Gå til innhold

Fødselsovergrep


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har opplevd dette? "Fodebagen" på instagram har en story om dette i dag. Skremmende at dette faktisk skjer 😳 Jeg er førstegangsfødende, og har ikke tenkt at enkelte jordmødre/leger kan være sånn mot kvinner i sårbar posisjon 😕

Hvis dere har opplevd dette, har dere fått hjelp i ettertid? Har opplevelsen hindret dere i å få flere barn?

Nå er jeg heldigvis ikke så veldig bekymret av meg på forhånd, og skulle jeg oppleve noe som føles skikkelig ugreit mot meg, så er jeg typen til å virkelig si ifra. Og det hjelper kanskje å mentalt forberede seg på at ikke alle har de beste intensjonene, selv om jeg virkelig regner med at det gjelder et fåtall av de som jobber med fødende kvinner. 

Anonymkode: 517ca...4f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinnen som eier kontoen, er jordmor selv. Jeg leser den på nøytralt grunnlag og synes du burde ordlegge deg i en retning som gjengir sannheten.

Dette du tolker er jo basert på hysteri og hormoner... Lès igjen og pust med magen 💕

Anonymkode: c52a8...240

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kvinnen som eier kontoen, er jordmor selv. Jeg leser den på nøytralt grunnlag og synes du burde ordlegge deg i en retning som gjengir sannheten.

Dette du tolker er jo basert på hysteri og hormoner... Lès igjen og pust med magen 💕

Anonymkode: c52a8...240

Jeg er jo bare nysgjerrig på dette, uten at jeg er hysterisk av hormoner 😅 Og syns følgelig at dette er skremmende om det skjer. Som jeg skriver i HI så er jeg ikke bekymret heller, og klarer fint å puste med magen. 

Jordmoren skriver at det blir snakket lite om, og da er det jo klart jeg stiller spørsmål ved det siden jeg aldri har hørt om det. 

Anonymkode: 517ca...4f0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at slike opplevelser må tas med en klype salt. Det er en sårbar og skremmende fysisk opplevelse å føde uansett. Selvsagt kan helsepersonell gjøre grove overtramp, men tror absolutt følelsen av «overgrep» skjer ekstremt mye oftere enn faktiske «overgrep»...

Folk blir jo krenket av alt som et utgangspunkt, og legg til smerter og fysiske rare ting og ville forventninger, så er det en flott oppskrift på skuffelse.

Anonymkode: 3f472...edf

Den ser jeg! Det er selvfølgelig veldig subjektivt, og en dårlig fødselsopplevelse hos én kan jo fort oppleves som en drømmefødsel for en annen ☺️ Man er jo forskjellig. Jeg gleder meg bare til fødsel, og har lite forventninger annet enn at jeg kommer til å være i gode hender og dette skal gå kjempebra. 🙈 men som nevnt ovenfor: jeg blir jo nysgjerrig på dette. 

Anonymkode: 517ca...4f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fra helsepersonellets side; vi gjør ALT vi kan for å fremme egenvalg hos den fødende. Men under tidens press må man faktisk prioritere å få barnet ut. Da kan det dessverre føles helt jævlig for kvinnen. 

Anonymkode: a1671...37f

Det kan jeg tro! ☺️ Og at det kan føles dramatisk når det blir tatt valg i en hektisk situasjon. Men jeg reagerte litt på den ene historien fra insta der en fortalte om å bli strippet uten å bli spurt eller forberedt om det på forhånd 🤔 

Anonymkode: 517ca...4f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fra helsepersonellets side; vi gjør ALT vi kan for å fremme egenvalg hos den fødende. Men under tidens press må man faktisk prioritere å få barnet ut. Da kan det dessverre føles helt jævlig for kvinnen. 

Anonymkode: a1671...37f

ALT? 

Da tror jeg du skal snakke for deg selv. Jeg er helsepersonell selv, men hadde ingen opplevelse av å bli behandlet som part i saken i det hele tatt under forløsning, og jeg fikk overhode ikke informasjon til å kunne delta i en beslutningsprosess eller gi informert samtykke til intervensjoner. Ingen informerte meg om alvorlighetsgraden i barnets STAN-målinger, alt jeg vet om fødselen er hva jeg overhørte mellom en håndfull jordmødre og en gynekolog underveis.

