Gå til innhold

Fødselsovergrep


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke tull, nei. Det er godt forankret i lovverket. 

Anonymkode: eee06...319

Du må gjerne linke til denne loven. 

Anonymkode: 20a25...e34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble strukket og "utvidet" der nede rett før pressriene. Jordmor dro ut mot låra med 8 fingre i skjeden, veldig ubehagelig, skremmende og stressende. Snakket med flere jordmødre i etterkant og slikt skal ikke skje, men hun gjorde mye feil før hun ble tvangs-erstattet av ei anna midt i press-riene og fikk klar beskjed om å la meg være og ikke nærme seg meg mens jeg lå på barsel (i 6 timer..) og andre gangen jeg fødte og lå på barsel (litt under 1 uke) skrev under papir på at jeg ikke skulle gå til søksmål mot at de loggførte alt pluss skadene jeg fikk i systemet og mappa mi da dette bare var toppen av isfjellet.. ☺️ MEN de fleste jordmødre er flotte mennesker, og slike historier hører til sjeldenhetene 🌺

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du må gjerne linke til denne loven. 

Anonymkode: 20a25...e34 

Du klarer ikke å slå opp i Norges lover selv? 

Anonymkode: eee06...319

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du klarer ikke å slå opp i Norges lover selv? 

Anonymkode: eee06...319

Nei, jeg har ikke funnet noe lovtekst som sier at man lar terminbaby dø hvis fødende nekter intervensjon. 

Anonymkode: 20a25...e34

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg har ikke funnet noe lovtekst som sier at man lar terminbaby dø hvis fødende nekter intervensjon. 

Anonymkode: 20a25...e34

Det stemmer nok ikkje. Folk skriver så masse rart her inne hjelpe meg.

Anonymkode: 2ce37...b3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun også har rett å føde et dødt barn, når disse er såpass hysteriske at de ikke la helsepersonell gjør jobben sin.  Etter 3 døgn uten å sove, er hun så og si ikke helt seg selv heller, da burde hun faktisk la de gjør det de trenger uten å mistet hodet sitt totalt. 

Anonymkode: 2f0ce...848

Ja hun har faktisk det. Kvinnen har rett til å avslå behandling, selv om det går på tross av barnets liv. Nå er det dog sjelden kvinnene gjør dette, så lenge de får god informasjon. Det er jo det vi vil til livs - både Fødebagen og kvinnene her - det er ikke intervensjonen som er feil men måten det blir gjort på. Og nei, ingen bør ''la de gjøre'' noen ting man ikke har fått informasjon om eller er enige i. Og som du ser i denne tråden - gjelder det slett ikke alltid livreddende behandling for barnet. Svært mange her beskriver totalt unødvendige intervensjoner gjort ''av rutine'' eller ''fordi vi må''. Dette er ikke godt nok. Kvinnen har en absolutt og ufravikelig rett til å nekte behandlinger, og har krav på informasjon og gi sitt samtykke til absolutt alle behandlinger hun får - fødende eller ei. En sykepleier på et sykehus kan ikke bare dure inn og trø et kateter inn i en pasient fordi hun mener det er ''til hans beste''. Pasienten har rett til informasjon og å ta et valg. Det har OGSÅ en fødende kvinne, enten det gjelder vaginalundersøkelser eller hva det er. Man skal forklare hvorfor, og spørre om det er greit. ALLTID. 

Jeg jobber i psykiatrien, og vi har mange pasienter med ulike tvangsvedtak - men vi informerer og spør alltid før vi utøver evt tvang. Selv om vi med loven i hånd bare kan dure på. Det skal man alltid gjøre, det handler om menneskeverd. Hvorfor dette bare blir glemt når det gjelder fødende kvinner (hvor man faktisk også bryter loven ved å utøve tvang), det forstår jeg virkelig ikke. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://tidsskriftet.no/2005/02/rett-og-urett/kan-keisersnitt-utfores-uten-morens-samtykke

Denne er god hva gjelder å nekte keisersnitt. Ut fra lov om samtykke, gjelder dette for alt annet også. 

Sånn siden enkelte her ikke klarer å slå opp selv. 

Det samme gjelder når mor nekter å motta blodoverføring. 

Anonymkode: eee06...319

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg har ikke funnet noe lovtekst som sier at man lar terminbaby dø hvis fødende nekter intervensjon. 

Anonymkode: 20a25...e34

Du har ikke det? 

Du får sjekke ut lov om tvangsbehandling og lov om samtykke. 

Anonymkode: eee06...319

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer nok ikkje. Folk skriver så masse rart her inne hjelpe meg.

Anonymkode: 2ce37...b3f

Joda, det stemmer. 

