Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så negative til amerikansk livsstil?


Karoline1907

Anbefalte innlegg

Føsleguri skrev (Akkurat nå):

Ok, opplys meg om hva nordmenn bruke tørketrommel til hvis det ikke er til å tørke klær.

Idk vi bruker den bare til å gjøre håndklær mykere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Føsleguri
Karoline1907 skrev (2 minutter siden):

Idk vi bruker den bare til å gjøre håndklær mykere...

Kanskje du gjør det, det er ikke dermed sagt at alle andre nordmenn gjør det. Det er mange som ikke har andre muligheter til å tørke klær enn tørketrommel.

Jeg spør igjen - hvilken stein bor du under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker noe naiv ts. 

Jeg jobber i et stort ameriansk konsern her i Norge, og bare det å jobbe for et slikt konsern i Norge er nok for til å vite at jeg overhodet ikke vil flytte dit. Jeg har også familie i blant annet Texas.

Joda, tjener man godt der borte, så tjener man også veldig godt. Det er dog store skiller mellom de rike og bare de som er i en helt vanlig arbeiderklassefamilie. Den store majoriteten amerikanere tjener faktisk ikke særlig godt. Mye fordi utdanning koster, og med mindre man er heldig og får et stipend eller lignende, blir man gående i den samme type jobb som dine foreldre (eller forfedre). Det er lettere å klatre i Norge enn i USA: tenk på det, jeg er den første med universitetsutdannelse i familien. Hadde vi bodd i USA hadde jeg neppe noen gang hatt en utdannelse. 

Det er kanskje relativt billig å kjøpe en bolig eller mat, men til gjengjeld tjener de aller fleste dårlig, og de må ofte ha mer enn én jobb. Det er jo også nå en stor andel middelklasseamerikanere som må bo i bilen eller ikke har fast bosted fordi de ikke ha råd. For i de store byene koster det faktisk ganske mye penger å bo. 

Helseforsikringer koster skjorta, og det er også store begrensninger for hva en helseforsikring dekker. Det som gjør det ekstra prekært nå, til tross for Obamacare og Medicare, er at helseforsikring ofte dekkes av arbeidsgiver, og har man mistet jobben på grunn av korona har man heller ikke en helseforsikring som dekker helt elementære legeutgifter. 

Min onkel brakk ryggen. Det første han ble spurt om var ikke: "hvor har du vondt?", men "har du forsikring?". Det hadde han, men den dekket ikke akkurat hans skade. Det medførte igjen at han måtte sendes hjem dagen etter fra sykehuset, da han ikke lenger hadde råd til å dekke legeutgiftene. Vi snakker hundretusenvis av kroner på helseutgifter (dette var på 90-tallet, så sikkert dyrere i dag).

Å studere er svindyrt. Det er noe foreldre sparer til hele livet. Det koster fort mange millioner, ihvertfall mange hundretusen. Man kan ta opp studielån, men også disse er dyre, og kan ikke sammenlignes med det norske i så måte.

Så er det jobben da. Det amerikanske konsernet jeg jobber for feiret for en liten stund siden at nå fikk alle mødre endelig noen ukers svangerskapspermisjon. Jippi liksom. En kultur der det er forventet at man ikke går hjem før sjefen går hjem, hvor man forventer mange timers gratisarbeid, hvor overtidsbetaling er noe man kan drømme om - og hvor man blir sett ned på om man tar ferie. De synes det er helt merkelig at vi nordmenn ikke lever for jobben, og de er veldig kritiske til at vi har hele 5 ukers ferie. At vi er superproduktive og inntar flere og flere lederstillinger i konsernet fordi vi både er effektive og produktive, ser de ikke til å forstå. Ja, takke seg til en kultur hvor hjemmekontor i koronatider blir oppfattet som kos og ferie. Not. 

Og da det var nedbemanning for noen år siden var det ingen kjære mor. De fikk oppsigelsen klokken 09:00 og måtte være ute kl 12:00 samme dag. Ikke noen oppsigelsestid eller sluttpakker. Det var bare å gå og finne seg noe annet.

