Gå til innhold

1.67 høy og 141,7 kilo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nøyaktig hva er det som er så farlig? Jeg spiser aldri fet mat, så har nok ikke for høyt kolesterol. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Altså!! Om du ikke vet at overvekt er farlig, så er det kanskje på tide å lese seg litt opp! 

Et lite Google-søk her, som tok meg 1 min, så finner jeg dette:

Sammenlignet med normalvektige har personer med overvekt eller fedme høyere risiko for hjerte- og karsykdom, hjerneslag, høyt blodtrykk og diabetes, i tillegg til en rekke andre kroniske sykdommer og flere kreftformer.

Overvekt har sammenheng med minst 12 typer kreft

Det er en klar sammenheng mellom overvekt/fedme og kreft når det gjelder:

Anonymkode: 9a2e0...9ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.11.2020 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gå ned i vekt, men hvor mye burde jeg gå ned? Og bør jeg gå til legen eller noe først?

Du bør se resultater raskt. Drikk bare vann og glem sjokolade, kake og all idiotiske "matvarer." Du kan kose deg igjen siden, men du må ned i vekt nå. Det der er ikke snilt mot hjertet ditt. Ønsker deg all lykke, så fremt det ikke er en trolletråd. At du har tryllet på deg noen ekstra kilo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså!! Om du ikke vet at overvekt er farlig, så er det kanskje på tide å lese seg litt opp! 

Et lite Google-søk her, som tok meg 1 min, så finner jeg dette:

Sammenlignet med normalvektige har personer med overvekt eller fedme høyere risiko for hjerte- og karsykdom, hjerneslag, høyt blodtrykk og diabetes, i tillegg til en rekke andre kroniske sykdommer og flere kreftformer.

Overvekt har sammenheng med minst 12 typer kreft

Det er en klar sammenheng mellom overvekt/fedme og kreft når det gjelder:

Anonymkode: 9a2e0...9ae

Kanskje også på tide å lese seg litt opp på mat, nærligsinnhold, kalorier, sukkerinnhold osv, så man kan forstå hvor mye man får i seg ila en dag.. 

Egentlig blir jeg ganske så frustrert over mennesker som deg.. Som benekter at de spiser usundt samtidig som de er såpass overvektige! Mennesker som spiser normal mat, og veier såpass mye ekstra, spiser MER enn normalt UANSETT! 

Det går på den sjokoladen du spiser etter frokost. Kjeksene du dytter i deg mens du ser på tv. Brusen, juicen, eller isteden du drikker når du er tøst. Den ekstra porsjonen med kake eller is som du tar til dessert! Potetgullposen som ligger fremme i safen der du sitter! 

Osv osv! 

Beklager at jeg er streng! Men slik er det!! Man blir ikke overvektig om man spiser som "normalt". 

Og om du virkelig ikke skjønner det så er det ikke trening du bør starte med, men med lesing og opparbeide deg kunnskap på dette området! 

Teori og praksis er ofte vanskelig å få til å gå hand i hand, MEN uten Teori, så ingen praksis!! 

Anonymkode: 9a2e0...9ae

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nøyaktig hva er det som er så farlig? Jeg spiser aldri fet mat, så har nok ikke for høyt kolesterol. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Ærlig talt TS, du trenger en reality-check. Du må jo skjønne selv at det er helseskadelig å være så stor? At det er farlig å ligge langt over grensen for svært alvorlig fedme? Du sier jo selv at du har problemer med å gå, blir listen av å tørke deg etter å ha dusjet og blir svett av å ta på deg sokker. Du skjønner vel at en frisk person ikke har disse problemene? 

De vanligste problemene med fedme er diabetes, hjerte- og karsykdommer, artrose/slitasjegikt (som du allerede merker) og kreft. Jo mer alvorlig fedme du har, jo mer vil du bli plaget av disse sykdommene. 

Du sier jo selv at du har høyt godteriforbruk, så ikke kom hit å si at du ikke spiser usunn mat. Tro meg, en på din størrelse har garantert høyt kolesterol. 

Anonymkode: 3ac90...c1e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nøyaktig hva er det som er så farlig? Jeg spiser aldri fet mat, så har nok ikke for høyt kolesterol. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Godteriet du spiser, eller skal vi heller si det godteriet som du har spist (😄) er det en del fett i.

MEN, ikke heng deg opp i kolestrolet ditt. De lærde strides faktisk om hvor farlig kolestrol er. Jeg tenker mer på blodtrykket og pulsen din.

Du har kommet dithen at selv det å ta på seg ytterklær er tungt for deg. Det sier meg at hjertet ditt jobber veldig hardt ved den minste anstrengelsen. Det er ikke bra for hjertet ditt. Hjertet ditt er faktisk veldig viktig.

