Gå til innhold

Abort er nå forbudt* i Polen


Gjest Optimo

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Kardemomme skrev:

Det virker å være helt andre ideologier bak abortmotstand enn moral og respekt for livet. Det fødes barn i dag som kun kan vente en fremtid der de dør av sult og sykdom. Før eller siden er det ikke nok mat til alle. Så enkelt er det.

Det er ikke noe problem i Norge, dermed er det ikke egoistisk å føde barn her. Å ta et liv fordi man ikke gidder å ta ansvar for egne valg er derimot den verste formen for egoisme.

 

10 minutter siden, Kardemomme skrev:

Svaret har aldri kommet. Du skriver det er «forståelig,» men har ingen form for begrunnelse eller refleksjon rundt det. Det er hva jeg spør om, og hva du unngår å svare på.
 

Forklar hvorfor det er forståelig. Hvordan veier du kvinnens ønske om abort tyngre ved voldtekt enn ellers?

Svaret har du fått i flere innlegg, at du sliter med å ta det til deg er en annen sak. Når kvinnen blir gravid ufrivllig som følge av en kriminell handling vil det være mer forstålig enn om det var frivillig, men prinsippet om at fosteret ikke er ansvarlig og ikke bør bli avlivet er fortsatt det samme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, GaiusMarius skrev:

Det er ikke noe problem i Norge, dermed er det ikke egoistisk å føde barn her. Å ta et liv fordi man ikke gidder å ta ansvar for egne valg er derimot den verste formen for egoisme.

Du gir altså blaffen i resten av verden.

1 time siden, GaiusMarius skrev:

Svaret har du fått i flere innlegg, at du sliter med å ta det til deg er en annen sak. Når kvinnen blir gravid ufrivllig som følge av en kriminell handling vil det være mer forstålig enn om det var frivillig, men prinsippet om at fosteret ikke er ansvarlig og ikke bør bli avlivet er fortsatt det samme.

Slutt å vri deg unna. Det begynte å bli tåpelig for lenge siden.

Forklar hvorfor det er forståelig. Hvordan veier du kvinnens ønske om abort tyngre ved voldtekt enn ellers?

«Forståelig,» er, atter en gang, ikke en utfyllende begrunnelse. Du gjentar kun det samme som før. Jeg kommer ikke til å gi meg. Du kan umulig ha så tungt for det, så eneste logiske er at du ikke ønsker å svare.

Er abort mer forståelig fordi det er en påkjenning for kvinnen å bli ufrivillig gravid gjennom voldtekt? Har hennes følelser og opplevelse noe å si?

Eller synes du abort er mer forståelig kun fordi hun ikke selv valgte å ha sex?

Slik jeg leser deg gir du ikke inntrykk av å ha forståelse eller empati for hva kvinnen må gå gjennom.

Endret av Kardemomme
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Atheena skrev:

Det sier noe om hvordan det har vokst frem til å bli så viktig. Noe som egentlig ikke angår de. Man er ekstremt opptatt av noe som får svært liten konsekvens for en selv. 

Disse kvinnene som er pro life er kanskje heller ikke veldig seksuelt frigitte, de er ofte godt gifte og troende. Sparer seg til eksteskap osv.  Ofte er jo dette snevre mennesker som dømmer andre veldig lett. Imot homofili og frihet på mange områder.  

Abort er noe som er svært viktig for likestillingen. Det er med på å anerkjenne kvinners seksualitet og gir kvinnen mulighet til å bestemme over egen kropp. Jenter er ofte svært sårbare i sitt første møte med sex. Menn har en ekstrem stor fordel da de ikke trenger å gå gravide. De løper også mindre risk når det gjelder seksuelt overførbare sykdommer. Kvinner smittes lettere enn menn. Det er en hel rekke ting som gjør at menn er overlegne kvinner når det kommer til seksualitet. Prevensjon er ofte opp til kvinner å bruke. Er mange menn som ikke ønsker å bruke kondom. Det er også en grunn til at prevensjon først og fremst er myntet på kvinner.



 

Jeg vil tro det for de fleste handler mer om syn på fosteret og dets verdi, og at å ta livet av dette i aller høyeste grad angår dem. 
 