Kulturen der borte er, slik jeg ser det, virkelig ingenting å trakte etter. Ja, man skal være sin egen lykkes smed, og alt er lagt opp til frivillighet, men jeg takker meg til norsk velferdssystem, hvor vi har fagforeninger, et greit helsevesen som ikke gjør deg bankerått, hvor det er helt innenfor å ta ferie, hvor vi verner over vår fritid, hvor det er helt greit å si at man føler seg sliten etter endt arbeidsdag, hvor man har noe sikring ved permitteringer eller oppsigelser, der man legger opp til et godt arbeidsmiljø - og som legger opp til at alle kan studere om de vil og har lyst. 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva det er å trakte etter. Jeg liker å feriere i USA, men det er i grunn det.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både bil og tørketrommel. Og norsk lønn og norsk velferd. 

USA er et kjempeflott land for de med penger. For alle andre er det et U-land.

Anonymkode: 847a8...e56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (3 timer siden):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

De har jo ikke tid til å kjenne på all denne luksusen når de må jobbe 3 lavtlønnsyrker for å klare å gi mat til barna. Maten de har råd til er av dårlig kvalitet.

Anonymkode: 56f86...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (3 timer siden):

Folk med utdanning som leger, psykologer og sånt tjener jo mye mer enn i Norge? Og vi må jo betale sånn halvparten av lønnen

Du vet vel at college og universitetet må betales selv?? Og har du ikke forsikring får du ikke legebehandling?

Har du forsikring bestemmer forsikringsselskapet hva som skal behandles.

Du burde se Sicko av Michael Moore 

Anonymkode: 56b7e...608

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i USA og jobber 2 jobber for å få endene til å møtes. Ene er fulltid jobb på dagtig og andre jobben er i helgene. Jeg må jobbe for å opparbeide meg PTO (paid time off) og så lenge jeg putter inn 40 timers uke med null fravær så har jeg 10 dager ferie i året. 

Jeg har tørketrommel da.. Og Target er rett nedi gata. Highwayen er også rett nedi gata, Under bruen der så er det omtrent 10 telt med hjemløse mennesker. Og slik er det ved hver eneste highway bro her i byen. Google homeless people tents så ser du bilder av virkeligheten her borte. 

Alt er ikke som du ser på tv eller instagram. 

 

 

Anonymkode: f892b...acc

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bor i USA og jobber 2 jobber for å få endene til å møtes. Ene er fulltid jobb på dagtig og andre jobben er i helgene. Jeg må jobbe for å opparbeide meg PTO (paid time off) og så lenge jeg putter inn 40 timers uke med null fravær så har jeg 10 dager ferie i året. 

Jeg har tørketrommel da.. Og Target er rett nedi gata. Highwayen er også rett nedi gata, Under bruen der så er det omtrent 10 telt med hjemløse mennesker. Og slik er det ved hver eneste highway bro her i byen. Google homeless people tents så ser du bilder av virkeligheten her borte. 

Alt er ikke som du ser på tv eller instagram. 

 

 

Anonymkode: f892b...acc

Høres jo ut som drømmen det der da! 

 

 

*kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg forøvrig om da jeg var på ferie med min samboer for noen år siden. Samboer og jeg var på 3 ukers sommerferie, 1 uke i Italia og 2 uker i England.

Vi bodde da på et såkalt luksushotell i Italia. Og ja, jeg skal ikke påstå at det var billig, men vi hadde råd til det. Vi prioriterer ferier, det er til det våre penger går til stort sett. Men, ingen av oss er rike. Vi tjener helt gjennomgsnittlig, faktisk litt under gjennomsnittet. Allikevel, vi eier vår egen bolig i Oslo, har ikke så veldig mye gjeld, og kan nyte fine ferier. Vi lever komfortabelt på gjennomsnittslønn.

Uansett. Poenget var at vi møtte da på en amerikansk familie. Mannen, eller overhodet, vil jeg tippe var i 60-åra, og han hadde da med seg sin hjemmeværende kone og sine tre ungdommer på ferie. Han skrøt mye av jobben og at han var sjef og tjente godt. De kunne stolt fortelle at nå var de på ferie som varte mer enn en uke for første gang i sitt liv. De skulle da ha ferie i hele to uker, og det var virkelig en once-in-a-lifetime-ferie. Hvilket jeg ikke tviler på.

