Gå til innhold

Barn som har «sære» interesser - slekten reagerer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

🤦🏼‍♀️
Jeg gir opp. Du skjønte at det er PEDAGOGER som har SAGT DET TIL HENNE at «alle er gode på noe», ikke sant? Herre min hatt.

Og det er «lenger fremme» å interessere seg for Malala enn for LOL, i den forstand at det krever en helt annen konseptforståelse å forstå kulturforskjeller, diskriminering, internasjonal rett, menneskerettigheter og hvordan sånt havner i politiske tautrekkinger, enn det som kreves for å bli hekta på «ooooh, glitzy dukker med digre øyne og accessories». 
 

Igjen, 🤦🏼‍♀️
 

Men dette var en digresjon; jeg gidder ikke å bite på dette. 

Anonymkode: 8958c...65a

Herregud, du hevder at syvåringen din har oversikt over internasjonal rett? Nå får du rulle inn 😂Alle barn lærer om FN i barnehagen i dag, men det er en annen sak. 
Tviler ikke på at hun er skoleflink, men du selv virker usedvanlig ufordragelig. 

Anonymkode: 8ce02...b7e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, du hevder at syvåringen din har oversikt over internasjonal rett? Nå får du rulle inn 😂Alle barn lærer om FN i barnehagen i dag, men det er en annen sak. 
Tviler ikke på at hun er skoleflink, men du selv virker usedvanlig ufordragelig. 

Anonymkode: 8ce02...b7e

Beklager, men det er DU som virker ufordragelig her.

TS har prøvd å forklare, med teskje, uten at du forstår - du nekter å tro at datteren er litt mer enn vanlig skoleflink. Det virker som du og flere i tråden mener at TS prøver å få datteren til å framstå som mer intelligent enn hun er, ved å bygge oppunder hennes «sære» interesser, for å virke bedre/smartere enn andre.

Som lærer, og tobarnsmor til to gutter, hvorav den ene veldig skoleflink (men likevel ikke spesielt evnerik),  kan jeg lett se at datteren til TS er særdeles evnerik - noe som tydeligvis provoserer mange voksne. Hvorfor blir folk så truet av at et barn er mer intelligent enn normalen? Janteloven lever fortsatt i beste velgående i dette forumet på KG, ikke snakk om at noen skal være smartere enn andre, da må vi tråkke dem ned med hånlige utsagn og ufine hersketeknikker.

Anonymkode: 6aab4...744

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Beklager, men det er DU som virker ufordragelig her.

TS har prøvd å forklare, med teskje, uten at du forstår - du nekter å tro at datteren er litt mer enn vanlig skoleflink. Det virker som du og flere i tråden mener at TS prøver å få datteren til å framstå som mer intelligent enn hun er, ved å bygge oppunder hennes «sære» interesser, for å virke bedre/smartere enn andre.

Som lærer, og tobarnsmor til to gutter, hvorav den ene veldig skoleflink (men likevel ikke spesielt evnerik),  kan jeg lett se at datteren til TS er særdeles evnerik - noe som tydeligvis provoserer mange voksne. Hvorfor blir folk så truet av at et barn er mer intelligent enn normalen? Janteloven lever fortsatt i beste velgående i dette forumet på KG, ikke snakk om at noen skal være smartere enn andre, da må vi tråkke dem ned med hånlige utsagn og ufine hersketeknikker.

Anonymkode: 6aab4...744

Hvis du hadde lest og forstått kommentarene mine i denne tråden, ville du sett at det jeg henger meg opp i er holdningen til mor. Måten hun presenterer problemstillingen på, og måten hun snakker/skriver til andre.  Jeg har ikke vært nevneverdig opptatt av barnet. Barnet har jeg aldri møtt eller hørt noe fra.(Selv om jeg riktig nok tviler sterkt på at denne syvåringen er noen ekspert innen internasjonal rett 🙃)Jeg har kun lest hva mor skriver - og MOR framstår uspiselig i mine øyne.    

Anonymkode: 8ce02...b7e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en særing. Han var sju og kunne de latinske navn på alle dinosaurer. Kategoriserte leikedinoene i grupper. Jeg tenker nå som han er 14 år at han bare er et ganske intelligent barn. Det må være lov å ha et intelligent barn uten å måtte unnskylde seg for det. "Snobb" føles som mobbing av barnet. Det er ikke greit!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som kritiserer alle som har en litt negativ holdning i denne tråden, samt kommer med beskyldninger om jantelov osv.: Jeg får enkelt og greit litt dårlige vibber fra TS basert på hvordan hun legger frem problemstillingen og måten hun argumenterer på. Vedkommende fremstår svært lite ydmyk i sin retorikk, og virker til å hisse seg veldig opp over kommentarer som insinuerer at barnets interesserer kanskje ikke er uvanlige som TS får det til å fremstå her inne (hva noen oppfatter som normalt er jo veldig individuelt). Jeg tviler ikke på at TS helt sikkert er mye hyggeligere i ekte person enn på et anonymt forum, og jeg tviler heller ikke på at datteren faktisk ligger lenger fremme enn andre på hennes alder.

