Gå til innhold

Noen som har fått ønske om keisersnitt avvist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Personlig ville jeg sikkert fått innvilget keisersnitt da forige fødsel endte i gra 3B revning og ett barn på nesten 5 kg

 

Men jeg vil mye heller føde naturlig og være oppegående i ukene etterpå  og kjenne på det at jeg selv har født enn å gå den lettvinte løsningen med keisersnitt.

Anonymkode: 32273...e8d

Men tenk på risikoen for fødselsskader i underlivet. Muskelskader. Dersom man har revnet mye første gang pga tøff fødsel så spørs det hvor mye vaginaen din tåler. Muskelfester i lysken kan feks løsne:(

Anonymkode: c2761...e6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan godt være stolt, men du har ikke født noe barn. Du lå der og fikk en unge løftet ut av deg. 

Anonymkode: b1d4d...9c2

Å føde er vel per definisjon å få barnet ut av seg. Sa ja, keisersnitt er selvfølgelig fødsel. Ikke piss på ditt eget intellekt i det offentlige rom på en sånn måte.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men tenk på risikoen for fødselsskader i underlivet. Muskelskader. Dersom man har revnet mye første gang pga tøff fødsel så spørs det hvor mye vaginaen din tåler. Muskelfester i lysken kan feks løsne:(

Anonymkode: c2761...e6b

Selvfølgelig er det større sjans for skader ved vaginal fødsel, selv om vi er «skapt for det». Et inngrep som keisersnitt er ingen lek Det heller, men det er raskt og svært kontrollert(vanligvis).  Er man redd så bør man få velge mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikbokelsker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er det større sjans for skader ved vaginal fødsel, selv om vi er «skapt for det»

Det vil jeg gjerne se dokumentasjon på!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (50 minutter siden):

Det vil jeg gjerne se dokumentasjon på!

 

Pås skrev (50 minutter siden):

Det vil jeg gjerne se dokumentasjon på!

Det sier seg vel selv, gjør det ikke?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikbokelsker skrev (1 minutt siden):

 

Det sier seg vel selv, gjør det ikke?

At det er større komplikasjoner ved normal fødsel enn ved keisersnitt? Absolutt ikke!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk det innvilget etter samtaler med jordmor og lege på sykehuset jeg skulle føde. Fødselsangst og tideligere kraftige overgrep som gjorde jeg fikk det innvilget. Var satt opp til kontrolltime 2 mnd. før fødsel, men ferie i annet fylke, små kroniske blødninger samt andre småting og risiko for barnet og meg gjorde at jeg ble sterkt frarådet å reise hjem av sykehuset. Ble nekta det der jeg var (begge sykehusalternativene) og måtte føde vaginalt. Gikk bra til slutt, men for en helvetesfødsel på grunn av dårlig oppførsel og respektløs jordmor. Hadde jordmor oppført seg normalt (nei, mener ikke "puset" med meg, men normalt!) ville nok fødselen gått mye bedre. Jeg har født en gang til etter dette og anbefaler deg ikke keisersnitt dersom du ikke har veldig trangt bekken, sterk fødselsangst eller sterke tilleggsproblemer. Lykke til! 🌺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikbokelsker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det større sjans for skader ved vaginal fødsel, selv om vi er «skapt for det». Et inngrep som keisersnitt er ingen lek Det heller, men det er raskt og svært kontrollert(vanligvis).  Er man redd så bør man få velge mener jeg

Er man redd blir man ikke gravid før man har jobbet seg gjennom redselen, mener jeg. 

Ikke er det selvfølgelig større sjans for skader ved en naturlig fødsel, enn ved en av de største bukoperasjonene som blir gjort. 

Anonymkode: 3544e...66b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Jeg tror jeg maste noen ganger i uka om keisersnitt de siste 3 ukene av svangerskapet mitt for 2 år siden. Hadde fått beskjed av fastlegen på kontroll, at ungen kom til å bli 5,5-6 kg og både meg og han kunne stryke med ved vanlig fødsel - i verste fall.

