Gå til innhold

Barn som har «sære» interesser - slekten reagerer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at hun sikkert er på autismespekteret. 
 

Bra at du er stolt. Skjønner at du ser for deg at hun blir statsminister eller rakettforsker om noen år

Anonymkode: a4b7e...c1c

Helt utrolig at et sånt svar faktisk blir plusset...

Anonymkode: be252...0fd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Seriøst? 🤔

Dårlig folkeskikk å «lytte til voksnes samtaler og delta»? 🙄 Hyggelig du :P

Anonymkode: a070f...5b8

Hvis jeg sitter med andre voksne og f.els ønsker å fortelle detaljer fra min mor sitt dødsleie, eller venninnen min gjengir detaljer fra sitt siste gynekologbesøk, eller vi ønsker å ta en generell diskusjon rundt prostitusjon eller krigen i Syria..så mener du for fullt alvor at barn skal være tilhørere? Da er det du som er helt på jordet. 

Anonymkode: 2f563...27f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo forskjell på "barn skal ikke være med på all voksenprat" og "barn skal ikke være med på voksenprat overhodet". Er helt enig i at det er detaljer om samliv, sykdom osv. som barn ikke bør høre, og at man kan prate friere når barn ikke hører på. Men jeg har vokst opp med at familien hadde "familievenner" og at det var helt naturlig å også slå av en prat med voksne som kom på besøk uten barn. For noen er det mer unaturlig at man kun snakker med og omgås med mennesker på samme alder... 

Anonymkode: be252...0fd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal et barn presses til å interesse seg for dukker og klær i stedet for det som hun selv ønsker? Vi kan kun være vårt beste når vi får være oss selv! Hun er kjempeheldig som har interesser som hun brenner for, og at hun har gode evner! Med foreldre og skole som "ser" barnet, så kan hun nå langt! Viktig at skolen gir henne utfordringer tilpasset hennes nivå så hun ikke kjeder seg og mister motivasjonen til å lære! At andre reagerer på interessene hennes viser bare at de er folk som mener at alle skal være like for å være gode nok! Ikke bry deg om dem! Og helt ok å rose unger så lenge de vet at de har verdi utenom prestasjonene også, og så lenge man ikke sier de er flinkere enn andre (og det sa du jo at du ikke gjorde 😊)

Anonymkode: 344ce...796

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenk om noen hadde sagt til foreldrene til Magnus Carlsen som barn: "Dere må ikke la ham spille sjakk, det er er spill for voksne. Han er helt normal. Dere kan la ham spille ludo, det er viktig med aldersadekvate spill. Ikke tro at han er bedre enn andre."

Anonymkode: da79e...7bb

Men det behøver ikke være alt eller ingenting. God balanse mellom jobb, lek og hvile er viktig. Man bør la barnet få utvikle evnene sine, men også pushe for lek og sosialisering med jevnaldrende.

Anonymkode: 6f109...edc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Seriøst? 🤔

Dårlig folkeskikk å «lytte til voksnes samtaler og delta»? 🙄 Hyggelig du :P

Anonymkode: a070f...5b8

Ja, den der synes jeg luktet veldig av "barn skal ses men ikke høres". Trodde vi hadde kommet litt videre. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis jeg sitter med andre voksne og f.els ønsker å fortelle detaljer fra min mor sitt dødsleie, eller venninnen min gjengir detaljer fra sitt siste gynekologbesøk, eller vi ønsker å ta en generell diskusjon rundt prostitusjon eller krigen i Syria..så mener du for fullt alvor at barn skal være tilhørere? Da er det du som er helt på jordet. 

Anonymkode: 2f563...27f

I min familie gjemmer vi den typen samtaleemner til barna har funnet på noe annet eller gått og lagt seg. Vi jager ikke bort barna fordi "nå skal vi voksne snakke", med mindre det er noe helt spesielt som diskuteres akkurat der og da. Barna er også en del av selskapet. Hadde du likt å bli bortvist fra fellesskapet i sosiale sammenhenger? 

Anonymkode: 81419...07c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med familiemedlemmer reagerer på at hun blir påvirket til å ha disse interessene av foreldre som annser henne som "langt" fremme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

«men alle er jo forskjellige; de andre er sikkert kjempelangt foran meg på noe annet da?» 

 

Anonymkode: 8958c...65a

Hvor har en syvåring denne retorikken fra? Har noen fortalt henne at hun er kjempelangt foran andre?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid til å lese hele tråden, så mulig det er sagt før, men det virker ikke på det du skriver som om familien misliker hennes interesser. Det de indirekte sier med ‘hun får ikke lov å være barn’ er at DERE styrer henne til å drive med dette. Ut fra det du skriver, er det jentas egne interesser, så du kan jo bare få det tydeligere fram for familien?

