Gå til innhold

Barn som har «sære» interesser - slekten reagerer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig. Det beste hadde vært om nrk kjørte beat for beat og skal vi danse døgnet rundt 🙂 Så kunne resten av verden bare seile sin egen sjø.

Anonymkode: 8ce02...b7e

Dere vet at vi snakker om en 7 åring, ikke sant? Som ikke er tilstrekkelig utviklet følelsesmessig? 

Anonymkode: 598c6...c9d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Herregud, dette er et diskusjonsforum og det bør være lov å bringe ulike perspektiver til torgs. 
Men kanskje du har rett. Jeg synes nok at TS framstår en anelse ufordragelig, og kunne hatt godt av å jekke seg ned.
Datteren derimot, synes jeg høres ut som en kul jente 😀

Anonymkode: 8ce02...b7e

Ja, jeg er en stor tilhenger av at man skal kunne diskutere alt, og ikke minst i et diskusjonsforum.

Hva spesifikt gjør at du synes TS er ufordragelig og bør jekke seg ned litt? Synes TS forklarer ydmykt og fint, er måten de ulike perspektivene blir skrevet på, jeg reagerer på. De er skrevet for nettopp å få TS til å virke ufordragelig.  

Men kanskje jeg tar feil ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dere vet at vi snakker om en 7 åring, ikke sant? Som ikke er tilstrekkelig utviklet følelsesmessig? 

Anonymkode: 598c6...c9d

Hørt om Aftenposten junior og Supernytt?

Anonymkode: c10c7...c05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere vet at vi snakker om en 7 åring, ikke sant? Som ikke er tilstrekkelig utviklet følelsesmessig? 

Anonymkode: 598c6...c9d

Jeg siterte en person som foreslo at voksne kanskje heller ikke burde se nyheter.

Anonymkode: 8ce02...b7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er en stor tilhenger av at man skal kunne diskutere alt, og ikke minst i et diskusjonsforum.

Hva spesifikt gjør at du synes TS er ufordragelig og bør jekke seg ned litt? Synes TS forklarer ydmykt og fint, er måten de ulike perspektivene blir skrevet på, jeg reagerer på. De er skrevet for nettopp å få TS til å virke ufordragelig.  

Men kanskje jeg tar feil ;) 

Les hennes svar til meg - og om du ikke finner svaret på det du spør meg om der - så er det noe i veien med din forståelse av språklige virkemidler. 

Anonymkode: 8ce02...b7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode familiemedlemmer hadde godtatt henne og feiret at hun hadde mange spennende interesser. Jeg var også et sært barn og familien min aksepterte det med varme og humor. I dag kan vi snakke om historier fra barndommen min og le om det sammen. Det er synd at de skal være sånn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var et sånt barn. Og det var både akseptert og fulgt opp. Til kravene ble for store for meg. Det er det første jeg tenker. At du virker som en flott mor for barnet ditt. Hun virker som en nydelig og kul jente. Men ha i bakhodet å ikke press henne for hardt. Det er lett å glemme at evnerike barn er nettopp det, barn. De må få utfolde seg, så absolutt få undervisning osv tilpasset nivået sitt. Men de må også få leke. Hoppe i sølepytten, falle og slå seg. Og det må være rom for å gjøre feil. Og en evnerik tenåring er fortsatt en tenåring, ikke en liten voksen. Kanskje det er dette familien din egentlig prøver å si? Selv om de utrykker seg veldig feil. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå synes jeg du oppfører deg litt hoven, TS. Synes det er unødvendig av deg å gå i strupa på folk som anser henne som normal, og sier sin mening om hva hen tenker over at dere kaller deres datter "spesiell"

Er jo en smule merkelig å insistere på at datteren er " normal" når hun har blir testet til å være langt over snittet intellektuelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Les hennes svar til meg - og om du ikke finner svaret på det du spør meg om der - så er det noe i veien med din forståelse av språklige virkemidler. 

Anonymkode: 8ce02...b7e

Hennes svar til deg er jo en naturlig respons på ditt første innlegg, som stort sett var gjennomsyret av skjult hersketeknikk og en helt opplagt «nå-må-du-jekke-deg-ned»-tilnærming. Det er ingenting i TS’ innlegg forøvrig som tilsier at hun innehar de egenskapene du tillegger henne, herunder «ufordragelig».🙄

Anonymkode: 99eb7...bac

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er enig i det andre skriver i tråden. Gi blaffen i sure slektninger. 

