Gå til innhold

Dere som alltid har vært slanke, hva slags kosthold vokste dere opp med?


Tirius

Anbefalte innlegg

La oss ikke glemme husholdningssaft, som alle hadde med på skolen.. og som ble servert til middag daglig i de tusen hjem på 80-tallet med den største selvfølgelighet. 

Anonymkode: 004d0...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diskusjonen om hva som er husmannskost har gått i andre tråder også, felles for de fleste er at de ikke aner hva hverken husmenn eller husmannskost er. Husmenn var folk som arbeidet på en storbondes gård, der en del av lønna var å få bruke en bitteliten plass (lite hus + en jordlapp) der han og familien hans kunne bo. Det var lite kylling, pasta og biff i kjøkkenet der :ler: De fleste åt stort sett grøt og flatbrød. Bare det å ha en komfyr til å steke noe inni var luksus frem til nærmere 1900, de fleste hadde bare en vedovn man fyrte i, og så kunne man koke mat i kjele eller steke på takke på toppen. Alt som skal stekes/bakes inni ovnen er veldig langt fra husmannskost, altså. Husmannskost er stort sett grøt, flatbrød/ulike takkestkete brød, noe fisk for de som bodde nær kysten/vann og etter hvert poteter. Kjøtt var det bare til høytider. Ungene fikk ofte mangelsykdommer. Tror de færreste vokste opp med det på 90-tallet.

Noe av den norske tradisjonskosten kan kanskje kalles husmannskost, men det er nok mer riktig å kalle den bondekost, spesielt siden vi i dag bruker mye mer kjøtt enn hva det var i de gamle oppskriftene. Den typiske 80-90-tallsmaten er definitivt ikke husmannskost.

Anonymkode: efd7a...fae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

 

Dette er jo ekstremt usunn mat, og på ingen måte «helt vanlig mat»

 

Anonymkode: 46982...7db

Jo den gang var det et helt vanlig kosthold. EKSTREMT usunt var det jo ikke. ja det var kanskje en toropose eller to i uka, og saft hver dag, men til gjengjeld var det aldri brus, eller helgesnacks fredag-søndag, brødet var stort sett hjembakt, kaffe latte hadde vi aldri hørt om, dessert var gjerne en fruktkompott og ikke brownies osv. At det var fritt frem med nugatti betyr bare at det ikke var satt en begrensning på det, men jeg hadde jo ikke lyst på det hver dag av den grunn og åt mye annet pålegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste vanlig, variert mat. Grovbrød og mye grønnsaker. Middagene var typisk husmannskost. Det meste var hjemmelaget, og pappa bakte ofte brød. Fellesmåltider var hellige og ble flittig brukt til å løse verdensproblemer. Middag ble spist sammen så langt det lot seg gjøre, og vi hadde ofte søndagsbrunsj.

Vi hadde ingen regler rundt det med lørdagsgodt. Hadde man lyst på sjokolade på en tirsdag, så var det greit å spise sjokolade på en tirsdag. Under en mammakveld ble det sammenliknet hvor mye godteri de forskjellige barna i klassen spiste i løpet av en uke, og de kom fremt til at vi som fikk noe godt når vi hadde lyst, spiste knapt 1/4 av det de barna som kun fikk på lørdager spiste i løpet av en uke. Det er egentlig litt interessant.

Anonymkode: de147...ac4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vanlig mat. Kun snop og brus på lørdag. Og da i moderate mengder.

Anonymkode: 2a78c...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mat. Man kjøper rene ingredienser, altså ikke mat med innholdsfortegnelse, og lager mat av disse ingrediensene. Bare ikke like stort utvalg av frukt og grønt som nå. Av grønnsaker gikk det mye i raspet gulrot, rå sukkererter, rå kålrot, nepe og reddiker. Pluss kokt brokkoli og rosenkål og erter.Jeg  visste ikke at brokkoli kan spises rått før jeg var voksen. Og så mye løk, chili og hvitløk. Poteter, ris og spaghetti. Kjøtt og fisk - hjort, lam, kylling, svin, storfe, rype, hare, hvalkjøtt, torsk, sei, laks, ørret, skalldyr som reker, krabbeklør og en sjelden gang hummer. Foreldrene mine både jaktet og fisket.

Og så grovbrød med jarlsbergost, brunost, fårepølse, hjemmelaget spekemorr, hjemmelaget røykelaks, hjemmelaget lammerull og okserull. Og egg; speilegg, kokte egg, og ofte eggerøre med gressløk.

Og puffet ris med melk, og havregryn med litt sukker på (helst uten melk for min del). Corn flakes hadde jeg glemt, finnes det fortsatt? 

Drakk vann og H-melk på 80-tallet, men på 90-tallet hadde mamma fått det for seg at det skulle være skummet melk (grøss).

 

Dette er jo ekstremt usunn mat, og på ingen måte «helt vanlig mat»

Snakke dritt? Hva har det med et bra kosthold å gjøre? Og når ble det snobbete å lage maten selv av ordentlige ingredienser i stedet for å kjøpe hel og halvfabrikata? 

Anonymkode: 46982...7db

De som forsto den kommentaren basert på innlegget jeg siterte forsto og for de andre som ikke klarer å forstå er ikke jeg skyldig en forklaring 

Anonymkode: aa8a9...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var slank frem til jeg var ca 15år. Et par år hvor jeg hadde noen ekstra kg, men så strakk jeg meg, så tenker det var naturlig. 

