Gå til innhold

hardhendt mot naboens barn - hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, Ichiko skrev:

Noen mener barn og ungdom må stilles til ansvar.

Noen mener unge kvinner har mindre ansvar.

Hvordan vet du at det er de samme folka som mener dette?

Ser at det er et overveldende flertall av begge de to gruppene her på kvinneguiden, så går bare ut fra at det er visst overlapp. 

Anonymkode: 3afdc...e4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Fascinerende å se hvor lettet Ts er for at hun slapp unna med volden hun utøvde. Håper hun har lært. Vold løser ingenting. 
 

Det som faktisk funket var jo politi, veterinær Og samtale med foreldrene. Merkelig.

Og politiet sa at hun handlet korrekt. La oss ikke overse fakta som ikke passer en.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du spør om det er lov å være voldelig mot et barn?

Jeg hadde også blitt rasende (har både barn og hund). MEN som mor hadde jeg trolig anmeldt deg....

Anonymkode: b7ce5...985

Som mor burde du da virkelig hatt fokus på eget barn, og vært EKSTREMT bekymret for fremtiden til avkommet ditt, og finne ut hvor i oppdragelsen du som mor, og/eller far har feilet, og ikke at drittungen fikk seg en tur liten tur i bakken - som selvsagt var helt på sin plass i denne situasjonen. 

Når noen slår ett dyr med stokk i hodet for moro-skyld, så er det noe riv ruskende galt, og barnet trenger antageligvis oppfølging i laaaaaaaaaaaaaaaaang tid ...

Synes ikke dette var noe å ha dårlig samvittighet for TS. Personlig så hadde jeg nok tatt kontakt med politiet selv, for dette er virkelig faresignaler proffer burde få gå i sømmene. Enten så er barnet sykt, eller så er foreldrene udugelige. Uansett hva det er, så trenger de hjelp....

 

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som en avsporing vil jeg bare få påpeke hvor dobbeltmoralsk mange synes å være når det gjelder å legge ansvar på barn.

Når det er snakk om kvinner opp mot langt oppi tjueårene som blir sjekket opp på byen av eldre menn, så er det snakk om "unge jenter som blir utnytta". 

Mens nå når det er snakk om et faktisk barn på 12-13 år (jeg tar med 12 også jeg, siden mange av de verste uttalelsene kom før vi visste at han var 13), så er det liksom "nesten voksen", en bruker her kalte ham faktisk "ung mann", og det er ikke måte på hvor svære de kan være og burde vite bedre osv... 

Anonymkode: 3afdc...e4e

Dette er da overhodet ikke relevant i denne saken - ingen her har gitt uttrykk for å være enig i den første påstanden din, det er bare spekulasjoner fra din side. Jeg tenker også at det er viktig å huske at man naturligvis ikke legger det samme ansvaret på potensielle ofre, som man gjør på potensielle gjerningsmenn. En 13 åring kan ABSOLUTT være langt større enn en voksen kvinne, og en 13 åring bør ABSOLUTT vite bedre. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Ts skal ha ros for sin handlemåte, som forhåpentligvis fører til at en forskrudd 13 åring ikke mishandler andre dyr i fremtiden.

Å mishandle noen som ikke kan forsvare seg, det være seg folk eller dyr, er helt forkastelig.

Håper barnevernet blir tipset av politiet, slik at dyreplageren for riktig behandling for sin "galskap".

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i tråden står det at barnet er på størrelse med TS? Nå finner du jo bare på ting. 

Jeg har snudd helt i den saken, og er nå fullstendig enig i at TS gjorde det riktige. Men jeg synes allikevel det er hårreisende hvor fort det skapes en følelsesbasert lynsjemobstemning når man ikke engang har halve historien. 

Anonymkode: 3afdc...e4e

Hun skrev i et tidligere innlegg at gutten er cirka like høy som henne og også sterk. Hadde vært fint om du gadd å lese ALT før du beskylder andre for å finne på ting.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen alle!

La meg først starte med å si at jeg syns det er helt utrolig hvor mange som gidder å sitte og spekulere i saker og ting her. For det første; hvor har jeg endret historien underveis? Jeg har aldri tilpasset meg etter responsen her inne, og har fra starten sagt at jeg var hardhendt og slang gutten i bakken hardt. Det har jeg aldri prøvd å bagatellisere, hvor i alle dager leser dere det? 

For det andre; dere som sier dere ikke får hele historien. Hvorfor gidder dere? Hvorfor skulle jeg lagt det ut her hvis sannheten var en annen? Dette er et anonymt forum, og hva folk her inne tror spiller virkelig null rolle. Hadde jeg unnlatt detaljer i historien hadde jeg selvsagt latt være å fortelle om delen når jeg slang gutten i bakken. Nok om det, blir bare til stadig overrasket over nivået på debatten her inne. 

