Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skal det virkelig være så store forskjeller? At folk skal straffes med 12 000 fordi de ikke klarer å jobbe?

Anonymkode: 353bf...cb7

Når jeg som nyutdannet lærer med opprykk får utbetalt 31k i måneden, så er det definitivt rettferdig at noen uten jobb og utdanning tjener betydelig mindre. 18000 er for så vidt mye for meg som har levd på litt over 8k fra Lånekassen i 6 år (pluss 6k når jeg har jobbet deltid ved siden av studiene og dermed studerte 100% og jobbet rundt 30%). Selvsagt skal man få penger til å leve, men man lever da helt ok på 18000 i måneden.  

Anonymkode: 79112...752

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille Potet

Jeg synes 18 000,- er lite. En ung ufør har mistet så mye. Helsa og mange muligheter. Drømmer kan ikke oppfylles og hen skal til evig tid ha lite penger. Ja, arbeidslinja står sterkt i Norge, og det er på mange måter bra. Jeg synes ung ufør burde ha vært hevet betydelig. De lavtlønte skulle også ha fått betydelig høyere lønn. Det er ekstremt trist at disse to svake gruppene blir satt opp mot hverandre, der den slitne lavtlønte angriper den syke unge uføre. Jeg synes systemet burde ha vært angrepet, og forskjellen på fattig og rik burde ha vært diskutert i mye høyere grad enn i dag. 

Selvsagt skal det lønne seg å jobbe, noe det dessverre ikke gjør for mange lavtlønte. Og det burde ikke straffe seg å bli syk i ung alder heller. 

Unge syke, og eldre syke har da jobb. Jobben er å håndtere helsa si. Når friske individer kommer opp i alder, med dårlige knær og dårlig syn, bagateller, vil de ane hva det vil si å være kronisk syk. Men sjelden før. Vi er et samfunn med forakt for de svake og dårlig utviklet evne til å sette oss inn i andres situasjon. Vi lar oss også lett manipulere av de rike, slik at vi angriper de som står under oss. Og siden vi går på dette undergraver vi selv velferdssystemet ved å misunne syke småpenger og mistenke de for juks og svindel. 

Endret av Lille Potet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18000,- kan jo være i minste laget for et menneske. Hvis man er singel, og det skal dekke bolig, strøm, nett, tlf, tannlege, lege, mat og andre ting alle må ha. Lønner seg nok å ikke bo i dyre byer. Målet er jo at man skal klare å betale alt for det som utbetales, men at det ikke skal være penger nok til luksus. Du må nok se langt etter frisør, klær, skjønnhetssalonger, kunstige vipper og negler, kafé, restaurant, kino osv. Man må lære seg å være økonomisk. Mange uføre er avhengig av bil. Jeg bor på landet, uten offentlig kommunikasjon. Men er heldigere enn deg, siden jeg jobbet fulltid i over 20 år, og har en mann som tjener veldig godt. Som ung ufør må du lære deg å  være ekstremt økonomisk. 

Anonymkode: 0b67d...185

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skal det virkelig være så store forskjeller? At folk skal straffes med 12 000 fordi de ikke klarer å jobbe?

Anonymkode: 353bf...cb7

Er det rimelig at man skal straffes enda mer for å jobbe enn i dag? Penger vokser ikke på trær, de tas fra de som jobber og sliter hver dag.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa jo at 30 000 ikke var rimerlig, jeg tenkte mer på 23- 25 000....

Anonymkode: 353bf...cb7

Mener du virkelig at uten å ha gitt samfunnet noe i form av skatt av inntekt, så skal du få mer enn en som jobber? 

De som betaler skatt fra bedrifter som tjener penger er med på å sponse din ufør. Hvor mye synes du de skal få mindre, for at du skal få mer. 20000 til hver pr mnd? Likt for den uføre og den som tjener penger til staten?

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem at mange uføre er høyt utdannede og ville tjent mer enn kasse på Rema hvis de kunne jobbet.

