Gå til innhold

Plutselig 53 uker i 2020!? Skaper problemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her står det spesifikt i avtalen at mor har oddetallsuker og far partallsuker. Barna blir hos meg i uke 53 og 1 ettersom jeg har nyttårsaften i år. Hva står i deres avtale? Annenhver uke eller spesifikke uker på mor/far?

Anonymkode: accfc...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men i følge din plan til våren, så er jo påsken i oddetall og da har du fikset fri og vinterferien i partallsuke så da skal dere på tur. Din plan gir jo heller ikke mening, da. Du kan jo ikke ha de i oddetallsuke en gang og partallsuke en annen gang om du kjører på med annenhver uke. 

Snakk med mannen din du. Dere burde jo ha fordelt feriene i samværsavtalen også. 

Anonymkode: eadeb...c42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Ts får overraskende mye pes for at hun ikke tenkte på at 2020 hadde 53 uker. Folk flest vet at det med jevne mellomrom blir uke 53, men de fleste går ikke rundt å tenker på når det blir.

Heldig vis for TS har hun valgt rett år å ta feil i. Blir ikke bare Ts som må skrinlegge planer vinter og vår 2021. #koronahelvete  

 

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss ble det litt kronglete, da jeg har tilrettelagt jobb slik at jeg har mer å gjøre i partallsuker når jeg ikke har barna, mens eksen har en jobbturnus som forholder seg til uke for uke. Den måtte endres, og det var ganske knotete - men lot seg gjøre. 

Anonymkode: b6206...5a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette var en rimelig spesiell problemstilling... Eksen og jeg pleier å løse dette med snakke sammen i god tid før jul om hvordan vi gjør det neste år. Når ungene er små er vel ikke avtalen skrevet i stein uansett..? Vi hadde egentlig tenkt å bare fortsette med annenhver uke slik det står i kalenderen nå, helt til eksen fortalte at moren hans hadde lagt opp turnusen sin etter hans samværshelger slik at hun fikk til å komme og besøke dem så ofte som mulig. Null problem for meg å tilpasse meg det ønsket, når det ikke spiller noen rolle i hverdagen.... 

Det går vel helt fint å tilpasse avtalen rundt feriene hvis det er krise uten å styre  med å bytte uker på fast basis? Eller ha halve ferien med barna hver? 

Snakke sammen! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vinterferien er samme uka hvert år, uavhengig av om det er 52 eller 53 uker i året.

Anonymkode: caf59...db9

Det stemmer ikke over alt lenger.

Her har vinterferieuken og høstferieuken begynt å alternere mellom uke 8 og 9 (vinterferien), samt 40 og 41 (høstferien), etter den nye fylkessammenslåingen.

Det er slike "uregelmessigheter" som gjør det vanskeligere å planlegge, og som stiller større krav til foreldrene når de skal sette opp samværsplan.

Men slik er det nå en gang, og det at man ikke har "tenkt på at det kan være slik" er ingen god grunn til å rase pauli.
Da tar man det til etterretning, lærer til neste gang, og går videre.

Anonymkode: 78e53...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg prøver meg forsiktig igjen, jeg.

Hvor mange uker det er i et år og hvilket nummer de får er fastsatt etter ISO 8601. Dette med uke 53 er en irriterende raritet og jeg skjønner godt at dette skaper problemer for planleggingen.

Men uke 53 forsvinner ikke ved at man er høyrøstet, kaller alle som forholder seg til den lite fleksibel eller idioter. Man må LØSE det. Den enkleste løsningen for TS er å spørre mannen rett ut om de kan bytte uker slik at TS får partall i stedet. Da kan hun overholde alle planene (slett ikke alt dette var ferier som strykes pga korona - hun arbeider skift og har satt opp en skiftplan ut fra å telle hvilke uker hun har barna). 

Hvis ikke barnas far går med på dette byttet må TS spørre barnas far hvordan de skal løse de ukene der mors plan kolliderer med samvær. 

