Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så negative til amerikansk livsstil?


Karoline1907

Anbefalte innlegg

Karoline1907 skrev (20 minutter siden):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

:klo:

Det er da bare å kjøpe seg en bil og en tørketrommel, ts?

Med mindre du er lege eller ingeniør eller bedriftsleder så er sjansen enorm for at du tjener såpass vesentlig mye større summer i Norge enn i USA at dette bør være uproblematisk. 

Ja, rikfolk i USA lever livet. Det gjør de fordi USA har en gigantisk underklasse. Som består av lærere, sykepleiere, butikkansatte, restaurantansatte, gårdsarbeidere, fabrikkarbeidere etc. De gruppene (mesteparten av usas befolkning) tjener så lite at de bare kan drømme om range rover. Eller utdannelse til ungene sine. I mange tilfaller kan de faktisk glemme å bli gamle. De dør av sykdom unge. For "vanlige" folk i Norge er USA et åpenbart stort fall i livskvalitet. For resten av oss er det et på sikt fall i livskvalitet. 

Ja, det er supert med range rover. Men ikke så kult når du som kvinne ikke kan kjøre den etter mørkets frembrudd, som svart ikke kan kjøre den i det hele og som mann må kjøre den med dørene låst på grunn av at samfunnet rundt deg går i oppløsning og du utenfor din egen overvåkede eiendom faktisk er i reell livsfare mye av tiden. Inkludert på skolen til ungene dine ( 1 skoleskyting hver 1,5 dager, 365 dager i året er statistikken for USA)

Anonymkode: 15f6d...cdf

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hus er ikke så billig og allemannseie der borte som du vil ha det til, nei. 

Anonymkode: cf638...836

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (20 minutter siden):

Folk med utdanning som leger, psykologer og sånt tjener jo mye mer enn i Norge? Og vi må jo betale sånn halvparten av lønnen

Alle disse USA-trådene får meg til å tenke at du er veldig ung og Amerikafiksert. Har du en gang vært i USA? Det er langt fra det «glansbildet» du forestiller deg, med mye fattigdom og uteliggere.

Til info har de fleste tørketrommel her også, og Coop Obs er vel temmelig nært Target osv. 

Her i Norge betaler du ikke «sånn halvparten av lønnen» i skatt, med mindre du er veldig høytlønnet. Og for disse skattepengene får du gratis skole, helsevesen osv., noe du enten må betale for selv (utdanning) eller ha dyre forsikringer for å dekke i USA (helse). Leger, psykologer osv. tjener ofte godt i USA, ja, men de må også betale i dyre dommer for forsikringer, siden de lett kan risikere å bli saksøk for vilt høye summer av misfornøyde pasienter. 
 

 

Anonymkode: 864cf...8cc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus er ikke billig over alt i USA. Kostnadene ved medisiner, sykehus og lege er skyhøye. Høyere utdanning er drittdyrt. Junkfood er billig. Dårlige lønninger. Ikke krav på ferie. Mange må ha 2-3 jobber for å klare seg. Du må ha forsikring for alt tenkelig og utenkelig.  Du kan bli saksøkt for alt mulig, ligger det noe på fortauet utenfor ditt hus og noen ramler der, så er det du som må betale for skadene som vedkommende påfører seg. Blir ikke billig for deg om noen sklir på vått løv, eller isen, og havner på sykehus.


Nå er det vel nesten bare i Norge enn ikke kan handle på søndager. 

Anonymkode: 28e5b...547

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
Karoline1907 skrev (27 minutter siden):

Folk med utdanning som leger, psykologer og sånt tjener jo mye mer enn i Norge? Og vi må jo betale sånn halvparten av lønnen

De har vel betalt mye mer for å kunne ta den utdannelsen også hvis de ikke har fått ett eller annet stipend

I 2012 som artikkel i lenken er fra hadde en ferdigutdannet lege i USA ca. 1 million i gjeld og det forventes at de jobber 80 timer i uken.

https://tidsskriftet.no/2012/08/internasjonal-medisin/amerikansk-legeutdanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye ved det amerikanske systemet som er pillråttent. Det gjelder ikke bare valget og hvordan det ble gjennomført. 
 

Husker du denne nyhetssaken? 
https://www.dagbladet.no/kjendis/hollywood-stjerner-siktet-etter-omfattende-universitetsskandale/70865391

Anonymkode: 719bf...3b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (1 time siden):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

Tuller du?

Tror du folk i USA lever sånn? :P Og at disse tingene ikke har videre konsekvenser? 

Anonymkode: 49708...9a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være troll eller en 13 åring som har skrevet det.