Jeg slutter av alt dette at dere neppe er foreldre som følger ivrig med på Charterfeber og Paradise Hotel, så det er kanskje ikke så rart at familien tenker slik, men det må dere jo bare oppklare.

Anonymkode: 5179a...bd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, den der synes jeg luktet veldig av "barn skal ses men ikke høres". Trodde vi hadde kommet litt videre. 

I min familie gjemmer vi den typen samtaleemner til barna har funnet på noe annet eller gått og lagt seg. Vi jager ikke bort barna fordi "nå skal vi voksne snakke", med mindre det er noe helt spesielt som diskuteres akkurat der og da. Barna er også en del av selskapet. Hadde du likt å bli bortvist fra fellesskapet i sosiale sammenhenger? 

Anonymkode: 81419...07c

Ikke snakk om å jage bort, men det er håpløst å diskutere skjønner jeg.

Anonymkode: 2f563...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, minister-mio said:

Hvor har en syvåring denne retorikken fra? Har noen fortalt henne at hun er kjempelangt foran andre?

Haha, det der er en slutning hun har trukket helt siden barnehagen, fordi det faktisk er pedagogisk policy i våre dager å runde av enhver diskusjon om resultater med å minne om at “alle har sitt, alle har ting de er gode på og ting de ikle tar like kjapt, og det er bare fint at vi er forskjellige». 
 

Så «den retorikken» har hun fra pedagoger i barnehagen, skolen, i NRK, og hvis du sjekker så finner du det der i nær sagt alt av rådgivning om oppdragelse. 
 

TS

Anonymkode: 8958c...65a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men det behøver ikke være alt eller ingenting. God balanse mellom jobb, lek og hvile er viktig. Man bør la barnet få utvikle evnene sine, men også pushe for lek og sosialisering med jevnaldrende.

Anonymkode: 6f109...edc

Men det du ikke tar hensyn til her, det er at (1) evnerike barn LEKER; de leker bare litt annerledes enn typiske unger med samme kronologiske alder. Det er slett ikke sånn at evnerike barn nødvendigvis har godt av forventningen om at de skal leke slik jevnaldrende barn gjør, eller ha givende samvær med disse. 
Og (2) evnerike barn (og voksne) er ikke bare annerledes når de «jobber»; de er annerledes hele tiden (utfra sin individuelle konstellasjon av evnenivåer innenfor ulike felt). Evnerikhet skyldes ikke «all work and no play», og det er heller ikke sånn at evnerike «aldri kobler av»; de kobler bare potensielt av med helt andre ting enn snittet. 
 

Derfor er det helt meningsløst å si at «de må få være barn og leke også», som om det betyr at «de må lære seg å like det samme som andre barn». 

Anonymkode: 8958c...65a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Haha, det der er en slutning hun har trukket helt siden barnehagen, fordi det faktisk er pedagogisk policy i våre dager å runde av enhver diskusjon om resultater med å minne om at “alle har sitt, alle har ting de er gode på og ting de ikle tar like kjapt, og det er bare fint at vi er forskjellige». 
 

Så «den retorikken» har hun fra pedagoger i barnehagen, skolen, i NRK, og hvis du sjekker så finner du det der i nær sagt alt av rådgivning om oppdragelse. 
 

TS

Anonymkode: 8958c...65a

Joda, jeg er kjent med pedagogikk og oppdragelse, men hvorfor er en sjuåring det? Hvor har hun det fra at det er lenger fremme å interessere seg for Malala enn LOL til eksempel?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, minister-mio said:

Joda, jeg er kjent med pedagogikk og oppdragelse, men hvorfor er en sjuåring det? Hvor har hun det fra at det er lenger fremme å interessere seg for Malala enn LOL til eksempel?

🤦🏼‍♀️
Jeg gir opp. Du skjønte at det er PEDAGOGER som har SAGT DET TIL HENNE at «alle er gode på noe», ikke sant? Herre min hatt.

Og det er «lenger fremme» å interessere seg for Malala enn for LOL, i den forstand at det krever en helt annen konseptforståelse å forstå kulturforskjeller, diskriminering, internasjonal rett, menneskerettigheter og hvordan sånt havner i politiske tautrekkinger, enn det som kreves for å bli hekta på «ooooh, glitzy dukker med digre øyne og accessories». 
 

Igjen, 🤦🏼‍♀️
 

Men dette var en digresjon; jeg gidder ikke å bite på dette. 

Anonymkode: 8958c...65a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (4 timer siden):

Hvor har en syvåring denne retorikken fra? Har noen fortalt henne at hun er kjempelangt foran andre?

