Gå til innhold

Fødselsovergrep


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

O.G. skrev (7 minutter siden):

Jeg kan tenke meg at noen ganger er det ikke tid til å informere pasienten mens man jobber. Dog skal informasjonen gies i etterkant, men om det er overgrep å redde pasientenes liv er jeg ikke sikker på om jeg vil kalle det.

Edit: Kroppslig autonomi er generelt noe man kan glemme når man ligger på sykehus, så hvorfor skal det være forskjell på å komme seg på kirurgens bord i ellevte time og helsepersonellet har ikke tid til å forklare presist hva som skal skje i forkant og fødsel hvor det er iferd med å gå til helvete med mor og barn?

Jeg har fått beskjeden "nå har vi ikke tid til å informere deg, for nå må vi redde liv" og det var helt i orden. De rakk å informere om at de ikke kunne informere, og det er faktisk nok for å bedre opplevelsen betraktelig. 

Anonymkode: a3df4...ff1

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har fått beskjeden "nå har vi ikke tid til å informere deg, for nå må vi redde liv" og det var helt i orden. De rakk å informere om at de ikke kunne informere, og det er faktisk nok for å bedre opplevelsen betraktelig. 

Anonymkode: a3df4...ff1

Den var fin! og enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om mange i tråden her glemmer at dette ikke bare handler om hva som MÅ gjøres akkurat i fødselsøyeblikket for å få ungen ut, men også alt som skjer i de lange timene før man når 10 cm.

Jeg opplevde f.eks at jeg ble tvunget til undersøkelse ved 2 cm fordi legen ville ta vannet. Jeg hylgråt og sa at det ønsket jeg ikke, og jeg ville vite hvorfor - uten å få svar. Dette var da jeg var helt alene, midt på natta uten samboer eller jordmor.

Det ble gjort fordi jeg hadde hatt regelmessige rier i tre døgn, ikke sovet og ikke hadde noen fremgang. Jordmor mente vi gikk mot keisersnitt, legen ville ikke det.

Å oppleve at noen bare tvinger beina dine fra hverandre midt på natta og stikker en pinne oppi der er så absolutt overgrep.

Jeg fikk enda mer smertefulle rier, og det endte med at jeg fikk satt epidural på 2 cm. 12 timer senere var jeg på drypp, stormrier og 4 cm. Da bar det avgårde til hastesnitt. Som var langt mindre traumatisk enn å bli tatt vannet på. På det tidspunktet de tok vannet så var det ikke noe behov for å overvåke barnet noe ekstra eller annen medisinsk grunn enn at legen "ville sjekke" om det hjalp, og jordmor var sterkt uenig i at det skulle gjøres.

Overgrep.

Klage tok det to år for meg å sende, etter lange samtaler med jordmor på helsestasjonen som til slutt ga meg et siste dytt.

Klagen er til behandling nå. Legen har "desverre" gått av med pensjon i mellomtiden. 

Anonymkode: b4011...334

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Virker som om mange i tråden her glemmer at dette ikke bare handler om hva som MÅ gjøres akkurat i fødselsøyeblikket for å få ungen ut, men også alt som skjer i de lange timene før man når 10 cm.

Jeg opplevde f.eks at jeg ble tvunget til undersøkelse ved 2 cm fordi legen ville ta vannet. Jeg hylgråt og sa at det ønsket jeg ikke, og jeg ville vite hvorfor - uten å få svar. Dette var da jeg var helt alene, midt på natta uten samboer eller jordmor.

Det ble gjort fordi jeg hadde hatt regelmessige rier i tre døgn, ikke sovet og ikke hadde noen fremgang. Jordmor mente vi gikk mot keisersnitt, legen ville ikke det.

Å oppleve at noen bare tvinger beina dine fra hverandre midt på natta og stikker en pinne oppi der er så absolutt overgrep.