Det eneste jeg reagerer på i beskrivelsen din er det jeg har tatt med over, med å «holde stand i diskusjoner» . Jeg synes det er en tendens at enkelte foreldre tar det som et stort pluss at deres barn deltar i «voksrnsamtaler». Synes det bare er dårlig folkeskikk at man lar unger lytte til voksne samtaler og diskutere. I min barndom var det helt vanlig at man ble vist bort til de andre barna om voksne satt sammen og snakket om voksne ting. Det kommer jeg til å praktisere med min egne barn også. 

Anonymkode: 2f563...27f

Seriøst? 🤔

Dårlig folkeskikk å «lytte til voksnes samtaler og delta»? 🙄 Hyggelig du :P 

Anonymkode: a070f...5b8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig greia med at enkelte ikke takler å høre at enkelte barn er flinkere intellektuelt enn gjennomsnittet?

TS skriver ikke på noen skrytete måte. Hun skriver enkelt og greit at datteren er testet til å være langt over snittet, og derfor har litt andre interesser enn det gjennomsnittlige barnet (noe som er helt naturlig). Hun spør hvordan hun kan få slekten til å slutte å reagere negativt på dette. Men det er ikke det hun får svar på, hun blir heller møtt med en haug med anklager for å lyve, skryte, "barnet ditt er normalt" og lignende. Egentlig komisk hvordan enkelte reagerer.

Anonymkode: 0334c...cbf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var et barn, og en voksen (ja tenk det), som ikke fikk "lov" til å følge interessene mine -det har vært motbakke hele veien, og min mor sa på et tidspunkt nå for ikke så lenge siden "jamen, du kunne jo vare trosset oss!" Øhh... Ja, for det er jo så lett, og hva et hvert barn ønsker seg, å krangle med foreldre som snakker deg ned, nekter å la deg få lov og snakker ting bort. Men det er visst min feil at jeg ikke kranglet mer enn jeg gjorde (jeg forsøkte, og ga meg, forsøkt og ga meg, helt til det bare var fragmenterte biter av meg selv igjen). De få gangene jeg fikk noe igjennom så ble det aldri en god ting. Eller det ble noe slikt som "neida, du trenger jo ingen utdannelse -men du kan jo melde deg på en konkurranse, det hadde jo vært fint å se deg på scenen!" Øhh..? Fra null til hundre, eller ingenting. Alt det i mellom var jo det jeg ønsket, jeg ønsket kompetanse, kunnskap, lærdom. Jeg skulle ha gjort slik de ville, da hadde alt blitt så bra så! Jeg endte med å møte flere kjærester som også trodde de hadd rett til å ha makt over meg og fortelle meg hvem jeg skulle være. Til slutt var det bare en liten sølepytt igjen av meg, et liv som gikk bort i ingenting. Men det er min feil, sies det. Jeg tar virkelig på meg ansvar for mye, men hjelpes hvor mye jeg skulle ønske at jeg hadde hatt foreldre på min side, som virkelig så meg og interessene mine og som hadde latt meg få lov, og ikke bare det -gjerne støttet positivt også! Men den gang ei.. Takk til alle dere foreldre som lar barna deres få utvikle seg etter hvem de ønsker å være, ønsker å bli -uansett om det er astronaut, danser eller rørlegger. 

Anonymkode: 47579...331

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må du gjerne mene. Vi har fått henne testet, og hun er påviselig langt over normalen. 
 

Det kan være at ditt syn er farget av egen omgangskrets; krake søker make - les bl.a Idsøe et al på dette. 
 

Det kan også være at du bare janter her. Statistisk er det mer sannsynlig. 

Anonymkode: 8958c...65a

Hvorfor har dere fått henne testet? Hvilken hensikt skulle det ha? 

Anonymkode: a56af...fe8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har dere fått henne testet? Hvilken hensikt skulle det ha? 

Anonymkode: a56af...fe8

Det er vanskelig å få tilpasset opplæring for barn som ligger langt foran. Lettere hvis man har en test å vise til. Hvis de ikke får tilpasset opplæring kan de ende opp som skoletapere til slutt, fordi de kjeder seg på en skole som gir null utfordringer.