Jeg får likevel et inntrykk av at TS har et unormalt stort fokus på datterens interesser og intellekt, og det skinner gjerne gjennom i samtaler med andre voksne selv om det ikke er intensjonelt. Det kan jo hende at TS' bekymringer og fokus på de aspektene ved datteren som skiller henne fra "normale" syvåringer, gjør at vedkommende blir ekstra var på kommentarer fra familiemedlemmer selv om de helt sikkert ikke er vondtmenende. Det er også mulig at dette får TS til å fremstå som mer fientlig og forsvarende i samtaler/diskusjoner med familiemedlemmer enn hva som er hensikten, noe som igjen kan gi familiemedlemmene inntrykk av at datterens "vokseninteresser" er viktigere for TS enn for datteren selv.

Dersom TS faktisk ikke har noe som helst skyld i, og heller ikke misoppfatter, kommentarene, er det helt sikkert bare uvitenhet over at barn faktisk kan ha så voksne interesser som er ligger til grunn. Jeg ville uansett tatt en alvorsprat med familiemedlemmene i god tid før jul og forklart problemstillingen, samt at dette går utover trivselen til barnet.

Anonymkode: 9b092...148

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 9.36):

Vi har en herlig, sprudlende og sosial jente på 7 år, som er høyt og lavt på samme vis som de fleste på hennes alder, mange venner og interessert i verden rundt seg. Går fint sammen med andre barn og er veldig tilpasningsdyktig.

Men mentalt er hun flere år foran - følger med i nyhetsbildet, politikk, utenriks, og hun holder stand i diskusjoner, gjør seg opp synspunkter om ting «normale» syvåringer ikke vet eksisterer engang. Hun leker med Playmo som vennene sine, men hennes Playmofigurer drar på ekspedisjon med Lewis & Clark, og når vennens Playmo-figurer går over streken så appellerer hennes figurer til FN og minner om at menneskerettighetsbrudd har det med å straffe seg. Der vennene har Marcus og Martinus på veggen, har hun Malala, og når vennene ønsker seg LOL ønsker hun seg flintsteiner slik at hun kan lage seg pilspisser. Hun skjønner selv at hun er litt uvanlig på dette og andre intellektuelle felt, for hun sanser jo at andre reagerer iblant, men trekker på skuldrene og sier bare at «men alle er jo forskjellige; de andre er sikkert kjempelangt foran meg på noe annet da?» Så enn så lenge opplever vi at det går greit. 
 

Men i vår utvidede familie er det nå flere som begynner å reagere på litt leie måter. Overfor barnet, slik at hun får det med seg. Voksne slektninger som fnyser over hva hun sier hun ønsker seg når de spør, hva hun sier hun vil bli når hun blir stor, hva hun liker å leke, historiene hun skriver, at hun utforsker klassisk musikk men ikke har noe behov for å spille fotball hver dag kun for å passe inn. 

Til oss voksne kommer det også kommentarer. De synes vi oppdrar en «liten snobb» som «ikke får lov til å være barn», og «hvordan skal hun bli når hun vokser opp med så annerledes erfaringer enn flertallet» osv. Det virker som om de syns synd på henne, enda så lykkelig hun er på sin egen selvvalgte sti. De tror hun vil bli et utskudd. 

Vår erfaring er at mange andre barn i vår omgangskrets også selv velger å drive med dans eller spille et klassisk instrument, osv, men for slekten er tydeligvis dette veldig «rart». Eller til og med pretensiøst. Hva svarer man da, som forelder? 
 

Vi gruer oss litt til julen nå, fordi det hvert år skal gjøres et så stort nummer ut av at barnet vårt marsjerer til sin egen tromme. 
 

 

Anonymkode: 8958c...65a

Vet du, du har et fantastisk unikt barn, med selvinnsikt som kommer til å inneha en veldig viktig prifesjon yrkesmessig når hun blir stor. Evnerike barn/barn med særinteresser er undervurdert i dagens samfunn... det er de som redder verden i fremtiden, enten det er innovativt, folkehelsemessig eller typ FN-relatert. Vi trenger, og verden trenger, disse barna. Tusen takk for at du/dere støtter henne i å være akkurat den hun er 🙌 Til familien din/deres får du/dere nesten bare sette ned foten, typ: "Har dere ikke noe fint å si om/forann barnet, så holder dere kjeft, ellers er dere ikke velkommen hos oss fremover". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beklager, men det er DU som virker ufordragelig her.

