Gå til innhold

Abort er nå forbudt* i Polen


Gjest Optimo

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Atheena skrev:

Inntil du selv kan gå gravid så blir meningene dine fullstendig irrelevant for meg. Det angår rett og slett ikke deg. 

Skal vi følge din logikk er det jaggu mye dere kvinner skal holde kjeft om. Når skal vi tenke fra? Går vi litt tilbake kan vi jo bare si: Ikke uttal dere om politikk. Det angår rett og slett ikke deg. 

Men så huleboere er vi da vel ikke? Alle kan uttale seg om absolutt alt de vil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Tuppeluri skrev:

Beskytter fosterets rett til liv? Altså, et menneske som blir født med flere hull i hjertet, punkterte lunger og flere funksjonelle skader vil være avhengi av et helsevesen resten av sin levetid. Å det er ikke sikkert de lever så lenge en gang, kanskje snakk om et par år med "rett hjelp". Er dette et verdig liv mener du?

Også når det gjelder kromosonfeil, du har downsyndrom typen og du har den typen som barnet ditt mest sannynligvis vil dø med i løp av de første leveårene. Hvorfor skal foreldre å barn måtte gå igjennom en sånn påkjenning, når de kan fjerne fosteret før uke 12 uten at det blir noe lidelse for verken barn eller foreldre?

Jeg er så sterkt i mot dette polen driver med at jeg blir forbanna. Om jeg blir grovt voldtatt på byen og ender opp gravid så hadde jeg tatt abort. Jeg hadde ikke klart å se ungen i øynene uten å se for meg den grove voldtekten. Ja, jeg hadde nok elsket barnet mitt uansett, men når barnet ikke er ønsket så bør man ikke bære fram det barnet.

Om de har alvorlige medfødte skader eller downs som man kan leve lenge med er det moralsk riktig å gjøre alt man kan for å hjelpe og holde de i live så lenge man kan. Abort er en enkel løsning for egoister og uansvarlige mennesker som ikke gidder å ta ansvar for egne handlinger.

Når det gjelder voldtekt er det noe mer forstålig, men selv da er det fullt mulig å bære frem barnet og heller sette det opp til adoposjon. Barnet er ikke ansvarlig og bør derfor ikke bli abortert for det.

Endret av GaiusMarius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, GaiusMarius skrev:

Når det gjelder voldtekt er det noe mer forstålig, men selv da er det fullt mulig å bære frem barnet og heller sette det opp til adoposjon. Barnet er ikke ansvarlig og bør derfor ikke bli abortert for det.

Endelig kom det frem hva du faktisk mener om saken. Ikke rart du ikke kunne svare på hvorfor abort ved voldtekt er ok, når du egentlig er imot abort ved voldtekt også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kardemomme skrev:

Endelig kom det frem hva du faktisk mener om saken. Ikke rart du ikke kunne svare på hvorfor abort ved voldtekt er ok, når du egentlig er imot abort ved voldtekt også.

Skrev ikke det, prøv å les en gang til. Skrev at det er forstålig, men kom også med eksempel på alternativ til abort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, GaiusMarius skrev:

Skrev ikke det, prøv å les en gang til. Skrev at det er forstålig, men kom også med eksempel på alternativ til abort.

Det er veldig tydelig hva du mener. Prøv å svare en gang til. Du har enda ikke kommentert dine begrunnelser for hvorfor abort ved voldtekt er akseptabelt eller mer forståelig. Du sier det er det, men viser ingen refleksjon rundt det. Hadde du gjort det vil du nemlig motsi deg selv.

Et eksempel på alternativ til abort? Du vil at kvinner skal påtvinges en graviditet og fødsel og har begrunnet det med at fosteret føler smerte. Aner du noe som helst om hvor grusomt en graviditet og fødsel er i noen tilfeller? Da kan man snakke smerte da! Og dette er smerte over lange tider, i motsetning til en ubevisst samling av celler som enda ikke føler smerte. I tillegg til de psykiske og følelsesmessige traumene som man må leve med resten av livet ved å gå gravid og føde et barn mot sin vilje.