Anonymkode: 0334c...cbf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oisann 😀 Begynner kanskje å skjønne hva slektningene dine reagerer på. Tror kanskje det er deg - holdningen din - og ikke interessene til barnet. Hvorfor i huleste skulle jeg være misunnelig på at barnet ditt har Malala på veggen og ikke leker med LOL-dukker? Som om det er noe uvanlig i det i det hele tatt? Min erfaring (bor i Oslo) er at selv de minste barna har enormt mye mer oversikt over/interesse for politikk og verdensbegivenheter enn for 30-40 år siden da jeg var barn. Det er heller ikke sett rart på å ha andre interesser enn fotball 🤓
 

Anonymkode: 8ce02...b7e

Haha, ja du det snudde fort...:ler: 

Anonymkode: 54006...9b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er egentlig greia med at enkelte ikke takler å høre at enkelte barn er flinkere intellektuelt enn gjennomsnittet?

TS skriver ikke på noen skrytete måte. Hun skriver enkelt og greit at datteren er testet til å være langt over snittet, og derfor har litt andre interesser enn det gjennomsnittlige barnet (noe som er helt naturlig). Hun spør hvordan hun kan få slekten til å slutte å reagere negativt på dette. Men det er ikke det hun får svar på, hun blir heller møtt med en haug med anklager for å lyve, skryte, "barnet ditt er normalt" og lignende. Egentlig komisk hvordan enkelte reagerer.

Anonymkode: 0334c...cbf

Tenk om noen hadde sagt til foreldrene til Magnus Carlsen som barn: "Dere må ikke la ham spille sjakk, det er er spill for voksne. Han er helt normal. Dere kan la ham spille ludo, det er viktig med aldersadekvate spill. Ikke tro at han er bedre enn andre."

Anonymkode: da79e...7bb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere må være veldig flinke foreldre ❤ høres ut som et herlig menneske dere oppdrar! 

Hvorfor skal andre blande seg, kanskje de er sjalu. Virker jo nesten som om hun kunne vært ett geni.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er vanskelig å få tilpasset opplæring for barn som ligger langt foran. Lettere hvis man har en test å vise til. Hvis de ikke får tilpasset opplæring kan de ende opp som skoletapere til slutt, fordi de kjeder seg på en skole som gir null utfordringer.

Anonymkode: 0334c...cbf

Det er vanliggere enn man kanskje tror at disse barna underpresterer, og dermed oppfatter ingen at de er evnerike. Da blir det ikke noen forventninger til dem, og de får overhodet ingen utfordringer. Dette igjen gjør at de  kjeder seg enda mer, i tillegg til å føle seg utenfor, og begynner å utagere. De kan bli klassens klovn, som bruker timene til å få  andre til å le, eller de kan etterhvert begynne med hærverk. 

Det å føle seg annerledes og utenfor er ikke lettere for evnerike enn det er for andre som er utenfor "normalen" på en eller annen måte. Følelsen er den samme. Og den ødelegger. Vi er flokkdyr. Hvis du står alene utenfor flokken, blir du etterhvert destruktiv. De må finne sin flokk, og de må trygges på at annerledesheten ikke betyr at de er mindre verd. Dette høres irrasjonelt ut, spesielt for den som ikke har kjent det på kroppen selv, og det er vel det som ligger bak den vanlige "de smarte klarer seg alltids". Men det er sånn det er. De klarer seg ikke alltid selv. Ganske sjelden faktisk. 

Anonymkode: da79e...7bb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over. Har problem med tastaturet som lever sitt eget liv i dag. Ser at jeg ikke har fått fjernet alle de ekstra bokstavene som plutselig kommer. Beklager. 

Anonymkode: da79e...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe! Bare la barnet få forsette med sin egen spor. Ikke la familien sette en stopper for det. Skjønner ikke hvorfor foreldre skal blande seg oppi hva barna ønsker å holde på med.

Siden hun er såpass ung og reflekterer over veldig mange ting så kan det jo hende at hun vil oppnå noe stort når hun er voksen. Kanskje noe innenfor politikk, vitenskap, sjakk? elns? Hvem vet! For tydelig at hun fanger opp veldig mye informasjon til tross for å være i så ung alder og da kan de temaene der være svært spennende.

Ville uten tvil ha engasjert meg selv om det var mitt eget barn evt. prøve å lære henne sjakk se om det fanger hennes interesse, prate om politikk eller om universet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...