Og for dere som mener at det bare er å endre kjøreplanen fremfor å kjøre partall to uker på rad - nei det er det slett ikke. Den enkleste løsningen er å kjøre planen to uker på rad slik at resten av året blir rotet til. I TS sitt tilfelle bør mor og far snakke sammen om hvordan de løser uke 53 og 1 - her kunne de jo f.eks. tatt halve tiden hver. Uansett bør det være barnas beste som er fokus og da bør det meste være enkelt å løse. Rir man prinsipper kommer man ikke noen særlig vei, spesielt når man i utgangspunktet har bommet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blondie65 said:

Jeg prøver meg forsiktig igjen, jeg.

Hvor mange uker det er i et år og hvilket nummer de får er fastsatt etter ISO 8601. Dette med uke 53 er en irriterende raritet og jeg skjønner godt at dette skaper problemer for planleggingen.

Men uke 53 forsvinner ikke ved at man er høyrøstet, kaller alle som forholder seg til den lite fleksibel eller idioter. Man må LØSE det. Den enkleste løsningen for TS er å spørre mannen rett ut om de kan bytte uker slik at TS får partall i stedet. Da kan hun overholde alle planene (slett ikke alt dette var ferier som strykes pga korona - hun arbeider skift og har satt opp en skiftplan ut fra å telle hvilke uker hun har barna). 

Hvis ikke barnas far går med på dette byttet må TS spørre barnas far hvordan de skal løse de ukene der mors plan kolliderer med samvær. 

Og for dere som mener at det bare er å endre kjøreplanen fremfor å kjøre partall to uker på rad - nei det er det slett ikke. Den enkleste løsningen er å kjøre planen to uker på rad slik at resten av året blir rotet til. I TS sitt tilfelle bør mor og far snakke sammen om hvordan de løser uke 53 og 1 - her kunne de jo f.eks. tatt halve tiden hver. Uansett bør det være barnas beste som er fokus og da bør det meste være enkelt å løse. Rir man prinsipper kommer man ikke noen særlig vei, spesielt når man i utgangspunktet har bommet selv.

Har TS sagt hun har turnus jobb? For jeg har bare sett henne klage på ferie, turnus tror jeg de fleste har forståelse for at blir vanskelig.

Anonymkode: e35a6...182

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvem sitter å teller uker frem, for å finne ut hvilken uke påska er i?? Du sjekker hvilken dato påska er det året, og deretter hvilken uke det faller på. Ingen sitter å teller uker fra november til mars/april. 

Anonymkode: df811...eac

Om man er av den oppfatning av at det er annenhver uke så må man jo se på kalenderen og telle uker, ikke at det er noe vanskelig, akkurat!

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har TS sagt hun har turnus jobb? For jeg har bare sett henne klage på ferie, turnus tror jeg de fleste har forståelse for at blir vanskelig.

Anonymkode: e35a6...182

Jeg ser nå at det har hun ikke sagt direkte - men at hun hadde telt seg frem til at hun har jobbfri i påskeuken.

For øvrig TS: Siden det ikke står konkret odde- og partallsuker i samværsavtalen har dere annenhver uke og da er det faktisk du som har rett her. Jeg foreslår likevel at dere klargjør samværsavtalen slik at dette ikke blir et diskusjonstema hver gang uke 53 oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg prøver meg forsiktig igjen, jeg.

Hvor mange uker det er i et år og hvilket nummer de får er fastsatt etter ISO 8601. Dette med uke 53 er en irriterende raritet og jeg skjønner godt at dette skaper problemer for planleggingen.

Men uke 53 forsvinner ikke ved at man er høyrøstet, kaller alle som forholder seg til den lite fleksibel eller idioter. Man må LØSE det. Den enkleste løsningen for TS er å spørre mannen rett ut om de kan bytte uker slik at TS får partall i stedet. Da kan hun overholde alle planene (slett ikke alt dette var ferier som strykes pga korona - hun arbeider skift og har satt opp en skiftplan ut fra å telle hvilke uker hun har barna). 