Dette skrev du:

1 time siden, GaiusMarius skrev:

Når det gjelder voldtekt er det noe mer forstålig, men selv da er det fullt mulig å bære frem barnet og heller sette det opp til adoposjon. Barnet er ikke ansvarlig og bør derfor ikke bli abortert for det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AndreasBR skrev:

Skal vi følge din logikk er det jaggu mye dere kvinner skal holde kjeft om. Når skal vi tenke fra? Går vi litt tilbake kan vi jo bare si: Ikke uttal dere om politikk. Det angår rett og slett ikke deg. 

Men så huleboere er vi da vel ikke? Alle kan uttale seg om absolutt alt de vil. 

Er politikk direkte knyttet til din bestemmelsesrett over egen kropp? Skal du sammenligne dette med noe som helst må det være tvungen omskjæring samtidig som man tvinger en mann til å bli far mot sin vilje. Selv da er man ikke i nærheten.

Endret av Kardemomme
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Atheena
2 timer siden, AndreasBR skrev:

Skal vi følge din logikk er det jaggu mye dere kvinner skal holde kjeft om. Når skal vi tenke fra? Går vi litt tilbake kan vi jo bare si: Ikke uttal dere om politikk. Det angår rett og slett ikke deg. 

Men så huleboere er vi da vel ikke? Alle kan uttale seg om absolutt alt de vil. 

Du gir allerede fra deg huleboer vibber. 
 

Du mener noe som ikke går utover deg som setter kvinner hundre år tilbake i tid. Så klart er det noe annet. Så lenge du ikke kan bære frem et barn er meningen din verdiløs og heldigvis ikke en allmenn oppfatning i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GaiusMarius skrev:

Om de har alvorlige medfødte skader eller downs som man kan leve lenge med er det moralsk riktig å gjøre alt man kan for å hjelpe og holde de i live så lenge man kan. Abort er en enkel løsning for egoister og uansvarlige mennesker som ikke gidder å ta ansvar for egne handlinger.

Når det gjelder voldtekt er det noe mer forstålig, men selv da er det fullt mulig å bære frem barnet og heller sette det opp til adoposjon. Barnet er ikke ansvarlig og bør derfor ikke bli abortert for det.

Er det moralsk riktig å påføre mor og barn masse smerte, sorg og lidelse bare for å la vær å abortere? 

En annen ting: Om jeg hadde blitt adoptert bort når jeg var baby, og hadde fått vite dette senere i livet, så ville jeg ha visst hvem mine foreldre var. Trur du jeg hadde klart å leve med meg selv når jeg vet at eneste grunnen for at jeg lever er fordi min mor ble grovt voldtatt av en ukjent mann?

Å få barn i utgangspunktet er egoistisk. Å ta abort for at barnet skal slippe masse lidelse er ikke egoistisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AndreasBR skrev:

Skal vi følge din logikk er det jaggu mye dere kvinner skal holde kjeft om. Når skal vi tenke fra? Går vi litt tilbake kan vi jo bare si: Ikke uttal dere om politikk. Det angår rett og slett ikke deg. 

Men så huleboere er vi da vel ikke? Alle kan uttale seg om absolutt alt de vil. 

Hvordan er det sammenlignbart? Poltikk er da ikke noe utelukkende biologisk "mannlig". Menn (ekskludert transmenn) kan derimot ikke gå gravide, det er bare biologi og fakta. Derfor har de heller ingenting å si når det kommer til hva en kvinne skal kunne gjøre med sin kropp i en sånn situasjon. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kardemomme skrev:

Et eksempel på alternativ til abort? Du vil at kvinner skal påtvinges en graviditet og fødsel og har begrunnet det med at fosteret føler smerte. Aner du noe som helst om hvor grusomt en graviditet og fødsel er i noen tilfeller? Da kan man snakke smerte da! Og dette er smerte over lange tider, i motsetning til en ubevisst samling av celler som enda ikke føler smerte. I tillegg til de psykiske og følelsesmessige traumene som man må leve med resten av livet ved å gå gravid og føde et barn mot sin vilje.