Når det kommer til vektnedgang, er det maten som er den letteste veien. Trening og aktivitet kommer på sikt. Når vekten din går ned, vil du klare mere pga mindre belastning på hjertet ditt.

Om du kan klare å finne noe å annet å gjøre med hendene dine når du normalt ville spist godteri, er du på god vei. Det kan være mobilspill som candy crush, fargelegging eller hva som helst.

Søvn er også veldig viktig. Hvordan er søvnmønstret ditt? Husk  at når du sover, så spiser du heller ikke. Det er vinn vinn :)

Når vekten reduseres, kan du legge inn en tur i uken eller noe slikt. Før det, kan du gjøre enkle øvelser hjemme for å bygge opp musklaturen din. Det trenger ikke å være noe fancy. Gå litt fram og tilbake, ta en flaske og fyll med vann og bruk det som vekt og løft opp og ned. Der er mange gode vidoer på youtube som du kan bruke som inspirasjon.

 

Hvordan er livet ditt ellers? Er du hjemmeværende eller i jobb? Har du partner, barn eller bor du med noen andre?

Anonymkode: 6768b...d0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si lykke til! Jeg var ikke så stor som deg, 178 cm og 120 kilo. Begynte med korte gåturer om kveldene, som utviklet seg til trening på treningssenter og jeg raste ned 20 kilo på de første seks månedene. Gikk til slutt ned 35 kilo til sammen. Jeg er fortsatt overvektig, men jeg jobber med saken :)

Nei, kanskje du ikke greier å gå ordentlige turer til å begynne med. Jeg vet ikke hvordan du bor, men start med å f.eks. velg deg en lyktestolpe eller et annet punkt på veien du kan gå til. Og så går du dit. Og når det føles OK så går du litt lenger.

Men du må absolutt snakke med legen din, det er nok det første du bør gjøre. Du kan få henvisning til ernæringsfysiolog, det finnes kanskje fysioterapeuter med livsstilsendrings-prosjekt i kommunen din, osv. 

Anonymkode: 58147...f3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt skremt av det dere skriver, men er dette greit å gå til legen med nå i corona pandemien? Eller bør jeg vente noen måneder? Og ernæringsfysiolog holder vel til på sykehus? Jeg er redd for å bli smittet av corona på sykehus...

Jeg vet nøyaktig hvorfor jeg er feit: inaktivitet og Godteri. Når jeg spiser ordentlig mat føler jeg at jeg gjør det riktig (liker ikke fet mat, saus osv. Elsker kyllingfilet med salat og sånn.) Problemet er de store mengdene Godteri hver dag. Når det gjelder søtsaker har jeg ikke magemål, men av ordentlig mat er jeg normal/småspist. Blir mett av to knekkebrød med en osteskive på.

Anonymkode: 1f7a5...bc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skriver at TS ikke burde tenke på trening, men det er ganske viktig å være fysisk aktiv. Særlig når man er overvektig. Det reduserer kanskje ikke vekten, men det reduserer mange av helserisikoene ved å være overvektig. Så sunn kost og mer aktivitet går hånd i hånd, i tillegg til at man gjerne føler seg bedre når man beveger seg som igjen gjør at man kanskje ikke føler behovet for å overdrive i matveien. 

Anonymkode: c13c5...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange skriver at TS ikke burde tenke på trening, men det er ganske viktig å være fysisk aktiv. Særlig når man er overvektig. Det reduserer kanskje ikke vekten, men det reduserer mange av helserisikoene ved å være overvektig. Så sunn kost og mer aktivitet går hånd i hånd, i tillegg til at man gjerne føler seg bedre når man beveger seg som igjen gjør at man kanskje ikke føler behovet for å overdrive i matveien. 

Anonymkode: c13c5...904

Men jeg har blittredd for å  bevege mye på meg pga store skjelett smerter i hele kroppen.  Særlig  i knærne,  er redd for å gjøre skade. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 15.44, AnonymBruker skrev:

Takk for at  du  deler, men jeg vil helst ikke operere. Er veldig engstelig for bivirkninger og sånt.. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Veldig bra at du har den innstillingen. Det er absolutt mulig, men det krever en innsats :) 

https://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/slanket-seg-30-kilo-6811529

Her er ei som takket nei til operasjon, men gjorde jobben selv. Du kan ikke lenger se at hun har vært stor. Kanskje du kan bruke det som inspirasjon :) 

Anonymkode: b941d...5ee

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt skremt av det dere skriver, men er dette greit å gå til legen med nå i corona pandemien? Eller bør jeg vente noen måneder? Og ernæringsfysiolog holder vel til på sykehus? Jeg er redd for å bli smittet av corona på sykehus...

