Gå til innhold

Noen som har fått ønske om keisersnitt avvist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg fikk det ikke innvilget, det er to år siden. Legen mente det var best for barnet å bli forløst vaginalt. 

Anonymkode: e0c16...965

Da har de brutt loven eller du har sagt greit da blir det vf.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Energi-jenta skrev (19 timer siden):

Jeg har akkurat fått det innvilget. Hadde en tøff fødsel med førstemann. Måtte ha to samtaler med jordmor i tillegg til en med lege. Tror dette er minimum antall samtaler du må ha for å få det innvilget.

Det er ikke et minimums krav til samtaler men det du skisserer er hva jeg har forstått er normen i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi-jenta skrev (19 timer siden):

Var det jeg ble fortalt av jordmoren min. Mulig det er annen praksis på dette i andre fylker eller om man har hatt en enda tøffere fødsel enn det jeg hadde sist.

Jeg har hva man sier er enkle vf fødsler med 1 unntak (haste KS) men har fått etter 1 til 2 samtaler.

Med unntak av haste KS så har mine vf fødsler tatt under 1t pr, og har (når det har vært tid til det) fått lystgass som eneste alternative til bedøvelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (9 minutter siden):

Da har de brutt loven eller du har sagt greit da blir det vf.

 

Det er da ingen lov som sier man har krav på ks hvis man ikke vil føde.🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 35c03...eab

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkes det ikke på forhånd om man har smalt bekken ? Jeg tror at jeg har det. Og har aldri ønsket være gravid og føde. Keisersnitt eller fødsel hadde blitt traumatisk uansett.

Anonymkode: bc75e...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Undersøkes det ikke på forhånd om man har smalt bekken ? Jeg tror at jeg har det. Og har aldri ønsket være gravid og føde. Keisersnitt eller fødsel hadde blitt traumatisk uansett.

Anonymkode: bc75e...f11

Tror de kun undersøker det hvis du er under 150 cm eller hvis det blir sete fødsel...

min samboer døde nesten når han ble født grunnet smalt bekken på mor

Anonymkode: 7235e...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alle som vil ha en angstdiagnose i journalen sin heller. Man kan lett bli litt forhåndsdømt i helsevesenet da ved fremtidige besøk. Trist, men sant. 

Anonymkode: 35c03...eab

Fødselsangst er såpass vanlig, så akkurat det ser jeg ikke på som noe negativt. 

Det er ikke slik at Gud og hvermann kan lese journalen. 

Anonymkode: 03c78...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da ingen lov som sier man har krav på ks hvis man ikke vil føde.🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 35c03...eab

Sykehuset har faktisk ikke lov til å tvinge en kvinne til å føde vaginalt. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Heldigvis? Hvorfor skal man ikke selv få bestemme selv over kroppen sin så fremt det ikke er helsemessige årsaker som krever naturlig fødsel?

Anonymkode: bf662...2cf

Det handler også om at keisersnitt er ekstremt mye dyrere enn vaginal fødsel. Hvorfor skal det offentlige (les: skattebetalerne) betale i dyre dommer for keisersnitt som ikke er medisinsk nødvendige?

Anonymkode: bf608...097

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (50 minutter siden):

Sykehuset har faktisk ikke lov til å tvinge en kvinne til å føde vaginalt. 

 

Gud bedre!!

Anonymkode: 35c03...eab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er de en del av statistikken. Skal du klage på kverulering får du jo i det minste la være å gjøre det selv. Tror du forsto poenget mitt hvis du prøver. 

Og når du først skal dokumentere det du påstår er det kanskje en fordel å lese hele artikkelen? Her er et lite utdrag av den siste..
 


 

B7742A94-6912-4AE1-BE03-7522F1B30D76.png

Anonymkode: 5e51b...c8f

Tror kanskje det er mer enn keisersnitt og vaginal fødsel det er behov for å Google her. Kverulering vs diskutering f.eks. Jeg bruker holdepunkter til temaet jeg skriver med da statistikk og henvisning til mennesker statistikken innebærer, du selv trekker frem at det er irrelevant. 