Jeg fikk enda mer smertefulle rier, og det endte med at jeg fikk satt epidural på 2 cm. 12 timer senere var jeg på drypp, stormrier og 4 cm. Da bar det avgårde til hastesnitt. Som var langt mindre traumatisk enn å bli tatt vannet på. På det tidspunktet de tok vannet så var det ikke noe behov for å overvåke barnet noe ekstra eller annen medisinsk grunn enn at legen "ville sjekke" om det hjalp, og jordmor var sterkt uenig i at det skulle gjøres.

Overgrep.

Klage tok det to år for meg å sende, etter lange samtaler med jordmor på helsestasjonen som til slutt ga meg et siste dytt.

Klagen er til behandling nå. Legen har "desverre" gått av med pensjon i mellomtiden. 

Anonymkode: b4011...334

Ser ikke helt overgrep her jeg, men selvsagt skal kompetente folk avgjøre klagen din. Etter 3 døgn med rier er det mer naturlig å ta vannet for fremgang enn å gjøre et større inngrep som keisersnitt er. Derav underlivsunderøkelsen, som det var underlig at du motsatte deg, da åpning må sjekkes før vannet kan tas.

At det gikk som det gikk kunne ikke jordmor heller ha visst. Det kunne likegjerne vært legen som hadde rett og at det å ta vannet bidro til normal vaginal fødsel.

Anonymkode: 6f389...b51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ser ikke helt overgrep her jeg, men selvsagt skal kompetente folk avgjøre klagen din. Etter 3 døgn med rier er det mer naturlig å ta vannet for fremgang enn å gjøre et større inngrep som keisersnitt er. Derav underlivsunderøkelsen, som det var underlig at du motsatte deg, da åpning må sjekkes før vannet kan tas.

At det gikk som det gikk kunne ikke jordmor heller ha visst. Det kunne likegjerne vært legen som hadde rett og at det å ta vannet bidro til normal vaginal fødsel.

Anonymkode: 6f389...b51

😳🤡 for et provoserende svar. Jobber du innenfor helsevesenet? Å tvinge seg på denne måten, uten å gi svar på hvorfor er IKKE greit!

Anonymkode: 517ca...4f0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

😳🤡 for et provoserende svar. Jobber du innenfor helsevesenet? Å tvinge seg på denne måten, uten å gi svar på hvorfor er IKKE greit!

Anonymkode: 517ca...4f0

Vedkommende forklarer deg jo hvorfor i innlegget du svarer på?

Anonymkode: 3f472...edf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vedkommende forklarer deg jo hvorfor i innlegget du svarer på?

Anonymkode: 3f472...edf

Ja... Men poenget er jo at legen som gjorde dette ikke gadd å si hvorfor selv om vedkommende åpenbart hadde god tid med tanke på hvor de var i fødselsforløpet. I stedet tvang han beina hennes fra hverandre og gjorde det og utførte det med tvang selv om vedkommende forsøkte å spørre hvorfor. Det hjelper da fint lite at noen på kvinneguiden forklarer hvorfor kanskje mange år etter at hendelsen fant sted..? 

Anonymkode: c8e58...938

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker som om mange i tråden her glemmer at dette ikke bare handler om hva som MÅ gjøres akkurat i fødselsøyeblikket for å få ungen ut, men også alt som skjer i de lange timene før man når 10 cm.

Jeg opplevde f.eks at jeg ble tvunget til undersøkelse ved 2 cm fordi legen ville ta vannet. Jeg hylgråt og sa at det ønsket jeg ikke, og jeg ville vite hvorfor - uten å få svar. Dette var da jeg var helt alene, midt på natta uten samboer eller jordmor.

Det ble gjort fordi jeg hadde hatt regelmessige rier i tre døgn, ikke sovet og ikke hadde noen fremgang. Jordmor mente vi gikk mot keisersnitt, legen ville ikke det.

Å oppleve at noen bare tvinger beina dine fra hverandre midt på natta og stikker en pinne oppi der er så absolutt overgrep.

Jeg fikk enda mer smertefulle rier, og det endte med at jeg fikk satt epidural på 2 cm. 12 timer senere var jeg på drypp, stormrier og 4 cm. Da bar det avgårde til hastesnitt. Som var langt mindre traumatisk enn å bli tatt vannet på. På det tidspunktet de tok vannet så var det ikke noe behov for å overvåke barnet noe ekstra eller annen medisinsk grunn enn at legen "ville sjekke" om det hjalp, og jordmor var sterkt uenig i at det skulle gjøres.