Jeg stoler på mine kolleger og motsatte meg ikke noe, men som helsepersonell ble jeg negativt overrasket over at behandlingsalliansen ble så lite vektlagt i en situasjon hvor det er så viktig å ha pasienten på lag.

 

Anonymkode: f3acf...c19

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde den følelsen av overgrep, uten at det egentlig var det. Jeg er absolutt ikke glad i å bli tatt på av fremmede, men var helt uforberedt på hvor ikke jeg kom til å oppleve det under fødselen. Det var ekstremt ubehagelig å bli tatt på og få fingre inn i underlivet under fødselen og jeg var utrolig stresset, anspent og følte meg "fanget" på ryggen med beina i stigbøylene som et skikkelig mareritt, men jordmor måtte jo for å kunne gjøre jobben sin. Jeg hadde styrtfødsel og holdt på å revne skikkelig, måtte klippes. Jeg ble sydd og det var helt grusomt vondt. Følte jeg hadde null kontroll under fødselen og den første halvtimen etter fødselen var jævlig pga syingen, jeg lå og hylgrein, og fikk ikke kost meg med baby i det hele tatt. Følte meg frarøvet hele fødselsopplevelsen. Avdelingen var travel, jordmor måtte løpe videre og det var ingen å prate med. Grein hele første natta etterpå. Det hjalp at jordmor kom dagen etterpå og var veldig sympatisk. Ingen ting galt hadde egentlig skjedd, men mine personlige grenser ble overskredet allikevel og jeg har ikke lyst å føde igjen. Har full forståelse for at jordmor kun gjorde jobben sin og var veldig flink til det - jeg kom meg fort fysisk etter fødselen og baby hadde nok en helt super fødsel. 🤷

 

Anonymkode: e50ad...f33

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra helsepersonellets side; vi gjør ALT vi kan for å fremme egenvalg hos den fødende. Men under tidens press må man faktisk prioritere å få barnet ut. Da kan det dessverre føles helt jævlig for kvinnen. 

Anonymkode: a1671...37f

Det gjelder overhodet ikke alle, dessverre. Jeg ble utsatt for flere slike overgrep under min fødsel. Blant annet fikk jeg ikke ligge i sideleie slik jeg desperat ønsket - måtte over i ryggleie hvor alt var ti tusen ganger vondere og jeg ikke klarte å presse. Helt ubegrunnet. I tillegg drev jordmoren og tøyet åpningen hele tiden - også mellom riene - noe som var helt uhorvelig vondt. Jeg hylte og grein «au slutt! Slutt med det der, au, kutt ut» osv - men hun bare overhørte meg. Kateteriserte meg uten å gi beskjed på forhånd osv. Dette er bare de sterkeste minnene. Fikk heller ikke beskjed da CTG ble patologisk og lege tilkalt, det kom plutselig bare brasende inn masse folk. 

MEN at dette ble en grusom opplevelse jeg aldri gjør igjen, skyldes utelukkende jordmorens totalt manglende empati og evne til å informere. Etter legen kom ble jo alt teknisk sett mye verre (vakuum, klipp, masse folk, undersøkelser nedentil, maaaaaaasse sying etterpå osv) - men det husker jeg ikke som negativt nettopp fordi legen var snill, empatisk, forklarte og informerte i forkant av alt hun gjorde. Hun var ikke borti meg med en finger en gang uten å si «nå kommer jeg bortpå deg her». Har utelukkende positive følelser for legen og den delen av fødselen. Alt i forkant av det er dog et sort hull jeg desperat prøver å fortrenge. 