 

Anonymkode: eee06...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gynekologen kom inn og uten forvarsel stappet to fingre opp for å sjekke åpning, uten å hilse først. Dette var under igangsetting, og altså ikke noe akutt behov.

Var igjennom forsøk med vakuum og keisersnitt, men det gjorde meg ingenting! Den hensynsløse oppførselen til gynekologen derimot...

Anonymkode: e1ab1...775

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har ikke det? 

Du får sjekke ut lov om tvangsbehandling og lov om samtykke. 

Anonymkode: eee06...319

Hvis mors tilstand vurderes som at hun ikke er tilregnelig og dermed ikke i stand til å ta en fattet beslutning som da vil gjøre at hennes eller babyens liv vil stå i fare kan man gripe inn. 

Er en grunn til at det er lov til å tvangsbehandle gravide rusmisbrukere, men tvang skal jo alltid være en siste utvei. 

Anonymkode: 8f44d...658

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lov gjelder mest, helsepersonell loven eller pasient og brukererettighetsloven? 

«Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig. Med de begrensninger som følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 4-9, skal nødvendig helsehjelp gis selv om pasienten ikke er i stand til å samtykke, og selv om pasienten motsetter seg helsehjelpen.» 

Er en grunn til at man ikke blir jurist av å slå opp i Norges lover et par ganger. 

Anonymkode: 20a25...e34

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

https://tidsskriftet.no/2005/02/rett-og-urett/kan-keisersnitt-utfores-uten-morens-samtykke

Denne er god hva gjelder å nekte keisersnitt. Ut fra lov om samtykke, gjelder dette for alt annet også. 

Sånn siden enkelte her ikke klarer å slå opp selv. 

Det samme gjelder når mor nekter å motta blodoverføring. 

Anonymkode: eee06...319

Usj deprimerande lesing... takk for link.

Anonymkode: 2ce37...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

https://tidsskriftet.no/2005/02/rett-og-urett/kan-keisersnitt-utfores-uten-morens-samtykke

Denne er god hva gjelder å nekte keisersnitt. Ut fra lov om samtykke, gjelder dette for alt annet også. 

Sånn siden enkelte her ikke klarer å slå opp selv. 

Det samme gjelder når mor nekter å motta blodoverføring. 

Anonymkode: eee06...319

Du har åpenbart ikke lest hele teksten, men jeg siterer siste avsnitt: 

«Etter vår oppfatning kan legen ha en rett til å utføre tvangsmessig keisersnitt i en øyeblikkelig hjelp-situasjon for å redde fosteret fra død eller større skade. Slike situasjoner er heldigvis sjeldne. Avhengig av hva fødselshjelperen i en slik situasjon velger å gjøre, vil det enten medføre en høygradig og bevisst krenking av kvinnens autonomi eller et sannsynlig tap av fosterets liv. Legefaglig og medisinsk-etisk vil et slikt valg måtte ta omsyn til den «svakestes rett» og den «største helsegevinsten». Dette kan tilsi at det bør utføres keisersnitt. Som vist over vil et slikt inngrep, dersom handlingen fremstår som faglig forsvarlig, neppe kunne føre til rettslige konsekvenser for fødselshjelperen.»

Anonymkode: 20a25...e34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg regner med at dette er en norsk gren av ordskiftet rundt det som in internasjonal forskning kalles «obstetric violence». Det er veldig godt dokumentert at dette i aller høyeste grad er reelt, og at det foregår i ulike former over hele verden, alt etter hva slags forhold (kultur, generelt utdanningsnivå, i hvor stor grad pasientmedvirkning er ansett som positivt osv) som er i den enkelte regionen. 
 

Jeg har opplevd overtramp fra medisinsk personell i forbindelse med fødsel og barsel. Og da mener jeg IKKE den typen «hensynsløs» oppførsel som kan skyldes at intervensjoner måtte skje fort av medisinske årsaker osv. 

Jeg ble tvunget til å være naken når jeg ikke ønsket å være naken - og som sagt hadde det ingen medisinsk betydning, det har jeg fått bekreftet av sykehuset i ettertid. De tok avgjørelsen basert på at de antok at de visste bedre enn meg hva jeg hadde det mest behagelig med, så jeg måtte stå der i nettingtruse og ingenting mer ved prekestolen mens personell gikk ut og inn. Fikk ikke ha singlet på engang, og jeg hadde så vanvittig vonde bryster, så det var noe så innmari ubehagelig. Jeg sa ifra flere ganger at «jeg vil ha trøye på meg!» men det kom ikke på tale. 
 

Jeg ville ikke ha studenter som observerte, noe Stortinget har slått fast flere ganger at det er helt og fullt opp til pasienten å avgjøre, uten at det skal medføre hverken negative reaksjoner eller sanksjoner som kansellering av time osv. Dette måtte jeg virkelig krangle på - de moraliserte og presset - det gikk så langt at mannen måtte dra frem en publikasjon som refererte til jusseksperter og Legeforeningen for å få dem til å slutte å overkjøre oss. Dette var i 2015, på et av landets største sykehus. 
 