Vi kom i prat og de ble veldig nysgjerrige. Lurte på om vi var veldig rike som kunne være på ferie så lenge. Da jeg fortalte at vi begge hadde helt vanlige gjennomsnittsjobber, hadde 5 ukers ferie per år, at det var helt vanlig å ta ut ferie - og at vi pleide å reise bort hver eneste sommer, trodde de jeg tullet. De syntes det var helt vanvittig. Å i det hele tatt ta mer enn én uke ferie per år var nesten uhørt. Ikke kunne de fatte vi hadde råd heller, vi som var så unge og hadde slike alminnelige jobber. 

Jeg spør meg selv: hvorfor vil man bo et sted hvor man jobber seg ihjel og hvor arbeidsgiver så til de grader eier tiden din? Det fatter ikke jeg altså.

Endret av SPOCA
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du kan bruke den til å tørke klær, men da må du forberede deg på å bytte ut garderoben din annenhvert år. Tromling tærer veldig på plaggene. Jeg passer heller på de klesplaggene jeg har slik at jeg kan ha de i mange år. 

Anonymkode: b3cea...0c4

Det der er forøvrig en mye som er avlivet for mange år siden. 

Anonymkode: 41bec...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, loveli said:

Høres jo ut som drømmen det der da! 

 

 

*kremt*

haha ja ikke sant! 

Men jeg har ikke store valget da jeg har barn her borte og er skilt. Jeg kan ikke flytte ut av staten, og absolutt ikke forlate landet med barna, da far med familie bor her. Så da ble det sånn og jeg kan bare gjøre det beste ut av det. 

Når det er sagt så har jeg det bra altså. Jeg har tak over hodet og mat på bordet. Jeg har flotte venner og vi er alle i noenlunde samme situasjon så vi tar vare på hverandre. Thanksgiving er torsdag og jeg har mye å være takknemlig for! 

Anonymkode: f892b...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (15 minutter siden):

Dette minner meg forøvrig om da jeg var på ferie med min samboer for noen år siden. Samboer og jeg var på 3 ukers sommerferie, 1 uke i Italia og 2 uker i England.

Vi bodde da på et såkalt luksushotell i Italia. Og ja, jeg skal ikke påstå at det var billig, men vi hadde råd til det. Vi prioriterer ferier, det er til det våre penger går til stort sett. Men, ingen av oss er rike. Vi tjener helt gjennomgsnittlig, faktisk litt under gjennomsnittet. Allikevel, vi eier vår egen bolig i Oslo, har ikke så veldig mye gjeld, og kan nyte fine ferier. Vi lever komfortabelt på gjennomsnittslønn.

Uansett. Poenget var at vi møtte da på en amerikansk familie. Mannen, eller overhodet, vil jeg tippe var i 60-åra, og han hadde da med seg sin hjemmeværende kone og sine tre ungdommer på ferie. Han skrøt mye av jobben og at han var sjef og tjente godt. De kunne stolt fortelle at nå var de på ferie som varte mer enn en uke for første gang i sitt liv. De skulle da ha ferie i hele to uker, og det var virkelig en once-in-a-lifetime-ferie. Hvilket jeg ikke tviler på.

Vi kom i prat og de ble veldig nysgjerrige. Lurte på om vi var veldig rike som kunne være på ferie så lenge. Da jeg fortalte at vi begge hadde helt vanlige gjennomsnittsjobber, hadde 5 ukers ferie per år, at det var helt vanlig å ta ut ferie - og at vi pleide å reise bort hver eneste sommer, trodde de jeg tullet. De syntes det var helt vanvittig. Å i det hele tatt ta mer enn én uke ferie per år var nesten uhørt. Ikke kunne de fatte vi hadde råd heller, vi som var så unge og hadde slike alminnelige jobber. 

Jeg spør meg selv: hvorfor vil man bo et sted hvor man jobber seg ihjel og hvor arbeidsgiver så til de grader eier tiden din? Det fatter ikke jeg altså.

Hæ, men jobber de i julen og påsken og hele sommeren? Amerikanere reiser jo mye på roadtrip til andre stater, gjør de det på to dager i helgene liksom? I hvertfall de jeg kjenner/har snakket med er ofte på ferie? Men godt poeng, det høres slitsomt ut... Jeg klarer ikke tanken på at jeg kommer til å bare ha 5 uker ferie i året når jeg får jobb. 48 uker uten ferie:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det der er forøvrig en mye som er avlivet for mange år siden. 

Anonymkode: 41bec...601

Så klærne blir ikke slitt av tørketrommel?😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

haha ja ikke sant! 