Anonymkode: 4c7c5...7ce

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette må være troll eller en 13 åring som har skrevet det.

Anonymkode: 4c7c5...7ce

Hun skriver at hun går på skole. Så hun er nok ganske ung, og ser mye på amerikanske serier som viser glansbildeliv. 

 

Anonymkode: 40f8e...60b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (1 time siden):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

Ehh, dette er jo bare piss. Kanskje dette stemmer hvis du bor på landet, men slik er det jo i Norge også.

Prøv å skaff deg en billig leilighet og kjøre range rover over alt i byer som New York, Seattle eller San Francisco. Jeg skal love deg at du finner ikke en plass du kan parkere bilen din en gang, og boligprisene vil gi deg hjemlengsel.

Folk jeg kjenner som bor i SF forteller at levekostnaden er nå er blitt så høy, at selv familier hvor begge har lønn på over 100k USD må ut av byen for å finne et sted hvor de har råd til å bo.

Den amerikanske livsstilen er like lite homogen som den norske. INGEN amerikanere jeg kjenner lever slik du beskriver, og det er heller ingen ting som hindrer deg i å tørketromle klærne dine eller kjøre bil til postkassa i Norge heller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (1 time siden):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

Jeg tror ikke du har et veldig reelt bilde av hvordan det er å leve i USA.
Du kan jo begynne med å se UXA på NRK, så får du et bilde av hvordan store deler av den Amerikanske befolkningen lever, chill er kanskje det siste ordet jeg ville brukt for å beskrive levemåten for flertallet av Amerikanere..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det nok langt større andel amerikanere enn nordmenn som ikke har tørketrommel, da det er langt større andel som lever i fattigdom der enn her. 

Og OM man har tørketrommel, tenker de fleste normenn langt mer miljø enn en amerikaner, og ville ikke ødelagt klærene sine ved å hive alt i trommelen.. Vi har trommel, og nei, det er uaktuelt både mtp økonomi og miljø å ødelegge klær ved å tromle alt. 

Anonymkode: 41879...bd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så flytt til USA, da? Det er et seriøst forslag. Opplev kulturen.

Anonymkode: 719bf...3b0

Er jo umulig å få oppholdstillatelse 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (2 timer siden):

Kunne gjerne kjørt bil i stedet for å ta buss. Burde vært allemannseie, og billigere å ha ja. Bare tull at vi skal «være et godt eksempel» i Norge, når andre forurenser mye mer. Tørketrommelen går hyppig hos meg. Den kjører jeg med den aller beste samvittighet. Men ikke på de klærne som ikke tåler det. 😛 

Enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føsleguri skrev (2 timer siden):

Det er ingen nordmenn som har tørketrommel? Unnskyld meg, men hvilken stein bor du under?

Men vi bruker den jo ikke til å tørke klær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Karoline1907 said:

Men vi bruker den jo ikke til å tørke klær...

Du kan bruke den til å tørke klær, men da må du forberede deg på å bytte ut garderoben din annenhvert år. Tromling tærer veldig på plaggene. Jeg passer heller på de klesplaggene jeg har slik at jeg kan ha de i mange år. 

Anonymkode: b3cea...0c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun skriver at hun går på skole. Så hun er nok ganske ung, og ser mye på amerikanske serier som viser glansbildeliv. 

 

Anonymkode: 40f8e...60b

Er faktisk 19, og har kanskje ikke peiling på alt det negative ved USA, men ser på youtubere og folk jeg snakker med på Instagram som har foreldre som jobber som lærere, sykepleiere, revisorer osv med helt gjennomsnittlig lønn, men som bor i svære hus med basseng og garasje og stor bil som kun leger og sånt ville hatt råd til i Norge. Derfor jeg blir litt forvirret😶 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (Akkurat nå):

Er faktisk 19, og har kanskje ikke peiling på alt det negative ved USA, men ser på youtubere og folk jeg snakker med på Instagram som har foreldre som jobber som lærere, sykepleiere, revisorer osv med helt gjennomsnittlig lønn, men som bor i svære hus med basseng og garasje og stor bil som kun leger og sånt ville hatt råd til i Norge. Derfor jeg blir litt forvirret😶 

Foreldrene mine er ingeniører og daglig ledere, men har såvidt råd til en liten leilighet i Oslo. Virker bare urettferdig, men skjønner at det ikke er så bra i USA som mange tror🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
Karoline1907 skrev (11 minutter siden):

Men vi bruker den jo ikke til å tørke klær...

Ok, opplys meg om hva nordmenn bruke tørketrommel til hvis det ikke er til å tørke klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...