Gå til innhold

1.67 høy og 141,7 kilo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Varig omlegging av livsstil er løsningen. Ikke fokuser på målet. Fokuser på prosessen. 

Anonymkode: a6397...fb6

Enig i dette, og ta det rolig i starten, det har sikkert vært vondt å komme til erkjennelsen om at man MÅ gjøre noe for helsa. Tiden kommer til å hjelpe deg dersom du er tålmodig, og følger planen. Og det er vanlig å gjøre feil, men ingen feil er for stor til å komme seg tilbake til rette spor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får tårer i øynene av  å lese svarene deres, for de er så overraskende hyggelige og omsorgsfulle 🤗eg er ikke vant til å bli behandlet så fint. Ser at det har vært en del modereringer her, men det har skjedd hver gang jeg har vært borte fra PCen, så har ikke fått med meg eventuelle stygge kommentarer. 

En bekymring jeg har er at jeg ikke kan få operert bort løs hud (når det kommer) pga corona. Det ødelegger motivasjonen litt, for jeg vil heller være feit enn tynn med masse løs hud. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gå ned i vekt, men hvor mye burde jeg gå ned? Og bør jeg gå til legen eller noe først?

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Under 100 så er du langt på vei 🥰

Anonymkode: 921dc...a5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært overvektig absolutt hele livet, vil det gjøre prosessen vanskeligere enn om det hadde vært "fersk" overvekt? Er 30 år nå

Anonymkode: 1f7a5...bc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en dame som er 1.67 høy (Tror jeg), men jeg veier 141,7 kg 😔 veide meg nylig for første gang på mange år

Hva skal jeg gjøre?

 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Jeg ville gått til fastlegen og bedt om utredning for hvordan det kunne bli så høye tall og oppfølging med klinisk ernæringsfysiolog ved sykehuset. Be om hjelp. Prat om det. Kom deg til fagfolk. Det må være noe i kroppen som gjør at du får så høye tall ellers skulle nå jeg veid det samme og jeg er "bare" 80kg. Så det må være noe genetisk, genfeil, feil i forbrenning eller stoffskifte, sykdommer, kanskje bivirkninger av medisiner mot epilepsi eller antidepressiva eller noe? Bare gå til fastlegen og be om hjelp og utredning og veiledning på sykehuset. Det kan nok ikke være godt å være så tung og sliter sikkert på helsen din. Lykke til jeg håper du får god hjelp. Hva er alderen din forresten og har du vært overvektig lenge? 
Mitt lille syltynne barns genfeil f.eks gir sterk overvekt på 50% av tilfellene med stor vektøkning fra 9års alderen ca og ytterligere økning ved overgang til voksen og det er nesten umulig å kjempe imot og man må regne med fedme men om man kjempe hardt kan man klare å unngå alvorlig fedme.
Jeg håper du finner årsaken fordi da er det lettere å finne løsningen. Mange har så lett for å skylde på mat og trening men det finnes faktisk biologiske årsaker for mange i deres DNA. Likevel så håper jeg jo du prøver å leve sundt likevel for det er jo klart bedre for deg. Så må du bare komme deg til legen rett og slett og kanskje kan de endre noen medisiner til noen som ikke har vektøkning som bivirkning også?

Anonymkode: 69db2...6b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

En bekymring jeg har er at jeg ikke kan få operert bort løs hud (når det kommer) pga corona. Det ødelegger motivasjonen litt, for jeg vil heller være feit enn tynn med masse løs hud. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Om du går ned i vekt i et sunt tempo, og deretter holder vekten en periode for å vise at du klarer å holde den nye vekten (og for å gi huden tid til å trekke seg sammen så mye som den klarer), så er det fort gått 6 måneder, kanskje et år. Det er faktisk anbefalt å vente et år etter at du når målvekten før du vurderer fjerning av overflødig hud, nettopp fordi den faktisk kan trekke seg sammen endel (avhengig av alder, gener, og sikkert flere andre faktorer også). Og da er vi nok alle vaksinert mot corona og operasjoner går som normalt igjen!  Ikke kom med dårlige unnskyldninger for å ikke starte, det er en av de store fellene mange av oss har gått i som har fått oss til å være for store altfor lenge. 

Lykke til, dette klarer du!

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville først og fremst kjøpt meg en aktivitetsklokke som gir deg en indikasjon på hvor mye du forbrenner hver dag, både med og uten aktivitet. Deretter begynner du å telle kalorier, anbefaler appen "Lifesum". Hvis du ligger 500 kalorier i underskudd om dagen, går du ned ca. 500 gram ned i uka. 

