Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere som mener det skal lønne seg å jobbe. Dere må tenke hva dere ville ønsket å tjene om dere fikk en murstein i hodet i morgen og ikke kom seg tilbake i arbeidslivet.  

Anonymkode: a6fb9...c1f

Jeg ønsker å tjene 12 millioner i året. Det har lite å gjøre med på hvilket nivå en uføretrygd bør ligge på.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ser jeg få som skriver det. Men skal de uføre få mer, så gjør det så mange ikke har råd til å jobbe, pga de må betale mer skatt. Ja jeg får 23000 utbetalt pr mnd. Mye av det går rett til utgift for å komme seg på jobb. Så fakta er at uføre ofte kan leve for mer enn en som tjener penger til staten. Man bør være J glad for at man bor et sted der man får penger når man ersyk, i stedet for å klage på summen. 

Jeg vil ikke få mer som pensjonist, etter å ha gitt samfunnet mye penger i løpet av livet. Er det rettferdig? Nei, men jeg synes det er verdt det for at syke skal få litt. Men den dagen jeg kan tjene like mye på å være ufør, så gidder ikke jeg jobbe med mine sykdommer.

Anonymkode: 3882b...7a6

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at uføre skal ha bedre lønn enn lavtlønnsyrkene i Norge?

Anonymkode: c00e1...dfc

Uføre bør ha  bedre lønn enn de som har lavest lønn. De som har lav lønn har muligheten til å ha to jobber. De uføre får ikke lønnsopprykk. De lavtlønte kan utdanne seg og få høyere lønn. De uføre sitter fast og har ingen mulighet til å spe på. 

Endret av I Grosny
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken skatter skal økes for å utbetale mere i stønader?

Anonymkode: 2e26a...38f

Vanlig inntektskatt for de som tjener mer enn 700k.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilken skatter skal økes for å utbetale mere i stønader?

Anonymkode: 2e26a...38f

Ja er det ikke merkelig at de mener de skal ha mer og alle andre mindre, mens vi da er egoister?

 

Akkurat nå, I Grosny skrev:

Ta bort 11000 fra inntekten din og sjekk hva du må kutte av utgifter for å få det til å gå rundt. Da får du en pekepinn på hvor mye 19000 er. Eller, sett av 11000 fast til sparing og se om det funker.  Uførhet drar vel også med seg andre utgifter, slik at regnestykket blir stussligere enn det vi først tenker.

Kødder du? Jeg har utbetalt 23000kr, jobber 100%, har kroniske sykdommer og utgifter til bil og helse. Enda klager jeg ikke.  Synes det blir tåpelig når man klager på at samfunnet stiller opp og gir mennesker som ikke kan jobbe penger, så skal de syte for de får for lite. Hadde jeg etter transport til og fra jobb, pluss det jeg bruker til medisiner hver mnd sittet igjen med 18000kr hadde jeg vært heldig.

 

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, I Grosny skrev:

 

Uføre bør ha  bedre lønn enn de som har lavest lønn. De som har lav lønn har muligheten til å ha to jobber. De får ikke lønnsopprykk. De kan utdanne seg og få høyere lønn. De uføre sitter fast og har ingen mulighet til å spe på. 

Når skal de leve da`?

Huske på at brenner de seg ut så havner mange av dem på uføretrygd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Klagenfurt skrev:

Nei, absolutt ikke. Det har vi ikke råd til.

Folk kommer seg senere og senere inn i arbeidslivet pga kravene til høyere utdanning. Fler og fler blir trygdede og står utenfor arbeidslivet. Vi får fler og fler pensjonister hvert år.

Norge har snart ikke råd til dette. Vi kan ikke drive og øke satsene til uføretrygdede i disse tider.

Men dyre ordinære pensjoner har vi råd til for mennesker som har vært heldig med helsen gjennom livet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, O.G. skrev:

Når skal de leve da`?

Huske på at brenner de seg ut så havner mange av dem på uføretrygd også.

Det går helt fint å jobbe 140 % (unntak for de som har småbarn, de har mer enn nok med en jobb). Man må bare passe på å få nok søvn. Er man lavtlønt så bør man sette i verk en plan for å komme seg opp til et greit nivå (uføre får ikke gjort det).

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Gå bare inn på Finn.no, du. Masse rom til 3000kr/mnd, da sitter du igjen med 15000kr/mnd. Om du ikke klarer deg med dette bør du se på ditt forbruk. 

Anonymkode: d70c7...4be

Ja, det er ingen problem at syke i alle aldre bor på seks kvadratmeter i bofellesskap med studenter.

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og mange med meg er kronikere selv om vi står i jobb. Det å tro at alle som jobber er friske er veldig naivt. 

 

Anonymkode: 3882b...7a6

Det som er naivt er å tro at uføre er mindre syke enn folk i jobb. Det heter "ufør" for en grunn.

Anonymkode: 137d5...c32

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Loff77 skrev:

Straffes? Er det straff å få penger for ikke å gjøre noe?

Det er en «straff» å være for syk til å kunne jobbe, delta i samfunnet og tjene sine egne penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18.000 er nok.

Da jeg var arbeidsledig og gikk på NAV fikk jeg mye mindre, og det gikk greit.

Anonymkode: 8235a...d67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, I Grosny skrev:

Det går helt fint å jobbe 140 % (unntak for de som har småbarn, de har mer enn nok med en jobb). Man må bare passe på å få nok søvn. Er man lavtlønt så bør man sette i verk en plan for å komme seg opp til et greit nivå (uføre får ikke gjort det).

