Gå til innhold

Noen som har fått ønske om keisersnitt avvist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vil ikke si KS er en lettvint løsning.. Det er en annerledes løsning. Jeg måtte ta det på grunn av svangerskapsforgiftning. Tror jeg har vært mer plaget totalt i den fødselensprosessen (inkl. i forkant og etterkant) enn ved en vaginal fødsel.. Føler likevel jeg har født barnet mitt og er stolt av det!

Anonymkode: 6c9c4...5de

Du kan godt være stolt, men du har ikke født noe barn. Du lå der og fikk en unge løftet ut av deg. 

Anonymkode: b1d4d...9c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan godt være stolt, men du har ikke født noe barn. Du lå der og fikk en unge løftet ut av deg. 

Anonymkode: b1d4d...9c2

🙄🙄🙄

Anonymkode: 7acca...421

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg fikk ikke planlagt ks, fikk akutt istede😂

Hele slekta, mor, søstre og flere i slekta har ikke født vaginalt grunnet for smalt bekken. Jeg ba om ks grunnet det, og at ett barn i familien fikk alvorlige fødselsskader ettersom hun måtte føde vaginalt. Vel, jeg fikk verken sjekket om bekkenet var stort nok, eller ks. Gikk vel som det måtte gå, satte nesten livet til både jeg og ungen før de tok ks. For smalt bekken🙄 Regner med jeg blir tvunget til å prøve vaginalt neste gang og.

Anonymkode: ab021...604

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personlig ville jeg sikkert fått innvilget keisersnitt da forige fødsel endte i gra 3B revning og ett barn på nesten 5 kg

 

Men jeg vil mye heller føde naturlig og være oppegående i ukene etterpå  og kjenne på det at jeg selv har født enn å gå den lettvinte løsningen med keisersnitt.

Anonymkode: 32273...e8d

Lettvint løsning? Haha! Hilsen en som har tatt ks og født barn på OVER 5kg vaginalt.

Anonymkode: 0fde0...fec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan forstå at planlagt keisersnitt kalles en lettvint løsning når du slipper de 2-3 siste ukene av graviditeten som ofte er de mest slitsomme i tillegg til at du slipper kanskje flere døgn med utmattende og smertefulle rier før du til slutt skal presse ut barnet. De sammenligner jo den fysiske anstrengelsen ved en fødsel med et maraton!  Så det å møte opp på sykehuset og få barnet skjært ut av seg er jo definitivt en lettvint løsning på den måten. Tiden etterpå derimot er vel for de fleste lettete ved en vaginal fødsel, selv om det også varierer. 

Anonymkode: e0c16...965

 Njææææ...tiden etter keisersnitt var ihvertfall lett match for meg. Ikke noe spesielt med smerter eller plager i etterkant. Var null stress å ta seg av babyen selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg fikk ikke planlagt ks, fikk akutt istede😂

Hele slekta, mor, søstre og flere i slekta har ikke født vaginalt grunnet for smalt bekken. Jeg ba om ks grunnet det, og at ett barn i familien fikk alvorlige fødselsskader ettersom hun måtte føde vaginalt. Vel, jeg fikk verken sjekket om bekkenet var stort nok, eller ks. Gikk vel som det måtte gå, satte nesten livet til både jeg og ungen før de tok ks. For smalt bekken🙄 Regner med jeg blir tvunget til å prøve vaginalt neste gang og.

Anonymkode: ab021...604

Du skal ikke se bort fra det altså. Min erfaring er nemmlig slik at de først i mitt fjerde svangerskap/fødsel fulgte opp det som er mitt «fødselsproblem».

Anonymkode: 0fde0...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ba om keisersnitt med tredje barn, men ble avvist. Hadde HELLP syndrom og skyhøyt blodtrykk, samt flere ting. Jeg synes absolutt ikke det var greit å i den situasjonen nekte meg keisersnitt. Jeg ba ikke om keisersnitt til de to første, og var glad for å slippe, men med tredje synes jeg absolutt det ville vært på sin plass.

Anonymkode: 033bd...09f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikbokelsker skrev (8 minutter siden):

 Njææææ...tiden etter keisersnitt var ihvertfall lett match for meg. Ikke noe spesielt med smerter eller plager i etterkant. Var null stress å ta seg av babyen selv.

Heldig du da. Her sitter jeg, 6 mnd etter ks, og har fortsatt (veldig) vondt i såret dersom 3-åringen sitter «riktig» på fanget.. 

Har en vaginal fødsel og et akutt ks bak meg. Hadde heller født vaginalt 5-6 ganger til enn å ta 1 keisersnitt til. 

Anonymkode: 5e51b...c8f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (1 time siden):

Hva med fare for mors psykiske helse, som igjen kan skade tilknytningen til barnet?

Man kan få KS av medisinske (psykiske) årsaker også. F.eks., om man har sterk fødselsangst eller har opplevd seksuelle overgrep eller andre traumer tidligere. 

 

Det er ikke nødvendigvis mer skånsomt for psyken å ta KS. Det kan føles som at man har mer kontroll og forutsigbarhet i tiden før et planlagt KS, noe man ikke har når man venter på en naturlig fødsel. Men operasjonen i seg selv er jo ganske nervepirrende, og ting kan skje. Selv opplevde jeg at bedøvelsen ikke virket og jeg måtte jobbe meg gjennom sterke smerter før de til slutt la meg i narkose. 
Det var en skremmende opplevelse, og helsepersonellet var veldig oppmerksom på psyken min i ettertid. Det gikk helt fint med meg altså, men jeg har en robust psykisk helse fra før.