Siden du veier såpass mye, vil det være lett i starten å gå ned, da du forbrenner mange kalorier bare ved å være våken. Så du kan nok med letthet gå 1000 kalorier i underskudd hver dag, og dermed gå ned ca. 1 kilo i uka. 

Anbefaler også å lage en dagbok her inne hvor du kan skrive ned dine innerste tanker, skrive når du når et delmål, fortelle når du har det tøft eller når du syns livet leker. Jeg elsker at jeg begynte å skrive dagboka mi her inne, og det er supergøy å lese den igjen og igjen. Sprøtt å se tilbake på hvor man var da man startet, og det kan gi motivasjonen🙏

Bli også med i "Vi som skal ned i vekt før julen 2020" også. Det er en tråd der man veier seg hver fredag, og støtter og motiverer hverandre for å gå ned i vekt 😃 Tråden fortsetter etter jul også, så bare henge seg på!

Ønsker deg så lykke til! Dette klarer du! Tenk bare 300 kalorier i minus om dagen er fremdeles ned i vekt! Du har ikke dårlig tid, men det kan være kjekt å starte allerede nå på grunn av påkjenningen av vekta. Tenk om, si tre år, så kan du se tilbake på hvor du startet og at du har nådd drømmevekta? 

Du har jo allerede kommet i gang ved å tenke på hva du kan gjøre! Bare det er en seier i seg selv! Du tar grep, og jeg kjenner deg ikke, men blir stolt allikevel 😃 

Heier på deg!! 🙌

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er normal vekt for min høyde?

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Rundt 70 kg, eller i underkant, så du bør gå ned halve vekta di for å ha normalvektig bmi. 

Anonymkode: ca4e7...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tåler egentlig å være sulten, men de siste årene sliter jeg meg at når jeg er sulten  så blir jeg med en gang kvalm, svimmel og får masse halsbrann. Det eneste som hjelper er å spise noe. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Det siste du vil er å gå sulten, jeg ville tatt kontakt med lege og diskutert mulighetene for et besøk på en overvekt klinikk, se NRK nett TV, Helene sjekker inn Evje overvekt klinikk. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får tårer i øynene av  å lese svarene deres, for de er så overraskende hyggelige og omsorgsfulle 🤗eg er ikke vant til å bli behandlet så fint. Ser at det har vært en del modereringer her, men det har skjedd hver gang jeg har vært borte fra PCen, så har ikke fått med meg eventuelle stygge kommentarer. 

En bekymring jeg har er at jeg ikke kan få operert bort løs hud (når det kommer) pga corona. Det ødelegger motivasjonen litt, for jeg vil heller være feit enn tynn med masse løs hud. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Dette er i alle fall det siste du skal fokusere på. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tatt første steget alt, du har veid deg og bestemt at du trenger en endring! 
Godt jobbet!
Nå er neste steg og det er å gå for en endring.
Å gå til legen er veldig smart. De kjenner til mye av fedmeproblematikken og kan hjelpe mye.
Hva er grunnen til at du har blitt så tung? Er det noe biologisk, psykisk eller bivirkninger av medisiner?
Dette er spørsmål legen din kan hjelpe deg med. 
Vil anbefale sterkt å starte med legen.

Så, spis litt sunnere og kutt ut godteri allerede nå. Venn deg til at frukt og grønnsaker og vann er nam. Ovnsbakte grønnsaker er skikkelig snacks, når man har klart å snu tankegangen sin litt. Ikke sett deg for høye mål, da blir du bare skuffet og motløs, du skal tross alt gjøre dette over lang tid, du må ha en skikkelig livsstilsendring.

Trening kan du starte med når du har blitt lettere. Leddene dine er for svake til å trene slik det er nå. Reis deg litt oftere, dusj litt oftere, slike hverdagslige ting holder for deg nå, det viktigste er at du spiser sunnere.

Og du, når du blir litt lettere og blir mer i stand til å bevege deg, så ikke tro at alle ser på deg osv om du går på ett treningsenter. De jeg ser aller mest opp til er de som er store som trener og går turer. Det er så mye egenskam knyttet til fedme og bare det å overvinne den er supert for psyken!

Og du, du kommer til å sprekke, du kommer til å slite, bare aldri gi opp. Reis deg opp igjen og fortsett mot ett lettere liv.
Veien er målet ❤️ Og du vil få det mye mye bedre både fysisk og psykisk etterhvert som kiloene renner av og det blir lettere å bevege seg og lettere å ta vare på seg selv.

Lykke til ❤️

Anonymkode: e091d...46d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får tårer i øynene av  å lese svarene deres, for de er så overraskende hyggelige og omsorgsfulle 🤗eg er ikke vant til å bli behandlet så fint. Ser at det har vært en del modereringer her, men det har skjedd hver gang jeg har vært borte fra PCen, så har ikke fått med meg eventuelle stygge kommentarer. 