Da er møtet overstått. Det viser seg at gutten er 13 år og ikke 12, og har ingen psykiske lidelser eller diagnoser. Vi satt oss ned, og jeg fikk høre den versjonen deres sønn hadde av saken. Han mente at han hadde prøvd å leke med hunden med den store stokken, men at hunden hadde plutselig blitt truende og bjeffet voldsomt og glefsa etter han og at han dermed hadde blitt kjemperedd og måtte forsvare seg, før jeg kom og kastet han i bakken og vred armen hans (!)

Foreldrene kjøpte hans historie, og mente naturlig nok jeg var helt sprø. De sa de vurderte anmeldelse, og at de mente hunden min burde avlives når den er så uforutsigbar. Jeg skjønte ganske kjapt at de ikke engang var klar over at hunden min var inngjerdet  (inngangsdør på motsatt side av huset for hvor dette skjedde) men trodde han sto bundet på utsiden. De sa også at sønnen deres var hundevant og kjempeflink med deres hund (!), så de var skråsikre på at min hund hadde «angrepet ut av det blå». 

Jeg satt helt rolig og hørte hva de hadde å si, før jeg fortalte de at hunden min var inngjerdet i egen hage. deretter presenterte jeg videoen med lydopptak, hvor de hørte at hunden ikke bjeffet i det hele tatt, de hørte meg komme og spørre hva som foregikk og basketaket mellom oss hvor sønnen kalte meg mange stygge ting. Jeg la frem stokken, og uttalelsene fra veterinær. 

hele samtalen ble ganske merkelig etter dette, for det var veldig tydelig at foreldrene ble ekstremt tatt på sengen av all infoen jeg kom med. Det var som om lufta ble blåst helt ut av dem, og de fremsto veldig forvirret av hele greia. De spurte flere ganger om jeg var sikker på at hunden var inngjerdet, og om jeg var sikker på at han slo hunden med vilje. Når jeg sa at jeg så det med egne øyne og spurte hva sønnen ellers skulle gjøre med en svær stokk over gjerdet mitt, fikk jeg ikke noe svar. 

Moren spurte deretter om hvorfor jeg hadde valgt å ta så hardt tak i barnet, og jeg sa som sant var at jeg mistet besinnelsen og var redd for at han skulle slippe unna uten konsekvenser. Det sa faren at han forsto, utrolig nok. De mente sønnen hadde grått og vært veldig engstelig på kveldstid, men han hadde ingen sår eller merker på kroppen. Jeg tenker vel heller at han gråt fordi han gruet seg til denne samtalen, fordi han visste at foreldrene kom til å få høre sannheten fra meg. 

Foreldrene virket fortsatt veldig fortumlet, og jeg skjønte at de ikke hadde forberedt seg på at sønnen kanskje ikke snakket sant. De hadde et kjempefokus på at hunden min var farlig og hadde utagert voldsomt, og at det var derfor sønnen hadde måtte slå hunden. Sønnen hadde også sagt at han hadde vært såå beklagelig ovenfor meg når jeg kom, og gråt og prøvd å fortelle meg at hunden hadde angrepet men at jeg omtrent hadde rundjult han mens han stakkars bare hadde forsvart seg mot et livsfarlig dyr. Når de fikk høre opptaket hvor man tydelig hører at hunden min er helt stille før den brått skriker til og hvordan sønnen snakket til meg, ble de veldig ukomfortable, og visste liksom ikke helt hva de skulle si. 

 

Jeg forklarte dem deretter helt rolig at jeg forventer at de betaler for dyrlegen, og at jeg allerede har vært i kontakt med politiet og anmeldt. Jeg fikk fortsatt ikke noe særlig respons, annet enn noen stille «ja...» og «oisann...» og sånne type ting. Til slutt spurte broren min rett ut om de ønsket å ta en prat til med sin sønn før vi snakket videre, og de sa at de trodde det var best. Jeg følte jeg hadde fått frem mine poenger i denne saken, og sa at de kunne ringe til meg dersom de ville prate igjen senere. 

 

Etter rundt en times tid ringte faren, og fortalte at sønnen hadde lagt seg flat og innrømmet alt. Han fortalte at han hadde plaget hunden fordi han og noen kompiser ville filme det, fordi de tydeligvis tøffer seg sånn og det var visst «heeelt normalt» at man filmet at man «erta» dyr til de ble sikte og sendte til hverandre. Kompisene hans hadde tydeligvis gjemt seg bak naboens skur og sett på hele greia. 

 

Han sa at han ikke hadde ment å slå hunden hardt og at han bare skulle treffe såvidt med planken på hundens hode men at han hadde mistet grepet fordi den var så tung og dermed hadde den falt i hodet på hunden. De hadde valgt ut min hund fordi han er «stor og så skummel ut». Jeg har en collie. 