Videre til eksemplene mine har du helt rett på det du henviser til, samtidig var det ikke artiklene jeg mente, men hovedutdraget når jeg tok screenshot. Altså det øverste på sidene. Har flere screenshots, men poenget bak tråden var om noen fikk avvist ønske om keisersnitt ikke risikoer knyttet til det og vaginal fødsel. Samtidig er det relevant til hvorfor man får avvist det. Hovedgrunnen er faktisk økonomi. Det koster ca 30.000,- mer med keisersnitt og risikoene er der, men nøytralt sett er de like store der det er medisinske grunner for at barnet blir forløst med planlagt KS. Man har ikke større risiko for f.eks infeksjon i operasjonssåret dersom det behandles likt som et annet like stort sår, problemet er at mange med KS-sår og arr ikke har overskudd til å rense dersom det trengs og for lite kunnskap om når reagere. Blir mye digresjon innen temaet her og det vil alltid være dumt å velge en kirurgisk inngrep dersom det ikke er tungtveiende grunn til det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Geirfuglen said:

Din kropp er tydeligvis skapt til å føde vaginalt. Alle kvinnekropper er ikke det. Er en grunn til at så mange strøk med før i tiden.

👏👏👏

Kunne ikke sagt det bedre selv! 

Hilsen en som aldri føder vaginalt etter forrige vaginale skrekkfødsel.

Anonymkode: 5512a...8f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vaginal fødsel kan barnet bli sittende fast, få plexus-skader i skuldrene og armene, surstoff-mangel/hjerneskade osv. Potensiell allergi pga keisersnitt er ingenting i forhold. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikbokelsker skrev (56 minutter siden):

Ved vaginal fødsel kan barnet bli sittende fast, få plexus-skader i skuldrene og armene, surstoff-mangel/hjerneskade osv. Potensiell allergi pga keisersnitt er ingenting i forhold. 

 

Er du så lite opplyst at du tror det er de eneste bakdelen ved ks? Skremmende. 

Anonymkode: 35c03...eab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du så lite opplyst at du tror det er de eneste bakdelen ved ks? Skremmende. 

Anonymkode: 35c03...eab

Satt på spissen selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det handler også om at keisersnitt er ekstremt mye dyrere enn vaginal fødsel. Hvorfor skal det offentlige (les: skattebetalerne) betale i dyre dommer for keisersnitt som ikke er medisinsk nødvendige?

Anonymkode: bf608...097

Hvorfor skal samfunnet betale for livsstilsrelaterte sykdommer? Osv osv

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal samfunnet betale for livsstilsrelaterte sykdommer? Osv osv

Og det skyver folk som har reelle plager som må opereres bakover i køen. Men det driter dere vel i. 

Anonymkode: 35c03...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuka skrev (3 timer siden):

Tror kanskje det er mer enn keisersnitt og vaginal fødsel det er behov for å Google her. Kverulering vs diskutering f.eks. Jeg bruker holdepunkter til temaet jeg skriver med da statistikk og henvisning til mennesker statistikken innebærer, du selv trekker frem at det er irrelevant. 

Videre til eksemplene mine har du helt rett på det du henviser til, samtidig var det ikke artiklene jeg mente, men hovedutdraget når jeg tok screenshot. Altså det øverste på sidene. Har flere screenshots, men poenget bak tråden var om noen fikk avvist ønske om keisersnitt ikke risikoer knyttet til det og vaginal fødsel. Samtidig er det relevant til hvorfor man får avvist det. Hovedgrunnen er faktisk økonomi. Det koster ca 30.000,- mer med keisersnitt og risikoene er der, men nøytralt sett er de like store der det er medisinske grunner for at barnet blir forløst med planlagt KS. Man har ikke større risiko for f.eks infeksjon i operasjonssåret dersom det behandles likt som et annet like stort sår, problemet er at mange med KS-sår og arr ikke har overskudd til å rense dersom det trengs og for lite kunnskap om når reagere. Blir mye digresjon innen temaet her og det vil alltid være dumt å velge en kirurgisk inngrep dersom det ikke er tungtveiende grunn til det. 

Det første avsnittet ditt orker jeg ikke kommentere, eller diskutere om du vil, kommentere en gang. Enten forsto du ikke poenget mitt med at 2 personlige historier ikke kan legges til grunn for statistikk eller så kverulerer du. 

Kan du dokumentere at økonomi er hovedårsaken til avslag på ks?

Det uthevede er vi helt enig om. 

Anonymkode: 5e51b...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...