Hun skjønner det kanskje selv hvis hun opplever at hun tar ting kjappere enn de andre i klassen? Barn får jo med seg både det ene og det andre og hun er åpenbart en intelligent jente. Retorikken kommer jo fra hvordan hun er blitt møtt i barnehagen og etter hvert skolen. 

Anonymkode: e654b...9ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For å være ærlig så synes jeg hun høres ut som hun er godt innenfor normalen 🙂 Det er ikke uvanlig at barn er politisk engasjert. Særlig ikke når det kommer til FN/menneskerettigheter/rasisme/etc. Jeg tror ikke dere gjør henne noen tjeneste om dere hele tiden skal omtale henne som «spesiell». 

Anonymkode: 8ce02...b7e

Har du barn?  Veldig lett å forstå at ts sin jente er langt over gjennomsnittslig intelligens ut fra det som blir beskrevet. En 7 åring som snakker om fysikk, er veldig politisk interessert,  interessert i klassisk musikk osv. Hun er begavet.  Ts spør hvordan hun skal takle familiemedlemmer som tydeligvis synes alle skal være A4. Ts kjenner sitt eget barn og det er en grunn til at familiemedlemmer kommenterer på at jenta er annerledes- det er fordi hun er veldig skarp.

Jeg hadde sagt klart ifra. Barn som er veldig intelligente føler på en annerledes og trenger ikke føle at voksne dømmer dem i tillegg til jevnaldrende. Hva hun ønsker seg til jul, hva hun vil bli når hun blir stor, dette har ingen noe med å reagere på! Skulle tro familien til ts er oppvokst med den sterke janteloven og at de føler en slags misunnelse. Får vondt av jenta deres. 

Anonymkode: 3f7cb...3cc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tenker at hun sikkert er på autismespekteret. 
 

Bra at du er stolt. Skjønner at du ser for deg at hun blir statsminister eller rakettforsker om noen år

Anonymkode: a4b7e...c1c

Så ufin du er mot ts. Er det rart barn lærer at mobbing er greit når voksne kan få seg til å si noe slikt. Og hva OM hun er på autismespekteret? Hva så? Hvorfor føler du behov for å nevne det, hva har det med ts sitt spørsmål å gjøre? For det kan lett tolkes som du brukes autisme som et skjellsord. Du kjenner ikke jenta og synser om at hun har autisme. Hvordan føler du at svaret ditt hjelper ts? Så ufine voksne mennesker kan bli bak et tastatur. 

Anonymkode: 3f7cb...3cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (12 timer siden):

Det er som om enkelte ikke tåler at noen barn er smartere enn andre barn. Da må hersketeknikk og janteloven frem 😂

Dessverre veldig sant.  Jeg har en bror som har skyhøy intelligens og det treffer derfor ekstra hardt å se voksne oppføre seg slik. Det får frem minner om hvor utrolig barnslige,  bitre og kjipe voksne mennesker kunne være mot et barn. Vi bodde 2 år i et land der det ikke var kultur for å oppføre seg slik.  Tilbake i Norge så vi forskjell. Foreldrene mine skrøt aldri eller fremhevet broren min. Det at et barn kan være mer intelligent enn et voksent menneske får frem sider i enkelte som er veldig lite sjarmerende. 

Anonymkode: 3f7cb...3cc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men det behøver ikke være alt eller ingenting. God balanse mellom jobb, lek og hvile er viktig. Man bør la barnet få utvikle evnene sine, men også pushe for lek og sosialisering med jevnaldrende.

Anonymkode: 6f109...edc

Det KAN da väre vanskelig å sosialisere med jevnaldrende hvis de er på et betydelig mye lavere nivå intellektuelt som man selv er.

Anonymkode: 8eb3e...798

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dessverre veldig sant.  Jeg har en bror som har skyhøy intelligens og det treffer derfor ekstra hardt å se voksne oppføre seg slik. Det får frem minner om hvor utrolig barnslige,  bitre og kjipe voksne mennesker kunne være mot et barn. Vi bodde 2 år i et land der det ikke var kultur for å oppføre seg slik.  Tilbake i Norge så vi forskjell. Foreldrene mine skrøt aldri eller fremhevet broren min. Det at et barn kan være mer intelligent enn et voksent menneske får frem sider i enkelte som er veldig lite sjarmerende. 

Anonymkode: 3f7cb...3cc

Spot on. Stor forskjell mellom Norge og flere andre land der det er faktisk lov å være annerledes og hvor å være smart er noe positivt, ikke noe skummelt og negativt. Som utlending, selv etter flere år i Norge så er denne "janteloven" veldig vanskelig for meg å forstå.

 

Anonymkode: 8eb3e...798

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...