Gå til innhold

Barn som har «sære» interesser - slekten reagerer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå synes jeg du oppfører deg litt hoven, TS. Synes det er unødvendig av deg å gå i strupa på folk som anser henne som normal, og sier sin mening om hva hen tenker over at dere kaller deres datter "spesiell". Hvis det er dette du gjør med familien din, så kan jeg jo forstå hvorfor de reagerer. På deg, ikke nødvendigvis din datter. I de andre innleggene dine virket du så klok og reflektert, men jeg vet ikke om jeg synes det nå.
Jeg synes også at ...b7e har rett på et vis, da jeg kaller alle barn spesielle. Ikke bare den ene. For de er alle spesielle, unike, med egne egenskaper og personligheter. Alle bør få høre at de er spesielle, på sin helt egen måte. Din datter bør også få fortalt at alle er spesielle på sine måter, slik at hun ikke blir selvgod - det er en sosial ulempe i enhver setting. Det er jo også viktig å fremme den sosiale veksten i en god retning. Hun må også lære å se at andre også er spesielle på sine måter, at de alle har lik verdi. Selvtillit og godt selvbilde er veldig positivt, men ikke å være selvgod. Oppmuntre de evnene hun har, men ikke påpek at hun er mer spesiell enn alle andre. Alle er one of a kind. Hun tenker annerledes enn de fleste på sin alder, hun har andre interesser, hun er langt fremme og det er klart at dere skal oppmuntre dette videre, men på en god måte, som også kan få henne til å fungere i det sosiale! Det finnes en balanse her, og den må du finne.

Du trenger ikke å ta opp forsvarsverkene. Det er ingen her som er ute etter å ta deg eller din datter. Jeg tror alle her er ute etter å gi velmenende råd, og du må åpne opp og ta dem til deg. Kanskje skriver vi ikke alt du vil høre, men desto viktigere er det kanskje å lese det. 

 

Anonymkode: f54a0...a25

🤦🏼‍♀️ Dersom du leser innleggene mine, så HAR vi selvfølgelig fokus på å forklare at alle er unike, alle har sitt, osv. Sporet ditt her er dermed i beste fall misforstått.

Dersom du er kjent med feltet evnerike, så ville du også visst at akkurat dette som jeg reagerer på her er ett av de største og mest gjennomgående problemene som møter evnerike mennesker i samfunnet, livet gjennom. 

Anonymkode: 8958c...65a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Det er en ting jeg lurer på:

Er det barnets interesser i seg selv det reageres på eller tenker familien at dere har lagt opp til at hun skal være sånn? 

For det er en forskjell på om hun er slik av seg selv, eller om dere har påvirket henne mye. 

Det er ikke noe galt i å være et intellektuelt barn, men dere bør forberede henne på hvordan hun forholder seg til andre. At hun ikke blir selvhøytidelig eller forklarer andre barn ting på en fordummende måte. Du ser i trådene her hvordan svar bedrevitere får, og de er ikke alltid hyggelige. Og barn kan være rå mot hverandre. Familie bør aldri klage på et barns personlighet, og de bør være støttende uansett. Klager de så hun hører det så syntes jeg det nesten er utilgivelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hun sikkert er på autismespekteret. 
 

Bra at du er stolt. Skjønner at du ser for deg at hun blir statsminister eller rakettforsker om noen år

Anonymkode: a4b7e...c1c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i klasse med ei sånn på ungdomsskolen, aldri reagert på det, alle er forskjellige. Hun hoppet faktisk over ett trinn og begynte på VGs ett år tidligere enn oss andre. Mange som driver med klassisk musikk, ballett osv også. La henne være som hun er, og ikke bry dere om hva familien sier. Det er jo helt klart sånn hun er, ikke dere som tvinger henne til å like politikk osv 

Anonymkode: a46e2...d66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er forskjellige og sånn vil det alltid være, og ja noen er mer begavet på intellektuelle områder enn andre. Det må være lov til å si. Jeg syns at dere som henger dere opp i dette er klassiske eksempler på jantelov-mennesker som absolutt skal få det til å se ut som foreldrene er problemet.

Vi ser dette i skolen hele tiden: Noen er smartere enn andre og langt foran i utviklingen. 

