller den under kaldt vann. Bruker tommelen litt for å gni på innsiden, det fungerer veldig greit for meg.

I går malte jeg en bilderamme svart med tannbørste, i mangel av en liten malekost. Det vil jeg ikke anbefale. Haha. (Selv om det faktisk ble ganske fint.)

Jeg har prøvd amorf, men fikk det ikke til å sitte pent. Hva slags vindusspray er det du har brukrt?

Skrevet

dytt. denne tråden er veldig bra. bør være på topp hele veien.... :D

• 1 måned senere...
Gjest Solveig D.
Skrevet
Hva er dine beste husmortips?

Sånn som et triks jeg nettopp lærte (her på KG såklart!) er at man kan bruke bakepulver for å få vekk kaffesmak/lukt i termos.

Noen bedre? ;)

Alle tips mottas med stooor takk.

Gjest Solveig D.
Skrevet

Bakepulver er gode greier. Jeg bruker det til å kalke av kaffetrakteren og til å gjøre ren tv-kanner og termoser. Kan brukes til ALT av stål.

Jeg har aldri brukt det til stoffer, men hvem vet?

Selv har jeg flotte håndheklete små brikker til å ha mellom tefatet og kaffekoppen. Dessverre har noen fått kaffeflekker på seg. Ikke så rart kanskje :skratte: Men hvordan får jeg dem vekk? Har prøvd å vaske med BioTex, uten godt resultat. Har også prøvd å klore dem, men torte ikke å ha dem i klorvannet så veldig lenge. Brikkene er altså kaffeflekket enda. Kan noen hjelpe?

Gjest nybegynner
Skrevet

du bør ikke bruke grønnsåpe i vannet hvis du skal tørke støv, det produserer bare mer støv, bruker zalo og ett par dråper duftolje.

swiffer er den beste oppfinnelsen ewer, tar alt støvet i en fei.

Gjest nybegynner
Skrevet
Bakepulver er gode greier. Jeg bruker det til å kalke av kaffetrakteren og til å gjøre ren tv-kanner og termoser. Kan brukes til ALT av stål.

Jeg har aldri brukt det til stoffer, men hvem vet?

Selv har jeg flotte håndheklete små brikker til å ha mellom tefatet og kaffekoppen. Dessverre har noen fått kaffeflekker på seg. Ikke så rart kanskje :skratte: Men hvordan får jeg dem vekk? Har prøvd å vaske med BioTex, uten godt resultat. Har også prøvd å klore dem, men torte ikke å ha dem i klorvannet så veldig lenge. Brikkene er altså kaffeflekket enda. Kan noen hjelpe?

wanish vaskepulver og spray fungerer kjempefint

Skrevet

Mitt tips gjelder tørking av dunjakker/dyner i tørketrommel.

Legg inn etpar tennisballer med tøyet. Da fordeler dunet seg perfekt igjen.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Dersom du søler kaffe, brus etc på gulvteppet, strø på potetmel! Det trekker opp fuktigheten.

Strø godt på, la det ligge noen timer, støvsug det opp, og vips så er teppet like fint igjen! :smile:

Skrevet

Dette er bare så bra!!!!!

Tenkte jeg skal prøve å vaske vinduene mine med zalo og eddik. Har et spm: vasker dere over med vann etterpå? Hva tørker dere med/ bruker dere nal?

Har foresten hørt at en ikke skal vaske vinduer i sollys, for da blir det skjolder...vet ikke om det stemmer da.

Ingen fan av husarbeid, men det er jo fint å kunne se ut også :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...