Hvis ikke barnas far går med på dette byttet må TS spørre barnas far hvordan de skal løse de ukene der mors plan kolliderer med samvær. 

Og for dere som mener at det bare er å endre kjøreplanen fremfor å kjøre partall to uker på rad - nei det er det slett ikke. Den enkleste løsningen er å kjøre planen to uker på rad slik at resten av året blir rotet til. I TS sitt tilfelle bør mor og far snakke sammen om hvordan de løser uke 53 og 1 - her kunne de jo f.eks. tatt halve tiden hver. Uansett bør det være barnas beste som er fokus og da bør det meste være enkelt å løse. Rir man prinsipper kommer man ikke noen særlig vei, spesielt når man i utgangspunktet har bommet selv.

Jeg kan godt være med på en saklig diskusjon rundt dette, men jeg holder fast ved at annenhver uke er det som gjelder, men av praktiske hensyn er det vanlig å forholde seg til odde- og partallsuker. Men når det da er odde antall uker i året hvert 5.- eller 6. år, så er det ikke noe problem å fortsette å opprettholde ideen om annenhver uke, enten det gjelder barn eller søppeltømming eller annet. Det er bare å bytte om på odde og par. Det ville folk klart like lett som de klarer å stille klokka. Det er ingen grunn til at barn skal være to uker på rad hos den ene forelderen eller at man ikke klarer å tømme «partallssøppelet» på tre uker. For det er visst farlig om man går over til å tømme det man har tømt i partallsuker i oddetallsuker i stedet, ja.

En bedre ide, bruk 52 uker i 10-12 år, for så å ha ett år med 54 uker for å komme ajour igjen, så slipper man hele problemet.

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i følge din plan til våren, så er jo påsken i oddetall og da har du fikset fri og vinterferien i partallsuke så da skal dere på tur. Din plan gir jo heller ikke mening, da. Du kan jo ikke ha de i oddetallsuke en gang og partallsuke en annen gang om du kjører på med annenhver uke. 

Snakk med mannen din du. Dere burde jo ha fordelt feriene i samværsavtalen også. 

Anonymkode: eadeb...c42

At det var..?

Leser du ikke før du svarer? Jeg skrev at jeg har lagt planer uten barna i påsken, og planer med barna i vinterferien. Men nå blir det altså slik i følge han at jeg skal ha barna i påsken men ikke i vinterferien.

Hvorfor skulle jeg klage om det hadde blitt slik jeg hadde planlagt?

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...

En bedre ide, bruk 52 uker i 10-12 år, for så å ha ett år med 54 uker for å komme ajour igjen, så slipper man hele problemet.

Anonymkode: 00f15...3fe

Det får du ta opp med ISO 8601 som fastsetter hvordan dette skal løses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kunne hatt dem 1,5 uke hver, problemet løst!!!!

Forstår ikke helt tanken bak at far mener det er akkurat DU som må en ekstra ule med barna..

Ellers hadde jeg vært sjeleglad for å hatt mine egne barn hjemme en ekstra uke. 

Anonymkode: c11ef...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er formulert både 50 %, samt at praktisk måte å løse det på er at mor har oddetallsuker og far partalls, så egentlig kan man jo ikke oppfylle begge deler på en gang.

Anonymkode: 00f15...3fe

Her du sier du at dere har avtalt at du har oddetallsuker, hvordan kan du sa tro noe annet? Klarer du å skrive nøyaktig hva som står i avtalen deres? 

Om ting skulle bytta uke bare fordi det er en ekstra uke i pr t en sjelden gang så blir det en mye større omveltning enn om ting skjer to uker på rad. Det må du jo kunne se selv. Vet at ting fortsetter å følge de ukene som er så kan man se på en hvilken som helst dato i hvilket som helst år, okej den er i oddetalsuke, da skjer det og det. Og det er det samme uansett. Skulle dere bytta så måtte det ha blitt tenkt mye mer om ble det bytta der året eller ikke. Og er mye mer uforutsigbart. 

