Gå til innhold

Plutselig 53 uker i 2020!? Skaper problemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vinterferien er samme uka hvert år, uavhengig av om det er 52 eller 53 uker i året. Her jeg bor er det i uke 8. Andre steder aner jeg ikke, men poenget er at den ligger fast, og er ikke nødvendig å telle seg fram til. 

Anonymkode: caf59...db9

Du skjønner fremdeles ikke. Utrolig.

La oss prøve å mate med teskjeer, da.

La oss si at foreldrene har barna annenhver uke fra nå og til vinterferien. La oss si mor da får vinterferien med barna.

La oss alternativt si at mor har barna to uker på rad en eller annen gang mellom nå og vinterferien. Da vil far få vinterferien med barna.

Er du med på dette? Eller mener du vinterferien vil flytte seg slik at det ikke har noe å si?

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kinder skrev:

Jeg skjønner ikke problemet. På hvilken måte går det utover barna at det er 53 uker i året?

Normalt sett skulle det ikke gjøre det, men de forholder seg til annenhver uke her og der, og det blir rart å være to uker på rad et sted og få det forklart med «i år er det 53 uker og grunnet par- og oddetallsopplegg så må det bli to uker på rar her nå». 

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neste år, i 2021, begynner uke 1 4. januar. Dersom uke 53 avsluttes 31. desember, hvilken uke er 1.-3. januar da? Uke 0? 

Anonymkode: caf59...db9

Det er uken før uke 1, som offisielt kalles uke 53. Du skjønner da selv at man vil være innom 53 ulike uker i 2021. Uke 1 til 52 og noen dager i en uke som er før uke 1. Hva man kaller den spiller ingen rolle, men den kalles altså uke 53.

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jo tenkt at det går ut på det samme!

Anonymkode: 00f15...3fe

Jammen det gjør det jo ikke, og det vet man, og uansett avtale dere har, ligger det vel inne klausuler ang. høstferie og vinterferie (som alltid er fast par/eller oddetall), og påske og jul som varierer? Hvordan ser ellers avtalen ut liksom? Og du oppdaget plutselig NÅ en måned før at du er så heldig å få dem i to uker, og hva så? Har du planlagt etter kalender eller ikke? 
Nå er det altså avgjørende om det er annenhveruke, eller par-/oddetallsuke. 
Plutselig har det ikke skjedd.

Anonymkode: 087f7...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme problemet her og med min eks. 

i mitt hodet er annenhver helg annenhver helg uavhengig av navnet på uka. Mye lettere å forholde seg til for alle og man slipper å endre rutinen for barna som uansett ikke har noe forhold til oddetall/partall. 
 

Jeg jobber forøvrig helg så ble bare surr med turnusen og om vi skulle holdt oss til odde/partall. 

Er hvert 5.år dette blir et problem men jeg fikk etter mye diskusjon forhandla meg til annenhver helg så slipper vi å tenke på det. 
 

Anonymkode: 9bad6...de9

Jasaah! Nettopp!

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvert år har ikke uke 53, og en uke er en uke. Det går ikke an å si "uke 53 har fire dager". Uke 53 har 7 dager. Men man kan si at uke 53 har fire dager i 2020 og 3 dager i 2021.

Anonymkode: 39c9d...5a8

Jada, enig i det.

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalt sett skulle det ikke gjøre det, men de forholder seg til annenhver uke her og der, og det blir rart å være to uker på rad et sted og få det forklart med «i år er det 53 uker og grunnet par- og oddetallsopplegg så må det bli to uker på rar her nå». 

Anonymkode: 00f15...3fe

Det er jo ikke rart, kalenderen er sånn, det er forklaringen, avtalen deres er sånn. Hva skal barna reagere på liksom? 

Anonymkode: 087f7...4d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner fremdeles ikke. Utrolig.

La oss prøve å mate med teskjeer, da.

La oss si at foreldrene har barna annenhver uke fra nå og til vinterferien. La oss si mor da får vinterferien med barna.

La oss alternativt si at mor har barna to uker på rad en eller annen gang mellom nå og vinterferien. Da vil far få vinterferien med barna.

Er du med på dette? Eller mener du vinterferien vil flytte seg slik at det ikke har noe å si?

Anonymkode: 00f15...3fe

Det var mitt første svar i tråden, så at jeg «fremdeles» ikke forstår er ikke så utrolig igrunn. 

At jeg i det hele tatt gidder å svare deg er det utrolige her, men ok.

Så problemet er at du og far har ulike tolkninger av hva «annenhver uke» innebærer? Du har tolket det bokstavelig, mens far teller par- og oddetallsuker fra den uken dere startet med annenhver uke-ordningen? 