Du ser spørsmålet, om jeg forstår deg riktig, i et ganske ensidig kvinne- og likestillingsperspektiv. For disse menneskene er antageligvis fosteret/barnets verdi og rett til liv vektet mye høyere og å ta livet av det kan da rett og slett ikke rettferdiggjøres med ‘likestilling’. Og som du sier, dette er kvinner som ikke trenger å overbevise seg selv eller andre om fosterets lave verdi eller å dehumanisere det av praktiske grunner, og sånn sett kanskje står friere til å følge samvittigheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kardemomme skrev:

Å få barn er noe av det mest egoistiske man kan gjøre i dagens verden.

Jeg finner det langt mer egoistisk å si at man ikke skal få barn fordi ANDRE LAND har overbefolkning.. 
I Norge har vi en grov underbefolkning. Norske par må begynne å få 3-4 barn hver seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AndreasBR skrev:

Jeg finner det langt mer egoistisk å si at man ikke skal få barn fordi ANDRE LAND har overbefolkning.. 
I Norge har vi en grov underbefolkning. Norske par må begynne å få 3-4 barn hver seg. 

Ja, jeg skal vurdere å få mer enn 3+ barn når hele Norge havner OVER fattiggrensa. JEG har ikke råd til å ta vare på 3-4 barn + meg selv og samboer. 1-2 barn, ja, men ikke fler. Det er EGOISTISK å få barn, fordi du får barn for din egen del, ingen andres.

Staten tar jo bare mer og mer av "oss" fattige, mens de rike får i huet og ræva. Så det er ikke ideelt sett å få flere enn 2 barn i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kardemomme skrev:

Du gir altså blaffen i resten av verden.

Nei, jeg ønsker bare ikke at Norges skal avbefolkes ettersom afrikanerne og folk i midtøsten kan få enda flere millioner barn hvert år og det ikke vil ha det minste effekt på verden om vi føder flere barn. Selvhatet mot Norge fra militante feminister er skremmende.

5 timer siden, Kardemomme skrev:

Slutt å vri deg unna. Det begynte å bli tåpelig for lenge siden.

Forklar hvorfor det er forståelig. Hvordan veier du kvinnens ønske om abort tyngre ved voldtekt enn ellers?

Svaret fikk du i forrige innlegg, når det er en kriminell handling som er årsaken veier det tyngre enn om det er frivillig og kun egoisme som ligger bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke at abort er nødvendig.

Man kan avstå fra sex

Bruke prevensjon

Bli en mor

Adoptere midlertidig til familie eller permanent til de som ønsker å adoptere. 

Med et stort fødselsunderskudd og kun 55.000 fødsler i året er 11.700 aborter i Norge ganske mye. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Mipsmaster skrev:

Jeg ser ikke at abort er nødvendig.

Man kan avstå fra sex

Lett å mene om man uansett ikke får seg noe. Men regner med du etterfølger dette om du ikke ønsker barn når som helst.

47 minutter siden, Mipsmaster skrev:

Bruke prevensjon

Prevensjon kan feile. Hormonell prevensjon er i tillegg helseskadelig og i verste fall dødelig om man får blodpropp eller kreft. Kondom er ofte uaktuelt for både menn og kvinner, men svært ofte for menn.

48 minutter siden, Mipsmaster skrev:

Bli en mor

Kvinnekroppen er sterk, men ikke en produksjonsfabrikk som på magisk vis ikke påvirkes av å gå gravid. Enhver graviditet er på bekostning av kvinnens kropp.

Noen familier har ganske enkelt ikke råd eller tid til å få et ubegrenset antall barn. Det er heller ikke nødvendigvis til det beste for barna de allerede har.

51 minutter siden, Mipsmaster skrev:

Adoptere midlertidig til familie eller permanent til de som ønsker å adoptere. 

Med et stort fødselsunderskudd og kun 55.000 fødsler i året er 11.700 aborter i Norge ganske mye. 

Det finnes ikke over 10.000 årlige adopsjonshjem i Norge. I fjor var det under 60 adopsjoner av norske barn. Nedgangen i antall adopsjoner er på ca 80 % de siste 15 årene. Dere dømmer barna til en oppvekst på barnehjem og i institusjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere glemmer den mest åpenbare løsningen. Trolig fordi det gjelder menn og menns kropp: nemlig lagring av sperm etterfulgt av sterilisering.