Bit i det sure eplet, innrøm at du har feil. Gå til eksen og vær ydmyk om det, og spør om det går å bytte, eventuelt om dere kan ordne noe for vinter og påskeferien. 

Anonymkode: 5a997...a73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan godt være med på en saklig diskusjon rundt dette, men jeg holder fast ved at annenhver uke er det som gjelder, men av praktiske hensyn er det vanlig å forholde seg til odde- og partallsuker. Men når det da er odde antall uker i året hvert 5.- eller 6. år, så er det ikke noe problem å fortsette å opprettholde ideen om annenhver uke, enten det gjelder barn eller søppeltømming eller annet. Det er bare å bytte om på odde og par. Det ville folk klart like lett som de klarer å stille klokka. Det er ingen grunn til at barn skal være to uker på rad hos den ene forelderen eller at man ikke klarer å tømme «partallssøppelet» på tre uker. For det er visst farlig om man går over til å tømme det man har tømt i partallsuker i oddetallsuker i stedet, ja.

En bedre ide, bruk 52 uker i 10-12 år, for så å ha ett år med 54 uker for å komme ajour igjen, så slipper man hele problemet.

Anonymkode: 00f15...3fe

Det er vel strengt tatt du som skaper problemene her da. Har du pratet med eksmannen din? En løsning kunne jo vært at du får ha de i vinterferien som du først hadde planlagt, så kan eksmannen din få påsken, så slipper det å bli problemer. Det er jo virkelig ikke et problem. En annen løsning kan være at du har barna dine i hele uke 53, halve uke 1, også igjen hele uke 3. da har dere jo delt det ganske likt. 

Det er jo også veldig rart at du har telt deg frem til når vinterferien er, i stedet for å se hvilken uke det faller på, det vanlige er jo å se på datoene og uketallet. 
Alle andre skilte foreldre får jo til dette uten at det blir problemer, så hvorfor er det så vanskelig? 

Anonymkode: f02cd...0df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Brunello skrev:

Synes Ts får overraskende mye pes for at hun ikke tenkte på at 2020 hadde 53 uker. Folk flest vet at det med jevne mellomrom blir uke 53, men de fleste går ikke rundt å tenker på når det blir.

Heldig vis for TS har hun valgt rett år å ta feil i. Blir ikke bare Ts som må skrinlegge planer vinter og vår 2021. #koronahelvete  

 

Hun får pes for måten hun svarer på, og hennes manglende evne til å tilpasse seg situasjonen og se løsninger. 

Anonymkode: df811...eac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er formulert 50 %! Eneste måte å løse det på er annenhver uke, for ellers blir det jo slik at den med oddetall må ta to uker på rad hvert 5.- eller 6. år! Og da blir det jo ikke 50 % likevel, men litt over 50 for den ene og komplementæren for den andre!

Anonymkode: 00f15...3fe

Tenk at noen ikke orker å se barna sine 3 dager mer enn sin fraskilte partner over en periode på 5- 6 ÅR.

Av alle praktiske årsaker vil man likevel, utenfra, si at foreldrene deler barna 50/50.

Men dersom det ikke står at du skal ha barna oddetalls- eller partallsuker, men det står 50% så er det faktisk ikke en selvfølge at du har de alle oddetallsuker nei.

Anonymkode: f38c0...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun får pes for måten hun svarer på, og hennes manglende evne til å tilpasse seg situasjonen og se løsninger. 

Anonymkode: df811...eac

Det er da mange flåsete svar om at hun burde ha tenkt på at det er 53 uker (uke 53).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brunello skrev:

Det er da mange flåsete svar om at hun burde ha tenkt på at det er 53 uker (uke 53).

Ja, og det burde hun også. 

Anonymkode: df811...eac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...