Selv om det var etter legen kom at jeg egentlig mistet kontroll, selvbestemmelse og råderett - følte jeg meg ivaretatt, trygg og velinformert. I forkant av det når alt faktisk foregikk normalt følte jeg meg så liten, antastet og verdiløs. Som om jeg var et slakt jordmor bare kunne gjøre som hun ville med, og som i alle fall ikke skulle ha ønsker 😛 

Så selv om man har det travelt betyr det oveehodet ikke at man bare kan dure på som man føler. Selv om man selvfølgelig skal redde barnet må man faktisk også tenke på at det ligger en person der i sitt livs verste smerter, kliss naken og blottet med null kontroll over sin egen kropp. Og det er definitivt mulig å gjøre begge deler, som min lege gjorde. 

Anonymkode: f64f1...07f

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om fødselsovergrep skjer oftere med unge jenter, men jeg fødte mitt første barn 16 år gammel og opplevde ting som sitter i fortsatt, nesten 19 år etter. 
Jeg fikk hjelp for det da jeg ble gravid for andre gang, valgte å føde ved et annet sykehus og fikk en god opplevelse. 

Anonymkode: 29d63...d5f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at slike opplevelser må tas med en klype salt. Det er en sårbar og skremmende fysisk opplevelse å føde uansett. Selvsagt kan helsepersonell gjøre grove overtramp, men tror absolutt følelsen av «overgrep» skjer ekstremt mye oftere enn faktiske «overgrep»...

Folk blir jo krenket av alt som et utgangspunkt, og legg til smerter og fysiske rare ting og ville forventninger, så er det en flott oppskrift på skuffelse.

Anonymkode: 3f472...edf

Jeg blir litt satt ut av at du feirer det vekk sånn her. Og deretter skylder på at folk blir krenka for ingenting. Men det er vel derfor KG har såpass dårlig rykte som det har? 

Jeg har selv ikke hatt et fødselsovergrep men jeg har lest statistikk at det er veldig vanlig blant svarte kvinner i USA. Spesielt i form av at de ikke blir trodd med smerte ol. Hadde vært interessant å få noen tall her fra Norge og spesielt fra sykehus til sykehus. Vil jo feks tro at KK i Bergen hadde slått dårlig ut og at feks fødeklinikken på Voss hadde slått bedre. 

Anonymkode: 76f4f...28a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke legge ut screenshots fra storyen til Fodebagen (men storyen ligger der enda, syns den er god!), og det som blir tatt opp er blant annet undergraving av smerter. Det, ignorering av fødeplan, true med barnets trygghet etc. 

Jeg tenkte litt på Tegnehannes oppgjør med fødeomsorgen i sommer, og hvordan hun beskrev møtet med fødsel. Hun har aldri skrevet noe om overgrep, men at hun IKKE ble undersøkt tross store smerter og ble avfeid på denne måten. Når de endelig sjekket, var hun kommet til 7 cm åpning. Ikke overgrep, men bagatellisering av opplevelse. Og det er jo ikke greit å føle seg til bry på den måten? 🤔

Nei. Jeg syns dette er interessant, man vet jo at ikke aller passer 100% til den jobben de har utdannet seg til. Heldigvis gjør de aller fleste det, og det går som oftest bra, men jeg synes det er verdt å snakke mer om dette! 🙂

Anonymkode: 517ca...4f0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva slags «overgrep» var det her snakk om?

Anonymkode: 5cecb...56f

Les innleggene over eller se på storyen på instagram. Det handler om uinformerte og kanskje ubegrunnede inngrep på fødende kvinners kropp. Noen jordmødre/leger bare durer frem med vaginalundersøkelser og andre inngrep uten å informere eller spørre om samtykke.

Anonymkode: f64f1...07f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at dette er en norsk gren av ordskiftet rundt det som in internasjonal forskning kalles «obstetric violence». Det er veldig godt dokumentert at dette i aller høyeste grad er reelt, og at det foregår i ulike former over hele verden, alt etter hva slags forhold (kultur, generelt utdanningsnivå, i hvor stor grad pasientmedvirkning er ansett som positivt osv) som er i den enkelte regionen. 
 

Jeg har opplevd overtramp fra medisinsk personell i forbindelse med fødsel og barsel. Og da mener jeg IKKE den typen «hensynsløs» oppførsel som kan skyldes at intervensjoner måtte skje fort av medisinske årsaker osv. 