Alle vinner på det. Mannen kan fortsatt få barn på ubestemt tid, uten tap av andre funksjoner. Kvinnene slipper risikoene ved prevensjonsmidler, risikoen for uønsket graviditet (med livsvarige fysiske og psykiske følger) og problemstillingen med abort.

Da tar man problemene ved rota.

Skal man være prinsippfast og godta inngripende tiltak i andre menneskers kropp, kan det like gjerne gjelde, og starte med, menn. Skal man snakke om det ansvarlige å gjøre, kan man være voksen og ta ansvar selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen
1 hour ago, Mipsmaster said:

Med et stort fødselsunderskudd og kun 55.000 fødsler i året er 11.700 aborter i Norge ganske mye. 

Du er klar over at før abort ble legalisert at forskere antok at antall aborter var like store bare at de ikke var rapportert noen sted (på grunn av at det å ta abort var ulovlig)? Jeg finner ikke lenken nå men før 1960 hadde man projeksjoner mellom 3000 og 12000 i året.

Ellers vil billigere boliger avhjelpe mye fødselsunderskuddet. Før de som som leser dette avviser dette :

De fleste som tar abort er i en fase av livet hvor de ikke har råd til barn. Og fertiliteten faller fordi de fleste par velger å få barn senere i livet. Igjen - på grunn av økonomi. Så hvis man ønsker høyere fødselstall i samfunnet, gi beng i markgrensa eller høyde begrensinger og bygg massivt antall av billige boliger i norske storbyer. Når halvparten av lønna ikke forsvinner i boliglån så vil plutselig barnekullene bli større for hvert år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
3 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg vil tro det for de fleste handler mer om syn på fosteret og dets verdi, og at å ta livet av dette i aller høyeste grad angår dem. 
 

Du ser spørsmålet, om jeg forstår deg riktig, i et ganske ensidig kvinne- og likestillingsperspektiv. For disse menneskene er antageligvis fosteret/barnets verdi og rett til liv vektet mye høyere og å ta livet av det kan da rett og slett ikke rettferdiggjøres med ‘likestilling’. Og som du sier, dette er kvinner som ikke trenger å overbevise seg selv eller andre om fosterets lave verdi eller å dehumanisere det av praktiske grunner, og sånn sett kanskje står friere til å følge samvittigheten. 

For noen så er det kanskje slik, men jeg har ingen tro på at det er slik for de fleste. Hadde de genuint brydd seg så sterkt om menneskeliv så er det svært mange barn som fødes hver dag som opplever store lidelser de kan starte med å hjelpe  Det er også en tragedie at så mange prester i den Katolske kirken i Polen har forgrepet seg på barn. Så at de er så veldig opptatt av menneskeverd er jeg meget usikker på. 

Jeg forstår spørsmålet slik at det til syvende og sist handler om kvinnens kropp. Så lenge menn ikke kan bære frem barn og ikke er den sårbare parten så handler dette mest om kvinner. Så blir likestillingsdebatten sekundær, fordi abort gir kvinner frihet. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Atheena skrev:

For noen så er det kanskje slik, men jeg har ingen tro på at det er slik for de fleste. Hadde de genuint brydd seg så sterkt om menneskeliv så er det svært mange barn som fødes hver dag som opplever store lidelser de kan starte med å hjelpe  Det er også en tragedie at så mange prester i den Katolske kirken i Polen har forgrepet seg på barn. Så at de er så veldig opptatt av menneskeverd er jeg meget usikker på. 

 

Og mange av disse gjør nok temmelig mye for å avhjelpe andres lidelser, det gis veldig mye til veldedighet i USA, og jeg klarer ikke helt i å se det rasjonelle i å avfeie at det for de fleste er et verdispørsmål der en vekter det ufødte livs verdi høyere, og der det å ta livet av det dermed blir ugreit. I så fall må en vell legge til grunn at ekstremt mange har ekstremt dårlige intensjoner?

Sitat

Jeg forstår spørsmålet slik at det til syvende og sist handler om kvinnens kropp. Så lenge menn ikke kan bære frem barn og ikke er den sårbare parten så handler dette mest om kvinner. Så blir likestillingsdebatten sekundær, fordi abort gir kvinner frihet. 