Noen er veldig gode i idrett, andre i sjakk, noen er veldig gode til å tegne, noen er veldig reflekterte, noen er opptatt av politikk og å se sammenhenger i samfunnet osv osv.
Noen er gode til å være gode: Dvs. de bruker sine reflekterende egenskaper til å forstå hvordan man blir god på noe, også blir man raskt god på det. Det er en egen egenskap å være spesielt interessert i ting også, det må vi ikke glemme.

Når TS sier at datteren er langt fremme i utviklingen så er hun nok mest sannsynlig det. Jeg tror faktisk de færreste er opptatt av å aktivt skryte på seg noe sånt, men jeg tror derimot mange er opptatt av å få det til å se ut som at folk skryter på seg sånt. (Noen foreldre uten bakkekontakt finnes jo selvfølgelig)
Det er som om enkelte ikke tåler at noen barn er smartere enn andre barn. Da må hersketeknikk og janteloven frem 😂

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at hun sikkert er på autismespekteret. 
 

Bra at du er stolt. Skjønner at du ser for deg at hun blir statsminister eller rakettforsker om noen år

Anonymkode: a4b7e...c1c

Herregud, nå må dere misunnelige mennesker gi dere. 

Anonymkode: e654b...9ab

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at hun sikkert er på autismespekteret. 
 

Bra at du er stolt. Skjønner at du ser for deg at hun blir statsminister eller rakettforsker om noen år

Anonymkode: a4b7e...c1c

For et apesvar. 

Anonymkode: d3cea...a27

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette er ikke rett plass å spør om dette. 

Har dere kontaktet foreningen Lykkelige Barn? Der kan dere komme i kontakt med andre familier som kan ha samme utfordringer. 

Hun har sannsynligvis dette fra dere foreldre, så anbefaler dere å teste egen IQ og evt bli medlem i Mensa. Der finner dere også flere med disse facinerende barna. Og takhøyden er betydelig høyere enn her. Du blir ikke sablet ned for å innse at barnet ditt er begavet. Jeg har selv to som er begavet, og som vet det selv. Det er fint for dem å få en forklaring på annerledesheten de føler på. Det er ikke snakk om å være bedre, det er bare annerledes. 
Merkelig hvordan det er helt stuerent å påpeke at noen barn har et eksepsjonelt talent for løping eller fotball, men så fort det er snakk om akademisk talent så skal alle være like. Heia Janteloven. 

Anonymkode: da79e...7bb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presisering før noen skal "ta meg":

Intelligens er er potensial. Du kan absolutt bli flinkere enn mange andre i noe du jobber med/øver på/lærer deg, men du er ikke et bedre menneske.

På samme måte er de fleste barn bedre enn min sønn i fotball, men de er ikke bedre mennesker av den grunn.

Det er viktig å skille mellom potensial (evner) og kunnskap/dyktighet, samt forskjell på å være bedre enn vs bedre til/bedre i

Anonymkode: da79e...7bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at hun sikkert er på autismespekteret. 
 

Bra at du er stolt. Skjønner at du ser for deg at hun blir statsminister eller rakettforsker om noen år

Anonymkode: a4b7e...c1c

Du er forutinntatt.  Alt som ikke er stereotypisk adferd er ikke autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa i en samtale med en bekjent at datteren min er autist. Han lurte på hva hennes spesielle talent var...   

Vel...   alle autister har ikke spesielle talenter. Men mange høyt intelligente er sære og/eller asosiale.  Det betyr ikke at de er autister. 

Anonymkode: 78d10...576

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke være sånn at enhver som stiller noe som helst spørsmål til ts om HENNES tilnærming til barnets evnerikhet skal puttes i kategorien jante og misunnelig... Snakk om takhøyde. 
 

Det finnes massevis av ufordragelige voksne som oppdrar ufordragelige barn. 
 

Jeg sier ikke at ts er en slik, men det må være lov å stille spørsmål til det hun forteller uten å skulle gjøres latterliggjøres eller beskyldes for noe.  
 

Når man spør etter råd her inne blir det en diskusjon, ikke kun applaus for egen fortreffelighet. 

Anonymkode: 4c0ec...4ab

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har en herlig, sprudlende og sosial jente på 7 år, som er høyt og lavt på samme vis som de fleste på hennes alder, mange venner og interessert i verden rundt seg. Går fint sammen med andre barn og er veldig tilpasningsdyktig.