Jeg ble tvunget til å være naken når jeg ikke ønsket å være naken - og som sagt hadde det ingen medisinsk betydning, det har jeg fått bekreftet av sykehuset i ettertid. De tok avgjørelsen basert på at de antok at de visste bedre enn meg hva jeg hadde det mest behagelig med, så jeg måtte stå der i nettingtruse og ingenting mer ved prekestolen mens personell gikk ut og inn. Fikk ikke ha singlet på engang, og jeg hadde så vanvittig vonde bryster, så det var noe så innmari ubehagelig. Jeg sa ifra flere ganger at «jeg vil ha trøye på meg!» men det kom ikke på tale. 
 

Jeg ville ikke ha studenter som observerte, noe Stortinget har slått fast flere ganger at det er helt og fullt opp til pasienten å avgjøre, uten at det skal medføre hverken negative reaksjoner eller sanksjoner som kansellering av time osv. Dette måtte jeg virkelig krangle på - de moraliserte og presset - det gikk så langt at mannen måtte dra frem en publikasjon som refererte til jusseksperter og Legeforeningen for å få dem til å slutte å overkjøre oss. Dette var i 2015, på et av landets største sykehus. 
 

På barsel fikk jeg skjenn fordi jeg sov til «feil» tid (etter tre døgn uten søvn, og hadde ankommet barsel to timer før), og da mener jeg SKJENN; mannen min som var der fikk helt hakeslipp. Neste morgen valset to pleiere inn på do for å gi meg «noen beskjeder etter morgenmøtet», mens jeg satt der og var i ferd med å sette min første post-partum bæsj til verden. Jeg var helt sjokkert - de bare durte på selv om jeg med én gang sa «Opptatt!» og «Dere, jeg sitter faktisk PÅ DO!» I ettertid sa de at «men vi har jo sett nakenhet før,» og det sjokkerer meg virkelig at de trodde det var DERES bluferdighet jeg protesterte på vegne av! De skulle bare ha arbeidet unna, de. 

Det var vanvittig ydmykende, og jeg endte opp med å knapt tørre å røre meg eller forsøke å ta en avgjørelse etter eget hode, for alt jeg tenkte og følte og trengte var tydeligvis FEIL. 
 

Det er veldig vanlig å møte kvinner som har slike opplevelser med et småforaktelig «ja, men husk på hormonene; man blir så nærtagende». 
 

Derfor har min målestokk for hvorvidt ting som skjedde var ok hele tiden vært hvorvidt jeg ville ha klikket dersom jeg IKKE hadde vært fødekvinne også. Og utfra internasjonal forsknings avgrensning av hva som utgjør reell obstetrisk vold, i motsetning til det mer subjektive som kun henger på OPPLEVELSEN av hendelsene, så ER dette jeg beskriver obstetrisk vold. Helt udiskutabelt.

Rekk opp hånda den som hadde syntes det var helt ok det jeg beskriver ovenfor...

Anonymkode: 103ee...7a9

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg blir litt satt ut av at du feirer det vekk sånn her. Og deretter skylder på at folk blir krenka for ingenting. Men det er vel derfor KG har såpass dårlig rykte som det har? 

Jeg har selv ikke hatt et fødselsovergrep men jeg har lest statistikk at det er veldig vanlig blant svarte kvinner i USA. Spesielt i form av at de ikke blir trodd med smerte ol. Hadde vært interessant å få noen tall her fra Norge og spesielt fra sykehus til sykehus. Vil jo feks tro at KK i Bergen hadde slått dårlig ut og at feks fødeklinikken på Voss hadde slått bedre. 

Anonymkode: 76f4f...28a

Ja, altså, vet ikke helt hva du vil jeg skal svare på her. Selvsagt vil det være land som ikke har god fødselshjelp, og diskriminering i samfunn generelt vil nok ikke på magisk vis holdes ute fra fødestuene. Men nå var dette snakk om Norge da. 
 