Et foster er et liv, det er ikke lenger bare celler etter unnfangelsen og da har det samme retten til liv som fødte mennesker. Det finnes gode alternativer slik adopsjon som jeg nevnte tidligere.

 

40 minutter siden, Tuppeluri skrev:

Er det moralsk riktig å påføre mor og barn masse smerte, sorg og lidelse bare for å la vær å abortere? 

En annen ting: Om jeg hadde blitt adoptert bort når jeg var baby, og hadde fått vite dette senere i livet, så ville jeg ha visst hvem mine foreldre var. Trur du jeg hadde klart å leve med meg selv når jeg vet at eneste grunnen for at jeg lever er fordi min mor ble grovt voldtatt av en ukjent mann?

Å få barn i utgangspunktet er egoistisk. Å ta abort for at barnet skal slippe masse lidelse er ikke egoistisk.

Det er et bedre alternativ enn å ta et annet liv fordi man ikke gidder å ta ansvar for egne valg. Da kan man snakke om egoisme, få barn er ikke egoistisk, det å gjøre det moralsk riktige.

 

Det er noe man kan lære å leve med gjennom terapi og behandling, Følelser og hvordan man kan reagere er et dårlig argument for abort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GaiusMarius skrev:

Et foster er et liv, det er ikke lenger bare celler etter unnfangelsen og da har det samme retten til liv som fødte mennesker. Det finnes gode alternativer slik adopsjon som jeg nevnte tidligere.

 

Det er et bedre alternativ enn å ta et annet liv fordi man ikke gidder å ta ansvar for egne valg. Da kan man snakke om egoisme, få barn er ikke egoistisk, det å gjøre det moralsk riktige.

 

Det er noe man kan lære å leve med gjennom terapi og behandling, Følelser og hvordan man kan reagere er et dårlig argument for abort.

Jeg kjenner jeg blir lei meg på dine vegne. Foster er et "liv" ja, fordi den har et bankene hjerte, men den har ikke følelser, tanker eller noe av det andre som utgjør et menneske enda. Det er et embryo. Men siden vi ikke kan fjerne et foster før uke 12, spiser du kjøtt? Du vet at kuer, griser, kyllinger, lam og rein også har et liv, sant? ;)

Å ja, så jeg ikke tok ansvaret for egne valg da JEG ble voldtatt, fordi jeg VALGTE å bli voldtatt. Er du dum, eller leker du?

Å det siste blir bare for dumt. Jeg har gått i terapi i mange år av ulike grunner. Jeg skulle gjerne vært det foruten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tuppeluri skrev:

Jeg kjenner jeg blir lei meg på dine vegne. Foster er et "liv" ja, fordi den har et bankene hjerte, men den har ikke følelser, tanker eller noe av det andre som utgjør et menneske enda. Det er et embryo. Men siden vi ikke kan fjerne et foster før uke 12, spiser du kjøtt? Du vet at kuer, griser, kyllinger, lam og rein også har et liv, sant? ;)

Å ja, så jeg ikke tok ansvaret for egne valg da JEG ble voldtatt, fordi jeg VALGTE å bli voldtatt. Er du dum, eller leker du?

Å det siste blir bare for dumt. Jeg har gått i terapi i mange år av ulike grunner. Jeg skulle gjerne vært det foruten.

Det har armer, ben, hjerne, et bankende hjerte og evnen til å føle smerte. Et menneskeliv som da har samme retten til å leve som alle andre mennesker. Sammenligningen med dyr er tåplig, vi behandler ikke dyr på samme måte som mennesker idag.

 

Nå snakket jeg ikke om voldtekt i det tilfellet, men om andre årsaker til at mange tar abort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kardemomme skrev:

Er politikk direkte knyttet til din bestemmelsesrett over egen kropp? Skal du sammenligne dette med noe som helst må det være tvungen omskjæring samtidig som man tvinger en mann til å bli far mot sin vilje. Selv da er man ikke i nærheten.