Anonymkode: 353bf...cb7

Mhm. Jeg er dessverre på vei mot ufør selv. Har høy utdannelse, og holdt på med ny utdannelse. Kunne forventet 45.000 før skatt  i mnd, må i stede belage meg på normal ufør-sats på ca 15.000. Det føles kjipt, men er selvsagt takknemlig for å få penger i det hele tatt.

Det er ikke noe jeg vil mer enn å kunne arbeide og bidra.

Anonymkode: 820a0...507

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt blåst i hue?  Du er heldig som bor i et land hvor de som ikke kan arbeide får trygd de kan leve av. Det er ikke en straff, det er premien for å være født i en velferdsstat.  Jeg har jobbet i full stilling med høyskoleutdannelse i helsevesenet i 30 år, og har utbetalt 32.000 pr. mnd. Det er jo helt vilt å mene at du skal ha utbetalt 30.000 pr. mnd.

Anonymkode: 955ef...ac9

Det er rart at du skryter av din utdannelse når du ikke evner å lese. Jeg skriver flere ganger at jeg ikke mener det bør være 30 000.

Anonymkode: 353bf...cb7

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også det må være et viss skille mellom hva en får utbetalt, på arbeid kontra uføretrygd. Så nei, jeg synes ikke det er urimelig. De som har jobbet før, vil også ha muligheten til å få en høyere sats enn 18 000 utbetalt. 

Er en alene, vil 18 000 være vanskeligere å leve av, så jeg anbefaler å finne en partner med en viss inntekt også, om du ønsker å leve et "enklere/finere" liv. Evt. gjøre noen av dine interesser lønnsomme, slik at du kan tjene noen ekstra kroner her og der. Bruk fantasien. 

 

Meg om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart at du skryter av din utdannelse når du ikke evner å lese. Jeg skriver flere ganger at jeg ikke mener det bør være 30 000.

Anonymkode: 353bf...cb7

Det hjelper ikke her. Et under at ingen har hevet det til 40000😂

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde økes til 25. Det vil fremdeles lønne seg å jobbe. 20K er nesten ingenting mot de kostnadene vi har i dag.

Folk med utdannelse tjener mer.

Anonymkode: 14748...2f1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at uten å ha gitt samfunnet noe i form av skatt av inntekt, så skal du få mer enn en som jobber? 

De som betaler skatt fra bedrifter som tjener penger er med på å sponse din ufør. Hvor mye synes du de skal få mindre, for at du skal få mer. 20000 til hver pr mnd? Likt for den uføre og den som tjener penger til staten?

Anonymkode: 3882b...7a6

Tjah...jeg har kun jobbet og skattet i 4 år, men har 32500 i måneden i trygd for det.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får utbetalt 19000 i mnd. Full jobb..

Anonymkode: 8d4b4...bb4

Da bør du bytte jobb etter hvert, eller be om høyere lønn.

Anonymkode: 14748...2f1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Burde økes til 25. Det vil fremdeles lønne seg å jobbe. 20K er nesten ingenting mot de kostnadene vi har i dag.

Folk med utdannelse tjener mer.

Anonymkode: 14748...2f1

Men hva skal de "syke" bruke disse pengene på, da? Etter å ha lest mange innlegg her på KG så virker det som alle stakkar uføre ligger i senga og vrir seg i smerte, og etter å ha skrevet et innlegg her på KG så er det helt utmattet og må bare legge seg igjen.

Det skal lønne seg å arbeide. Uføre får nesten lik utbetaling som Rema og Kiwi ansatte. Virker som de sitter igjen med mer siden de ikke har transportutgifter o.l.

Anonymkode: 28597...a38

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skal det virkelig være så store forskjeller? At folk skal straffes med 12 000 fordi de ikke klarer å jobbe?

Anonymkode: 353bf...cb7

De skaper jo ingenting av verdi i samfunnet. Uføretrygd er en stønad som skal sikre det nødvendigste slik at man overlever. Så klart man ikke skal ha like mye som de med lavest timelønn får fulltid.

