Gå til innhold

Fødselsovergrep


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men nå var dette snakk om Norge da. 

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri sagt det ikke skjer? Og ja har sett storyen. 

Anonymkode: 3f472...edf

Det kunne tolkes sånn i denne setningen. For det er jo snakk om overgrep i form av å bli utsatt for noe mot ens egen vilje, som du selv nevner. Altså ikke de tingene du nevner i forrige innlegg, jeg tror de fleste kan være enig i at det du skriver der IKKE er overgrep. Men det er jo ikke sånn det blir snakket om i storyen heller, men når noe blir utført mot ens vilje, hån, latterliggjøring, undergraving av smerter/opplevelser... 

Anonymkode: 517ca...4f0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Les innleggene over eller se på storyen på instagram. Det handler om uinformerte og kanskje ubegrunnede inngrep på fødende kvinners kropp. Noen jordmødre/leger bare durer frem med vaginalundersøkelser og andre inngrep uten å informere eller spørre om samtykke.

Anonymkode: f64f1...07f

Samtykker ikke moren ved å velge å benytte seg av det offentlige tilbudet? Hun kunne jo født alene hjemme og sett hvor gøy det er.

Anonymkode: 5cecb...56f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

overgrep.  Disse kvinnene burde egentlig blitt satt i narkose frem til barna var ut.  Stakkars helsepersonell som må faktisk hjelpe disse kvinner i å føde.  At de virkelig sammenligne alt som må gjøres under en fødsel med overgrep er helt hårreisende.  Hvorfor føde dere ikke bare hjemme da med minimalt av ekstern hjelp? 

Anonymkode: 2f0ce...848

Det er jo tydelig at du ikke har satt deg inn i hva som menes med et fødselsovergrep. Kom gjerne tilbake når du har gjort det ☺️

Anonymkode: 517ca...4f0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo tydelig at du ikke har satt deg inn i hva som menes med et fødselsovergrep. Kom gjerne tilbake når du har gjort det ☺️

Anonymkode: 517ca...4f0

Jeg vet godt hva de sier.  Problemet her er at du har hysteriske instagram kvinner som må ha den perfekt fødsel og uten kompetanse setter babyen i fare for oppnå hva de synses skal bli da den perfekt fødsel.  Overgrep liksom. 

Anonymkode: 2f0ce...848

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Samtykker ikke moren ved å velge å benytte seg av det offentlige tilbudet? Hun kunne jo født alene hjemme og sett hvor gøy det er.

Anonymkode: 5cecb...56f

Nei, implisitt generelt samtykke «bare ved å møte opp» er ikke en lovlig praksis, og er spesifikt beskrevet som menneskerettighetsbrudd. 
 

https://www.hhrjournal.org/2016/11/international-human-rights-and-the-mistreatment-of-women-during-childbirth/

Anonymkode: 103ee...7a9

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest statusen nå, og synes at alt unntatt den med «klipping uten forvarsel»  virker helt greit. Skal du føde så har du strengt tatt hatt 9 mnd på deg til å lese deg opp på hvordan det er å føde på sykehus, så synes ikke det er urimelig av personellet å ikke vente og skulle diskutere hver minste ting som skjer underveis. Ting kan skje fort, og babyen må ut.

Anonymkode: 5cecb...56f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

overgrep.  Disse kvinnene burde egentlig blitt satt i narkose frem til barna var ut.  Stakkars helsepersonell som må faktisk hjelpe disse kvinner i å føde.  At de virkelig sammenligne alt som må gjøres under en fødsel med overgrep er helt hårreisende.  Hvorfor føde dere ikke bare hjemme da med minimalt av ekstern hjelp? 

Anonymkode: 2f0ce...848

🙄

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet godt hva de sier.  Problemet her er at du har hysteriske instagram kvinner som må ha den perfekt fødsel og uten kompetanse setter babyen i fare for oppnå hva de synses skal bli da den perfekt fødsel.  Overgrep liksom. 

Anonymkode: 2f0ce...848

Så lenge dette er noe som skjer over hele verden, så tror jeg ikke det har noe med instagram å gjøre. Ville det vært enklere å forstå at dette er en reell problemstilling om vi kalte det noe annet enn overgrep? Det heter for eksempel obstetric violence på engelsk. 

Anonymkode: 517ca...4f0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har lest statusen nå, og synes at alt unntatt den med «klipping uten forvarsel»  virker helt greit. Skal du føde så har du strengt tatt hatt 9 mnd på deg til å lese deg opp på hvordan det er å føde på sykehus, så synes ikke det er urimelig av personellet å ikke vente og skulle diskutere hver minste ting som skjer underveis. Ting kan skje fort, og babyen må ut.

Anonymkode: 5cecb...56f

Men herlighet. Hvor vanskelig kan det være å informere om hva som skal skje? 

Nå putter jeg vakuum på babyens hode. Det kan oppleves vondt, men pust med magen dette går fint! 