Var vel egentlig ikke mas da, siden føden ba meg holde jevnlig kontakt og kom inn til ultralyd ganske ofte for å følge med på størrelsen, men jeg følte det litt sånn. Hadde egentlig avtale om å sette av tid til ks, men så kom riene før den timen, og ut kom han. Den vanlige veien :)  Det var en helg med trykking og jobbing, og han var ikke så stor, bare 4,3 kg. Alt er tilbake til normalen igjen nede også, bedre enn før iflg mannen.

Så selv om jeg var sur og stressa da for å ikke få ks, og følte meg underprioritert og ikke hørt, er jeg glad jeg fødet på vanlige måten.

Hvis det faktisk ER fare for liv og helse, er jeg helt for å ta ks, men hvis det er angstbegrunnet, ville jeg heller stolt på fødeavdelingen og kroppen min. De vet heldigvis litt mer enn en 60 år gammel fastlege med doppler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er man redd blir man ikke gravid før man har jobbet seg gjennom redselen, mener jeg. 

Ikke er det selvfølgelig større sjans for skader ved en naturlig fødsel, enn ved en av de største bukoperasjonene som blir gjort. 

Anonymkode: 3544e...66b

Du vet visst nok om slik til å uttale deg du? 🙄 Beklager, men ja nå ble jeg spydig. Disse tingene som dukker opp som redsel kan være såpass begravd at man er sikker på de er bearbeidet helt til midten av svangerskapet eller tilogmed midt i siste trimester når kynnere er som vært, da kommer de som en storm og man fatter ikke hva som plager en og hvorfor det kommer "nå". Det var jo bearbeida? Selvfølgelig er ikke alle like, men de færreste blir frivillig gravide før de mener problemene under overflaten er bearbeidet. 🌺 

Det siste er rimelig relativt. Jeg kom med KS og det ga noe plager til mamma i ettertid, men ikke mange og store. Hun har fått tre etter meg og en ga noe fødselsskader mens på meg derimot revnet jeg moderat og fikk ruptur i skjedegang, fistel i analkanal og liten bukt på tarmen når første kom. Andre derimot gikk både fort og lett. Tre bittesmå rifter som krevde to små sting. Ubehagelig og småvondt ja, men ingen skader annet enn liten på urinrøret som var svakt fra første fødsel. Noen sykehus er ekstremt flinke til å unngå både vaginale fødselsskader og komplikasjoner etter keisersnitt, mens i andre enden er noen av sykehusene elendige dessverre 😕

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er man redd blir man ikke gravid før man har jobbet seg gjennom redselen, mener jeg. 

Ikke er det selvfølgelig større sjans for skader ved en naturlig fødsel, enn ved en av de største bukoperasjonene som blir gjort. 

Anonymkode: 3544e...66b

Vet du hva, sånt skryt ville jeg ha holdt meg for god for. Hadde gått mange runder med meg selv  og forberedt meg om hvordan en fødsel ville bli, sett flere sesonger av fødeavdelingen på tv og lest masse..."Ja nå er jeg klar, jeg skal føde uten epidural eller lystgass, ingenting! Jeg er en krigerkvinne som de damene på tv!" De første månedene av svangerskapet holdt jeg på den, men når termin nærmet seg og magen ble så stor at folk lurte på om det var tvillinger, legen og jordmor heva på brynene, føler du deg plutselig som en redd liten amatør og angsten kan ta overhånd fordi du aldri har gjort dette før. Dette gjelder så klart ikke alle, men man kan føle seg så klar og tøffe seg så mye en klarer helt fram til tiden faktisk er inne for fødsel, og da er det lov å bli redd!

Endret av 123 eller noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er man redd blir man ikke gravid før man har jobbet seg gjennom redselen, mener jeg. 

Ikke er det selvfølgelig større sjans for skader ved en naturlig fødsel, enn ved en av de største bukoperasjonene som blir gjort. 

