Gå til innhold

Plutselig 53 uker i 2020!? Skaper problemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt ikke noe svar på hva de egentlig har i avtalen....

Anonymkode: d5239...ca1

Annenhver uke og en praktisk måte å formulere det på er par- og oddetall, men det blir jo helt feil med plutselig to uker på rad, som det ikke står noe om.

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har alltid hatt oddetallsuke TS, men til neste år har du altså planlagt ferie med barna på partallsuker. Hvordan greide du det?? Her må du roe deg ned og innse at du har tatt feil, rett og slett. Planlegg på nytt. Eller så kan du spørre om faren til barna ønsker å være så snill ha dem i uke 1 slik at det løser seg for deg, men det er opp til ham. Håper dere har et godt forhold. 

Anonymkode: 5f0bd...682

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Annenhver uke og en praktisk måte å formulere det på er par- og oddetall, men det blir jo helt feil med plutselig to uker på rad, som det ikke står noe om.

Anonymkode: 00f15...3fe

Par- og oddetallsuke er en praktisk måte å formulere det på ja, men ER DET SLIK DET ER FORMULERT I AVTALEN?? Jesus Christy menneske, er det så vanskelig å svare på?

Anonymkode: 5f0bd...682

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det fordi det var skuddår i år eller noe?!

Har to små barn og har de annenhver uke og har planlagt våren ut fra det.

Fikk en melding om at søppelet ville bli hentet samme type to uker på rad i uke 53 og uke 1 og ikke annenhver som vanlig, er jo helt latterlig! Klarer vel å ordne opplegg med annenhver uke selv om det er odde antall uker i året?

Men nå sier pappaen det samme teite som bosstømmerselskapet gjør, nemlig at han har jo partallsuker og derfor må jeg ha barna to uker på rad, uke 53 og 1! Det blir da feil!

Men aller verst er at da blir jo alt feil til neste år ut fra det jeg har planlagt!

Annenhver uke er vel annenhver uke?! Kan ikke bare si at det blir to på rad og bytter om på alt bare fordi noen har bestemt at det er 53 uker i år?!

Anonymkode: 00f15...3fe

Annen hver er annen hver, her bør bf og partner ta seg noen boller

Anonymkode: 43d7a...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noe man går rundt og tenker på til daglig, akkurat.

Anonymkode: 00f15...3fe

Nei, men det er vel heller ikke noe som bør komme som en overraskelse.

Anonymkode: e35a6...182

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så krise å ha dine egne barn to uker på rad? Jeg synes det høres ut som det er du som "vant" siden du kan ha de i uke 53 og 1. Da har dere to uker på å kose dere i romjulen og på nyåret. 

Anonymkode: 449cb...b88

Noen planlegger bla jobb overtid m.m de ukene de ikke har barna så jo det kan fort bli krise

Anonymkode: 43d7a...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe man går rundt og tenker på til daglig, akkurat.

Anonymkode: 00f15...3fe

Nei, men man bør være så oppgående at man tenker på det når man lager samværsavtale. 

Anonymkode: d77a3...a29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Par- og oddetallsuke er en praktisk måte å formulere det på ja, men ER DET SLIK DET ER FORMULERT I AVTALEN?? Jesus Christy menneske, er det så vanskelig å svare på?

Anonymkode: 5f0bd...682

Det er formulert 50 %! Eneste måte å løse det på er annenhver uke, for ellers blir det jo slik at den med oddetall må ta to uker på rad hvert 5.- eller 6. år! Og da blir det jo ikke 50 % likevel, men litt over 50 for den ene og komplementæren for den andre!

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men man bør være så oppgående at man tenker på det når man lager samværsavtale. 

Anonymkode: d77a3...a29

Det er jo flere år siden, og ikke noe det er naturlig å gå rundt og tenke på!

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemet her og med min eks. 

i mitt hodet er annenhver helg annenhver helg uavhengig av navnet på uka. Mye lettere å forholde seg til for alle og man slipper å endre rutinen for barna som uansett ikke har noe forhold til oddetall/partall. 
 

Jeg jobber forøvrig helg så ble bare surr med turnusen og om vi skulle holdt oss til odde/partall. 