 

Så da kan jeg like godt si ja til ufør, jeg er syk nok, jobber som helsefagarbeider og gir 120% for at de syke skal ha det best mulig. 

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ingen problem at syke i alle aldre bor på seks kvadratmeter i bofellesskap med studenter.

Det som er naivt er å tro at uføre er mindre syke enn folk i jobb. Det heter "ufør" for en grunn.

Anonymkode: 137d5...c32

Hvem sier det? Men det å tro at vinsom jobber ikke kunne fått ufør, men vi vil ikke, da jobb  er livskvalitet og er viktig for min psykisk helse og ta vare på andre. Selv om jeg dermed ikke kan leve på fritiden.

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, anonym 4545 said:

Håpløst, hvorfor skal ikke en syk person ha ok bolig. Ser det er lett å sette seg på sin høye hest når det gjelder å kommentere en svak gruppe i samfunnet.

Er sånn at man må yte for å tjene. Kan ikke bare forvente at andre skal jobbe for en, og få masse goder fordi en er "syk". Ta f.eks de barnløse i samfunnet, de får ikke heller et adoptiv barn.

Handler for en del uføre også om mental innstilling. Du har eksempler på blind snekker og lydteknikker med cerebral parese - som begge jobber. Finnes mange uføre som er langt mer arbeidsdyktige enn dem, men som ikke gidder å kjempe for å holde seg i arbeid.
 

Anonymkode: d70c7...4be

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et for godt sted å bo når uføre faktisk holder på slik som i denne tråden. Altså de uføre i denne tråden. De jeg kjenner er takknemlige de bor i et land der de kan være syke uten å belaste andre og lever deretter.

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er det ikke merkelig at de mener de skal ha mer og alle andre mindre, mens vi da er egoister?

 

Kødder du? Jeg har utbetalt 23000kr, jobber 100%, har kroniske sykdommer og utgifter til bil og helse. Enda klager jeg ikke.  Synes det blir tåpelig når man klager på at samfunnet stiller opp og gir mennesker som ikke kan jobbe penger, så skal de syte for de får for lite. Hadde jeg etter transport til og fra jobb, pluss det jeg bruker til medisiner hver mnd sittet igjen med 18000kr hadde jeg vært heldig.

 

Anonymkode: 3882b...7a6

Tror nok uføre også kan ha tilsvarende utgifter, men spørsmålet er: Skal ikke uføre ha det materielt like bra som en gjennomsnitts nordmann?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Chroma skrev:

Det er en «straff» å være for syk til å kunne jobbe, delta i samfunnet og tjene sine egne penger. 

Nei det er ikke straff det er slik livet er

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da kan jeg like godt si ja til ufør, jeg er syk nok, jobber som helsefagarbeider og gir 120% for at de syke skal ha det best mulig. 

 

Hvem sier det? Men det å tro at vinsom jobber ikke kunne fått ufør, men vi vil ikke, da jobb  er livskvalitet og er viktig for min psykisk helse og ta vare på andre. Selv om jeg dermed ikke kan leve på fritiden.

Anonymkode: 3882b...7a6

Du kan i stedet komme deg inn på en 3 årig universitetsutdannelse og få så god lønn at du kan leve av 100%, studielånet er sikkert for lite så du må regne med å jobbe ca halv stilling i studietiden.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er sånn at man må yte for å tjene. Kan ikke bare forvente at andre skal jobbe for en, og få masse goder fordi en er "syk". Ta f.eks de barnløse i samfunnet, de får ikke heller et adoptiv barn.

Handler for en del uføre også om mental innstilling. Du har eksempler på blind snekker og lydteknikker med cerebral parese - som begge jobber. Finnes mange uføre som er langt mer arbeidsdyktige enn dem, men som ikke gidder å kjempe for å holde seg i arbeid.
 

Anonymkode: d70c7...4be

Du skiver "syk" - vi bør gå ut i fra at NAV avslører juksemakere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000?

Anonymkode: 353bf...cb7

Er lei av å høre om ung uføre og lav utbetaling. En ufør uten ung uføre tillegget får utbetalt mellom 15 og 16,økningen burde begynne der først. Disse hadde fått et kjempeløft med 18000 i mnd.

Anonymkode: 0167d...5dc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, anonym 4545 said:

Men dyre ordinære pensjoner har vi råd til for mennesker som har vært heldig med helsen gjennom livet.

Nei vi har jo ikke råd til det. Eller, så lenge det pumpes oljepenger inn i økonomien så har vi råd. Så vidt det er.

Anonymkode: 746bc...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er det ikke merkelig at de mener de skal ha mer og alle andre mindre, mens vi da er egoister?

 

Kødder du? Jeg har utbetalt 23000kr, jobber 100%, har kroniske sykdommer og utgifter til bil og helse. Enda klager jeg ikke.  Synes det blir tåpelig når man klager på at samfunnet stiller opp og gir mennesker som ikke kan jobbe penger, så skal de syte for de får for lite. Hadde jeg etter transport til og fra jobb, pluss det jeg bruker til medisiner hver mnd sittet igjen med 18000kr hadde jeg vært heldig.

 

Anonymkode: 3882b...7a6

Innlegget mitt var til hun som fikk 30000 utbetalt. Hvis du tar bort 4000 (sparer) fra dine 23 000 så kan du også kjenne på hvor mye 19000 er,

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...