Gå til innhold

1.67 høy og 141,7 kilo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt umulig å gå ned så mye. Kommer til å slanke  meg  i årevis jo

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Du kan fint veie 70, man må ikke ligge på helt perfekt bmi. Om du prøver å ihvertfall komme under 100 så kan du ta det derifra. Ikke tenk så altfor langt frem i tid, prøv å sette deg små mål om gangen. Snakk med legen din 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uff, 1 Time gåtur blir altfor vanskelig enda... jeg er heller der at jeg kan ha 5 minutter gåtur som mål.. problemet er at å skifte til uteklær, og ta på sko og jakke gjør meg gjennomsvett og får blodsmak i munnen, og da orker jeg ikke gå tur lenger 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Gåtur er et supert råd. Etterhvert kan du også trene styrke med tunge vekter og lange pauser. Her kan overvektige nyttegjøre seg av fettlaget sitt og få raskere progresjon enn oss noemalvektige.

Greier du bare å gå 5 min så start med det. Du behøver ikke skifte. Gå i vanlige klær -ev se på skiftingen som en del av økta. Det viktige er kontinuitet.

Anonymkode: a6397...fb6

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært omtrent sengeliggende/sofaliggende de siste årene pga depresjon. Så den minste bevegelse sliter meg ut nå. Så er så ekstremt vanskelig å skulle være Aktiv. F.eks å dusje er et helvete og blir så svett og sliten av å tørke meg at jeg er like skitten igjen.

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for innlegg av for lavt matinntak,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med å gå rundt i leiligheten pga skjelett smerter, desverre. Er flere år siden jeg var aktiv turgåer 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Forstår deg veldig godt. Har selv sykdom som gjør meg stillesittende mye. Jeg startet med å kutte sukker helt, så hvete og melke produkter. Spiser så rent som mulig. Mye vann. Litt te og kaffe og farris. Mistet mye vann første 2 ukene. Etter det litt nedover i uka

Anonymkode: 7f94e...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg å følge Knoftig på Instagram. Hun kan en ting eller to om mat, operasjon, trening,vekt og ikke minst psyke omkring dette😊

Anonymkode: 2a021...404

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Gåtur er et supert råd. Etterhvert kan du også trene styrke med tunge vekter og lange pauser. Her kan overvektige nyttegjøre seg av fettlaget sitt og få raskere progresjon enn oss noemalvektige.

Greier du bare å gå 5 min så start med det. Du behøver ikke skifte. Gå i vanlige klær -ev se på skiftingen som en del av økta. Det viktige er kontinuitet.

Anonymkode: a6397...fb6

Gåtur er ikke alltid et supert råd. Det er en ganske overveldende endring i livet som må til for å snu noe sånt, det er ikke alltid fornuftig å legge på ENDA en ting man skal endre på for å få et sunnere liv. En ting av gangen :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slanke deg...? 🙄

Anonymkode: 5ca40...8e8

Dårlig råd. Varig omlegging av livsstil er løsningen. Ikke fokuser på målet. Fokuser på prosessen. 

Anonymkode: a6397...fb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide 145 til nyttår og er 168 høy. Jeg har ikke begynt å trene voldsomt. Begynte med mat. 2 skiver med ok pålegg med litt smør på til frokost og kaffe med melk. Og det samme til lunsj og en ok porsjon middag. Er du vant til store mengder middag så ikke gå rett til "anbefalt mengde" med en gang, men ta mindre og mindre mat. Er du sjesken til kvelden spis et knekkebrød eller en skive. Er du ikke sjesken/sulten så dropper du kveldsmat. 

Godteri og brus kun i helgene. 

Beveg deg 5 min hver time hvis du orker. Om det er vanskelig å finne på noe å gjøre så bare gå rolig rundt. Etter hvert så øver du deg på å reise deg opp og ned fra sofaen. Og etter hvert så øver du deg helt fra gulvet når du er klar for det. 

Men begynn med maten, og beveg deg det lille mer du klarer. 

Er 115 kg i dag så mange kg igjen, men nå har ikke jeg gått enormt inn for å trene enda siden jeg syns det er greit å miste kg sakte for da blir de mer værende av enn om du går fort ned. Men jo mer du merker at det er lettere å bevege deg, jo mer beveger du deg. Lær deg å elske å kjenne kroppen bevege seg, vær stolt når du klarer å tørke av deg uten å være helt gjennomsvett. Øv deg på å gå i en trapp etter hvert som formen øker. 

Anonymkode: 0e2af...641

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er såpass overvektig at det egentlig skal lite til for å begynne å gå ned i vekt. Den vekten du har krever allerede mange kalorier kun for å opprettholdes. 

Jeg anbefaler deg at du bestemmer deg for å slanke deg, og gjør det med 100% fokus. Ikke delvis, eller ikke i dag, ikke i kveld, men nå er det snart jul, jeg skal jo i bursdag, det er jo helg, jeg skal jo på avslutning, jeg skal jo på julebord... osv. Start i dag, og vær nøye. 

