Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så negative til amerikansk livsstil?


Karoline1907

Anbefalte innlegg

Karoline1907 skrev (35 minutter siden):

Alt jeg hører fra andre nordmenn er hvor fælt det er i USA, men alle vennene mine jeg har fra sosiale medier som bor der, bor jo i store hus med flere store biler, pluss basseng, og de har foreldre med helt gjennomsnittlige jobber. Ingen har nevnt noe om at de er i gjeld etter noen har dødd eller vært hos legen, skjønner liksom ikke om det er sant... Og alt er så billig å kjøpe! Folk fra alle andre land stapper jo bobilen full av mat fordi de ikke har råd til å kjøpe noe i Norge, og det er jo ikke fordi de har lavere lønn enn gjennomsnittet i Norge😶

Man hva forhindrer deg egentlig å leve slik i Norge? 

Vi har store biler, fint hus, basseng og, hold på hatten, tørketrommel. Helt ordinære inntekter også... 

Anonymkode: a06b2...898

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vil du sikkert også ha et tilnærmet ikke-eksisterende velferdssystem, ingen minstelønn og rådyre utdanninger også? 

Og, det er forresten ingen som sier at du ikke kan tørke alle klærne dine i tørketrommel. Hvor lenge de varer da er en annen sak... 

Jeg hadde ikke sagt nei til litt mindre avgifter på bil og drivstoff (mange andre land har en velfungerende velferdsstat, samtidig som de har mindre avgifter enn oss), men resten av systemet i Amerika har jeg ikke noe ønske om. 

Anonymkode: 35285...512

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (På 24.11.2020 den 13.26):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

 

Ikke bli syk.

Jo de henger opp klær

Hus er billig noen steder men ikke sentralt.

m.m

Er mye bra med USA men er mye bra med Norge og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (På 24.11.2020 den 13.31):

Folk med utdanning som leger, psykologer og sånt tjener jo mye mer enn i Norge? Og vi må jo betale sånn halvparten av lønnen

Stemmer det.

Utdanning betaler bedre i USA enn Norge, men så er det og ganske dyrt å utdanne seg i USA. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 13.39):

Vel, det er en del av den amerikanske livsstilen. Ungene får cookies som snacks hver dag, de spiser enorme mengder junk, og å lage mat fra bunnen er ikke defaulten. 

Stemmer at mat laget fra bunnen av ikke er normalt, men nei det er ikke normen å få dritt mat hver dag i lavere middelklasse og oppover.

Særdeles sedat livsstil, med lite mosjon, lite frisk luft, og lite ute i naturen. 

Her må du nesten komme med statestikker

Horrible forskjeller i inntekt og muligheter. Du referer til at psykologer og leger tjener godt? Ja, det gjør de, men servitører og ørten andre lever på lusalønn helt uten sidestykke her i Norge. 

Det stemmer

Utdanning er for de rike, høyere utdanning kan koste flere millioner. 

Det stemmer

Barnehager er så dyrt at mange MÅ være hjemmeværende, for de betaler mer i barnepass enn de får i lønn. Over 50% av alle amerikanske mødre er hjemmeværende husmødre - og langt ifra alle er dette fordi de faktisk VIL 

Det stemmer med mindre en er heldig å får barnet inn i en offentlig barnehage (under 1% sjanse sist jeg undersøkte)

Likestilling er ikke i nærheten like fremskreden som her. 

Kommer an på hvordan en måler det.

Anonymkode: 41879...bd8

 

 

Anonymkode: 3e247...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (På 24.11.2020 den 13.26):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

Flere millioner amerikanere har ikke råd til helseforsikring. En halv million amerikanere går personlig konkurs på grunn av helseutgifter hvert år. USA har en større andel folk i fengsel enn noe annet land, inkludert Kina. En stor andel av befolkningen har ikke nok penger til å kunne takle uforutsette utgifter.

Jada, flotte greier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 13.57):

Alle disse USA-trådene får meg til å tenke at du er veldig ung og Amerikafiksert. Har du en gang vært i USA? Det er langt fra det «glansbildet» du forestiller deg, med mye fattigdom og uteliggere.

Til info har de fleste tørketrommel her også, og Coop Obs er vel temmelig nært Target osv. 

Her i Norge betaler du ikke «sånn halvparten av lønnen» i skatt, med mindre du er veldig høytlønnet. Og for disse skattepengene får du gratis skole, helsevesen osv., noe du enten må betale for selv (utdanning) eller ha dyre forsikringer for å dekke i USA (helse). Leger, psykologer osv. tjener ofte godt i USA, ja, men de må også betale i dyre dommer for forsikringer, siden de lett kan risikere å bli saksøk for vilt høye summer av misfornøyde pasienter. 
 

 

Anonymkode: 864cf...8cc

Coop Obs er langt fra Target. 

 

Anonymkode: 3e247...16a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil og hus er ikke allemannseie i USA. I følge denne statistikken er det flere som eier en bil i Norge pr 1000 innbyggere, enn det er i USA. https://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-417.html 

I USA eier færre prosent sin egen bolig og færre prosent bor i enebolig. enn i Norge.  Jeg må derfor fortelle deg at forestillingen din om den amerikanske livsstilen muligens er påvirket av media og ikke fakta. 