For ikke så mange år siden var politikk en mannesak. Kvinner hadde ikke noe med det å gjøre, de skulle holde seg der de hørte hjemme. Så går vi langt nok bak, så ja... 

Helt forkastelig at omskjæring er lov i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

For ikke så mange år siden var politikk en mannesak. Kvinner hadde ikke noe med det å gjøre, de skulle holde seg der de hørte hjemme. Så går vi langt nok bak, så ja... 

Helt forkastelig at omskjæring er lov i det hele tatt. 

Men kvinner skal tvangssterilisers og gjennomgå tvangsabortering uten problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, GaiusMarius skrev:

Et foster er et liv, det er ikke lenger bare celler etter unnfangelsen og da har det samme retten til liv som fødte mennesker. Det finnes gode alternativer slik adopsjon som jeg nevnte tidligere.

Å fjerne spørsmålene mine betyr ikke at de forsvinner. Du bekrefter gang på gang at du ikke klarer å svare på dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kardemomme skrev:

Å fjerne spørsmålene mine betyr ikke at de forsvinner. Du bekrefter gang på gang at du ikke klarer å svare på dem.

Å gjenta spørsmål og late som om du ikke har fått svar fjerner de heller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coconuts
På 28.10.2020 den 13.53, Mipsmaster skrev:

Jeg synes de burde valgt å få barnet. De kan velge innenfor det lovverket som finnes. 

Barnet er uskyldig. Er vi enige i det? Eller er vi ikke enige i det? Ikke prat om mor og belastninger, dette er ikke spørsmålet.

Så du hadde oppdratt barnet til voldtektsmannen til kona di? Du hadde sagt til konen din "din helse, ditt liv og risikoen for at vi aldri kan ha sex igjen etc er ikke viktig, vi beholder barnet til voldtektsmannen" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, GaiusMarius skrev:

Det er et bedre alternativ enn å ta et annet liv fordi man ikke gidder å ta ansvar for egne valg. Da kan man snakke om egoisme, få barn er ikke egoistisk, det å gjøre det moralsk riktige.

Å få barn er noe av det mest egoistiske man kan gjøre i dagens verden. Jeg er ikke imot at folk får barn frivillig. Men egoistisk er det.

Du og dine meningsfeller virker å ha en forvrengt virkelighetsoppfatning når det kommer til å få barn for samfunnets del. Hvor blir det av respekt og omtanke for alle de barna som allerede befinner seg i en skakkjørt verden? Hvilken fremtid skal barna våre ha?

Det virker å være helt andre ideologier bak abortmotstand enn moral og respekt for livet. Det fødes barn i dag som kun kan vente en fremtid der de dør av sult og sykdom. Før eller siden er det ikke nok mat til alle. Så enkelt er det.

Innen den tid må det på plass helt andre systemer for ressursutnyttelse. Man løser ikke dette ved å poppe ut flest mulig barn, eller bruke abortforbud for å øke befolkningen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, GaiusMarius skrev:

Å gjenta spørsmål og late som om du ikke har fått svar fjerner de heller ikke.

Svaret har aldri kommet. Du skriver det er «forståelig,» men har ingen form for begrunnelse eller refleksjon rundt det. Det er hva jeg spør om, og hva du unngår å svare på.
 

Forklar hvorfor det er forståelig. Hvordan veier du kvinnens ønske om abort tyngre ved voldtekt enn ellers?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AndreasBR skrev:

For ikke så mange år siden var politikk en mannesak. Kvinner hadde ikke noe med det å gjøre, de skulle holde seg der de hørte hjemme. Så går vi langt nok bak, så ja... 

Helt forkastelig at omskjæring er lov i det hele tatt. 

Igjen, å kalle politikk en «mannesak» er noe veldig annet enn bestemmelsesrett over egen kropp.

Endret av Kardemomme
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...