Gå til innhold

Hvorfor det må kuttes i velferdsordningene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I «Sånn er Norge»-episoden «Trusler» forklarer Harald Eia hvorfor belastningen på velferdssamfunnet er den største trusselen mot det norske samfunnet. 

Episoden ble lagt ut i dag på NRK. 
https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge/sesong/2/episode/7

Nå peker ikke Eia på noen annen «medisin» for denne store trusselen enn at flere må melde seg inn i fagforeninger, men det er selvsagt fordi han ikke kan stå på TV og si at det bør kuttes i velferdsordninger. For det er åpenbart at det må kuttes. Ikke for å gjøre det vanskeligere for uføre og syke, men for at vi i det hele tatt skal kunne ha velferdsordninger å snakke om i overskuelig framtid. 

Anonymkode: b5890...614

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kan ikke kutte i ordninger for de som allerede har minst. Da er det mer rettferdig at de rikeste må betale mer skatt.

 

 

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Vi kan ikke kutte i ordninger for de som allerede har minst. Da er det mer rettferdig at de rikeste må betale mer skatt.

 

 

De 10 % rikeste betaler inn 38 % av personskatten i Norge, så nå sosialister du deg veldig. p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Vi kan ikke kutte i ordninger for de som allerede har minst. Da er det mer rettferdig at de rikeste må betale mer skatt.

 

 

Årsaken til problemene er ikke at «de rike» betaler inn mindre enn tidligere, men at andelen som skal forsørges av disse midlene har økt voldsomt. Det er naivt å tro at man kan skatte- og avgiftsbelegge «de rike» i et slikt monn at det vil kunne berge velferdsordningene, i hvert fall all den tid andelen som forsørges av staten bare øker på.

Anonymkode: b5890...614

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke leve av å klippe hår og "skattelegge de rikeste". Vi gjør allerede mer enn nok av det.

Uten olje hadde vi aldri kunnet holdt på slik vi gjør. Vi må kutte i pensjoner, trygd og velferd. Alle skal bli tatt vare på, men vi må kutte penger. En del pensjoner i offentlig sektor er helt hinsides feks

Anonymkode: 0cac5...56b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/3 av statsbudsjettet går til trygd- og pensjonsutbetalinger. Det er der vi må starte. Færre må sykeliggjøres. Flere må i jobb og ta sin del av fellesansvaret, vi rammer ikke dem som skaper jobbene. 

Endret av Nooni
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Få ned trygdene på sosialstønadnivå uansett hva man har tjent før.

Anonymkode: da88a...8ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kan ikke leve av å klippe hår og "skattelegge de rikeste". Vi gjør allerede mer enn nok av det.

Uten olje hadde vi aldri kunnet holdt på slik vi gjør. Vi må kutte i pensjoner, trygd og velferd. Alle skal bli tatt vare på, men vi må kutte penger. En del pensjoner i offentlig sektor er helt hinsides feks

Anonymkode: 0cac5...56b

Minstepensjonen også?

Anonymkode: efe4b...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det kommer flere ordninger med sånn institusjon for å få unge som har falt ut av samfunnet ut i jobb! Sånn som var på Helene skjekker inn. Vi må hjelpe de som faller ut! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Vi kan ikke kutte i ordninger for de som allerede har minst. Da er det mer rettferdig at de rikeste må betale mer skatt.

 

 

Og hvorfor er det rettferdig egt? Hvorfor skal de gi bort store summer av sine opptjente penger fordi andre ikke gidder å gjøre en dritt? Det er kanskje rettferdig for deg, men ikke for de rike. Skjønner godt at mange av de rike gjemmer penger og gjør mye for å skatte mindre

Endret av Badbunny
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Sånne som meg? 🤔

Bare det at du mener at sosial angst er bullshit sier mye om ditt kunnskapsnivå når det kommer til psykiske lidelser.

 

 

Det vedkommende sier, stemmer. Vi skjønner at du ikke liker det.

Anonymkode: da88a...8ce

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Badbunny skrev:

Og hvorfor er det rettferdig egt? Hvorfor skal de gi bort store summer av sine opptjente penger fordi andre ikke gidder å gjøre en dritt? Det er kanskje rettferdig for deg, men ikke for de rike. Skjønner godt at mange av de rike gjemmer penger og gjør mye for å skatte mindre

Fordi andre ikke gidder å gjøre en dritt? Hva vet du om hva andre gjør, og om hvor mye arbeidsevne folk har? 
 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Fordi andre ikke gidder å gjøre en dritt? Hva vet du om hva andre gjør, og om hvor mye arbeidsevne folk har? 
 

 

Du kunne ikke svare på noe av det jeg spurte om da? Hva andre gjør med sitt liv angår ikke de rike. Det er ikke deres ansvar eller problem, og er faktisk helt uinteressant. Ja folk er syke, folk er uføre, noen gidder ikke å jobbe og får masse dagpenger osv. Er en grunn til at det blir fler og fler uføre hvert bidige år. Og at sykefravær også stiger. Det er ikke fordi alle er syke. Er absolutt ingen grunn til at de som har mest skal dekke dette. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Staten Norge betaler ut 1/3 til trygd og pensjon. Dette går ikke i lengden for oljen tar slutt og vi vil sannsynligvis nærme oss en "borgerkrig" når det skjer fordi vi har lagt oss på en utrolig komfortabel linje hvor folk vil ha "trygda si". I Norge er fagforeningen sterk og de færreste er villig til å gå ned i levestandard. 