TS har prøvd å forklare, med teskje, uten at du forstår - du nekter å tro at datteren er litt mer enn vanlig skoleflink. Det virker som du og flere i tråden mener at TS prøver å få datteren til å framstå som mer intelligent enn hun er, ved å bygge oppunder hennes «sære» interesser, for å virke bedre/smartere enn andre.

Som lærer, og tobarnsmor til to gutter, hvorav den ene veldig skoleflink (men likevel ikke spesielt evnerik),  kan jeg lett se at datteren til TS er særdeles evnerik - noe som tydeligvis provoserer mange voksne. Hvorfor blir folk så truet av at et barn er mer intelligent enn normalen? Janteloven lever fortsatt i beste velgående i dette forumet på KG, ikke snakk om at noen skal være smartere enn andre, da må vi tråkke dem ned med hånlige utsagn og ufine hersketeknikker.

Anonymkode: 6aab4...744

Min families erfaring også, og vi er så langt fra snobbete og arrogante som man kan komme. Det ble faktisk slik at foreldrene mine prøvde å skjule hvor smart broren min var for å slippe reaksjonene som ts forteller om. Denne tråden er et slags miniutsnitt av hva ts og jenta hennes opplever av reaksjoner.  Det er ikke en konstruert problemstilling ☹️  Heldigvis er det mange gode støttende innlegg her.  

Anonymkode: 3f7cb...3cc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Helt utrolig at et sånt svar faktisk blir plusset...

Anonymkode: be252...0fd

Det er som tar spøken som plusser. 

Anonymkode: a4b7e...c1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du hadde lest og forstått kommentarene mine i denne tråden, ville du sett at det jeg henger meg opp i er holdningen til mor. Måten hun presenterer problemstillingen på, og måten hun snakker/skriver til andre.  Jeg har ikke vært nevneverdig opptatt av barnet. Barnet har jeg aldri møtt eller hørt noe fra.(Selv om jeg riktig nok tviler sterkt på at denne syvåringen er noen ekspert innen internasjonal rett 🙃)Jeg har kun lest hva mor skriver - og MOR framstår uspiselig i mine øyne.    

Anonymkode: 8ce02...b7e

Men forklar hva du mener er rart eller feil med måten hun presenterer problemstillingen på da. Fremfor å påstå at det er vanlig at 7åringer har Masala på veggen. Det vet vi det ikke er. 

Og den sarkastiske setningen der. Jeg finner slike som deg uspiselige. Jeg har vanlig IQ men forstår at ts ikke mente det slik. Og det gjør egentlig du også. Hun prøvde å forklare om at tankegangen til barn med høy intelligens er kompleks. Å være opptatt av rasisme som barn flest, til å dra mer dype konklusjoner om tankesett, holdninger og hvordan rasisme fungerer på flere plan, to forskjellige ting. Så kommer du med dårlig skjult latterliggjøring om at syvåringen er ekspert i internasjonal rett? 

Du virker ikke å forstå at barn med veldig høy intelligens kan slite fordi de ikke blir forstått. Det var det HI handlet om. Men du skrev et innlegg om datteren istedet. Ikke så opptatt av barnet sier du. Første innlegget ditt er kun om barnet. Med en dårlig skjult bitterhet.  Skjerpings.

For å være ærlig så synes jeg hun høres ut som hun er godt innenfor normalen 🙂 Det er ikke uvanlig at barn er politisk engasjert. Særlig ikke når det kommer til FN/menneskerettigheter/rasisme/etc. Jeg tror ikke dere gjør henne noen tjeneste om dere hele tiden skal omtale henne som «spesiell». 

Anonymkode: 3f7cb...3cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men forklar hva du mener er rart eller feil med måten hun presenterer problemstillingen på da. Fremfor å påstå at det er vanlig at 7åringer har Masala på veggen. Det vet vi det ikke er. 

Og den sarkastiske setningen der. Jeg finner slike som deg uspiselige. Jeg har vanlig IQ men forstår at ts ikke mente det slik. Og det gjør egentlig du også. Hun prøvde å forklare om at tankegangen til barn med høy intelligens er kompleks. Å være opptatt av rasisme som barn flest, til å dra mer dype konklusjoner om tankesett, holdninger og hvordan rasisme fungerer på flere plan, to forskjellige ting. Så kommer du med dårlig skjult latterliggjøring om at syvåringen er ekspert i internasjonal rett? 