En bekymring jeg har er at jeg ikke kan få operert bort løs hud (når det kommer) pga corona. Det ødelegger motivasjonen litt, for jeg vil heller være feit enn tynn med masse løs hud. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Jeg slanket meg 50 kg gjennom kosthold, og fikk ikke løshud i det hele tatt. Du vet jo ikke om du kommer til å få det, så derfor er ikke dette en reell bekymring egentlig. Motivasjonen din bør utelukket være drevet på helsemessige årsaker. Heller JA til et langt, sunt og slankt liv med litt løshud (hvis du får det!), enn et tungt og overvektig liv med potensiale for mange livsstilssykdommer som kan føre til et forkortet liv. 

Dessuten så får du ikke løshud sålenge det er corona! Løshuden oppstår først ved svært mye i vektnedgang, og det klarer ikke du gjennom kostholdsreguleringer innenfor 1 år. Med andre ord, coronaen er borte når den tid kommer! 

Anonymkode: 29b29...684

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått rett på operasjon om jeg var deg. Eller, jeg var deg, bare en mindre versjon. Jeg prøvde aldri å slanke meg særlig hardt, det ble for uoppnålig. Jeg veide 105 kg, var 167 cm høy, og opererte gastric sleeve privat i Norge for et halvt år siden. Beste jeg har gjort noensinne!! Jeg hadde aldri klart å gå ned i vekt på egenhånd, og allerede ti uker etter operasjonen hadde jeg jo minsket min fedmerelaterte helserisiko betrakelig. Når jeg i høst bikket under 30 i bmi og dermed ikke er i risikogruppe for hverken covid eller andre sykdommer (pga vekt) lenger, så trakk jeg et lettelsens sukk. Nå er jeg "bare" overvektig, er mye mer aktiv, leker med barna, går turer osv. For noen måneder siden så satt jeg og gråt pga vekta og følte at jeg hadde ødelagt kroppen min. 

Og alle sier det ikke er en lettvint løsning med operasjon, og at det bør være siste utvei. Jeg er uenig. Det bør strengt tatt være første utvei, for det er eneste løsning som beviselig gir resultater! Det er nesten ingen som slanker seg på vanlig vis som klarer å holde vekta, mens det kun er 3-5% som går tilbake til utgangspunktet igjen etter en slankeoperasjon. 

Jeg har noen bivirkninger som feks. sure oppstøt, som jeg aldri vil bli kvitt. Men det er så verdt det, for det er så mange andre plager jeg har blitt ferdig med. Les om det i hvert fall! Jeg tok lån for dette, og betaler gladelig hver måned for mitt nye liv, pengene sparer jeg strengt tatt inn igjen pga mindre mat :) 

Anonymkode: 2eb73...62d

Hva koster det å ta den operasjonen privat?

Hvor lenge er du borte fra jobb etter operasjonen?

Anonymkode: 05cbe...e85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått rett på operasjon om jeg var deg. Eller, jeg var deg, bare en mindre versjon. Jeg prøvde aldri å slanke meg særlig hardt, det ble for uoppnålig. Jeg veide 105 kg, var 167 cm høy, og opererte gastric sleeve privat i Norge for et halvt år siden. Beste jeg har gjort noensinne!! Jeg hadde aldri klart å gå ned i vekt på egenhånd, og allerede ti uker etter operasjonen hadde jeg jo minsket min fedmerelaterte helserisiko betrakelig. Når jeg i høst bikket under 30 i bmi og dermed ikke er i risikogruppe for hverken covid eller andre sykdommer (pga vekt) lenger, så trakk jeg et lettelsens sukk. Nå er jeg "bare" overvektig, er mye mer aktiv, leker med barna, går turer osv. For noen måneder siden så satt jeg og gråt pga vekta og følte at jeg hadde ødelagt kroppen min. 

Og alle sier det ikke er en lettvint løsning med operasjon, og at det bør være siste utvei. Jeg er uenig. Det bør strengt tatt være første utvei, for det er eneste løsning som beviselig gir resultater! Det er nesten ingen som slanker seg på vanlig vis som klarer å holde vekta, mens det kun er 3-5% som går tilbake til utgangspunktet igjen etter en slankeoperasjon. 