Overgrep.

Klage tok det to år for meg å sende, etter lange samtaler med jordmor på helsestasjonen som til slutt ga meg et siste dytt.

Klagen er til behandling nå. Legen har "desverre" gått av med pensjon i mellomtiden. 

Anonymkode: b4011...334

Hva er overgrep her tenker du? At de ikke sa rullet deg inn på operasjonssalen med en gang? Om du har hatt rier i tre døgn må du jo sjekkes? Å ta vannet er en god metode for å få fremgang i fødselen, noe du åpenbart trengte.

Hva skulle de gjort annerledes? 

Anonymkode: 3f472...edf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja... Men poenget er jo at legen som gjorde dette ikke gadd å si hvorfor selv om vedkommende åpenbart hadde god tid med tanke på hvor de var i fødselsforløpet. I stedet tvang han beina hennes fra hverandre og gjorde det og utførte det med tvang selv om vedkommende forsøkte å spørre hvorfor. Det hjelper da fint lite at noen på kvinneguiden forklarer hvorfor kanskje mange år etter at hendelsen fant sted..? 

Anonymkode: c8e58...938

Altså om legen tvang deg med fysisk makt er det jo selvsagt overhodet ikke greit. 

Anonymkode: 3f472...edf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser alt dette så får jeg ikke lyst til å få barn.. Jeg har veldig lyst på barn selvfølgelig, men er kjempe redd for å føde :( uff... Pga smertene dere beskriver selvfølgelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg fødte så ble det plutselig hastverk da barnet viste tegn til stress og måtte tas med vakuum. Ting skjedde veldig raskt, men de klarte allikevel gjennom hele forløpet å informere meg og behandle meg på en god måte. Det tar virkelig ikke lang tid å informere om hva man skal gjøre. Det er forståelig og selvsagt riktig og viktig at de gjør det de må for å hjelpe barnet, men det er viktig å tenke på at en ved en fødsel er det to mennesker som skal behandles godt, barnet og mor. 

Anonymkode: 9c684...9e0

Akkurat det samme her og helt enig med deg! Tror også at måten jordmor og lege opptrådte på da det ble hastverk var helt avgjørende for at jeg ikke fikk panikk. Var først etterpå jeg forsto hvor alvorlig situasjonen faktisk hadde vært, og jeg rakk aldri å bli redd mens det sto på. 

Anonymkode: cdb62...17c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser ikke helt overgrep her jeg, men selvsagt skal kompetente folk avgjøre klagen din. Etter 3 døgn med rier er det mer naturlig å ta vannet for fremgang enn å gjøre et større inngrep som keisersnitt er. Derav underlivsunderøkelsen, som det var underlig at du motsatte deg, da åpning må sjekkes før vannet kan tas.

At det gikk som det gikk kunne ikke jordmor heller ha visst. Det kunne likegjerne vært legen som hadde rett og at det å ta vannet bidro til normal vaginal fødsel.

Anonymkode: 6f389...b51

Men du skjønner vel det at det klanderverdige her IKKE er at legen anså det å ta vannet som nødvendig - men at legen gjorde det selv om kvinnen sa NEI, og ikke ga en forklaring som kunne munne ut i informert samtykke fra kvinnens side!?!

Det er en absolutt, ufravikelig regel at pasienten har RETT til å nekte behandling. 
 

Til og med gravide kvinner har rett til å nekte behandling, og det er ikke slik at det spiller noen rolle om det er «lurt» av pasienten å nekte; det er en rettighet pasienten har, som er forankret i menneskerettighetene. 
 

Det er kun i akuttsituasjoner der pasienten ikke kan gjøre rede for seg at man har rett til å anta at det er greit å gjøre hva som helst basert på faglige anbefalinger uavhengig av samtykke. 
 

