Gå til innhold

Hvorfor det må kuttes i velferdsordningene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner veldig godt (en nær venninde og to familiemedlemmer) tre pers, TRE som har fått diagnosen PTSD (komplekst og hva det nå var) og er helt eller delvis uføre. 1. Kjæresten hun hadde i tenårene var sjalu og dro henne ned psykisk--> PTSD. 2. Fikk en allergisk reakson på medisinen han skulle ta ---> PTSD. 3. Familiemedlem døde brått (også mitt familiemedlem som jeg var like nær og denne personen var ikke til stede eller noe slikt) ---> PTSD. 

Kjenner også andre med diverse vondter og angster, men ikke like godt som disse tre og da er det litt vanskelig å uttale meg. Det er jaggu ikke rart at vellferdsstaten går ad skogen. Har en kompis som jobbet som lege og han fortalte meg en gang at han ofte ga ut sykemeldinger og slikt til alle disse psykiske vondtene, for om ikke ga de ham bare en elendig score og byttet fastlege (han jobber ikke lengre som fastlege). Jeg kommer aldri til å bli milliardær eller eie et firma, men hadde jeg det så hadde jeg jaggu vurdert et annet land enn norge når jeg ser hva pengene går til. Er for trygd til downs og lignende, men det tar helt av i Norge og jeg skal også for første gang i mitt liv stemme høyre ved neste valg. Dette går ikke lengre. Håper det får tilbakevirkende effekt også, men tviler på at det kommer til å skje.

Anonymkode: 40797...b3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner veldig godt (en nær venninde og to familiemedlemmer) tre pers, TRE som har fått diagnosen PTSD (komplekst og hva det nå var) og er helt eller delvis uføre. 1. Kjæresten hun hadde i tenårene var sjalu og dro henne ned psykisk--> PTSD. 2. Fikk en allergisk reakson på medisinen han skulle ta ---> PTSD. 3. Familiemedlem døde brått (også mitt familiemedlem som jeg var like nær og denne personen var ikke til stede eller noe slikt) ---> PTSD. 

Kjenner også andre med diverse vondter og angster, men ikke like godt som disse tre og da er det litt vanskelig å uttale meg. Det er jaggu ikke rart at vellferdsstaten går ad skogen. Har en kompis som jobbet som lege og han fortalte meg en gang at han ofte ga ut sykemeldinger og slikt til alle disse psykiske vondtene, for om ikke ga de ham bare en elendig score og byttet fastlege (han jobber ikke lengre som fastlege). Jeg kommer aldri til å bli milliardær eller eie et firma, men hadde jeg det så hadde jeg jaggu vurdert et annet land enn norge når jeg ser hva pengene går til. Er for trygd til downs og lignende, men det tar helt av i Norge og jeg skal også for første gang i mitt liv stemme høyre ved neste valg. Dette går ikke lengre. Håper det får tilbakevirkende effekt også, men tviler på at det kommer til å skje.

Anonymkode: 40797...b3a

Er nok mange av disse som hadde jobbet hvis uføretrygd var helt uaktuelt for slike diagnoser, men man må ville bli frisk og må få skikkelig behandling. Desverre synes staten det er enklere å la dem gå hjemme uten krav til å bli frisk

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kutt i pensjoner, trygd og velferd handler ikke om hva man synes er rettferdig, men om ren matematikk. Det er kun pga olje vi kan ha det forbruket vi har i dag  og hele oljefondet er lovet bort til pensjon.

Oljen gir Norge flere hundre milliarder ekstra i året. Tror dere virkelig dette kan kompenseres ved å "skattlegge de rike", uten å kutte noe? Det er en meningsløs og populistisk retorikk. Prøv å regn på hvor mye ekstra de rike (hvem er det egentlig?) da må betale i året. Det er jo helt absurd, og går selvfølgelig ikke.

Av og til må man være rasjonell

Anonymkode: 0cac5...56b

Helt riktig. De som sutrer over at trygda er for lav bør ta seg en tur på det lokale sykehjemmet og få de eldre der til å fortelle hvordan det var å vokse opp i ekte fattigdom. Kanskje de kan få tenkt seg litt om og forstå at de nødvendige kuttene som må gjøres er noe de fint kan leve med om de er villige til å spare inn og leve nøysomt.

Anonymkode: 79960...7dd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Loff77 skrev:

Er nok mange av disse som hadde jobbet hvis uføretrygd var helt uaktuelt for slike diagnoser, men man må ville bli frisk og må få skikkelig behandling. Desverre synes staten det er enklere å la dem gå hjemme uten krav til å bli frisk

En må ta ansvaret for seg selv. Mange syns det er lettere å la staten ta det, dessverre.

Anonymkode: da88a...8ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. De som sutrer over at trygda er for lav bør ta seg en tur på det lokale sykehjemmet og få de eldre der til å fortelle hvordan det var å vokse opp i ekte fattigdom. Kanskje de kan få tenkt seg litt om og forstå at de nødvendige kuttene som må gjøres er noe de fint kan leve med om de er villige til å spare inn og leve nøysomt.