Du virker ikke å forstå at barn med veldig høy intelligens kan slite fordi de ikke blir forstått. Det var det HI handlet om. Men du skrev et innlegg om datteren istedet. Ikke så opptatt av barnet sier du. Første innlegget ditt er kun om barnet. Med en dårlig skjult bitterhet.  Skjerpings.

For å være ærlig så synes jeg hun høres ut som hun er godt innenfor normalen 🙂 Det er ikke uvanlig at barn er politisk engasjert. Særlig ikke når det kommer til FN/menneskerettigheter/rasisme/etc. Jeg tror ikke dere gjør henne noen tjeneste om dere hele tiden skal omtale henne som «spesiell». 

Anonymkode: 3f7cb...3cc

Og når ble det frekt å mene at et barn høres normalt ut?

Kall meg gjerne bitter, men da har du ikke skjønt hva jeg skriver. Selvfølgelig er folk forskjellige, også når det kommer til intellektuelle evner. Men det jeg har reagert på er altså holdningen til mor. Denne er kommet tydeligere fram nedover i tråden, enn i HI som jeg kommenterte første gang jeg skrev. 

Anonymkode: 8ce02...b7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at disse familiemedlemmene er bekymret for datteren deres. 

Som mor til 4 barn er min erfaring at f.eks besteforeldre er genuint stolte av sine barnebarn (uansett evner). 
Med det som utgangspunkt ville jeg tatt en prat og spurt dem om hva de er redde for. Sannsynligvis frykter de at barnet blir utenfor, sær, mangler sosial kompetanse blant jevnaldrende, søker kun voksenkontakt, besserwisser etc. Trygg familien på at datteren har en normal, sunn og lykkelig oppvekst selv om hun har litt andre interesser. 
 

Våre barn har også vært tidlig ute og «skoleflinke»,  har riktignok aldri vurdert å teste dem på noe vis. En av jentene begynte på medisin som 18-åring, en annen på statsvitenskap som 18-åring. Guttene våre har et mer avslappet forhold til skole. Vi anser begge deler som helt normalt. Slekten behandler alle likt, også søskenbarna som har dysleksi. 
 

Derfor tror jeg at kommentarene dere får handler om BEKYMRING og ikke mobbing.
 

 

Anonymkode: 4f88e...f99

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du hadde lest og forstått kommentarene mine i denne tråden, ville du sett at det jeg henger meg opp i er holdningen til mor. Måten hun presenterer problemstillingen på, og måten hun snakker/skriver til andre.  Jeg har ikke vært nevneverdig opptatt av barnet. Barnet har jeg aldri møtt eller hørt noe fra.(Selv om jeg riktig nok tviler sterkt på at denne syvåringen er noen ekspert innen internasjonal rett 🙃)Jeg har kun lest hva mor skriver - og MOR framstår uspiselig i mine øyne.    

Anonymkode: 8ce02...b7e

Det er du som fremstår som bitter og kverulerende, "uspiselig" for å bruke dine ord. TS vet at datteren er evnerik. Problemet er at slekten til barnet ikke behandler henne noe bra, siden hun har litt uvanlige interesser for alderen. Du svarer med å påstå at barnet hennes er helt normalt og kverulere rundt det. Det er ikke svar på det TS trenger hjelp til, og er i tillegg uttalelser som du ikke har noe grunnlag for å si. 

Det eneste TS har hevdet er at barnet hennes ligger noen år foran mentalt, og det blir du tydeligvis ekstremt provosert av. Gå litt i deg selv. 

Anonymkode: 0334c...cbf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 9.47):

Hvis du hadde lest og forstått kommentarene mine i denne tråden, ville du sett at det jeg henger meg opp i er holdningen til mor. Måten hun presenterer problemstillingen på, og måten hun snakker/skriver til andre.  Jeg har ikke vært nevneverdig opptatt av barnet. Barnet har jeg aldri møtt eller hørt noe fra.(Selv om jeg riktig nok tviler sterkt på at denne syvåringen er noen ekspert innen internasjonal rett 🙃)Jeg har kun lest hva mor skriver - og MOR framstår uspiselig i mine øyne.    