Sier du NEI, STOPP, JEG VIL IKKE, eller bare VENT, HVORFOR DET, så SKAL helsepersonell stoppe øyeblikkelig. 

Anonymkode: 103ee...7a9

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

😳🤡 for et provoserende svar. Jobber du innenfor helsevesenet? Å tvinge seg på denne måten, uten å gi svar på hvorfor er IKKE greit!

Anonymkode: 517ca...4f0

Les innlegget en gang til da. Hun skriver jo  «jeg ble tvunget til undersøkelse ved 2 cm fordi legen ville ta vannet og «Det ble gjort fordi jeg hadde hatt regelmessige rier i tre døgn, ikke sovet og ikke hadde noen fremgang

Der er jo svaret. Du får ikke en annen begrunnelse og svar selv om du spør 50 ganger til, eller nekter å la deg undersøke.

Det nytter ikke å si nei til underlivsundersøkelse når det er en del av fødsel. Heller ikke om jordmor sier at det nok går mot keisersnitt, da overlegene er de som beslutter alt i en fødsel.

Selvsagt skal ingen lege tvinge beina fra hverandre og presse seg gjennom. Men kan også hende legen ikke var så brutal som vedkommende opplevde, men når den fødende uten grunn gang på gang nekter å la seg undersøke (undersøkelse av åpning er nødvendig) og legen må gjøre det så kan det oppleves som overgrep uten at det nødvendigvi var det.

Anonymkode: 6f389...b51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men du skjønner vel det at det klanderverdige her IKKE er at legen anså det å ta vannet som nødvendig - men at legen gjorde det selv om kvinnen sa NEI, og ikke ga en forklaring som kunne munne ut i informert samtykke fra kvinnens side!?!

Det er en absolutt, ufravikelig regel at pasienten har RETT til å nekte behandling. 
 

Til og med gravide kvinner har rett til å nekte behandling, og det er ikke slik at det spiller noen rolle om det er «lurt» av pasienten å nekte; det er en rettighet pasienten har, som er forankret i menneskerettighetene. 
 

Det er kun i akuttsituasjoner der pasienten ikke kan gjøre rede for seg at man har rett til å anta at det er greit å gjøre hva som helst basert på faglige anbefalinger uavhengig av samtykke. 
 

Sier du NEI, STOPP, JEG VIL IKKE, eller bare VENT, HVORFOR DET, så SKAL helsepersonell stoppe øyeblikkelig. 

Anonymkode: 103ee...7a9

Hun skriver jo  «jeg ble tvunget til undersøkelse ved 2 cm fordi legen ville ta vannetog «Det ble gjort fordi jeg hadde hatt regelmessige rier i tre døgn, ikke sovet og ikke hadde noen fremgang

Der er jo svaret. Du får ikke en annen begrunnelse og svar selv om du spør 50 ganger til, eller nekter å la deg undersøke.

Det nytter ikke å si nei til underlivsundersøkelse når det er en del av fødsel. Heller ikke om jordmor sier at det nok går mot keisersnitt, da overlegene er de som beslutter alt i en fødsel.

Selvsagt skal ingen lege tvinge beina fra hverandre og presse seg gjennom. Men kan også hende legen ikke var så brutal som vedkommende opplevde, men når den fødende uten grunn gang på gang nekter å la seg undersøke (undersøkelse av åpning er nødvendig) og legen må gjøre det så kan det oppleves som overgrep uten at det nødvendigvi var det.

Anonymkode: 6f389...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les innlegget en gang til da. Hun skriver jo  «jeg ble tvunget til undersøkelse ved 2 cm fordi legen ville ta vannet og «Det ble gjort fordi jeg hadde hatt regelmessige rier i tre døgn, ikke sovet og ikke hadde noen fremgang

Der er jo svaret. Du får ikke en annen begrunnelse og svar selv om du spør 50 ganger til, eller nekter å la deg undersøke.

Det nytter ikke å si nei til underlivsundersøkelse når det er en del av fødsel. Heller ikke om jordmor sier at det nok går mot keisersnitt, da overlegene er de som beslutter alt i en fødsel.