Er hvert 5.år dette blir et problem men jeg fikk etter mye diskusjon forhandla meg til annenhver helg så slipper vi å tenke på det. 
 

Anonymkode: 9bad6...de9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er formulert 50 %! Eneste måte å løse det på er annenhver uke, for ellers blir det jo slik at den med oddetall må ta to uker på rad hvert 5.- eller 6. år! Og da blir det jo ikke 50 % likevel, men litt over 50 for den ene og komplementæren for den andre!

Anonymkode: 00f15...3fe

Okei okei, hvis det ikke står noe om oddetall eller partallsuke i avtalen, så skal dere selvsagt ikke ta hensyn til det. Da skal du ha uke 53, far uke 1, du uke 2, og så videre. Så da skal du ha partallsuker, så det løser seg for deg 👍

Anonymkode: 5f0bd...682

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Blondie65 skrev:

TS her har du bommet. 

Du har lagt opp til odde- og partallsuker uten å sjekke kalenderen. Den uke 53 er noe dritt fordi den alltid vil favorisere oddetallsforelderen. Dette måtte dere tatt høyde for i planleggingen.

Mitt beste forslag er at dere ser på samværsavtalen og blir enig om, for all fremtid hvem som skal ha oddeuker, hvem som skal ha partallsuker og hvordan man løser fremtidige uke 53 problemer.

Når det gjelder 2021 foreslår jeg at du legger av den arrogante holdningen din som går ut på at du har rett og kalenderen, universet, renovasjonsselskapet og eksmannen din er idioter når det er du selv som har planlagt uten å se på kalenderen og så tar du en prat om hvordan dere ordner det med 2021 slik at planer som ikke kan endres faktisk kan gjennomføres. Det vil si at du må spise noen "beklager her har jeg bommet" piller og innta en langt mindre arrogant holdning.

Og nei, som du ser med eget selvsyn, det er ikke bare å bytte odde- og partallsaktiviteter som om ingenting har hendt når uke 53 inntreffer. Uke 53 blir som en skuddårsdag - man kan ikke bare late som den ikke eksisterer, like lite som man kan late som at 29. februar ikke eksisterer hvert 4. år.

Du gikk glipp av poenget, som er at ingen har tenkt på dette fenomenet, men ikke minst: dette med par- og oddetall er bare en praktisk måte å omtale annenhver uke på. Det er ikke noe problem at man bytter fra par til odde og motsatt de gangene det er en uke 53, slik at man oppfyller annenhver uke, som også er mest forutsigbart for barna.

Ellers det samme når det gjelder f.eks renovasjon. Burde ikke være vanskelig, men nå blir det altså tømt samme type søppel to uker på rad, mens det går tre uker mellom tømming av den andre typen. Kun pga. byråkratisk idioti fra regelryttere som skal tolke alt bokstavelig og ikke besitter sunn fornuft.

Skal nok klare å løse situasjonen, men det er jo latterlig. «Nei, dere skal være her to uker på rad nå fordi det er 53 uker i år og dere er her oddetallsuker, dette må dere skjønne, barn, det er jo veldig logisk».

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heh? Ut fra dette kan man hevde det er 53 uker hvert år.

Anonymkode: 00f15...3fe

Nei... ta en titt i kalenderen din du. Det er ikke sånn at man bytter uketall midt inne i uka. Ny uke starter i Norge på mandager. Så man kan ikke si at uke 53 i år er 4 dager lang... er de neste 3 dagene et vakuum uten ukenummer da?

Neste år har kun 52 uker, og uke 1 begynner 28. Desember.

Anonymkode: 39c9d...5a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei okei, hvis det ikke står noe om oddetall eller partallsuke i avtalen, så skal dere selvsagt ikke ta hensyn til det. Da skal du ha uke 53, far uke 1, du uke 2, og så videre. Så da skal du ha partallsuker, så det løser seg for deg 👍

Anonymkode: 5f0bd...682

Det er formulert både 50 %, samt at praktisk måte å løse det på er at mor har oddetallsuker og far partalls, så egentlig kan man jo ikke oppfylle begge deler på en gang.

Anonymkode: 00f15...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo flere år siden, og ikke noe det er naturlig å gå rundt og tenke på!

