Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så negative til amerikansk livsstil?


Karoline1907

Anbefalte innlegg

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er ekstremt usunt og miljøskadelig...? 

Jada, "kult" å kjøre bil overalt, ikke SÅ kult med global oppvarming. 

Jada, kjempegodt å spise pannekaker med sirup til frokost, og få cookies hver dag som en snack, men ikke bra for helsen. 

Anonymkode: 41879...bd8

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor billig er bil, bensin og hus sett i forhold til lønn, tror du?

Anonymkode: 719bf...3b0

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor billig er bil, bensin og hus sett i forhold til lønn, tror du?

Anonymkode: 719bf...3b0

Folk med utdanning som leger, psykologer og sånt tjener jo mye mer enn i Norge? Og vi må jo betale sånn halvparten av lønnen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere, med gjennomsnittlig lønn og mindre, kjører stort sett asiatiske biler.

Anonymkode: 76d25...a2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Karoline1907 said:

Folk med utdanning som leger, psykologer og sånt tjener jo mye mer enn i Norge? Og vi må jo betale sånn halvparten av lønnen

Det er jo litt det som er problemet da. Leger og psykologer tjener greit, men store deler av befolkningen er lutfattig. Mange som har mistet jobben under korona er fullstendig blakke nå, da jobbsikkerheten der borte er elendig, og det sosiale sikkerhetsnettet likeså. 

Anonymkode: 2645a...09a

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi det er ekstremt usunt og miljøskadelig...? 

Jada, "kult" å kjøre bil overalt, ikke SÅ kult med global oppvarming. 

Jada, kjempegodt å spise pannekaker med sirup til frokost, og få cookies hver dag som en snack, men ikke bra for helsen. 

Anonymkode: 41879...bd8

Sa ikke noe om å spise cookies hver dag, vil jo spise sunt og trene, men vil ikke ta å løpe til bussen i minusgrader eller i regn som treningen min. Jeg hater det, får meg i enda dårligere humør enn det jeg allerede er tidlig på morgenen eller etter en lang dag på skolen😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (4 minutter siden):

Folk med utdanning som leger, psykologer og sånt tjener jo mye mer enn i Norge? Og vi må jo betale sånn halvparten av lønnen

Det er berre dei som har råd til å ta utdanning som tar utdanning i USA. Derav vanskelig å kvitte seg med klasseskille. Eg vil mykje heller betale skatt og ha velferdsgodene som vi har her. Gratis å bli innlagt på sjukehus, gratis å føde, subsidiert barnehage, betalt foreldrepermisjon, og lånekasssen som gjer utdanning mogleg for dei fleste osv osv 🙂

Anonymkode: 6e322...a66

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden tåler rett og slett ikke at alle skal leve som amerikanerne. 

Anonymkode: da35a...744

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (2 minutter siden):

Sa ikke noe om å spise cookies hver dag, vil jo spise sunt og trene, men vil ikke ta å løpe til bussen i minusgrader eller i regn som treningen min. Jeg hater det, får meg i enda dårligere humør enn det jeg allerede er tidlig på morgenen eller etter en lang dag på skolen😂

Vel, det er en del av den amerikanske livsstilen. Ungene får cookies som snacks hver dag, de spiser enorme mengder junk, og å lage mat fra bunnen er ikke defaulten. 

Særdeles sedat livsstil, med lite mosjon, lite frisk luft, og lite ute i naturen. 

Horrible forskjeller i inntekt og muligheter. Du referer til at psykologer og leger tjener godt? Ja, det gjør de, men servitører og ørten andre lever på lusalønn helt uten sidestykke her i Norge. 

Utdanning er for de rike, høyere utdanning kan koste flere millioner. 

Barnehager er så dyrt at mange MÅ være hjemmeværende, for de betaler mer i barnepass enn de får i lønn. Over 50% av alle amerikanske mødre er hjemmeværende husmødre - og langt ifra alle er dette fordi de faktisk VIL 

Likestilling er ikke i nærheten like fremskreden som her. 

Anonymkode: 41879...bd8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Verden tåler rett og slett ikke at alle skal leve som amerikanerne. 

Anonymkode: da35a...744

Verden tåler ikke at alle skal leve som nordmenn heller. Vi er faktisk mange hakk verre, fordi vi flyr så mye.

Anonymkode: 76d25...a2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flytt til USA, da? Det er et seriøst forslag. Opplev kulturen.

Anonymkode: 719bf...3b0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt rar problemstilling eigentlig? Tørketrommel og kjøpesenter har vi da i Noreg også? 🙂

Er ikkje einig i at amerikanarar er så "chill" på alle område. Er jo store skilnader mellom ulike geografiske område, men ein del er jo vilt konservative/religiøse. Det er vel nesten ikkje lov å vere ateist dersom man vil gjere karriere innan politikken f.eks? 

Anonymkode: 6e322...a66

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Kunne gjerne kjørt bil i stedet for å ta buss. Burde vært allemannseie, og billigere å ha ja. Bare tull at vi skal «være et godt eksempel» i Norge, når andre forurenser mye mer. Tørketrommelen går hyppig hos meg. Den kjører jeg med den aller beste samvittighet. Men ikke på de klærne som ikke tåler det. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man med søndagsåpne butikker med godt utvalg når man tjener så dårlig at man ikke kan kjøpe noe? Hva skal man med billige hus når man ikke er frisk nok til å bo i dem, og det ikke er noe offentlig helsevesen som kan gjøre deg frisk? Hva er bra med å kjøre overalt? Jeg hater den amerikanske livsstilen.

Anonymkode: 16b97...274

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Føsleguri
Karoline1907 skrev (19 minutter siden):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

Det er ingen nordmenn som har tørketrommel? Unnskyld meg, men hvilken stein bor du under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge: Alt du trenger (skole, helsevesen ++) er billig, alt du har lyst på er dyrt

USA: Alt du trenger er dyrt, alt du har lyst på er billig

Anonymkode: b3cea...0c4

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er det mest kapitalistiske forbrukersamfunnet som finnes. Det er rett og slett bruk og kast, og det syns jeg er forferdelig. Å ha alt i tørketrommel er dyrt strømmessig og utrolig sløsete, klær går i stykker mye raskere. Men vær så god. 

Coop obs har det meste, bare dra dit du. At ikke alt er søndagsåpent her er et tegn på et sunnere arbeidsliv, hvor staten respekterer fritid. 

Alle kan ha bil i Norge, ingen sier noe annet. Det er ikke så dyrt faktisk. Beina dine har du bare godt av å bruke også :)

Har du sett på de negative sidene med USA? Helsesystemet og hvor mange prosent av befolkningen som lever med alvorlig overvekt eller i ekstrem fattigdom?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...