Selvsagt skal ingen lege tvinge beina fra hverandre og presse seg gjennom. Men kan også hende legen ikke var så brutal som vedkommende opplevde, men når den fødende uten grunn gang på gang nekter å la seg undersøke (undersøkelse av åpning er nødvendig) og legen må gjøre det så kan det oppleves som overgrep uten at det nødvendigvi var det.

Anonymkode: 6f389...b51

Ettersom vedkommende skrev at legen ikke tok seg tid til å forklare hvorfor så er det mest naturlig (i hvert fall slik forstår vedkommende) å forstå det du har uthevet som at dette er informasjon vedkommende fikk i ettertid og ikke på tidspunktet hun etterspurte informasjonen fra legen. Hvis hun fikk denne informasjonen fra legen i situasjonen så er jeg enig i at hun ble forklart hvorfor og sånn sett ikke hadde noen god grunn til å nekte - men det er fortsatt ikke en situasjon hvor det er greit for helsepersonell å utføre tvang ovenfor pasienten. 

Anonymkode: c8e58...938

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ser ikke helt overgrep her jeg, men selvsagt skal kompetente folk avgjøre klagen din. Etter 3 døgn med rier er det mer naturlig å ta vannet for fremgang enn å gjøre et større inngrep som keisersnitt er. Derav underlivsunderøkelsen, som det var underlig at du motsatte deg, da åpning må sjekkes før vannet kan tas.

At det gikk som det gikk kunne ikke jordmor heller ha visst. Det kunne likegjerne vært legen som hadde rett og at det å ta vannet bidro til normal vaginal fødsel.

Anonymkode: 6f389...b51

Å nekte å svare på spørsmål eller stoppe og svare på hvorfor hun ønsker å ta vannet er jo selve overgrepet. Tvinge beina opp? Akkurat når det komme til å ta vannet har kvinnen full selvbestemmelsesrett, så lenge det ikke er fare for liv og helse, og man må komme til for å bedre kunne overvåke barnet.

Det var jordmor i ettertid som forklarte meg at hun hadde hatt en diskusjon med legen ang det å ta vannet. Siden det ikke finnes noen forskning som viser at å ta vannet fremskynder fødsel på det stadiet jeg var på, så mente jordmor at det ville være negativt, og ville heller la meg få hvile resten av natten. Å ta vannet kan blant annet gi mer smertefulle rier, men ikke nødvendigvis mer effektive.

Hele grunnen til at legen hadde sånn hastverk var fordi legen visste jordmor var opptatt i noen minutter, og hastet inn på rommet mitt før hun kom tilbake. Hun fant meg gråtende, og ble rasende.

Vet ikke helt hvordan du kan syntes dette høres greit ut... Håper du forventer mer av det norske helsevesenet enn som så...

Anonymkode: b4011...334

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

Hun skriver jo  «jeg ble tvunget til undersøkelse ved 2 cm fordi legen ville ta vannetog «Det ble gjort fordi jeg hadde hatt regelmessige rier i tre døgn, ikke sovet og ikke hadde noen fremgang

Der er jo svaret. Du får ikke en annen begrunnelse og svar selv om du spør 50 ganger til, eller nekter å la deg undersøke.

Det nytter ikke å si nei til underlivsundersøkelse når det er en del av fødsel. Heller ikke om jordmor sier at det nok går mot keisersnitt, da overlegene er de som beslutter alt i en fødsel.

Selvsagt skal ingen lege tvinge beina fra hverandre og presse seg gjennom. Men kan også hende legen ikke var så brutal som vedkommende opplevde, men når den fødende uten grunn gang på gang nekter å la seg undersøke (undersøkelse av åpning er nødvendig) og legen må gjøre det så kan det oppleves som overgrep uten at det nødvendigvi var det.

Anonymkode: 6f389...b51

Jeg hadde nettopp latt meg undersøke av jordmor, som skulle avgårde til legen med oppdatering før hun måtte hjelpe til på neste fødsel.

Heldigvis har jeg snakket med kompetent helsepersonell i ettertid, så jeg vet jo at dette ble ansett som overgrep av de andre som var involvert i min fødsel.