Han sa at han fikk panikk og løy fordi han var redd for konsekvenser fra foreldrene, bl.a fordi de har familiehund selv. Nå var han ekstremt redd for barnevernet og politiet når han hørte at jeg hadde anmeldt, og var visstnok kjempeoverrasket når foreldrene hadde fortalt at veterinæren sa at min hund kunne dødd av skadene. 

 

Faren sa de kom slå hardt ned på det hjemme, og lovte å betale alt av dyrlegeutgifter. Han sa at moren var knust og at de var kjempeskuffet over sønnen, og veldig bekymret for at han hadde skadet dyr. De mente at han er en snill gutt som ikke forsto hvor mye skade han kunne påført. Jeg mener at en 13 åring burde vite bedre. De ville jeg skulle trekke anmeldelsen, men det sa jeg høflig at det ønsker jeg ikke å gjøre, da jeg tror sønnen deres har godt av å forstå alvoret i situasjonen på ekte, og fordi hvis dette tydelig er en trend blant ungene her i byen så vil jeg ha saken registrert dersom andre skulle oppleve noe lignende. Vi endte på en hyggelig tone. 

Jeg var helt overbevist om at dette kom til å bli en skikkelig krangel, og er veldig lettet. Jeg tror det reddet meg veldig at sønnen valgte å lyve til foreldrene sine, fordi det at jeg hadde slengt han i bakken druknet i at han faktisk hadde skadet dyret med vilje. De fokuserte faktisk ikke på hva jeg hadde gjort i det hele tatt etter at jeg fortalte hva som skjedde, til tross for at jeg hadde reagert feil. Ålreite folk! 

Jeg unnskyldte meg faktisk for å ha vært hardhendt og ha skremt gutten. Mener det ikke, men syns foreldrene fortjente det når de håndterte saken på en ordentlig måte.

TS

 

 

Anonymkode: 53505...a72

Et skikkelig referat dette. På internett...

Anonymkode: e17d7...9bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hyoscyamus skrev:

Hun skrev i et tidligere innlegg at gutten er cirka like høy som henne og også sterk. Hadde vært fint om du gadd å lese ALT før du beskylder andre for å finne på ting.

Eh nei, dette stemmer ikke. Jeg kunne bedt deg om å vise til kommentaren det står i, men hvis ikke jeg tar alt for feil så "gidder du ikke lete gjennom 33 sider for å finne det"? 

Anonymkode: 3afdc...e4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser at det er et overveldende flertall av begge de to gruppene her på kvinneguiden, så går bare ut fra at det er visst overlapp. 

Anonymkode: 3afdc...e4e

Kvinneguiden har mange tusen brukere, men det betyr ikke at alle brukere er i de samme trådene.

Det er et stort utvalg av mennesker med høyst forskjellige meninger, og de skriver i de trådene som engasjerer dem av forskjellige årsaker. Å da gå ut fra at flertallet i én tråd er identiske/overlapper med flertallet i en annen tråd, blir faktisk feil.

Nok om dét. I denne tråden ser jeg mange stempler TS som barnemishandler, mye ut fra deres forestillinger om hva som kunne ha skjedd, at gutten kunne ha blitt alvorlig skadet. Men han ble ikke skadet. Punktum. Så hva med å konsentrere seg om de faktiske forhold, i stedet for å havne på en evighetstripp om "enn hvis"?

Og til de samme: Hva med å komme med helt konkrete forslag til hvordan dere ville håndtert den akutte situasjonen TS var i; hva ville dere selv ha gjort?

Endret av Ichiko
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det florerer av «står alltid bak ungen min om han så dreper et annet menneske» type of foreldre.

Ughh!!!

NULL TOLERANSE for dyremishandling!!

Hadde LETT gjort det samme om det var min hund. 
 

TS - well done👏🏻
 

Har både barn og kjæledyr. Om min unge hadde gjort noe slikt hadde jeg personlig fått sjekka h*n. Og hadde absolutt hatt full forståelse for TS. Jheez

 

Anonymkode: b0918...b9d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei, dette stemmer ikke. Jeg kunne bedt deg om å vise til kommentaren det står i, men hvis ikke jeg tar alt for feil så "gidder du ikke lete gjennom 33 sider for å finne det"? 

Anonymkode: 3afdc...e4e

Det står klart og tydelig på side 11.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Merker det florerer av «står alltid bak ungen min om han så dreper et annet menneske» type of foreldre.

Ughh!!!

NULL TOLERANSE for dyremishandling!!

Hadde LETT gjort det samme om det var min hund. 
 