Anonymkode: caf59...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke rart, kalenderen er sånn, det er forklaringen, avtalen deres er sånn. Hva skal barna reagere på liksom? 

Anonymkode: 087f7...4d2

At normalen brytes uten at det er en forklaring som er mulig for barn på denne alderen å skjønne.

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ingenting? Om man teller uker frem til vinterferie og påske under forutsetning av annenhver uke, så blir det motsatt under forutsetning av at jeg skal ha to uker på rad rundt nyttår. Kan du umulig være vanskelig å begripe?

Anonymkode: 00f15...3fe

Men hvem sitter å teller uker frem, for å finne ut hvilken uke påska er i?? Du sjekker hvilken dato påska er det året, og deretter hvilken uke det faller på. Ingen sitter å teller uker fra november til mars/april. 

Anonymkode: df811...eac

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er uken før uke 1, som offisielt kalles uke 53. Du skjønner da selv at man vil være innom 53 ulike uker i 2021. Uke 1 til 52 og noen dager i en uke som er før uke 1. Hva man kaller den spiller ingen rolle, men den kalles altså uke 53.

Anonymkode: 00f15...3fe

Selvsagt forstår jeg det. Det virket bare ikke som om du gjorde det. 

Anonymkode: caf59...db9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvem sitter å teller uker frem, for å finne ut hvilken uke påska er i?? Du sjekker hvilken dato påska er det året, og deretter hvilken uke det faller på. Ingen sitter å teller uker fra november til mars/april. 

Anonymkode: df811...eac

Om jeg nå har forstått det rett (men hvem vet, jeg må åpenbart ha ting inn med teskje, i følge ts), så har ts telt uker fordi hun har tolket avtalen som at de har barna annenhver uke. I ettertid kommer far og sier at han har barna i partallsuker, og da blir det krøll i ts’ planer utover våren. I tillegg må hun ha barna i uke 53. 

Anonymkode: caf59...db9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Kinder skrev:

Jeg skjønner ikke problemet. På hvilken måte går det utover barna at det er 53 uker i året?

De må være sammen med moren, dama som ikke fikk med seg at det er 53 uker i år, en uke ekstra. Stakkars barn. 

Anonymkode: df811...eac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hvorfor du har laget planer du ikke kan endre på når du ikke aner hvordan reglene eller restriksjonene er til våren? Dårlig planlegging. 

Anonymkode: 51922...00c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalt sett skulle det ikke gjøre det, men de forholder seg til annenhver uke her og der, og det blir rart å være to uker på rad et sted og få det forklart med «i år er det 53 uker og grunnet par- og oddetallsopplegg så må det bli to uker på rar her nå». 

Anonymkode: 00f15...3fe

Okei, så det er problematisk for barna å være 2 uker hos en forelder? Da tenker jeg at det beste for dere er å ha en ordning der barna er hos hver av dere foreldre annenhver uke, uavhengig om det er oddetall eller partall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men herregud, det må da gå an å sjekke om påskeuken er partall eller oddetall før man planlegger? Du satt vel ikke å talte deg frem og tilbake i stedetfor å gå rett inn i april å sjekke uketall? 

Vi fortsetter forøvrig med annenhver selv om det blir motsatt av oddetall/partall. Feriene avklarer vi for et halvt år om gangen. For plutselig så dukker det opp noe og da er det fint å kunne gjøre endringer. 

Anonymkode: 89087...ddc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker ordentlig ufyselig i svarene dine, ts. Håper ikke du svarer folk slik i virkeligheten. 

Anonymkode: d0159...6b8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At normalen brytes uten at det er en forklaring som er mulig for barn på denne alderen å skjønne.

Anonymkode: 00f15...3fe

Barn skjønner da det, eller det vil si, de skjønner det jo ikke, hvorfor skal de? : hele konseptet med uker, måneder, kalender, år, skuddår, datoer osv er så konkret og så fullstendig abstrakt at man kan ikke annet enn å snakke om det og forklare at slik er det. Hvordan «forstår» de at julaften, 17.mai og bursdagen faller på forskjellige dager? Hvordan forstår de at normalen brytes fordi det er jul, vinterferie, påske eller mamma er syk, barnet skal på ferie eller det er koronarestriksjoner? Normalen brytes jo kontinuerlig, skal ikke barnet erfare det? 

Anonymkode: 087f7...4d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker ordentlig ufyselig i svarene dine, ts. Håper ikke du svarer folk slik i virkeligheten. 

Anonymkode: d0159...6b8

Helt enig. Kan ikke være lett å samarbeide med deg. Det er bare jeg har rett og du tar feil. 

Anonymkode: 3522e...6e0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...