En må nesten stole på fagpersonene som skal hjelpe kroppen igjennom fødselen. Det er ikke et overgrep å få faglig veiledning gjennom fødselen, selv om det oppleves som en streng beskjed, eller at en ikke får viljen sin for hva en hadde sett for seg. Selvfølgelig skjer det feil og feilkommunikasjon, men det gjelder absolutt alle ting mennesker gjør. 
 

Synes terskelen for å kalle det «overgrep» burde være høyere, og at det minst burde innebære forsett om å gjøre noe mot noens vilje, og som ikke er i den andres beste interesse. 
 

Å kalle det overgrep når helsepersonell følger alle rutiner, og kommuniserer med kvinnen i tilstrekkelig grad blir veldig feil overfor de som faktisk blir utsatt for overgrep.
 

At en f.eks. ikke fikk føde på siden, men må ligge på rygg, kan være av hensyn til barnet, da jordmor kan ha bedre tilgang når mor er på rygg. Tenker du at det er et overgrep da om jordmor ikke tar time-out i fødselen for å overbevise mor om at instruksjonen er faglig begrunnet? 
 

Fødte på KK i Bergen og var veldig fornøyd. Var ekstremt vondt, og måtte absolutt gjennom mange grenseoverskridende situasjoner. Men nå er det engang konseptet med fødsel, og ikke noe jordmødre påførte meg.

Anonymkode: 3f472...edf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, altså, vet ikke helt hva du vil jeg skal svare på her. Selvsagt vil det være land som ikke har god fødselshjelp, og diskriminering i samfunn generelt vil nok ikke på magisk vis holdes ute fra fødestuene. Men nå var dette snakk om Norge da. 
 

En må nesten stole på fagpersonene som skal hjelpe kroppen igjennom fødselen. Det er ikke et overgrep å få faglig veiledning gjennom fødselen, selv om det oppleves som en streng beskjed, eller at en ikke får viljen sin for hva en hadde sett for seg. Selvfølgelig skjer det feil og feilkommunikasjon, men det gjelder absolutt alle ting mennesker gjør. 
 

Synes terskelen for å kalle det «overgrep» burde være høyere, og at det minst burde innebære forsett om å gjøre noe mot noens vilje, og som ikke er i den andres beste interesse. 
 

Å kalle det overgrep når helsepersonell følger alle rutiner, og kommuniserer med kvinnen i tilstrekkelig grad blir veldig feil overfor de som faktisk blir utsatt for overgrep.
 

At en f.eks. ikke fikk føde på siden, men må ligge på rygg, kan være av hensyn til barnet, da jordmor kan ha bedre tilgang når mor er på rygg. Tenker du at det er et overgrep da om jordmor ikke tar time-out i fødselen for å overbevise mor om at instruksjonen er faglig begrunnet? 
 

Fødte på KK i Bergen og var veldig fornøyd. Var ekstremt vondt, og måtte absolutt gjennom mange grenseoverskridende situasjoner. Men nå er det engang konseptet med fødsel, og ikke noe jordmødre påførte meg.

Anonymkode: 3f472...edf

Har du i det hele tatt sett storyen? Tror det gir deg et bedre bilde på hvorfor det blir tatt opp nå. Ja, det skjer i Norge også. Det blir litt sånn "jeg har ikke opplevd det, så da eksisterer det ikke" i det du skriver nå. 

Anonymkode: 517ca...4f0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du i det hele tatt sett storyen? Tror det gir deg et bedre bilde på hvorfor det blir tatt opp nå. Ja, det skjer i Norge også. Det blir litt sånn "jeg har ikke opplevd det, så da eksisterer det ikke" i det du skriver nå. 

Anonymkode: 517ca...4f0

Har aldri sagt det ikke skjer? Og ja har sett storyen. 

Anonymkode: 3f472...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overgrep.  Disse kvinnene burde egentlig blitt satt i narkose frem til barna var ut.  Stakkars helsepersonell som må faktisk hjelpe disse kvinner i å føde.  At de virkelig sammenligne alt som må gjøres under en fødsel med overgrep er helt hårreisende.  Hvorfor føde dere ikke bare hjemme da med minimalt av ekstern hjelp? 

Anonymkode: 2f0ce...848

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...