Men mentalt er hun flere år foran - følger med i nyhetsbildet, politikk, utenriks, og hun holder stand i diskusjoner, gjør seg opp synspunkter om ting «normale» syvåringer ikke vet eksisterer engang. Hun leker med Playmo som vennene sine, men hennes Playmofigurer drar på ekspedisjon med Lewis & Clark, og når vennens Playmo-figurer går over streken så appellerer hennes figurer til FN og minner om at menneskerettighetsbrudd har det med å straffe seg. Der vennene har Marcus og Martinus på veggen, har hun Malala, og når vennene ønsker seg LOL ønsker hun seg flintsteiner slik at hun kan lage seg pilspisser. Hun skjønner selv at hun er litt uvanlig på dette og andre intellektuelle felt, for hun sanser jo at andre reagerer iblant, men trekker på skuldrene og sier bare at «men alle er jo forskjellige; de andre er sikkert kjempelangt foran meg på noe annet da?» Så enn så lenge opplever vi at det går greit. 
 

Men i vår utvidede familie er det nå flere som begynner å reagere på litt leie måter. Overfor barnet, slik at hun får det med seg. Voksne slektninger som fnyser over hva hun sier hun ønsker seg når de spør, hva hun sier hun vil bli når hun blir stor, hva hun liker å leke, historiene hun skriver, at hun utforsker klassisk musikk men ikke har noe behov for å spille fotball hver dag kun for å passe inn. 

Til oss voksne kommer det også kommentarer. De synes vi oppdrar en «liten snobb» som «ikke får lov til å være barn», og «hvordan skal hun bli når hun vokser opp med så annerledes erfaringer enn flertallet» osv. Det virker som om de syns synd på henne, enda så lykkelig hun er på sin egen selvvalgte sti. De tror hun vil bli et utskudd. 

Vår erfaring er at mange andre barn i vår omgangskrets også selv velger å drive med dans eller spille et klassisk instrument, osv, men for slekten er tydeligvis dette veldig «rart». Eller til og med pretensiøst. Hva svarer man da, som forelder? 
 

Vi gruer oss litt til julen nå, fordi det hvert år skal gjøres et så stort nummer ut av at barnet vårt marsjerer til sin egen tromme. 
 

 

Anonymkode: 8958c...65a

Et av mine tre barn er like gammel, og er scoret til å være en av de glupeste i landet i sin alderskategori. Jeg gir ham utfordringer, men toner ned for særheter som går på bekostning av hans sosiale liv. Hvorfor? Jo, fordi han skal ikke bare eksistere faglig, men også sosialt. Jeg lar ham blant annet ikke se nyheter, for han er også 7 år. Og en 7-åring er ikke følelsesmessig moden nok til å ta innover seg hele verdens elendighet- uansett intelligensnivå. Intelligens og det følelsesmessige er ikke det samme, og selv om de har gode evner, kan de både bli redde og bekymrede som alle andre barn som eksponeres for inntrykk de ikke er klare for. Feks mord, dødsfall etc som vises på nyhetene. 

Ts. Som en mor med samme type barn: ton ned hva barnet få se av inntrykk, og hjelp det å komme inn i aldersadekvate aktiviteter. noe hører voksenverden til, og høy intelligens betyr ikke at man ikke skal skjerme de. Snarere heller er det mer skummelt fordi de forstår mer av sammenhenger. Frykt for krig etc kan derfor bli mer virkelig. 

Anonymkode: 598c6...c9d

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det høres ut som du har ei evnerik datter. Men jeg har noen spørsmål. Hvordan samspiller hun med andre barn? De fleste har jo ikke samme interesser som henne, og når de leker rollelek, blir det ikke litt utfordringer da, når barna er på forskjellig planet?

Det høres ut som du lar barnet se på nyheter. Fint å bra det, men er hun aldersadekvat til å forstå det. Blir hun ikke redd? Jeg har også en 7-åring som er veldig interessert i geografi, politikk og samfunnet generelt, men jeg kan ikke la han se på voksennyheter. Da blir han redd. 

Anonymkode: 53bb5...c6b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å være ærlig så synes jeg hun høres ut som hun er godt innenfor normalen 🙂 Det er ikke uvanlig at barn er politisk engasjert. Særlig ikke når det kommer til FN/menneskerettigheter/rasisme/etc. Jeg tror ikke dere gjør henne noen tjeneste om dere hele tiden skal omtale henne som «spesiell». 