 Andre fakta kan du finne her https://www.fn.no/Land/Sammenlign-land/(country1)/373/(country2)/306

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de bøkene jeg har lest om emnet er denne boka av Barbara Ehrenreich som heter "Nickle and dimed: On (not) getting by in America"

Hun er jo en forfatter som selger og lever egentlig et ok liv i det hun skriver denne boka, men bestemmer seg da for å dra ut på en studie-reise hvor hun legger fra seg alle penger hjemme og forsøker seg i flere stater som en lavtlønnet arbeider uten utdannelse eller egen bolig. Det er helt vilt å følge henne på denne reisen, ikke bare fordi vi ser hva hun må tåle og oppleve, men fordi vi også møter flere andre i boka som har dette som sitt virkelige liv 100% av tiden. Jeg har selv opplevd å være fattig, og vet hvor j** det er, jeg unner ingen å samtidig komme fra et land hvor man har null rettigheter. Her kan man gå i hvert fall gå etter myndighetene for at de ikke har gjort sin plikt (selv om det kan være vanskelig å få erstatning eller lignende.. mye dritt i landet her og..!), men i Usa har de ingen plikt i det hele tatt! Deres minstelønn ligger under nivået for hva som regnes som det man må ha for å overleve, minstelønna er altså på mindre enn fattigdomsgrensa.. Og ja som andre nevner så koster jo sykdom og skader så mye at folk blir gjeldslaver av å brekke foten om de ikke hadde råd til forsikring for akkurat det på forhånd.  

https://www.thoughtco.com/nickel-and-dimed-summary-3026753

For å kjøpe boka:

https://www.amazon.com/Nickel-Dimed-Not-Getting-America/dp/0312626681

https://www.platekompaniet.no/bok/nickel-and-dimed-barbara-ehrenreich/

https://www.akademika.no/product/308493

Tipper de har den på biblioteket. Er i hvert fall veldig verdt å lese!

Anonymkode: a888f...30e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten besøkt Usa selv, og det finnes mange bra ting med det landet, som det gjør med nesten alle andre land. Kommer nok veldig an på hvor du bor, hvilken familie du er født inn i (arbeiderklasse eller middelklasse, uten eller med utdannelse, uten eller med egen eiendom osv.) og hvor tøff du selv er -de liker jo folk som "brøyter seg frem", det er "survival of the fittest" det går i.

Utenom å tenke på alle store problemer i landet, så ble jeg selv mest sliten av alle "vendingmachine"ene i LA hvor jeg var, altså vareautomater. Helt vilt at de var OVER ALT, og at når du sa du var sulten så svarte folk "Ikke noe problem! Det er jo en vendigmaskin rett der borte da, du får kjøpe deg potetgull eller sjokolade -jeg digger den og den og den" og jeg bare "øhm, jeg er sulten, har ikke lyst på snacks tenker jeg, det er jo ikke mat..!" hvorpå de svarer "men det er jo kjeeeempelangt til butikken da, det tar i hvertfall ti minutter å gå og vi har ikke bil! Skal vi ikke bestille pizza istedet da?"

Jeg hadde flere lignende samtaler. Og spiste mye mer "junk" enn det jeg noen gang har gjort.

Da de fikk høre at jeg hadde gått fra en bydel til en annen en dag, en tur som tok meg "bare" tre kvarter, så fikk de helt sjokk og mente at selv om jeg ikke hadde bil så kunne jeg tatt bussen selv om den brukte sikkert en og en halv time på samme strekning. Jeg tok jo ofte buss og bane, men de klarte liksom ikke å se for seg at det var MULIG å gå. Det var kun om det lå noe rett over gata, da var det greit. Begynner du å skal runde to hjørner, da er det på tide med taxi. Huff...

Og haha, litt morsomt da men, i LA var det uhørt å røyke sigaretter på gata, folk så på deg med rart blikk, -men å røyke cannabis det var helt ok! Store jointer og vaporizers, i gata, på cafe, på bussholdeplass. Men en sigarett? Nei, det var sett på som så usunt at det var jo helt bak mål. Jeg er egentlig ganske enig i den må jeg si!

Anonymkode: a888f...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos utdanning i statene, jeg kan legge ved Rutgers Uni som ligger i NJ fordi faren min jobbet som gjesteprofessor der 1+ år, og egentlig bare referere til denne siden: https://www.collegecalc.org/colleges/new-jersey/rutgers-university-new-brunswick/

Ivy League er jo enda dyrere:

https://www.google.no/amp/s/www.insider.com/the-most-expensive-ivy-league-schools-2019-5%3famp

(Personlig har jeg vært i statene ca 40+ ganger, det er kjekt når man har statsborgerskapet :sleep: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (På 24.11.2020 den 23.29):

Jeg er også 18 og skoleflink, men ikke lært om sånne ting i USA 

Du sa at du var 19?