Anonymkode: 79960...7dd

Det er nå de beste,:-). De som er trygdet og syns i ramme alvor at de kunne nå fått mer.

Anonymkode: da88a...8ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Kjæresten hun hadde i tenårene var sjalu og dro henne ned psykisk--> PTSD

Latskap. Svak. 
Slutte å skylde på alle andre når det er henne det er et problem med.. Skjerpe seg, komme seg på jobb. 

"Buhuuu, kjæresten min var litt slem mot meg buhuuu, nå skal jeg ha penger av staten resten av livet" .. 
Få "deg" en jobb! 

Eventuelt får FAMILIE ta vare på henne. Hun skal ikke ha penger for å sitte på rævva. 

Endret av AndreasBR
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gratis penger å ha ødelagt helse. De fleste uføre har faktisk vært i arbeid, og betalt skatt de også. Du skal være glad vi har denne ordningen slik at den kan komme deg til gode, hvis du også en dag skulle trenge det. Du er ikke garantert å være frisk hele livet du heller, og ikke mer verdt enn andre som ikke er like heldige som deg.

Anonymkode: 83151...ffd

Ok. Hva tenker du om ung ufør da? Folk som ikke har vært i arbeid mer enn et par år? Hvordan har disse opptjent retten på dette? Det er gratis penger!! Gratis penger betyr at du ikke gjør en dritt for å få det. Nei jeg er ikke garantert å være frisk hele livet. Men jeg kan love at jeg aldri kommer til å bli ufør pga tull! Hvis jeg en dag blir ufør så er det fordi jeg havner i en ulykke der jeg blir lam eller hjerneskadet. Har heller ikke sagt at jeg er mer verdt enn andre. Det jeg sier er at ALLE MÅ BIDRA! Jeg kan med sikkerhet si at de aller aller fleste uføre har mulighet til å utføre en slags form for jobb. Men så bruker de den idiotiske unnskyldningen om at de ikke vet når de føler seg dårlig eller plustelig må hjem. NEI du må ikke plutselig hjem med mindre du får akutt helseskade. Du klarer fysisk å stå i det, men du gidder ikke. Det er to vidt forskjellige ting. Også lurer jeg på hvorfor alle uføre har nok energi til fjelltur, kino, møte venner, gå på tur osv men de klarer ikke å sitte bak en kasse for eks. 

Endret av Badbunny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange av dere som svarer her så programmet TS nevner i HI? Jeg så det og synes det tok opp mange viktige poeng.

Jeg er oppriktig bekymret for min egen fremtid. Jeg har en gjennomsnittlig inntekt og jobber i et yrke som til tider er fysisk tung. Jeg har en del "plager", men er aldri borte fra jobb. Jeg henter meg heller inn igjen på fritiden slik at jeg klarer å stå i jobb. Er det dumt av meg? Kanskje det, men det er mitt valg. Jeg vil jobbe og bidra til fellesskapet.

Men hva blir belønningen? Det jeg vet er at jeg får mindre i pensjon og må jobbe lengre enn de som er eldre enn meg.

Vil det bli noe igjen av fellesskapets midler den dagen jeg gjerne vil pensjonere meg? Jeg har begynt å spare til egen pensjon i aksjefond, jeg stoler nemlig ikke på at jeg kan forvente å få en grei pensjon fra Staten den dagen det er min tur. Og hvorfor skal jeg stå lengre i jobb fordi mange andre i samfunnet ikke gjør det?

Jeg har tradisjonelt vært på venstre siden i politikken, men nå har jeg begynt å bevege meg mer og mer over til sentrum/høyre i et forsøk på å finne et parti som tør å ta opp probleme med velferdsstaten. Dagens system er ikke bærekraftig i lengden, og vi må tørre å diskutere og endre det før det er for sent.

Jeg tror en løsning kan være å se på utdanningssystemet og krav om utdanning. Her tror jeg det skapes mange "tapere", men som egentlig er mennesker som er brilliante på sin måte. A4-skolen er ikke for alle. Samtidig må vi lære å tåle at det er normalt å ha dårlige dager, uten at det nødvendigvis er en sykdom/psykdom. 

Anonymkode: 7734e...6f9

En ting er sikkert og det er att slik systemet er nå må gjøres noe med snarest, bare synd politikerne ikke tør å ta i dette i hele tatt. Vi kan ikke gi opp ungdommen med uføretrygd og de enorme kostnadene det medfører økonomisk og menneskelig

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå de beste,:-). De som er trygdet og syns i ramme alvor at de kunne nå fått mer.

Anonymkode: da88a...8ce

Og de er det jammen mange av her på KG 😂

Anonymkode: 94152...419

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker å si at vi har mer uføre enn andre land...

 

Har dere da noen tall som viser hvor stor andel i andre land som mottar ordninger, som gjerne ikke heter Uføre. Men feks Sosialstønad osv osv

Anonymkode: da899...57f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det trengs ikke, bedre om vi ordner:

Høyere skatt for alle som tjener over 700 000 i året, og enda mer for de som tjener over 1 mill (ingen trenger så mye)
Kutte all støtte til alt av religiøse formål, kulturting etc + mindre ut av landet. Da hadde vi hatt mer enn nok bare på dette.