Anonymkode: 8ce02...b7e

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oisann 😀 Begynner kanskje å skjønne hva slektningene dine reagerer på. Tror kanskje det er deg - holdningen din - og ikke interessene til barnet. Hvorfor i huleste skulle jeg være misunnelig på at barnet ditt har Malala på veggen og ikke leker med LOL-dukker? Som om det er noe uvanlig i det i det hele tatt? Min erfaring (bor i Oslo) er at selv de minste barna har enormt mye mer oversikt over/interesse for politikk og verdensbegivenheter enn for 30-40 år siden da jeg var barn. Det er heller ikke sett rart på å ha andre interesser enn fotball 🤓
 

Anonymkode: 8ce02...b7e

Gjetter på at disse to innleggene her, er av samme karakter som visse familiemedlemmer av TS. Surmaga innlegg som er gjennomsyret av forsiktig bitterhet for at TS virkelig ikke skal tro hun eller datteren hennes er noe.

Du sier det på en måte pent, men hvis det er noen som driver med hersketeknikk her, så er det nettopp deg. Bare at du later som du liksom er hyggelig og kritisk, alt for å holde TS nede. 

Du skal ikke tro du er noe, kunne du like gjerne skrevet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Et av mine tre barn er like gammel, og er scoret til å være en av de glupeste i landet i sin alderskategori. Jeg gir ham utfordringer, men toner ned for særheter som går på bekostning av hans sosiale liv. Hvorfor? Jo, fordi han skal ikke bare eksistere faglig, men også sosialt. Jeg lar ham blant annet ikke se nyheter, for han er også 7 år. Og en 7-åring er ikke følelsesmessig moden nok til å ta innover seg hele verdens elendighet- uansett intelligensnivå. Intelligens og det følelsesmessige er ikke det samme, og selv om de har gode evner, kan de både bli redde og bekymrede som alle andre barn som eksponeres for inntrykk de ikke er klare for. Feks mord, dødsfall etc som vises på nyhetene. 

Ts. Som en mor med samme type barn: ton ned hva barnet få se av inntrykk, og hjelp det å komme inn i aldersadekvate aktiviteter. noe hører voksenverden til, og høy intelligens betyr ikke at man ikke skal skjerme de. Snarere heller er det mer skummelt fordi de forstår mer av sammenhenger. Frykt for krig etc kan derfor bli mer virkelig. 

Anonymkode: 598c6...c9d

Det med nyheter har du rett i. Egentlig burde ikke voksne sett på dem heller. Hva skal man med all verdens elendighet og potensielle katastrofer på bordet hver dag? Hva bra gjør det? 

Anonymkode: 78d10...576

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (6 minutter siden):

 

Gjetter på at disse to innleggene her, er av samme karakter som visse familiemedlemmer av TS. Surmaga innlegg som er gjennomsyret av forsiktig bitterhet for at TS virkelig ikke skal tro hun eller datteren hennes er noe.

Du sier det på en måte pent, men hvis det er noen som driver med hersketeknikk her, så er det nettopp deg. Bare at du later som du liksom er hyggelig og kritisk, alt for å holde TS nede. 

Du skal ikke tro du er noe, kunne du like gjerne skrevet ;)

Herregud, dette er et diskusjonsforum og det bør være lov å bringe ulike perspektiver til torgs. 
Men kanskje du har rett. Jeg synes nok at TS framstår en anelse ufordragelig, og kunne hatt godt av å jekke seg ned.
Datteren derimot, synes jeg høres ut som en kul jente 😀

Anonymkode: 8ce02...b7e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det med nyheter har du rett i. Egentlig burde ikke voksne sett på dem heller. Hva skal man med all verdens elendighet og potensielle katastrofer på bordet hver dag? Hva bra gjør det? 

Anonymkode: 78d10...576

Enig. Det beste hadde vært om nrk kjørte beat for beat og skal vi danse døgnet rundt 🙂 Så kunne resten av verden bare seile sin egen sjø.

Anonymkode: 8ce02...b7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djises. Jeg har alltid sett på nyheter. Siden jeg gikk på barneskolen. Jeg syntes det var interessant og ikke skremmende. TS kan gjerne la barnet se nyheter hvis det tåler det, men også være tilgjengelig for å snakke om nyhetene og evt det som er litt skremmende. Det følelsesmessige skal også være med. 

Anonymkode: d3cea...a27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...