Anonymkode: a7d6b...fae

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 000kr er nok, du får tilpasse tæring etter næring. Flytt i kollektiv på landsbygda f.eks. Billig og du vil ha rikelig tilovers.

 

Anonymkode: d70c7...4be

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem at mange uføre er høyt utdannede og ville tjent mer enn kasse på Rema hvis de kunne jobbet.

Anonymkode: 353bf...cb7

Det spiller ingen rolle. Han på rema skaper verdier, mens han på trygd ikke skaper noen ting. Tvert i mot har han brukt en studieplass i mange år, betalt av skattepengene, uten at samfunnet får tilbake kompetansen det har betalt for. 

Anonymkode: a7d6b...fae

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De som får 18 000 uten å måtte jobbe er heldige. Er ikke i alle land man er så heldige for å si det sånn...

Anonymkode: e9534...2d6

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

18 000kr er nok, du får tilpasse tæring etter næring. Flytt i kollektiv på landsbygda f.eks. Billig og du vil ha rikelig tilovers.

 

Anonymkode: d70c7...4be

Bor på landsbygda. Hvorfor skulle det være kollektiv her? Merkeligste jeg har hørt. Kollektiv finnes på steder med studietilbud. 

Anonymkode: 40012...bf2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

18000,- kan jo være i minste laget for et menneske. Hvis man er singel, og det skal dekke bolig, strøm, nett, tlf, tannlege, lege, mat og andre ting alle må ha. Lønner seg nok å ikke bo i dyre byer. Målet er jo at man skal klare å betale alt for det som utbetales, men at det ikke skal være penger nok til luksus. Du må nok se langt etter frisør, klær, skjønnhetssalonger, kunstige vipper og negler, kafé, restaurant, kino osv. Man må lære seg å være økonomisk. Mange uføre er avhengig av bil. Jeg bor på landet, uten offentlig kommunikasjon. Men er heldigere enn deg, siden jeg jobbet fulltid i over 20 år, og har en mann som tjener veldig godt. Som ung ufør må du lære deg å  være ekstremt økonomisk. 

Anonymkode: 0b67d...185

Studenter må jo klare seg på 8.000 per mnd. Hvordan kan 18.000 være lite?

Anonymkode: a7d6b...fae

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Lille Potet skrev:

Jeg synes 18 000,- er lite. En ung ufør har mistet så mye. Helsa og mange muligheter. Drømmer kan ikke oppfylles og hen skal til evig tid ha lite penger. Ja, arbeidslinja står sterkt i Norge, og det er på mange måter bra. Jeg synes ung ufør burde ha vært hevet betydelig. De lavtlønte skulle også ha fått betydelig høyere lønn. Det er ekstremt trist at disse to svake gruppene blir satt opp mot hverandre, der den slitne lavtlønte angriper den syke unge uføre. Jeg synes systemet burde ha vært angrepet, og forskjellen på fattig og rik burde ha vært diskutert i mye høyere grad enn i dag. 

Selvsagt skal det lønne seg å jobbe, noe det dessverre ikke gjør for mange lavtlønte. Og det burde ikke straffe seg å bli syk i ung alder heller. 

Unge syke, og eldre syke har da jobb. Jobben er å håndtere helsa si. Når friske individer kommer opp i alder, med dårlige knær og dårlig syn, bagateller, vil de ane hva det vil si å være kronisk syk. Men sjelden før. Vi er et samfunn med forakt for de svake og dårlig utviklet evne til å sette oss inn i andres situasjon. Vi lar oss også lett manipulere av de rike, slik at vi angriper de som står under oss. Og siden vi går på dette undergraver vi selv velferdssystemet ved å misunne syke småpenger og mistenke de for juks og svindel. 

Forskjellen på fattig og rik blir jo hele tiden diskutert. Men funnes det et land i verden der forskjellen er mindre enn i Norge??

 

Anonymkode: e8e63...99a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...