Jeg vet nøyaktig hvorfor jeg er feit: inaktivitet og Godteri. Når jeg spiser ordentlig mat føler jeg at jeg gjør det riktig (liker ikke fet mat, saus osv. Elsker kyllingfilet med salat og sånn.) Problemet er de store mengdene Godteri hver dag. Når det gjelder søtsaker har jeg ikke magemål, men av ordentlig mat er jeg normal/småspist. Blir mett av to knekkebrød med en osteskive på.

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Det er helt innafor å dra til legen for dette, man skal fortsatt ta vare på helsa si selv om det er en pandemi. Dessuten har flere legesenter videokonsultasjon. Om du blir henvist til ernæringsfysiolog kan det ta tid, og man vet aldri hvordan verden ser ut om noen måneder. I tillegg vil jeg tro man også der kan ta det over telefon eller lignende om du er bekymret :)

Stå på, lykke til!

Anonymkode: 58147...f3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har blittredd for å  bevege mye på meg pga store skjelett smerter i hele kroppen.  Særlig  i knærne,  er redd for å gjøre skade. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Men da bør du snakke med legen om hvordan du kan være fysisk aktiv på en trygg måte. Smerter kan tyde på at du bør være forsiktig med hvordan og hva slags aktivitet du gjør, eller det kan være tvert i mot - at du har vondt i kroppen fordi du ikke beveger deg. Det er i hvert fall ikke bra for hverken kropp eller psyke å forbli inaktiv. 

 

Det kan godt være du har krav på et tilbud i regi av frisklivssentralen eller liknende.

Anonymkode: c13c5...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da bør du snakke med legen om hvordan du kan være fysisk aktiv på en trygg måte. Smerter kan tyde på at du bør være forsiktig med hvordan og hva slags aktivitet du gjør, eller det kan være tvert i mot - at du har vondt i kroppen fordi du ikke beveger deg. Det er i hvert fall ikke bra for hverken kropp eller psyke å forbli inaktiv. 

 

Det kan godt være du har krav på et tilbud i regi av frisklivssentralen eller liknende.

Anonymkode: c13c5...904

Så litt på siden til frisklivssentralen og det virker bra. Men er det for vanlige normale folk? 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så litt på siden til frisklivssentralen og det virker bra. Men er det for vanlige normale folk? 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Det er jo for mennesker som trenger hjelp, altså deg. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange skriver at TS ikke burde tenke på trening, men det er ganske viktig å være fysisk aktiv. Særlig når man er overvektig. Det reduserer kanskje ikke vekten, men det reduserer mange av helserisikoene ved å være overvektig. Så sunn kost og mer aktivitet går hånd i hånd, i tillegg til at man gjerne føler seg bedre når man beveger seg som igjen gjør at man kanskje ikke føler behovet for å overdrive i matveien. 

Anonymkode: c13c5...904

Men vinninga går fullstendig opp i spinninga (bokstavelig talt) om man skal endre så mye at det rett og slett er uoverkommelig. 

 

Det overrasker meg at så mange mener at å gå ned i vekt er kjempeenkelt når man veier så mye. Er det et tidspunkt i livet det ikke er kjempeenkelt å gå ned så må det jo være når man har havnet på en slik vekt, da er det for meg åpenbart at det er mye som ikke stemmer og mange ting som må tas tak i. Store, vanskelige ting i livet - det er ikke enkelt. Selv om det sikkert virker enkelt for mange og også har vært det for noen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, panzerpølsa skrev:

Det er jo for mennesker som trenger hjelp, altså deg. 

Joda,men tenkte på om jeg kan komme i gruppe med f.eks narkomane, utviklingshemmede, veldig psykisk syke osv ?

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda,men tenkte på om jeg kan komme i gruppe med f.eks narkomane, utviklingshemmede, veldig psykisk syke osv ?

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Jeg har deltatt på frisklivssentralen i et halvt år innen coronaen stoppet det i februar. 

Tror ikke det var noen du nevner. Men hvem vet, de kan være like ulike som andre. 

Supert tiltak. Vi var mennesker i ulike størrelser der med ulike forutsetninger. Fysisk trening pluss teoritimer. 

Ta kontakt med fastlege så vil du bli henvist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Linazer skrev:

Jeg har deltatt på frisklivssentralen i et halvt år innen coronaen stoppet det i februar. 

Tror ikke det var noen du nevner. Men hvem vet, de kan være like ulike som andre. 

