Gå til innhold

Noen som har fått ønske om keisersnitt avvist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk det ikke innvilget, det er to år siden. Legen mente det var best for barnet å bli forløst vaginalt. 

Anonymkode: e0c16...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått det innvilget. Hadde en tøff fødsel med førstemann. Måtte ha to samtaler med jordmor i tillegg til en med lege. Tror dette er minimum antall samtaler du må ha for å få det innvilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi-jenta skrev (10 minutter siden):

Jeg har akkurat fått det innvilget. Hadde en tøff fødsel med førstemann. Måtte ha to samtaler med jordmor i tillegg til en med lege. Tror dette er minimum antall samtaler du må ha for å få det innvilget.

Det er ikke noe "minimum antall samtaler". Selv hadde jeg én samtale med lege på fødeavdeling og det var innvilget. 

Anonymkode: 03c78...187

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noe "minimum antall samtaler". Selv hadde jeg én samtale med lege på fødeavdeling og det var innvilget. 

Anonymkode: 03c78...187

Var det jeg ble fortalt av jordmoren min. Mulig det er annen praksis på dette i andre fylker eller om man har hatt en enda tøffere fødsel enn det jeg hadde sist.

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Energi-jenta skrev (16 minutter siden):

Var det jeg ble fortalt av jordmoren min. Mulig det er annen praksis på dette i andre fylker eller om man har hatt en enda tøffere fødsel enn det jeg hadde sist.

Førstegangsfødende her. 

Anonymkode: 03c78...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Førstegangsfødende her. 

Anonymkode: 03c78...187

Da får du ikke innvilget keisersnitt ut av det blå. Heldigivs

Anonymkode: 11c34...ca7

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke noe "minimum antall samtaler". Selv hadde jeg én samtale med lege på fødeavdeling og det var innvilget. 

Anonymkode: 03c78...187

Mange sykehus opererer med 3 samtaler, 2 med jordmor og 1 med lege, før noe blir innvilget. 

Anonymkode: 22706...7ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange sykehus opererer med 3 samtaler, 2 med jordmor og 1 med lege, før noe blir innvilget. 

Anonymkode: 22706...7ca

Ikke KK Bergen ihvertfall. 

Anonymkode: 03c78...187

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er førstegangs fødende og er redd for å føde og det er grunnlaget til at du ønsker keisersnitt?, får du nok ikke det innvilget.  Du kan få ekstra oppfølging og samtaler om fødselen. Det kan virke skummelt å føde men kroppen din er laget for å gjøre dette, er verre for baby og kroppen din om du tar keisersnitt. ( om man må ha keisersnitt pga fare for barn og mor, er jeg selvfølgelig for det) 

Hilsen mor til 2 barn- fikk min første da jeg var 16. Det gikk veldig fint - første var født med epidural og andre var født uten noen bedøvelse. Anbefaler bedøvelse for førstegangsfødende men går helt fint uten. Synes siste fødsel, der jeg ikke hadde noen bedøvelse  var lettere å innhente seg igjen etterpå.  
 

Beklager, vet det var ikke det du lurte på, men tenkte jeg skulle si det selv om. 

Anonymkode: 014f5...4af

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg sikkert fått innvilget keisersnitt da forige fødsel endte i gra 3B revning og ett barn på nesten 5 kg

 

Men jeg vil mye heller føde naturlig og være oppegående i ukene etterpå  og kjenne på det at jeg selv har født enn å gå den lettvinte løsningen med keisersnitt.

Anonymkode: 32273...e8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personlig ville jeg sikkert fått innvilget keisersnitt da forige fødsel endte i gra 3B revning og ett barn på nesten 5 kg

 

Men jeg vil mye heller føde naturlig og være oppegående i ukene etterpå  og kjenne på det at jeg selv har født enn å gå den lettvinte løsningen med keisersnitt.