TS - well done👏🏻
 

Har både barn og kjæledyr. Om min unge hadde gjort noe slikt hadde jeg personlig fått sjekka h*n. Og hadde absolutt hatt full forståelse for TS. Jheez

 

Anonymkode: b0918...b9d

Skremmende å se hva slags foreldre det er som florerer her som jubler henrykt når Ts selv skriver stolt at dette løste hun med vold. Jeg lurer på hvor latterlig lykkelige dere hadde blitt hvis den neste ungen ts banker opp er deres egen.

Anonymkode: 49a30...7b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Lisa Rowe skrev:

Som sagt, dette handlingsforløpet kan neppe ha vart mer enn 30 sekunder. Når man må handle fort, spesielt når det er adrenalin involvert og man er i forsvarsmodus, så tenker man nødvendigvis ikke rasjonelt, man handler utifra instinkter. Instinktet til ts var å redde hunden sin, samt få tak i vedkommende. Sistenevnte er like viktig som første, om du spør meg. 

Igjen: Mener du genuint at det hadde vært bedre om gutten fikk sjansen til å stikke av fra situasjonen? 

Ikke alle dyremishandlere ender opp med å utøve vold mot mennesker også, men det er en kjent sak at volds- og drapsdømte ofte starter som dyremishandlere først. Det er en grunn til at dyremishandling må slås hardt ned på. Ikke bare for å beskytte dyrene, men også for å potensielt beskytte mennesker. https://www.nrk.no/dokumentar/_-dyrevold-kan-bli-menneskevold-1.11261278

Vi har alle vert der. Vi har alle bare  «reagert». Samtidig så tror jeg jeg ville greid å kontrollere meg selv og egne handlinger kjappere enn det ts gjorde. Ts, stoppet ikke når hunden var trygg, hun valgte å fortsette.  Hun taklet et barn i bakken etter at situasjonen med hunden var avklart, det er det som er vanskelig å forstå. 
 

 

ja, hun hadde alltids fått tak i han. I følge ts hadde han «rigget seg til» og lagt fra seg både sekk og sparkesykkel.

Endret av cattleya
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han fikk sikkert ikke noe fysiske sår, er vel ingen av oss som vet om han fikk noe psykiske sår etter å ha blitt overfalt av ts?

Anonymkode: 64dbb...e69

Er mye mer bekymret for om hunden fikk noen varige men etterpå ha blitt uskyldig angrepet av en gutt på 12 som slo den i hodet med en stokk helt uten grunn. Hva gjør det med hunden å bli utsatt for sånn vold? 

Anonymkode: 16aea...765

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hyoscyamus skrev:

Det står klart og tydelig på side 11.

Ok, jeg legger meg langflat 🙈

Anonymkode: 3afdc...e4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende å se hva slags foreldre det er som florerer her som jubler henrykt når Ts selv skriver stolt at dette løste hun med vold. Jeg lurer på hvor latterlig lykkelige dere hadde blitt hvis den neste ungen ts banker opp er deres egen.

Anonymkode: 49a30...7b9

Kanskje fordi de ikke har unger som går i hagene til folk og slår hundene dems halvt i hjel...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det egentlig? Jeg er jo fullstendig enig med deg både i at trettenåringer kan være større enn voksne, og at de bør vite bedre...

Anonymkode: 3afdc...e4e

"Mens nå når det er snakk om et faktisk barn på 12-13 år (jeg tar med 12 også jeg, siden mange av de verste uttalelsene kom før vi visste at han var 13), så er det liksom "nesten voksen", en bruker her kalte ham faktisk "ung mann", og det er ikke måte på hvor svære de kan være og burde vite bedre osv... " Her fremstår du som veldig uenig i de som mente at gutten kunne være større enn ts, og at han burde vite bedre. På internett kan man ikke lese f. eks kroppsspråk eller tonefall, så man må tenke over måten man formulerer setningene på om man ønsker å bli oppfattet riktig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er mye mer bekymret for om hunden fikk noen varige men etterpå ha blitt uskyldig angrepet av en gutt på 12 som slo den i hodet med en stokk helt uten grunn. Hva gjør det med hunden å bli utsatt for sånn vold? 

Anonymkode: 16aea...765

Har du sett bevis med egne øyne på at hunden er uskyldig? Da mener jeg ikke det ts har skrevet.

Anonymkode: 64dbb...e69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende å se hva slags foreldre det er som florerer her som jubler henrykt når Ts selv skriver stolt at dette løste hun med vold. Jeg lurer på hvor latterlig lykkelige dere hadde blitt hvis den neste ungen ts banker opp er deres egen.

Anonymkode: 49a30...7b9

Skremmende å se sånne som deg som er «bekymret» for den stakkars tolvåringen som mishandlet en uskyldig hund for å imponere kompiser. 

Anonymkode: 16aea...765

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...