Kutt i første omgang ut sukker, fast food, snacks, godteri, is, brus med sukker, alkohol, juice, sauser, kjeks, potetgull, desserter, kaker osv osv. Lev på vanlig mat, og så prøver du å moderere inntaket av det. Ikke overspis og ikke spis deg stappmett. Og spis kun til faste måltid: frokost, lunsj, middag og kvelds. Drikk mye vann. 

Så kan du i tillegg begynne å gå små turer. Ikke legg så mye i treningen nå, men vær i bevegelse gjennom dagen. 

Etter 1-2-3 uker tror jeg du raskt merker forskjell, og da er du skikkelig i gang. Og så er det bare å fortsette med nye små grep. Kutt ut pastaen og minimer brødmat. Pøs på med grønnsaker, frukt og bær. Spis mer kjøtt, fisk og fjærkre. Lag smoothier som måltid istedenfor mat. Øk aktivitetsnivået. 

Plutselig er du der, og får taket på dette. Alt blir rutiner etterhvert! Sett deg delmål, og la vektnedgangen skje naturlig. Det er faktisk enklere enn man tror. Det handler om å ta rette matvalg, og nærmest kun det. Og egentlig så vet alle hva som skal spises og ikke spises under en vektnedgang. 

Anonymkode: 29b29...684

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært omtrent sengeliggende/sofaliggende de siste årene pga depresjon. Så den minste bevegelse sliter meg ut nå. Så er så ekstremt vanskelig å skulle være Aktiv. F.eks å dusje er et helvete og blir så svett og sliten av å tørke meg at jeg er like skitten igjen.

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Støtter de som sier du bør snakke med legen din. Vektnedgang er veldig enkelt, men akk så vanskelig. Enkelt i den forstand at dette faktisk handler om fysikk - kalorier inn og ut. Du må forbrenne mer enn du spiser. Men så er det ting i livet som kan gjøre det vanskelig å oppnå dette underskuddet. Som for eksempel at man kanskje "selvmedisinerer" med mat.

Just now, Tirius said:

Gåtur er ikke alltid et supert råd. Det er en ganske overveldende endring i livet som må til for å snu noe sånt, det er ikke alltid fornuftig å legge på ENDA en ting man skal endre på for å få et sunnere liv. En ting av gangen :)

Veldig enig med Tirius. Skynd deg langsomt! Mye aktivitet når man er tung og har vært inaktiv lenge kan slå veldig uheldig ut. Én endring om gangen.

Lykke til! Dette fikser du. Du er sjukt tøff som har veid deg og vil gjøre noe med vekten. Og det er definitivt mulig å få til. Men benytt deg av all hjelp du kan få!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok små ting kan gjøre mye i starten. Spis mindre rett og slett. Mindre porsjoner, sunn ren mat, mindre godteri, mye frukt og grønt, drikk mye vann.

Etterhvert som du går ned kan du øke aktiviteten. Ikke alltid så bra for kroppen å begynne med aktivitet når den er så overvektig. Tror du vil merke stor forskjell med bare noen kilo ned :) Lykke til! 

Anonymkode: 344c3...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ryddet for kommentar til moderering. Minner om rommets retningslinjer,her
 

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med fastlegen din - du trenger hjelp av noen til dette , delvis fordi du har veldig høy vekt slik at evnt. trening må jo tilpasses - delvis fordi du ikke virker å ha så veldig mye kunnskap om hva som skal til. 

Kanskje du skal sjekke muligheten for å få et opphold på steder hvor de lærer folk å slanke seg / endre livsstil 

Noa ala dette https://www.evjeklinikken.no/

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gå ned i vekt, men hvor mye burde jeg gå ned? Og bør jeg gå til legen eller noe først?

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Er i samme posisjon som deg ish når det gjelder å gå ned i vekt. Snakk med legen å finn en god løsning mtp kosthold og mosjon. Mest sannsynligvis må du ned med kalori og karbohydrat inntaket, også burde du starte i det små når det gjelder mosjon. Gå for eksempel en halvtime om dagen i første omgang, gjerne en uke. Så går du opp til en time, så halvannen. Kommer også an på hvor mye tid du har å bruke av dagen også selvfølgelig :P

Når det kommer til kosthold, så er tallerkenmodellen en fin pekepinn på hvordan du bør spise. Vi som skal ned i vekt skal da følge den helt til høyre! :)

Og om du er glad i godteri/snacks, så hold det til lørdagen. Vet ikke hva du spiser til vanlig, men f.eks om du er veldig glad i chips. Så kjøper du en liten pose med potetgull i stedet for en stor. Er du glad i sjokolade tar du en liten sjokolade i stedet for en plate, også visa versa.

Lykke til! 

Slik unngår du å spise for mye | KIWI

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede funnet ut hva som er hovedgrunnen til din overvekt: Godteri. Det er en super start at du vet dette! Veldig mange store aaaaner ikke hvorfor de er store. Kan første endring være at du ikke spiser godteri før etter kl 19? Prøv dette noen uker. Deretter kanskje bare annenhver dag etter kl 19. 

Samtidig er det lurt å få inn faste måltider. Spis frokost, lunsj og middag. Kun en posjon.

Også veier du deg feks hver fredag.

Ikke tenk på fysisk aktivitet helt enda. Jeg anbefaler kun en endring nå: redusere godterier.

Anonymkode: 17df2...028

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...