Anonymkode: 3544e...66b

Det må du gjerne mene, men mange har så sterk angst for fødsel på grunn av ulike årsaker, at de er vanskelige og umulige å få jobbet seg gjennom. Fødsel er ikke bare-bare. For min del er det det mest traumatiske jeg har opplevd noensinne. Det er lite kunnskap om f.eks fødselstraumer og PTSD i Norge, andre land er mye lengre framme. Fødselsangst er for noen helt reelt og skal tas på alvor. Det er da mye mer forståelig at noen har angst for fødsel enn for f.eks. edderkopper eller sprøyteskrekk.

Man skal absolutt forsøke å unngå unødvendige inngrep, men det er ingen hemmelighet at sykehusene i stor grad søker å holde keisersnittallene nede. Jeg fikk til og med høre av gynekologen: «Her på ******* tar vi ikke keisersnitt». Med en latter selvsagt, men det sier noe om holdningene til keisersnitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuka skrev (4 minutter siden):

Du vet visst nok om slik til å uttale deg du? 🙄 Beklager, men ja nå ble jeg spydig. Disse tingene som dukker opp som redsel kan være såpass begravd at man er sikker på de er bearbeidet helt til midten av svangerskapet eller tilogmed midt i siste trimester når kynnere er som vært, da kommer de som en storm og man fatter ikke hva som plager en og hvorfor det kommer "nå". Det var jo bearbeida? Selvfølgelig er ikke alle like, men de færreste blir frivillig gravide før de mener problemene under overflaten er bearbeidet. 🌺 

Det siste er rimelig relativt. Jeg kom med KS og det ga noe plager til mamma i ettertid, men ikke mange og store. Hun har fått tre etter meg og en ga noe fødselsskader mens på meg derimot revnet jeg moderat og fikk ruptur i skjedegang, fistel i analkanal og liten bukt på tarmen når første kom. Andre derimot gikk både fort og lett. Tre bittesmå rifter som krevde to små sting. Ubehagelig og småvondt ja, men ingen skader annet enn liten på urinrøret som var svakt fra første fødsel. Noen sykehus er ekstremt flinke til å unngå både vaginale fødselsskader og komplikasjoner etter keisersnitt, mens i andre enden er noen av sykehusene elendige dessverre 😕

Personlige erfaringer er ikke nok til å si at risikoen ved vaginal fødsel er større. Et enkelt googlesøk vil vise deg at vaginal fødsel er det tryggeste med tanke på risiko og komplikasjoner. 

Man må gjerne ønske seg ks for min del, selvom jeg ikke forstår det med mindre man har veldig gode grunner, men fakta er fakta. 

Anonymkode: 5e51b...c8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kan godt være stolt, men du har ikke født noe barn. Du lå der og fikk en unge løftet ut av deg. 

Anonymkode: b1d4d...9c2

Og de som trenger assistert befruktning har ikke blitt gravide, men bare lå der og fikk satt inn det som ble en unge...🙄

Anonymkode: 0fde0...fec

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (1 time siden):

Det vil jeg gjerne se dokumentasjon på!

Tror dette er vanskelig, da det her er store mørke tall!

 

men synes det er skremmende :

 

I Norge får i underkant av 900 kvinner i året større fødselsrifter i underlivet, såkalt grad 3 og 4, ifølge tall fra Medisinsk fødselsregister. Det tilsvarer 1,8 prosent av alle vaginalfødsler.

I løpet av den siste tiårsperioden er det totale tallet som er registrert 11.000 og tallet har vært synkende de siste årene.

De fleste kvinner blir frisk igjen etter en operasjon umiddelbart etter fødselen, mens forskere går ut fra at mellom femten til tretti prosent av dem med de mest alvorlige skadene får varige plager.

I dag finnes det derimot ingen fullgod oversikt over hvor mange kvinner i Norge som får varige skader etter fødselen. 