Supert tiltak. Vi var mennesker i ulike størrelser der med ulike forutsetninger. Fysisk trening pluss teoritimer. 

Ta kontakt med fastlege så vil du bli henvist. 

Takk for svar 🙂

 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men kan dele mine erfaringer om hva som fungerte for meg.

1. Last ned en kaloriapp, jeg foretrekker myfitnesspal, men vet lifesum er også god. Logg absolutt alt du spiser og drikker de 3 neste dagene. Slik får du kjapt et overblikk på nøyaktig hva du får i deg, hva «syndene»dine er og hvor du kan enkelt endre små ting for vektnedgang.

2. Jeg liker å rusle en tur på kveldstid, 30-60 min ikke noe mer. Etterhvert kan du øke tempoet. Jeg blir alltid god å svett etter mine turer nå.

3. Finn ut din BMR. Den forteller deg hvor mye kalorier du trenger for å leve og hvor mange du skal ligge på for å få til en vektnedgang på alt fra 0,5 til 2 kilo i uka. Nå kan du fint sikte deg inn på 2, men etterhvert vil det bli naturlig å tenke 1 eller 0,5 ettersom kroppen din minsker.

4. Tenk smart! Trapp i stede for heis, gå av et ekstra busstopp før, ta mindre porsjon og drikk et stort glass vann før hvert måltid. Se på innholdsfortegnelsen og spesielt kalorier når du handler. Bli bevisst på hva du sparer ved å velge lettere varianter. Viktig å ikke spise dobbelt opp da så vinningen går opp i spinningen.

5. Om lastene dine er godteri, prøv å finn erstatninger, eller å kun kose deg med det i helgen feks. Jeg synes grønnsaker og dipp er kjempegodt. Har jeg lyst på en is (som er min last), droppet jeg gjerne et måltid. Det som ogs fungerer for meg er å logge det i appen FØR jeg spiser det, så kan jeg vurdere om det er verdt det eller ikke. Søtsuget ellers demper jeg med lettbrus.

6. Tenk delmål. Jeg tar gjerne 5 kilo om gangen, også kan jeg unne meg noe fint hver gang jeg når et delmål.
 

På denne måten har jeg klart å gå ned 30 kilo. Jeg tenker at du selv merker hva som er din ideelle vekt på veien, det handler om hvilken vekt du føler deg vel i.

 

Anonymkode: 54a5d...399

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden, men kan dele mine erfaringer om hva som fungerte for meg.

1. Last ned en kaloriapp, jeg foretrekker myfitnesspal, men vet lifesum er også god. Logg absolutt alt du spiser og drikker de 3 neste dagene. Slik får du kjapt et overblikk på nøyaktig hva du får i deg, hva «syndene»dine er og hvor du kan enkelt endre små ting for vektnedgang.

2. Jeg liker å rusle en tur på kveldstid, 30-60 min ikke noe mer. Etterhvert kan du øke tempoet. Jeg blir alltid god å svett etter mine turer nå.

3. Finn ut din BMR. Den forteller deg hvor mye kalorier du trenger for å leve og hvor mange du skal ligge på for å få til en vektnedgang på alt fra 0,5 til 2 kilo i uka. Nå kan du fint sikte deg inn på 2, men etterhvert vil det bli naturlig å tenke 1 eller 0,5 ettersom kroppen din minsker.

4. Tenk smart! Trapp i stede for heis, gå av et ekstra busstopp før, ta mindre porsjon og drikk et stort glass vann før hvert måltid. Se på innholdsfortegnelsen og spesielt kalorier når du handler. Bli bevisst på hva du sparer ved å velge lettere varianter. Viktig å ikke spise dobbelt opp da så vinningen går opp i spinningen.

5. Om lastene dine er godteri, prøv å finn erstatninger, eller å kun kose deg med det i helgen feks. Jeg synes grønnsaker og dipp er kjempegodt. Har jeg lyst på en is (som er min last), droppet jeg gjerne et måltid. Det som ogs fungerer for meg er å logge det i appen FØR jeg spiser det, så kan jeg vurdere om det er verdt det eller ikke. Søtsuget ellers demper jeg med lettbrus.

6. Tenk delmål. Jeg tar gjerne 5 kilo om gangen, også kan jeg unne meg noe fint hver gang jeg når et delmål.
 

På denne måten har jeg klart å gå ned 30 kilo. Jeg tenker at du selv merker hva som er din ideelle vekt på veien, det handler om hvilken vekt du føler deg vel i.

 

Anonymkode: 54a5d...399

Takk for  tips. Hvor mange kilo gikk du ned før du merket at du var lettere?

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...