Jeg har noen bivirkninger som feks. sure oppstøt, som jeg aldri vil bli kvitt. Men det er så verdt det, for det er så mange andre plager jeg har blitt ferdig med. Les om det i hvert fall! Jeg tok lån for dette, og betaler gladelig hver måned for mitt nye liv, pengene sparer jeg strengt tatt inn igjen pga mindre mat :) 

Anonymkode: 2eb73...62d

Rart. Virkelig rart. 2 jeg kjenner + inkludert meg selv har slanket oss henholdsvis 25,35 og 50 kg, og alle 3 har nå holdt vekta i over 2 år uten tilbakefall. Samtidig kjenner jeg 4 som har tatt slankeoperasjon. 1 er nå tynn, de 3 andre har gått opp mye i vekt igjen etter et par år, og 2 av dem er faktisk tjukkere enn noensinne. Så den statistikken du fremlegger er syltynn. 

Det er for øvrig verdt å nevne at 3 av 4 som slankeopererte seg har fått plager i etterkant. Magesmerter, vitaminmangler, sure oppstøt, dårlig avføring og en lever med redusert energinivå. Mens av oss som slanket oss naturlig er det ingen av oss som har plager. 

Så nei, slankeoperasjon bør være siste utvei! 

Anonymkode: 29b29...684

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nei, slankeoperasjon bør være siste utvei! 

Anonymkode: 29b29...684

En oppfølger av forrige innlegg: 

Klinikken Teres Medical Group og ernæringseksperter fra Grete Roede inngår nå et samarbeid, nettopp for å følge opp personer som har utført vektreduserende operasjon. En rapport fra Belgia viser at gjennomsnittlig vekttap for 126 slankeopererte pasienter etter to år, var redusert fra 88 prosent på det meste, til 56 prosent. Det betyr at mange av dem som lar seg operere, faller tilbake. Tallene gjenspeiler situasjonen her hjemme, mener sjef i Teres Medical Norge, Erik Grefberg.

https://www.nettavisen.no/nyheter/--fedmeopererte-klarer-ikke-holde-vekten/3509239.html

56% av slankeopererte får altså tilbakefall. Oy, se der ja, noen hauser visst opp slankeoperasjonene til de grader i denne tråden. 

Så kan man jo lese litt på forskning.no om bivirkninger og etterskader: 

89 prosent får problemer

Forskerne sendte ut spørreskjemaer til alle som hadde tatt den mest utbredte fedmeoperasjonen, gastric bypass, i region Midtjylland i Danmark mellom 2006 og 2011.

1429 opererte ble spurt om komplikasjoner som magesmerter, diaré, tretthet, gallestein, nyrestein, lavt blodsukker, dumping - det vil si ubehag etter måltider og nevrologiske symptomer som prikking i fingrene.

Hele 89 prosent opplevde ett eller flere symptomer som kan tilskrives operasjonen, mens 68 prosent hadde søkt legehjelp.

https://forskning.no/slanking-overvekt-diabetes/nesten-alle-far-bivirkninger-etter-fedmeoperasjon/444090

Se der ja! Ekte statistikk er mer troverdig. 

 

Anonymkode: 29b29...684

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like høy som deg, men halvparten av vekten din. Og jeg er litt lubben...

Du er nok veldig overvektig, og det er viktig for helsen din at du reduserer vekten mye. Jeg skjønner at det er tøft og vanskelig og at du kanskje ikke er motivert. Men om du reduserer til 90 kg, er du fremdeles overvektig, men du har en  mye sunnere vekt. 

Det du kan starte med er å kutte ut to ting som har mye energi. F.eks. droppe ost og brus, eller droppe sjokolade og brød. Slik kan du sakte begynne å kutte ned på mat som har mye energi (sukker og fett), og kanskje spise mindre mengde. Og hvis du begynner å gå tur eller trene samtidig, så blir kroppen din strammere også.

 

Anonymkode: e089b...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får tårer i øynene av  å lese svarene deres, for de er så overraskende hyggelige og omsorgsfulle 🤗eg er ikke vant til å bli behandlet så fint. Ser at det har vært en del modereringer her, men det har skjedd hver gang jeg har vært borte fra PCen, så har ikke fått med meg eventuelle stygge kommentarer. 

En bekymring jeg har er at jeg ikke kan få operert bort løs hud (når det kommer) pga corona. Det ødelegger motivasjonen litt, for jeg vil heller være feit enn tynn med masse løs hud. 

Anonymkode: 1f7a5...bc1

Du får ikke operert bort løs skinn med en gang uansett. Å det er fordi du må ha en stabil vekt i over lengre tid for å få det dekt. 
For å gi et eksempel: En person som går ned i vekt fra 150 til 70, du må ligge på rundt 70kg i ca 1 år for å få dekt kostnaden med å fjerne løsskinn. 
 

En jeg kjenner som tok slankeoperasjon vel og merke, han gikk ned 70kg og søkte om å få lov å fjerne løsskinnet, men pga at forbrenninga hans steig i været, så fortsatte vekta bare å gå nedover, og får fortsatt ikke fjerna skinnet pga vekta er for ustabil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...