– Vi har relativt dårlig oversikt på det området, sier Pål Øian, professor og overlege ved Kvinneklinikken ved Universitetssykehuset Nord-Norge.

Årsaken til det som kan være en underrapportering er tredelt. Det ene handler om at de skadene som registreres i Medisinsk fødselsregister er skader som oppdages under fødselen eller umiddelbart etter.

– Når kvinnene da kontakter fastlege eller annet helsepersonell, er det ikke sikkert plagene registreres som en følge av fødselen i diagnose eller fødselsregisteret, sier Øien.

Andre grunner kan være at ikke alle kvinner oppsøker helsehjelp eller søker om erstatning fordi plagene kan som oppleves som tabubelagte og at journalføringen kan være mangelfull.

– Vi tror at de mest alvorlige skadene blir rapportert, enten til Helsetilsynet eller i fødselsregisteret. Men vi har relativt dårlig kontroll på om alle skader blir meldt slik det burde vært gjort.
 

https://www.nrk.no/nordland/xl/revnet-under-fodselen-og-ble-ufor-1.13927104

Anonymkode: 7235e...653

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Personlige erfaringer er ikke nok til å si at risikoen ved vaginal fødsel er større. Et enkelt googlesøk vil vise deg at vaginal fødsel er det tryggeste med tanke på risiko og komplikasjoner. 

Man må gjerne ønske seg ks for min del, selvom jeg ikke forstår det med mindre man har veldig gode grunner, men fakta er fakta. 

Anonymkode: 5e51b...c8f

Nei, altså hvis man skal kverulere på den måten er ingenting gyldig. Et kjapt googlesøk motsier faktisk det du sier. Men altså, små til moderate fødselsskader etter vaginal forløsning er vel noe alle må regne med da? Beklager å måtte si det, men keisersnitt gir faktisk mindre risiko og mindre omfattende ettervirkninger statistisk sett om man da faktisk klikker seg inn på de nøytrale portene vil man se det. De fleste sykehusene har riktignok jobbet iherdig med å unngå fødselsskader og komplikasjoner i ettertid så bare siste 8 årene har tallene sunket betraktelig. F.eks var Elverum på topp 5 lista av verstinger for bare 8 år siden, ahus langt nede på statistikken blant skader og et i Trondheim litt under midten. Problemet med keisersnitt er at det er et kirurgisk inngrep som deler alle hudlag, nervebaner m.m i to. Det gir et arr og man kan faktisk få problemer med blæren etterpå. Bare for å nevne noe. Ei venninne av meg fikk delte magemuskler som også er en risikofaktor, men da faktisk for begge løsningene. Man kan risikere at arret aldri blir så bra som det skulle, men mørketall blant problemer etter vaginal fødsel er faktisk mye større enn ved keisersnitt fordi der MÅ alt rapporteres inn. Jeg slo i bordet og sa klart ifra at jeg ikke skulle lage noe bråk rundt mine skader og skrev under på dette og først da ble alt loggført.. Vet over 50 tilfeller der akkurat det samme har skjedd så statistikken som ligger offentlig stoler jeg dessverre lite på fordi jeg vet bedre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ikke noe "minimum antall samtaler". Selv hadde jeg én samtale med lege på fødeavdeling og det var innvilget. 

Anonymkode: 03c78...187

 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Førstegangsfødende her. 

Anonymkode: 03c78...187

Da er det medisinske grunnlag for at du fikk det innvilget på ditt første fødsel.. Fleregangs føder må ha flere samtaler enn det du hadde. Så svaret ditt blir igrunn feil ift personen du siterte.

Anonymkode: eddfa...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (2 minutter siden):

Så astma /allergi og det å havne på nyfødt intensiven er det som de er sikre på har økt fare ved keisersnitt

Anonymkode: 7235e...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så astma /allergi og det å havne på nyfødt intensiven er det som de er sikre på har økt fare ved keisersnitt

Anonymkode: 7235e...653

 

Pås skrev (4 minutter siden):

Og litt økning for død

Anonymkode: 7235e...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...