Anonymkode: 07618...6ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen liker å si at vi har mer uføre enn andre land...

 

Har dere da noen tall som viser hvor stor andel i andre land som mottar ordninger, som gjerne ikke heter Uføre. Men feks Sosialstønad osv osv

Anonymkode: da899...57f

Vi ligger dobbelt så høyt som OECD og har nå nesten 11%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er alle jobbene da? Hvor skal de som trenger Nav for å overleve, jobbe? Hvor er alle disse jobbene folk på dagpenger/folk utenfor arbeidslivet skal søke på? Hvor er jobbene til dem med lav/ingen utdannelse? Hvor er jobbene for oss som har lav restarbeidsevne og trenger tilrettelegging på jobb? Hvor skal man jobbe? 

En ide er å skape flere jobber for folk og ikke for maskiner. 

Den største trusselen for samfunnet er at det ikke finnes jobber nok til alle. Det er jo helt innlysende når det viktigste er stadig vekst og effektivisering. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Loff77 skrev:

Vi ligger dobbelt så høyt som OECD og har nå nesten 11%

Andre land kaller det ikke Uføre... men sosialpenger, tidligpensjon osv osv... 

Så, er de faktum at det store flertalet på uføre er 55+ personer. Personer som ville fått en slags tidlig pensjon i deres land.

Så et faktum at det er mer yrkesaktive i Norge enn i mange andre land.. slik at vi har mer syke, enn de som er hjemmeværende i andre land.

Så har vi mindre arbeidsløshet i Norge, men mer uføre. Andre land har høyere arbeidsløshet og mindre uføre.

Anonymkode: da899...57f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, burgut skrev:

Hvor er alle jobbene da? Hvor skal de som trenger Nav for å overleve, jobbe? Hvor er alle disse jobbene folk på dagpenger/folk utenfor arbeidslivet skal søke på? Hvor er jobbene til dem med lav/ingen utdannelse? Hvor er jobbene for oss som har lav restarbeidsevne og trenger tilrettelegging på jobb? Hvor skal man jobbe? 

En ide er å skape flere jobber for folk og ikke for maskiner. 

Den største trusselen for samfunnet er at det ikke finnes jobber nok til alle. Det er jo helt innlysende når det viktigste er stadig vekst og effektivisering. 

Er vel ikke andre sin jobb eller NAV sin å sørge for att folk får jobb eller utdannelse? Det er visst sånn i en dels øyne dessverre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Loff77 skrev:

Er vel ikke andre sin jobb eller NAV sin å sørge for att folk får jobb eller utdannelse? Det er visst sånn i en dels øyne dessverre

Det er slik vi har bygget vårt samfunn de siste 40+ årene. 

Du er nok i et bittelite mindretall som mener at mennesker i Norge skal bare klare seg selv.

Vi har et fantasitisk bra land å leve i, fordi vi har behandlet hverandre med respekt og omsorg. 

Litt lenger sør eller vest så er det hver person for seg selv... og en reduksjon i levestandard generelt!

Anonymkode: da899...57f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva med meg da, som ble ufør etter en ulykke, etter over 20 år i arbeidslivet? Etter lang utdanning, og gode jobber?

Hva skal jeg tenke om hva du skriver? Gjelder det du skriver kun de som blir uføre som unge, eller gjelder det også oss som har jobbet i mange år, og betalt mye skatt?

 

Anonymkode: b0988...8d1

Nei sånt skjer og unner alle som havner i slike situasjoner uføretrygd! Men ungdommer som ikke en gang har fullført utdanning som er :lei seg, sosial angst, angst, utbrente, ptsd mener jeg må få skikkelig og tilrettelagt behandling og må også selv sørge for å bli friske og komme seg i jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er slik vi har bygget vårt samfunn de siste 40+ årene. 

Du er nok i et bittelite mindretall som mener at mennesker i Norge skal bare klare seg selv.

Vi har et fantasitisk bra land å leve i, fordi vi har behandlet hverandre med respekt og omsorg. 

Litt lenger sør eller vest så er det hver person for seg selv... og en reduksjon i levestandard generelt!

Anonymkode: da899...57f

Jeg mener ikke folk skal klare seg helt selv, men hva skjedde med; gjør din plikt, krev din rett?

Nå er det jo bare NAV NAV NAV 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre land kaller det ikke Uføre... men sosialpenger, tidligpensjon osv osv... 

Så, er de faktum at det store flertalet på uføre er 55+ personer. Personer som ville fått en slags tidlig pensjon i deres land.

Så et faktum at det er mer yrkesaktive i Norge enn i mange andre land.. slik at vi har mer syke, enn de som er hjemmeværende i andre land.

Så har vi mindre arbeidsløshet i Norge, men mer uføre. Andre land har høyere arbeidsløshet og mindre uføre.

Anonymkode: da899...57f

Vel fakta er jo att vi også på sysselsetting ligger under OECD så dette er jo ikke riktig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...