Nå må jeg putte en finger i rumpa di for å sjekke om du har revnet helt gjennom. 

Nå må barnet tas med tang, derfor klipper jeg.

Nå må du legge deg på rygg, for det er best for barnet akkurat nå. 

Nå faller barnets hjertelyd, så nå må jeg sjekke at alt er som det skal. 

 

Det er tross alt en person som ligger der, som er fullt samtykkekometent. Selv om man føder, betyr ikke det at man ikke skal ha beskjed om at noen må putte noe opp i kroppsåpningene. 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Samtykker ikke moren ved å velge å benytte seg av det offentlige tilbudet? Hun kunne jo født alene hjemme og sett hvor gøy det er.

Anonymkode: 5cecb...56f

Nei, jeg samtykket aldri til å få to fingre opp i anus uten beskjed om at det kom til å skje, selv om jeg valgte å føde på sykehus. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sinsiew said:

Nei, jeg samtykket aldri til å få to fingre opp i anus uten beskjed om at det kom til å skje, selv om jeg valgte å føde på sykehus. 

De skulle ha sagt hvorfor de gjorde det. De sa ingenting til meg, men det var faktisk fordi jeg hadde snakket om det tidligere på dagen, at jeg visste hvorfor det var nødvendig. 
 

Det er for å sjekke etter revninger i vevet mellom tarmen og vagina, både fysiske hull og tynne områder grunnet indre avrivinger som kan gi opphav til fremfall av «veggen» mellom disse to kanalene, samt at man også kan sjekke deler av funksjonaliteten i bekkenbunnen for øvrig, og hvorvidt de to sfinktermusklene fungerer som de skal. 
 

Dersom de hadde forklart det, så hadde du også visst at det er milevis bedre å få sjekket dette umiddelbart, enn å vente et par dager og så har ting begynt å gro feil og det er mye mer komplisert å rette opp i. 

Anonymkode: 103ee...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har lest statusen nå, og synes at alt unntatt den med «klipping uten forvarsel»  virker helt greit. Skal du føde så har du strengt tatt hatt 9 mnd på deg til å lese deg opp på hvordan det er å føde på sykehus, så synes ikke det er urimelig av personellet å ikke vente og skulle diskutere hver minste ting som skjer underveis. Ting kan skje fort, og babyen må ut.

Anonymkode: 5cecb...56f

Mens jeg er rystet av det jeg har lest i denne tråden og på storyen. Jeg har vært igjennom utrolig traumatiserende svangerskap og fødsler, bl.a. av dødt barn. Jeg tør ikke å tenke på hvor traumatisert jeg kunne ha vært om jeg ikke hadde blitt behandlet som et menneske og en pasient underveis.

Anonymkode: e4f78...485

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De skulle ha sagt hvorfor de gjorde det. De sa ingenting til meg, men det var faktisk fordi jeg hadde snakket om det tidligere på dagen, at jeg visste hvorfor det var nødvendig. 
 

Det er for å sjekke etter revninger i vevet mellom tarmen og vagina, både fysiske hull og tynne områder grunnet indre avrivinger som kan gi opphav til fremfall av «veggen» mellom disse to kanalene, samt at man også kan sjekke deler av funksjonaliteten i bekkenbunnen for øvrig, og hvorvidt de to sfinktermusklene fungerer som de skal. 
 

Dersom de hadde forklart det, så hadde du også visst at det er milevis bedre å få sjekket dette umiddelbart, enn å vente et par dager og så har ting begynt å gro feil og det er mye mer komplisert å rette opp i. 

Anonymkode: 103ee...7a9

Jeg er ikke dum, jeg er fullt klar over hvorfor det ble gjort. Og jeg syns sjekken er helt grei. Men at hun kunne sagt ifra så jeg slapp å få den rykninger i kroppen, det hadde vært greit. 

Edit: jeg ble forøvrig ikke traumatisert og opplevde det ikke som et overgrep. Bare som noe unødvendig som kunne vært unngått, da de rykningene var ganske vonde. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har lest statusen nå, og synes at alt unntatt den med «klipping uten forvarsel»  virker helt greit. Skal du føde så har du strengt tatt hatt 9 mnd på deg til å lese deg opp på hvordan det er å føde på sykehus, så synes ikke det er urimelig av personellet å ikke vente og skulle diskutere hver minste ting som skjer underveis. Ting kan skje fort, og babyen må ut.

Anonymkode: 5cecb...56f

Når jeg fødte så ble det plutselig hastverk da barnet viste tegn til stress og måtte tas med vakuum. Ting skjedde veldig raskt, men de klarte allikevel gjennom hele forløpet å informere meg og behandle meg på en god måte. Det tar virkelig ikke lang tid å informere om hva man skal gjøre. Det er forståelig og selvsagt riktig og viktig at de gjør det de må for å hjelpe barnet, men det er viktig å tenke på at en ved en fødsel er det to mennesker som skal behandles godt, barnet og mor. 