Det er en god presisering. Samtidig tenker jeg det er et spørsmål som angår alle i samfunnet så fort en vekter det ufødte livets verdi relativt høyt. I det en skal avveie mellom hva som er gunstig for kvinnen eller retten til liv for det en anser som et barn blir det et etisk spørsmål som angår alle. Ikke minst angår det alle når vi alle betaler for det, og en fra enkelte kanter ser en enorm motstand mot å la eksempelvis leger reservere seg mot å være delaktige. 

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gledens dag for en del av gutta boys på KG, regner jeg med. På tide for resten av verden å reagere, mener jeg. Polen bør straffes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.10.2020 den 18.08, Sannaxi skrev:

Jeg studerer i Polen og har sett ett bilde som florerer på insta og fb der det står at kvinnen bak den nye abort bestemmelsen sier at det ikke er lenge til abort etter voldtekt og incest blir ulovlig😔

Ikke sikker på om det er sant, men hvorfor ville bildet ellers florert på sosiale medier?

Hadde en diskusjon med to polske venninner. De sa akuratt det du skriver her, at abort etter voldtekt og incest ikke er lov. 

Er helt grusomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
23 minutter siden, herzeleid skrev:

Og mange av disse gjør nok temmelig mye for å avhjelpe andres lidelser, det gis veldig mye til veldedighet i USA, og jeg klarer ikke helt i å se det rasjonelle i å avfeie at det for de fleste er et verdispørsmål der en vekter det ufødte livs verdi høyere, og der det å ta livet av det dermed blir ugreit. I så fall må en vell legge til grunn at ekstremt mange har ekstremt dårlige intensjoner?

Det er en god presisering. Samtidig tenker jeg det er et spørsmål som angår alle i samfunnet så fort en vekter det ufødte livets verdi relativt høyt. I det en skal avveie mellom hva som er gunstig for kvinnen eller retten til liv for det en anser som et barn blir det et etisk spørsmål som angår alle. Ikke minst angår det alle når vi alle betaler for det, og en fra enkelte kanter ser en enorm motstand mot å la eksempelvis leger reservere seg mot å være delaktige. 

Hvor står du da? for eller imot?  Det er noe ullent hva du egentlig mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Atheena skrev:

Hvor står du da? for eller imot?  Det er noe ullent hva du egentlig mener. 

Jeg foretrekker å diskutere prinsippene, men for egen del tror jeg dagens norske regelverk er det bete vi kan håpe på og ser abort som et nødvendig onde, men har samtidig stor forståelse for at andre vekter liv ulikt og at å ta liv i så stor skala kan regnes som barbarisk. Av egoistiske grunner kan det godt hende jeg selv ville tatt abort om jeg var kvinne i en situasjon der det var gunstig for meg personlig, men om jeg var lege ville jeg ikke ønsket å være delaktig i noe slikt i stor skala, og jeg er ikke overbevist om at en i ettertid vil se så mye mildere på det vi gjør i dag enn vi i dag ser på eutanasi av funksjonshemmede osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil tro at det er mellom 100.00-150.000 mennesker som samlet seg i gatene i går. Det er skummelt med tanke på pandemien og at Polens smittetall øker kraftig for hver dag som går siste måneden, men det varmer alikevel å se at så mange er imot lovendringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PzMan skrev:

All respekt til de frivillige og klinikkarbeiderne.

Så mye stygt religiøse fanatikere får seg til å si. De skal liksom være «gode kristne» og beskytte alt liv, men skriker ut at kvinnene fortjener å dø, bli steinet og blø i hjel. Og de har med seg barna sine på protestene, som står rett ved siden av og hører på dette. Helt forkastelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2020 den 10.46, GaiusMarius skrev:

Om de har alvorlige medfødte skader eller downs som man kan leve lenge med er det moralsk riktig å gjøre alt man kan for å hjelpe og holde de i live så lenge man kan. Abort er en enkel løsning for egoister og uansvarlige mennesker som ikke gidder å ta ansvar for egne handlinger.

Når det gjelder voldtekt er det noe mer forstålig, men selv da er det fullt mulig å bære frem barnet og heller sette det opp til adoposjon. Barnet er ikke ansvarlig og bør derfor ikke bli abortert for det.

Hva tenker du om levevilkårene til de tusenvis av fysisk og psykiske handikappede som blir født i Polen?  Tror du de kommer til å få det bra?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...