På barsel fikk jeg skjenn fordi jeg sov til «feil» tid (etter tre døgn uten søvn, og hadde ankommet barsel to timer før), og da mener jeg SKJENN; mannen min som var der fikk helt hakeslipp. Neste morgen valset to pleiere inn på do for å gi meg «noen beskjeder etter morgenmøtet», mens jeg satt der og var i ferd med å sette min første post-partum bæsj til verden. Jeg var helt sjokkert - de bare durte på selv om jeg med én gang sa «Opptatt!» og «Dere, jeg sitter faktisk PÅ DO!» I ettertid sa de at «men vi har jo sett nakenhet før,» og det sjokkerer meg virkelig at de trodde det var DERES bluferdighet jeg protesterte på vegne av! De skulle bare ha arbeidet unna, de. 

Det var vanvittig ydmykende, og jeg endte opp med å knapt tørre å røre meg eller forsøke å ta en avgjørelse etter eget hode, for alt jeg tenkte og følte og trengte var tydeligvis FEIL. 
 

Det er veldig vanlig å møte kvinner som har slike opplevelser med et småforaktelig «ja, men husk på hormonene; man blir så nærtagende». 
 

Derfor har min målestokk for hvorvidt ting som skjedde var ok hele tiden vært hvorvidt jeg ville ha klikket dersom jeg IKKE hadde vært fødekvinne også. Og utfra internasjonal forsknings avgrensning av hva som utgjør reell obstetrisk vold, i motsetning til det mer subjektive som kun henger på OPPLEVELSEN av hendelsene, så ER dette jeg beskriver obstetrisk vold. Helt udiskutabelt.

Rekk opp hånda den som hadde syntes det var helt ok det jeg beskriver ovenfor...

Anonymkode: 103ee...7a9

Jeg har heldigvis selvbestemmelsesrett og hadde bare tatt på meg skjorta og ikke latt de overkjøre meg. Min avgjørelse, ingen andre sin. IG har heldigvis en mann som stilte opp for meg, ikke sto som en dott og så på. Og døra på do, den låser jeg når jeg bæsjer! 

Anonymkode: 1ed6d...c14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har heldigvis selvbestemmelsesrett og hadde bare tatt på meg skjorta og ikke latt de overkjøre meg. Min avgjørelse, ingen andre sin. IG har heldigvis en mann som stilte opp for meg, ikke sto som en dott og så på. Og døra på do, den låser jeg når jeg bæsjer! 

Anonymkode: 1ed6d...c14

Lykke til med å låse den dodører når det ikke ER noen lås på døra (sikkert pga nødstilfeller).
Og mannen min er ikke noen dott. Ikke jeg heller. Vi ble fratatt trøyen.

Ble for så vidt forsøkt fratatt morsmelkerstatningen også, men da satt jeg heldigvis ikke fast i et IV-stativ, så da var det noe enklere å bare stikke.

 

Du vet at det du gjør her er å forsvare deg mot kognitiv dissonans? Det er menneskelig, men det er en hersketeknikk, og en av de største bremseklossene for sosiale reformer. 
Du liker å være sikker på at DU og dine er trygge, og at det skyldes at akkurat du og dine har egenskaper som gjør at dere kan kontrollere hva som skjer med dere. Så i stedet for å i det hele tatt åpne opp for muligheten for at det KAN være systemet som er skadelig, og at det kan ramme hvem som helst helt arbitrært, hvilket er skremmende og derfor ubehagelig, så tviholder du på at neida, det må være noe galt med oss som er blitt rammet i stedet. Jeg må være en handlingslammet, hjelpeløs idiot som ikke bruker alburommet mitt, og mannen min må nok være en dott fordi vi «lot oss» overkjøre av helsepersonell, sant? 

Det er ubehagelig for deg å i det hele tatt vurdere muligheten for at du kan ta feil her, og at grunnen til at jeg og ikke du ble rammet av det her ligger totalt utenfor både min og din kontroll. 
 

Så i stedet for å støtte opp om en murring om urett og uakseptabel praksis og ukultur, så sabler du ned oss som klager. For å redde sjelefreden, bevisst eller ubevisst. 
 

Det er sånt som kan få hvem som helst av oss til å tenke i vårt stille sinn at jøss, jeg håper det blir deg neste gang. For du ser det ikke før du tror det, og de færreste tror det før det skjer med deres egne. 