Har selv vært gjennom vaginal fødsel med komplikasjoner, haste-KS og til slutt et planlagt KS. Jeg kan ikke føde normalt pga anatomi, og jeg har alltid vært så misunnelig på de som får oppleve vanlig fødsel... Jeg skal ikke fortelle andre hva som er best for dem, men jeg kjenner en slags oppgitthet inni meg når jeg hører førstegangsgravide ønske KS pga psyken 😔 Men har full forståelse for at dette er et sårt tema for mange. Er ikke ute etter å lage debatt. 

Anonymkode: a5529...531

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (1 time siden):

Hva med fare for mors psykiske helse, som igjen kan skade tilknytningen til barnet?

Man kan få KS av medisinske (psykiske) årsaker også. F.eks., om man har sterk fødselsangst eller har opplevd seksuelle overgrep eller andre traumer tidligere. 

 

Tror nok det er større fare for å slite med tilknytning etter KS enn etter en fødsel!

Anonymkode: 95a77...12b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keisersnitt vs. vaginal fødsel handler for sykehusene mest om økonomi, mtp prisforskjellen. Selvsagt andre grunner også, men tenker det er viktig for dem å spare penger. Muligens vanskeligere å få ks nå under korona.

Vi får støtte hverandre uansett fødsel, om det er vaginal fødsel eller keiserbaby. 

Anonymkode: 7c25a...1c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk avvist ønske etter 3 samtaler med gynekolog + jordmor. Første fødsel endte i akutt keisersnitt pga føtal distress etter 5 dagers induksjon/igangsettelse pga svsk. forgiftning . Var helt jævlig, 5 dager med masrier og lite fremgang. Gikk heldigvis bra med baby, men var bare såvidt det ble fatalt. Når jeg ble gravid pånytt ville jeg ha planlagt keisersnitt, klarte ikke tanken på evt samme opplegg pånytt. Fikk ikke innvilget det. Endte dog i hastekeisersnitt likevel pga misfarget fostervann og dårlige rier. Barn nr 3 ble planlagt keisersnitt pga fare for livmorruptur. 

Anonymkode: 02cb0...37b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! 
blir helt sjokkert av hvor fremme mødre kan være! 
«du føder ikke når du gjennomgår KS!»

»lettvind fødsel»

»damer er pingler»

 

 

skjerp dere!!!

 

alle er forskjellig! 
 

selv har jeg født 1 naturlig, en med PKS (setefødsel og en HKS! Alt har sine pro’s & con’s.
 

alle 3 er like verdige fødseler! 
Skjønner ikke hvorfor damer skal være så møkkakjærringer med hverandre! 

Anonymkode: db5c1...9fe

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da får du ikke innvilget keisersnitt ut av det blå. Heldigivs

Anonymkode: 11c34...ca7

Heldigvis? Hvorfor skal man ikke selv få bestemme selv over kroppen sin så fremt det ikke er helsemessige årsaker som krever naturlig fødsel?

Anonymkode: bf662...2cf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud! 
blir helt sjokkert av hvor fremme mødre kan være! 
«du føder ikke når du gjennomgår KS!»

»lettvind fødsel»

»damer er pingler»

 

 

skjerp dere!!!

 

alle er forskjellig! 
 

selv har jeg født 1 naturlig, en med PKS (setefødsel og en HKS! Alt har sine pro’s & con’s.
 

alle 3 er like verdige fødseler! 
Skjønner ikke hvorfor damer skal være så møkkakjærringer med hverandre! 

Anonymkode: db5c1...9fe

SPOT ON! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk avvist ønske etter 3 samtaler med gynekolog + jordmor. Første fødsel endte i akutt keisersnitt pga føtal distress etter 5 dagers induksjon/igangsettelse pga svsk. forgiftning . Var helt jævlig, 5 dager med masrier og lite fremgang. Gikk heldigvis bra med baby, men var bare såvidt det ble fatalt. Når jeg ble gravid pånytt ville jeg ha planlagt keisersnitt, klarte ikke tanken på evt samme opplegg pånytt. Fikk ikke innvilget det. Endte dog i hastekeisersnitt likevel pga misfarget fostervann og dårlige rier. Barn nr 3 ble planlagt keisersnitt pga fare for livmorruptur. 

Anonymkode: 02cb0...37b

Og dette er en av grunnene til at jeg ikke tør å få barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De aller fleste førstegangsfødende får vel avvist ønsket sitt om keisersnitt ??

Anonymkode: a8e06...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan godt være stolt, men du har ikke født noe barn. Du lå der og fikk en unge løftet ut av deg. 

Anonymkode: b1d4d...9c2

Selvfølgelig har hun født et barn!

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange her som mangler empati. Greit nok at de fleste har en normal og ok fødsel, men det gir dem ikke rett til å si mye stygt om de som ønsker ks. Det er som oftest mange vonde opplevelser som gjør at kvinner ønsker ks, og det er ikke "fordi det er lettvint". 

Anonymkode: 0c4cd...4ce

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Jeg fikk ikke innvilget, og det førte i stedet til katastrofesnitt. Jeg mistet tre liter blod og baby havnet på nyfødtintensiven. Angrer på at jeg ikke stolte mer på meg selv og heller stolte blindt på legene.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...