Anonymkode: 32273...e8d

Lettvint løsning? Du motsier deg selv, først vil du føde vaginalt for å klare å være oppegående i ukene etterpå, og så er keisersnitt en lettvint løsning. Det er en rimelig stor operasjon, man får det ikke innvilget uten grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke si KS er en lettvint løsning.. Det er en annerledes løsning. Jeg måtte ta det på grunn av svangerskapsforgiftning. Tror jeg har vært mer plaget totalt i den fødselensprosessen (inkl. i forkant og etterkant) enn ved en vaginal fødsel.. Føler likevel jeg har født barnet mitt og er stolt av det!

Anonymkode: 6c9c4...5de

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min fikk det ikke innvilget da hun ba om keisersnitt med nr 2 etter en tøff første fødsel, samt pga. noen komplikasjoner i svangerskapet som gjorde at hun var redd for at noe skulle gå galt under fødsel. Det ble keisersnitt til slutt fordi babyen lå i sete til termin. Moren min fikk også avslag før hun fødte meg, men det begynner jo å bli relativt lenge siden. 

Anonymkode: da790...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Om du er førstegangs fødende og er redd for å føde og det er grunnlaget til at du ønsker keisersnitt?, får du nok ikke det innvilget.  Du kan få ekstra oppfølging og samtaler om fødselen. Det kan virke skummelt å føde men kroppen din er laget for å gjøre dette, er verre for baby og kroppen din om du tar keisersnitt. ( om man må ha keisersnitt pga fare for barn og mor, er jeg selvfølgelig for det) 

Hilsen mor til 2 barn- fikk min første da jeg var 16. Det gikk veldig fint - første var født med epidural og andre var født uten noen bedøvelse. Anbefaler bedøvelse for førstegangsfødende men går helt fint uten. Synes siste fødsel, der jeg ikke hadde noen bedøvelse  var lettere å innhente seg igjen etterpå.  
 

Beklager, vet det var ikke det du lurte på, men tenkte jeg skulle si det selv om. 

Anonymkode: 014f5...4af

Hva med fare for mors psykiske helse, som igjen kan skade tilknytningen til barnet?

Man kan få KS av medisinske (psykiske) årsaker også. F.eks., om man har sterk fødselsangst eller har opplevd seksuelle overgrep eller andre traumer tidligere. 

 

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vil ikke si KS er en lettvint løsning.. Det er en annerledes løsning. Jeg måtte ta det på grunn av svangerskapsforgiftning. Tror jeg har vært mer plaget totalt i den fødselensprosessen (inkl. i forkant og etterkant) enn ved en vaginal fødsel.. Føler likevel jeg har født barnet mitt og er stolt av det!

Anonymkode: 6c9c4...5de

Jeg kan forstå at planlagt keisersnitt kalles en lettvint løsning når du slipper de 2-3 siste ukene av graviditeten som ofte er de mest slitsomme i tillegg til at du slipper kanskje flere døgn med utmattende og smertefulle rier før du til slutt skal presse ut barnet. De sammenligner jo den fysiske anstrengelsen ved en fødsel med et maraton!  Så det å møte opp på sykehuset og få barnet skjært ut av seg er jo definitivt en lettvint løsning på den måten. Tiden etterpå derimot er vel for de fleste lettete ved en vaginal fødsel, selv om det også varierer. 

Anonymkode: e0c16...965

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis grunnen er at du er redd for å føde, kan jeg fortelle deg at keisersnittet er ganske fælt. Jeg måtte selv ha hastekeisersnitt. Ikke den typen som haster mest, så det gikk nokså udramatisk for seg og alt gikk som det skulle. Allikevel var jeg i dårlig fysisk form i en hel uke etterpå, samt noe redusert i lange tider etterpå. I starten klarte jeg ikke å skifte på ungen engang, jeg bare lå i en seng. Jeg var i aktiv fødsel, og kan bare si at epidural er en helt fantastisk oppfinnelse! Jeg hadde store smerter, men de forsvant helt med epiduralen, samtidig som jeg kunne gå og bevege meg som normalt. Epidural er nok mye lurere enn keisersnitt når man har fødeangst. 

Anonymkode: 584ba...7e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...