 

Anonymkode: 103ee...7a9

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplevde selv å bli strippet uten å ønske det selv eller få beskjed om det på forhånd. Dette var i starten av korona så jeg fikk ikke ha mannen min med på sykehuset, så jeg dro alene på overtidskontrollen. Hodet til baby var veldig langt ned, så langt at de ikke fikk målt ordentlig på ultralyd. Jordmor sa hun skulle kjenne hvordan det var der nede, og det var greit. Jeg syns generelt det er veldig ubehagelig å bli tatt på og spesielt gynekolog etc, ting som skal opp i underlivet. Når hun skulle kjenne begynte hun å dra masse inni der og jeg skrek og skrek at hun måtte slutte men hun ga seg ikke, jeg skrek at hun skulle slutte NÅ med en gang og etterhvert ga hun seg. Lå å gråt resten av den kontrollen mens de registrerte bevegelsene til babyen. Ringte også mannen min fra bilen etterpå og strigråt fordi jeg syns det var så fælt. Dagen etter fødte jeg og fikk selvfølgelig samme jordmor første del av fødselen. Var helt grusomt hver gang de skulle kjenne etter åpningen, spesielt siden hun ikke stoppet når jeg ba om det. Heldigvis fikk jeg en veldig snill jordmor i siste del av fødselen som var mye mer forsiktig, og faktisk stoppet hvis jeg sa stopp. Så takk Gud for henne.

Anonymkode: 1dcf4...368

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har åpenbart ikke lest hele teksten, men jeg siterer siste avsnitt: 

«Etter vår oppfatning kan legen ha en rett til å utføre tvangsmessig keisersnitt i en øyeblikkelig hjelp-situasjon for å redde fosteret fra død eller større skade. Slike situasjoner er heldigvis sjeldne. Avhengig av hva fødselshjelperen i en slik situasjon velger å gjøre, vil det enten medføre en høygradig og bevisst krenking av kvinnens autonomi eller et sannsynlig tap av fosterets liv. Legefaglig og medisinsk-etisk vil et slikt valg måtte ta omsyn til den «svakestes rett» og den «største helsegevinsten». Dette kan tilsi at det bør utføres keisersnitt. Som vist over vil et slikt inngrep, dersom handlingen fremstår som faglig forsvarlig, neppe kunne føre til rettslige konsekvenser for fødselshjelperen.»

Anonymkode: 20a25...e34

Du må lese hele, for som i eksempelet som et gitt, og som det står, så kan kvinnen motsette seg. 

Så selv om det ikke kan føre til rettslige konsekvenser, så er det på kanten av hva de har lov til. Det står greit i teksten, altså. Flere ganger. 

Anonymkode: eee06...319

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg opplevde selv å bli strippet uten å ønske det selv eller få beskjed om det på forhånd. Dette var i starten av korona så jeg fikk ikke ha mannen min med på sykehuset, så jeg dro alene på overtidskontrollen. Hodet til baby var veldig langt ned, så langt at de ikke fikk målt ordentlig på ultralyd. Jordmor sa hun skulle kjenne hvordan det var der nede, og det var greit. Jeg syns generelt det er veldig ubehagelig å bli tatt på og spesielt gynekolog etc, ting som skal opp i underlivet. Når hun skulle kjenne begynte hun å dra masse inni der og jeg skrek og skrek at hun måtte slutte men hun ga seg ikke, jeg skrek at hun skulle slutte NÅ med en gang og etterhvert ga hun seg. Lå å gråt resten av den kontrollen mens de registrerte bevegelsene til babyen. Ringte også mannen min fra bilen etterpå og strigråt fordi jeg syns det var så fælt. Dagen etter fødte jeg og fikk selvfølgelig samme jordmor første del av fødselen. Var helt grusomt hver gang de skulle kjenne etter åpningen, spesielt siden hun ikke stoppet når jeg ba om det. Heldigvis fikk jeg en veldig snill jordmor i siste del av fødselen som var mye mer forsiktig, og faktisk stoppet hvis jeg sa stopp. Så takk Gud for henne.

Anonymkode: 1dcf4...368

Det der ville jeg LETT anmeldt. Hun hadde ingen rett til å i det hele tatt tøye livmorhalsen uten ditt informerte samtykke, og det at du skrek stopp (det skal holde å si stopp) uten at hun ga seg øyeblikkelig er en skjerpende faktor. 

Anonymkode: 103ee...7a9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis mors tilstand vurderes som at hun ikke er tilregnelig og dermed ikke i stand til å ta en fattet beslutning som da vil gjøre at hennes eller babyens liv vil stå i fare kan man gripe inn. 

Er en grunn til at det er lov til å tvangsbehandle gravide rusmisbrukere, men tvang skal jo alltid være en siste utvei. 

Anonymkode: 8f44d...658

Som du ser i linken, så kan ikke de ansatte gjøre noe selv om det er med babyens død til følge. 

Anonymkode: eee06...319

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...