Flere må i jobb hvis vi skal opprettholde den velferden vi har i dag. Ja, du må gjerne stemme for å skattlegge de rikeste ytterligere, uten at jeg nødvendigvis forstår hvem du mener er "de rike". Forstår du/dere økonomi? Kan du/dere noe om skatt? Kan du lese et statsbudsjett? Vet du hva du snakker om? Vi kan ikke "suge" midler ut av "de rike" i evigheter - vi må produsere og få en større del av befolkningen opp å stå: Klare seg selv, tjene penger, betale skatt. Vi trenger et næringsliv som forsker, utvikler, etablerer seg, slik at vi skal få flere jobber i Norge (ikke Kina). Trygdemottakere er opptatt av seg og sitt, men de må også forstå at hvis Norge AS skal klare sine forpliktelser kan ikke bedriften(e) gå med underskudd- og husk, mange bedrifter er gründere som ikke har tjent en krone før de blir rammet av skattlegging (formueskatt).

Vi kan ikke jobbe mot et samfunn hvor vi har flere på trygd enn de som betaler skatt - det sier seg selv at et slikt samfunn ikke er levedyktig. 

Så min oppfordring til dere som skriver mye om de rike er å svare på følgende: HVEM er de rike? 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så farlig med utgiftene...Er bare å øke skatten til alle i Norge med 1%.. går ikke det, 2%, 3%, 4%.
Bare et par år siden vi betalte mer i skatt... og vi hadde det ikke ille da heller.


For 10år siden hadde jeg to jobber og jobbet så mye jeg kunne, overtid, jobbe i helgene ... og maste ikke på at jeg betalte skatt. Det koster å bo i et sivilisert land...

Nå som er jeg 100% ufør, kan jeg takke mine foreldre og besteforeldres generasjon for at de har valgt å bygge opp dette fantastiske sosiale sikkerhetsnettet vi har.. 


Ser at mange liker å mase på at det for mange uføre der ute som bare jukser og later seg... blant de 60-70 personene vi kjenner godt, så er det ikke en eneste uføre, bortsett fra meg. Så... for min del så er det bare syke mennesker som mottar uføretrygd. Slik som meg...

 

.

Anonymkode: da899...57f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så farlig med utgiftene...Er bare å øke skatten til alle i Norge med 1%.. går ikke det, 2%, 3%, 4%.
Bare et par år siden vi betalte mer i skatt... og vi hadde det ikke ille da heller.


For 10år siden hadde jeg to jobber og jobbet så mye jeg kunne, overtid, jobbe i helgene ... og maste ikke på at jeg betalte skatt. Det koster å bo i et sivilisert land...

Nå som er jeg 100% ufør, kan jeg takke mine foreldre og besteforeldres generasjon for at de har valgt å bygge opp dette fantastiske sosiale sikkerhetsnettet vi har.. 


Ser at mange liker å mase på at det for mange uføre der ute som bare jukser og later seg... blant de 60-70 personene vi kjenner godt, så er det ikke en eneste uføre, bortsett fra meg. Så... for min del så er det bare syke mennesker som mottar uføretrygd. Slik som meg...

 

.

Anonymkode: da899...57f

Det er for mange, uavhengig av dine 60- 70 du kjenner.

Anonymkode: da88a...8ce

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Velferdsordningen er det som gjør Norge til Norge. De rikeste får betale mer! 

Anonymkode: 703e5...fd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velferdsordningen er det som gjør Norge til Norge. De rikeste får betale mer! 

Anonymkode: 703e5...fd7

Slik at de heller vil flagge ut? Snakk om å skyte seg selv i hodet.

Anonymkode: da88a...8ce

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk ser ut til å glemme når man snakker om "de rike", er at de ved å ønske innvandringen velkommen, i aller høyeste grad har bidratt til nedbyggingen av velferdsstaten; det at en rik bedriftseier ønsker lavere lønninger for arbeiderne sine og driver lobbyvirksomhet for åpne grenser, koster samfunnet enorme beløp - 250 milliarder årlig er blitt nevnt.

Og de skal ikke få smake konsekvensene av handlingene sine, mens tante Olga skal få kuttet ned pensjonen sin til svensk nivå?

Anonymkode: 4f5e2...0c1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Theo_1 skrev:

De 10 % rikeste betaler inn 38 % av personskatten i Norge, så nå sosialister du deg veldig. p

Er vel 99/100 av de 10% du snakker om i så fall. De 0.1% på topp betaler mindre og kommer du til 0.01% er det ikke noe som heter skatt.

Ja til høyere beskatning av de absolutt rikeste, resten bør betale mindre skatt og offentlige utgifter til handouts (trygd og uhjelp) bør reduseres kraftig. Folk med små bedrifter/investeringer som har maks noen titalls mill i formue blir skattet ihjel så de late skal få snylte på trygd og milliardærene skal få snoke seg unna skatt.

Anonymkode: 99824...67f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...