Anonymkode: 00f15...3fe

Herregud 😮 Dere lager en avtale som gjelder samværet med barna og derved deres egne liv for mange år fremover og tenker ikke på at det er enkelte år med 53 uker.

Anonymkode: d77a3...a29

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei... ta en titt i kalenderen din du. Det er ikke sånn at man bytter uketall midt inne i uka. Ny uke starter i Norge på mandager. Så man kan ikke si at uke 53 i år er 4 dager lang... er de neste 3 dagene et vakuum uten ukenummer da?

Neste år har kun 52 uker, og uke 1 begynner 28. Desember.

Anonymkode: 39c9d...5a8

Haha, du tabber deg bare ut. Neste år har 53 uker. For 1.- 3. januar er uke 53, så starter uke 1 4. januar, og til slutt har vi uke 52. Jeg antar du er enig i at 1.- 3. januar neste år faktisk er i 2021 og ikke 2020.

Anonymkode: 00f15...3fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ingenting? Om man teller uker frem til vinterferie og påske under forutsetning av annenhver uke, så blir det motsatt under forutsetning av at jeg skal ha to uker på rad rundt nyttår. Kan du umulig være vanskelig å begripe?

Anonymkode: 00f15...3fe

Vinterferien er samme uka hvert år, uavhengig av om det er 52 eller 53 uker i året. Her jeg bor er det i uke 8. Andre steder aner jeg ikke, men poenget er at den ligger fast, og er ikke nødvendig å telle seg fram til. 

Og hvis det er utrolig tungt å ha ungene en uke ekstra hvert 5. eller 6. år så får dere lage en spesifikk avtale for den 53. uken i året. For eksempel at dere har overlevering av barna presis klokken 12.00 torsdag i uke 53. 

Anonymkode: caf59...db9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha, du tabber deg bare ut. Neste år har 53 uker. For 1.- 3. januar er uke 53, så starter uke 1 4. januar, og til slutt har vi uke 52. Jeg antar du er enig i at 1.- 3. januar neste år faktisk er i 2021 og ikke 2020.

Anonymkode: 00f15...3fe

Altså... jojo, siden 365 ikke går opp i 52 så vil man jo alltid ligge noen dager over, og hvert eneste år vil være "innom" 53 uker, det er helt riktig.

Men hvert år har ikke uke 53, og en uke er en uke. Det går ikke an å si "uke 53 har fire dager". Uke 53 har 7 dager. Men man kan si at uke 53 har fire dager i 2020 og 3 dager i 2021.

Anonymkode: 39c9d...5a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, du tabber deg bare ut. Neste år har 53 uker. For 1.- 3. januar er uke 53, så starter uke 1 4. januar, og til slutt har vi uke 52. Jeg antar du er enig i at 1.- 3. januar neste år faktisk er i 2021 og ikke 2020.

Anonymkode: 00f15...3fe

Neste år, i 2021, begynner uke 1 4. januar. Dersom uke 53 avsluttes 31. desember, hvilken uke er 1.-3. januar da? Uke 0? 

Anonymkode: caf59...db9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste det jo enklest å forholde seg til par- og oddetallsuker. Sjefen min vet f.eks. at jeg har ungene i oddetallsuker og legger reiser (pre-corona) ol. på partallsuker så godt det går, da er det greit at det ikke plutselig har blitt endret. Min eks. legger opp prosjekter og overtidsjobbing etter det samme. Uke 53 deler vi som regel bare og bytter onsdag (i år er vel andre gang det skjer). Er det noe som krasjer stiller vi opp for hverandre der det er mulig.

Ettersom vi sjelden gjør noe i høst/vinterferien annet enn at ungene av og til drar til besteforeldrene går det greit at det egentlig alltid havner på hans uker, så deler vi bare litt ettersom hvordan det passer å ta fri fra jobb (jeg er økonom, høstferien havner nesten alltid i månedsoppgjøret 😄). Jeg skjønner at enkelte har så store samarbeidsproblemer at den minste detalj må inn i samværsavtalen, men da er det desto viktigere å spesifisere type uke, ikke bare 50% eller «annenhver uke». 

Anonymkode: e9f8d...66e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...