Anonymkode: 8ce02...b7e

Nå er nok mor å på autismespektetet her , går ofte i arv. Mor ER uspiselig i denne diskusjon! Folk driter i ditt barns interesser, det er garantert Foreldrene folk reagere på her, holdingene, og herregud ja dere kommer til å få et barn som folk ikke liker, økning av autismespeker da så dere finner nok en likesinnede der. Både autisme og psykopati kjennetegnes av manglende empati og innlevelse av andre, er bare å holde seg unna folk som det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer litt på måten du svarer flere her. Synes du blir litt overdrevent nærtagende /offensiv hvis noen mener noe annet enn deg selv eller antyder at barnet er normalt. Kan godt hende det er mer disse sosiale egenskapene dine som familiemedlemmer reagerer på og dermed automatisk blir litt negativt innstilt. Synes også du virker litt vel fokusert på ditt barns «høyere intellektuelle kapasitet». Skummelt å ende opp med det som sin hovedidentitet i sjuårsalderen. Er dere i et steiner- / montessorimiljø? Virker veldig sånn på de tingene du nevner at barnet er interessert i. I disse miljøene blir jo ofte slike ting dyrket fram og er sikkert helt vanlig for disse barna.
Jeg var selv utenfor som barn fordi jeg var langt fremme på skolen og interessert i andre ting enn de andre, så jeg er ikke noe misunnelig på flinke folk. Og har empati med den følelsen av å ikke passe inn. Alle er forskjellige og det er fint å dyrke sterke sider/spesielle interesser hos ulike barn, men synes kanskje man tar den litt langt når man tester og sier til ungen at hun er annerledes osv. Man kan fint få mer utfordrende oppgaver på skolen uten å vise til iq-tester og Mensa-medlemskap. Og man kan fint vise at man er stolt og skryte av barnet uten å samtidig heve ens eget barns interesser (flintstein) over andres (my little pony). Smarte barn kan også like enhjørninger og regnbuer og synes Malala, FN og venstrevridde temaer være kjedelig.

Anonymkode: 5b2f7...78c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noen ganger at slektninger prøver å være uskyldig morsomme ved å gjøre litt narr av en lyte barnet mitt har, eller indirekte kritisere barnet til meg imens barnet er i nærheten. Da setter jeg skapet tydelig på plass, med en gang der og da.

"Sånn får du ikke gjøre, det er ikke fint gjort, det vil jeg ikke høre flere ganger".

" X er helt normal og flott unge, alle er litt forskjellig og har forskjellige interesser, det er både fint og naturlig. Dette er ikke noe du skal bekymre deg for".

Bruk en bestemt tone, ikke spørrende. Ikke gå inn i en diskusjon, legg ballen død.

Anonymkode: 465bc...394

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror det er mange som opplever dette på ulike måter - at familie reagerer og kommer med negative kommentarer fordi man ikke oppdrar barnet slik de selv ville gjort. Slike kommentarer er det bare å overse tenker jeg.

Anonymkode: 76987...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaneel skrev (På 26.11.2020 den 13.34):

Nå er nok mor å på autismespektetet her , går ofte i arv. Mor ER uspiselig i denne diskusjon! Folk driter i ditt barns interesser, det er garantert Foreldrene folk reagere på her, holdingene, og herregud ja dere kommer til å få et barn som folk ikke liker, økning av autismespeker da så dere finner nok en likesinnede der. Både autisme og psykopati kjennetegnes av manglende empati og innlevelse av andre, er bare å holde seg unna folk som det


Altså, når vi snakker om uspiselig i denne diskusjonen - og trekk som minner om autisme.... Hvor mange innlegg har du egentlig skrevet i tråden her? Det er virkelig ikke naturlig å få et slikt oppheng i hva et annet menneske du hverken kjenner eller ser ut til å kunne relatere til.

Anonymkode: 1db89...0e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til TS og problemstillingen med sviger(?)familien.

TS, hvordan ville du håndtert det om barnet var f.eks trans og insisterte på å bli tiltalt med guttenavn? Og deler av familien oppførte seg dårlig rundt barnet av den grunn.

Ville en ikke i de fleste andre tilfeller av ‘annerledes barn’ si tydelig fra til omverdenen at slik er barnet ditt, og det får de forholde seg til å respektere?

Dernest ta en åpen samtale omkring hva de måtte ha av bekymringer og uro, forsikre om at dette er det riktige for ditt barn. Eventuelt fortelle litt om hvordan barnet opplever egen annerledeshet, og møter med folk som ikke forstår og klarer å godta henne som hun er.

Er ikke dette egentlig kjernen, sånn uavhengig av hva annerledesheten måtte bestå av?

 

Anonymkode: 1db89...0e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært slik som din datter, så jeg forstår deg og henne veldig godt. Derfor heier jeg også på henne! Jeg syns det er flott! Stå på! 

Også vil jeg spørre om kanskje flytting er et alternativ? Slik at hun i større grad kan møte likesinnede barn? 
 

Fins også kurs for å lage flintspisser forresten. Det tror jeg hun hadde likt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...