Anonymkode: 9c684...9e0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har empati med disse damerne som føler at helsepersonellet har begått overgrep mot dem, men hva hadde blitt resultatet hvis ikke helsepersonallet hadde brettet opp skjortearmene og bare gjort jobben sin da? Dødt barn  og kanskje også død mor? Da vet vi  hvem som hadde klaget på at sykehussvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt med på at kvinner som har vært utsatt for vold og/eller seksuelle overgrep, har stort behov for trygghet og kontroll under fødsel. Tror jordmødre og leger i dag har fokus på å trygge de fødende kvinnene så langt det lar seg gjøre etter omstendighetene. Men i enkelte situasjoner må ting skje fort. Opplevde selv under 2 fødsler at rommet plutselig ble fullt av med leger og sykepleiere. Første ble tatt med hastekeisersnitt. Den andre satt bom fast i mange timer selv etter klipping (som ble gjort uten samtykke fra meg) . Plutselig kom det inn både leger og sykepleiere for å sjekke hva de skulle gjøre. Da satte en lege inn ei tang, tok spenntak og dro han ut. Dette også uten å konferere med meg. Ble i tillegg full ruptur ut av det. 

Var det overgrep? Nei, langt i fra!! Jeg er ingen ekspert på fødsler, så jeg overlot alle beslutninger i ekspertenes hender. Hadde dette vært for 100 år siden, hadde nok verken jeg eller barna mine levd i dag, så jeg er evig takknemlig for at de handler såpass raskt og gjorde det de måtte. 

Anonymkode: 9fc9c...1cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Samtykker ikke moren ved å velge å benytte seg av det offentlige tilbudet? Hun kunne jo født alene hjemme og sett hvor gøy det er.

Anonymkode: 5cecb...56f

Nei jeg samtykket ikke til at en jordmor skulle stå med to fingre og rive i skjeden min mens jeg ropte «neineinei» og gråt av smerte. Dette var HELT ubegrunnet, totalt uten faglig forankring og fullstendig mot min vilje. Det er overgrep.

Anonymkode: f64f1...07f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (17 minutter siden):

Jeg har empati med disse damerne som føler at helsepersonellet har begått overgrep mot dem, men hva hadde blitt resultatet hvis ikke helsepersonallet hadde brettet opp skjortearmene og bare gjort jobben sin da? Dødt barn  og kanskje også død mor? Da vet vi  hvem som hadde klaget på at sykehussvikt.

Min erfaring er at helsepersonell klarer å brette opp skjorteermene og gjøre jobben sin, SAMTIDIG som de ivaretar og informerer pasient. Jeg syns at alle burde få oppleve det.

Anonymkode: e4f78...485

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min erfaring er at helsepersonell klarer å brette opp skjorteermene og gjøre jobben sin, SAMTIDIG som de ivaretar og informerer pasient. Jeg syns at alle burde få oppleve det.

Anonymkode: e4f78...485

Jeg kan tenke meg at noen ganger er det ikke tid til å informere pasienten mens man jobber. Dog skal informasjonen gies i etterkant, men om det er overgrep å redde pasientenes liv er jeg ikke sikker på om jeg vil kalle det.

Edit: Kroppslig autonomi er generelt noe man kan glemme når man ligger på sykehus, så hvorfor skal det være forskjell på å komme seg på kirurgens bord i ellevte time og helsepersonellet har ikke tid til å forklare presist hva som skal skje i forkant og fødsel hvor det er iferd med å gå til helvete med mor og barn?

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det noen her som har opplevd dette? "Fodebagen" på instagram har en story om dette i dag. Skremmende at dette faktisk skjer 😳 Jeg er førstegangsfødende, og har ikke tenkt at enkelte jordmødre/leger kan være sånn mot kvinner i sårbar posisjon 😕

Hvis dere har opplevd dette, har dere fått hjelp i ettertid? Har opplevelsen hindret dere i å få flere barn?

Nå er jeg heldigvis ikke så veldig bekymret av meg på forhånd, og skulle jeg oppleve noe som føles skikkelig ugreit mot meg, så er jeg typen til å virkelig si ifra. Og det hjelper kanskje å mentalt forberede seg på at ikke alle har de beste intensjonene, selv om jeg virkelig regner med at det gjelder et fåtall av de som jobber med fødende kvinner. 

Anonymkode: 517ca...4f0

For min del er det nettopp det her som er vanskelig, ting som ikke føles SKIKKELIG ugreit, men bare litt ugreit, der jeg blir usikker på om jeg er berettiget å ha den følelsen av overtramp eller ikke. 

Jeg har selv født tre ganger, og de to siste ved hjemmefødsel. Mye pga opplevelsen av fødsel nr 1. 

Anonymkode: a3df4...ff1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...