Anonymkode: 4c7c5...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (19 timer siden):

Alt jeg hører fra andre nordmenn er hvor fælt det er i USA, men alle vennene mine jeg har fra sosiale medier som bor der, bor jo i store hus med flere store biler, pluss basseng, og de har foreldre med helt gjennomsnittlige jobber. Ingen har nevnt noe om at de er i gjeld etter noen har dødd eller vært hos legen, skjønner liksom ikke om det er sant... Og alt er så billig å kjøpe! Folk fra alle andre land stapper jo bobilen full av mat fordi de ikke har råd til å kjøpe noe i Norge, og det er jo ikke fordi de har lavere lønn enn gjennomsnittet i Norge😶

Jeg har vært i USA utallige ganger og har også masse venner der. De bor ikke i fancy hus og har ikke nye biler. De har alltid en pistol i nærheten. De er redde og advarte oss sist vi var der om å ikke stå utenfor kjøpesenteret og vente, og passe på når  vi gikk til bilen fordi vi kunne bli slått ned og ranet (midt på dagen!). En god ferie for dem var å reise 3 dager til disney world for mange år siden. De har ikke penger til forsikring så de ber om at ingen blir syke for det har de ikke råd til. Og han ene mistet akkurat jobben på dagen fordi bedriften skulle kutte ned. Tingene hans var pakket sammen i en boks da han kom på jobb, også fikk han beskjed om at han hadde mistet jobben. Så nå sitter han arbeidsledig uten penger og sliter. 

 

Jeg ser også livet på instagram og drømmer meg bort i alle de flotte husene og nye bilene, men så tenker jeg litt lengre på hvordan livet mitt ville vært der med mann og barn. Jeg hadde ikke turt å få barn der borte fordi jeg ville vært livredd for skoleskytinger. Jeg ville ikke turt å ikke ha forsikring i tilfelle jeg ble syk. Og jeg ville ikke turt å vandre rundt på kvelden når det er mørkt slik jeg kan gjøre her hjemme i Norge. 

Anonymkode: 8e2b5...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har vært i USA utallige ganger og har også masse venner der. De bor ikke i fancy hus og har ikke nye biler. De har alltid en pistol i nærheten. De er redde og advarte oss sist vi var der om å ikke stå utenfor kjøpesenteret og vente, og passe på når  vi gikk til bilen fordi vi kunne bli slått ned og ranet (midt på dagen!). En god ferie for dem var å reise 3 dager til disney world for mange år siden. De har ikke penger til forsikring så de ber om at ingen blir syke for det har de ikke råd til. Og han ene mistet akkurat jobben på dagen fordi bedriften skulle kutte ned. Tingene hans var pakket sammen i en boks da han kom på jobb, også fikk han beskjed om at han hadde mistet jobben. Så nå sitter han arbeidsledig uten penger og sliter. 

 

Jeg ser også livet på instagram og drømmer meg bort i alle de flotte husene og nye bilene, men så tenker jeg litt lengre på hvordan livet mitt ville vært der med mann og barn. Jeg hadde ikke turt å få barn der borte fordi jeg ville vært livredd for skoleskytinger. Jeg ville ikke turt å ikke ha forsikring i tilfelle jeg ble syk. Og jeg ville ikke turt å vandre rundt på kvelden når det er mørkt slik jeg kan gjøre her hjemme i Norge. 

Anonymkode: 8e2b5...09e

🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Coop Obs er langt fra Target. 

 

Anonymkode: 3e247...16a

Target er som obs på steroider. Fremdeles ikke noe å trakte etter. 

Anonymkode: 8538f...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (På 24.11.2020 den 13.26):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

Hvorfor er nordmenn så opptatt av hva andre mener om deres eget syn på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/24/2020 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Norge: Alt du trenger (skole, helsevesen ++) er billig, alt du har lyst på er dyrt

USA: Alt du trenger er dyrt, alt du har lyst på er billig

Anonymkode: b3cea...0c4

Som amerikaner, burde dette være printet på pengene våres lol.  SÅ SANT!  Men vil si at jeg generalisere mot dere norske like mye som dere gjøre mot amerikanere i denne tråden! lol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal jeg begynne? 

Om ikke du har bodde der over lang tid kan jeg love dere at nordmenn er ekstremt bortskjemte og utakknemlig for det dere har her.  Har aldri møte så mange folk som syter i hele mitt liv.  

Korte arbeidsdager, bra levende lønn, mange uker ferie, velferdssystem som hjelper ALLE, permisjonsordninger og barnetrygd, og ingen går uten medisinsk hjelp, samt gratis skolegang- inkl høyere utdanning.  Dette kan du bare glemme i USA.  Det er noen ting jeg savner der, og det er faktisk mye bra i USA, til tross at hva mange av dere tror,  i tillegg er det mange super snille amerikanere som ville ha gjort alt for å hjelpe deg om du trengte det.  Men som alle steder er det noe rett og slett totalt GÆRNINGER der (og hvorfor mange av de oppholder seg i Florida er et under).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...