Hvis du trenger mer info om det å ta vannet så anbefaler jeg Fødebagen sin highlight "ta vannet" på insta. Virker som om du trenger å bli litt opplyst

Anonymkode: b4011...334

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Les innlegget en gang til da. Hun skriver jo  «jeg ble tvunget til undersøkelse ved 2 cm fordi legen ville ta vannet og «Det ble gjort fordi jeg hadde hatt regelmessige rier i tre døgn, ikke sovet og ikke hadde noen fremgang

Der er jo svaret. Du får ikke en annen begrunnelse og svar selv om du spør 50 ganger til, eller nekter å la deg undersøke.

Det nytter ikke å si nei til underlivsundersøkelse når det er en del av fødsel. Heller ikke om jordmor sier at det nok går mot keisersnitt, da overlegene er de som beslutter alt i en fødsel.

Selvsagt skal ingen lege tvinge beina fra hverandre og presse seg gjennom. Men kan også hende legen ikke var så brutal som vedkommende opplevde, men når den fødende uten grunn gang på gang nekter å la seg undersøke (undersøkelse av åpning er nødvendig) og legen må gjøre det så kan det oppleves som overgrep uten at det nødvendigvi var det.

Anonymkode: 6f389...b51

Hun har en 100% ufravikelig RETT til å nekte alle typer undersøkelser - også vaginalundersøkelser. INGEN helsepersonell har rett til å dure på med en nektende pasient med samtykkekompetanse. Helsepersonell kan veilede, oppfordre og anbefale - men de kan ikke tvinge noen til noe som helst uten et tvangsvedtak, inkludert under en fødsel. En fødende kvinne har akkurat like mye råderett over sin egen kropp som andre mennesker. Hun kan si nei til hva som helst av behandling. På akkurat disse punktene er lovverket strengt og absolutt - pasienter kan nekte absolutt alle tiltak/behandlinger til en hver tid, så sant det ikke foreligger et tvangsvedtak. Jeg undrer meg grønn over hvorfor mange tror fødende kvinner er et unntak fra pasient- og brukerrettighetsloven. Det er de nemlig IKKE.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ettersom vedkommende skrev at legen ikke tok seg tid til å forklare hvorfor så er det mest naturlig (i hvert fall slik forstår vedkommende) å forstå det du har uthevet som at dette er informasjon vedkommende fikk i ettertid og ikke på tidspunktet hun etterspurte informasjonen fra legen. Hvis hun fikk denne informasjonen fra legen i situasjonen så er jeg enig i at hun ble forklart hvorfor og sånn sett ikke hadde noen god grunn til å nekte - men det er fortsatt ikke en situasjon hvor det er greit for helsepersonell å utføre tvang ovenfor pasienten. 

Anonymkode: c8e58...938

Det stemmer. Jeg fikk forklart alt av jordmor da hun kom løpende inn 15 minutter senere. Legen hadde heller ikke tatt seg tid til å sjekke fostervannet.

Samme jordmor snek seg ned til meg på barsel et par netter etterpå for å snakke ut. Det var etter at jeg hadde snakket gjennom keisersnittet med jordmoren som var med der, pluss legen som utførte det. Heldigvis var ikke dette samme lege, da hadde jeg fått panikk.

Jeg hadde en veldig fin prat med jordmoren midt på natta på barsel, og er evig takknemlig for at hun kom ned for å se om jeg var våken. Det ga meg tilbake litt tro på at det finnes folk som vil deg vel under fødsel.

Anonymkode: b4011...334

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vedkommende forklarer deg jo hvorfor i innlegget du svarer på?

Anonymkode: 3f472...edf

Det er jo ikke JEG som trenger svar i dette øyeblikk, men kvinnen som trengte svar mens hun fødte. Ikke etterpå. Men før han tok en bestemmelse om å ta vannet. Syns det har kommet mange gode innlegg etterpå ang samtykkekompetanse som forklarer hvorfor dette ikke er en grei praksis.

Anonymkode: 517ca...4f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...