Men jeg har ikke store valget da jeg har barn her borte og er skilt. Jeg kan ikke flytte ut av staten, og absolutt ikke forlate landet med barna, da far med familie bor her. Så da ble det sånn og jeg kan bare gjøre det beste ut av det. 

Når det er sagt så har jeg det bra altså. Jeg har tak over hodet og mat på bordet. Jeg har flotte venner og vi er alle i noenlunde samme situasjon så vi tar vare på hverandre. Thanksgiving er torsdag og jeg har mye å være takknemlig for! 

Anonymkode: f892b...acc

Hva jobber du som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (28 minutter siden):

Hæ, men jobber de i julen og påsken og hele sommeren? Amerikanere reiser jo mye på roadtrip til andre stater, gjør de det på to dager i helgene liksom? I hvertfall de jeg kjenner/har snakket med er ofte på ferie? Men godt poeng, det høres slitsomt ut... Jeg klarer ikke tanken på at jeg kommer til å bare ha 5 uker ferie i året når jeg får jobb. 48 uker uten ferie:(

Ja, altså i konsernet jeg jobber i må de jobbe hele julen, påsken og sommeren. De har om regel fri Christmas Day, Thanksgiving og hos oss også 4th of July. Men de fleste har ikke mer enn 2 ukers ferie, de fleste ikke mer enn 1 uke (kommer litt an på ansiennitet). Siden jeg jobber i Norge har jeg fri alle røde dager + julaften og nyttårsaften i tillegg til 5 ukers ferie. Amerikanerne har dog ikke denne ordningen. Jeg forstår godt de blir misunnelige. 

Jeg tror nok roadtrips er et litt sånn romantisert fenomen man ser mye av på film. Den gjengse amerikaner som har 3 jobber har ikke råd til roadtrips, eller mulighet for den saks skyld. Og en del reiser nok på roadtrips i helgen, om de ikke må jobbe selvsagt. De som god råd reiser sikkert på roadtrips, men selv da ser de ned på ferier. De ser på ferier som latskap. Det er ikke som i Norge hvor vi tenker at ferie er viktig for å klarne hodet og hvile ut.

Og ikke bare mange uker uten ferie. De jobber gjerne en del mer enn de vi gjør. Jeg er på et internasjonalt team, deriblant med amerikanere. Selv om de har arbeidstid fra 9 til 17, ser jeg mange starter på jobb rundt kl 7 og drar 18-19-20-tiden. Det er ikke uvanlig. Spesielt fordi de må vente på sjefen skal dra fra jobb. Og det får de ikke betalt ekstra for.

Mye gratisjobbing der borte i unaiten.

Endret av SPOCA
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til å være 19 år, synes jeg ikke du virker så veldig oppegående. Du har sett glansbildeversjonen av USA, og du tror folk flest har det sånn. Tenker du ikke kritisk? Hvordan tror du mennesker med helseproblemer har det der borte? Tror du at du du har ei lønn å leve av dersom du jobber i et lavstatusyrke?  Klasseforskjellene er enorme. 

Anonymkode: 719bf...3b0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan vel si at jeg ikke har tørketrommel og trenger det heller ikke. Og glad jeg ikke bor i statene selv om Amerika fasinerer meg, så kunne jeg aldri bodd og levd der. Jeg hadde levd fattig og sikkert uteligger. siden jeg er ufør og er kronisk syk. Tenker bare på hvor stor forskjell vi har i landene våre, så er jeg glad jeg bor i Norge, selv om alt ikke er rosenrødt her heller. Men fins vel ingen land som er perfekt. syns og det er skummelt at alle amerikanere kan eie våpen, har jo vært mange våpen angrep der også i årene. kriminaliteten er jo tøffere der også enn her. Skummelt. Men å hatt en ferietur hadde vært fint, men å bo der kunne jeg aldri gjort. 

Anonymkode: 5a811...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (4 timer siden):

Folk med utdanning som leger, psykologer og sånt tjener jo mye mer enn i Norge? Og vi må jo betale sånn halvparten av lønnen

Ok, så du vil være rik i USA, ja se det er noe annet enn « den amerikanske livsstilen».

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alt det andre som er nevnt, må det være slitsomt å bo i et samfunn der man risikerer å bli saksøkt for filleting i hytt og vær. 

Anonymkode: d378f...89a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...