Dagen startet ved havregryn, grøt eller et par skiver til frokost. Et par skiver og frukt til lunsj. Felles middag for familien daglig. Helt vanlig mat som fiskekaker, laks, kjøttboller, kylling osv. Poteter eller ris og grønnsaker til. Til kvelds var det skiver, frukt, yoghurt el. I helgene var det gjerne pizza og lengre frokost med bedre pålegg. Fikk sjeldent brus og juice. Fikk en liten sjokolade, 1 kjærlighet og kanskje fox/lignende som lørdagsgodt. 

Etter jeg fylte 16 økte vekten sagte, men sikkert. 20kg opp. Nå har jeg gått ned 10kg. Grunnen var nok fordi jeg var mer "fri". Kjøpte mat i kantinen, i butikken, oftere venninnekvelder med godteri, gikk ikke på noe aktivitet. 

Anonymkode: 33abe...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp på 70-tallet med mat laget av råvarer. Toro-mat og lignende har jeg nesten aldri smakt. Vi hadde aldri saft eller juice, men en sjelden gang fikk vi et lite glass brus. Noen lørdager hadde vi smågodt, men det var i så fall mye mindre enn 100 g. hver.

Vi drakk vann og melk (som jeg hatet, så jeg drakk ikke så mye av det), og vi spiste ikke utenom måltidene.

Kake tilhørte bursdager, 70-årsdager, og lignende.

Jeg har alltid vært slank, og litt av det handler sikkert om at jeg ikke er særlig glad i sukker, og at jeg dermed omtrent aldri spiser kanelboller, sjokolade, godteri, eller lignende. Derimot kan jeg finne stor glede i måltider med svært gode råvarer, som eksklusiv fisk, nyplukkede grønnsaker, fettmarmorert entrecôte fra gressforet storfe, gode oster, og gode viner.

Anonymkode: 76efb...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange sier ovenfor, så er husmanskost noe jeg vil si beskriver kostholdet mitt også. Spiser mye norsk mat: fiskekaker, kjøttkaker, lapskaus osv. I helgene spiser vi taco, pizza, burger eller noe annet som er litt typisk helgemat. Jeg er ikke så glad i spise meg skikkelig mett, for jeg synes det er ubehagelig å føle seg "sprengt" (hvis du skjønner hva jeg mener). Så jeg stopper å spise når jeg føler meg passe mett, og drikker som oftest kun vann til maten.

Er forresten veldig kresen når det kommer til godteri, kake og chips. Ikke misforstå meg, jeg elsker alt det jeg nevnte, men må ha en spesifikk type chips, kake eller godteri på bordet for at jeg skal kunne ha lyst til å forsyne meg med det. Er også litt lat og gidder ikke å gå på butikken ofte, så det holder meg nok vekke fra en del impulsinnkjøp av usunn mat. 

Anonymkode: c51df...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som mange sier ovenfor, så er husmanskost noe jeg vil si beskriver kostholdet mitt også. Spiser mye norsk mat: fiskekaker, kjøttkaker, lapskaus osv. I helgene spiser vi taco, pizza, burger eller noe annet som er litt typisk helgemat. Jeg er ikke så glad i spise meg skikkelig mett, for jeg synes det er ubehagelig å føle seg "sprengt" (hvis du skjønner hva jeg mener). Så jeg stopper å spise når jeg føler meg passe mett, og drikker som oftest kun vann til maten.

Er forresten veldig kresen når det kommer til godteri, kake og chips. Ikke misforstå meg, jeg elsker alt det jeg nevnte, men må ha en spesifikk type chips, kake eller godteri på bordet for at jeg skal kunne ha lyst til å forsyne meg med det. Er også litt lat og gidder ikke å gå på butikken ofte, så det holder meg nok vekke fra en del impulsinnkjøp av usunn mat. 

Anonymkode: c51df...111

Vet du hva husmannskost er?🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alminnelig norsk 80-talls kosthold. Brød til frokost, forholdsvis lite halvfabrikata. Nugatti fikk jeg aldri på brødet, kun som helgekos. Lite godteri i ukedagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brødmat og grøt til frokost. mye fisk og asiatisk mat til middag (mor fra Lofoten med thailandsk venninne), ikke noe særlig snacks bortsett fra frukt. godteri og brus kun på lørdagskvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost, lunsj og kvelds: Blanding av kjøpekneip og mammas hjemmebakte brød. Vi hadde alltid masse pålegg å velge mellom: Gulost (ikke lett), brunost, prim, leverpostei, kaviar, kokt skinke, salami, servelat, Nugatti, syltetøy.. Saft med sukker og H-melk til drikke, aldri lettmelk eller skumma. Diverse frokostblandinger også, både sunne som 4-korn og usunne som Honni Korn.

Middag var vanlig "norsk" mat som kjøttkaker i brun saus, fiskeboller i hvit saus, stekte leverkaker, stekte karbonader, fiskegrateng, tomatsuppe og pannekaker til hverdags, taco og pizza på lørdag, typisk søndagsmiddag var stek av noe slag eller fersk suppe med kjøtt og løksaus. Mamma laget så å si alt fra bunnen, bortsett fra fiskebollene;)

Vi fikk MYE lørdagsgodt og brus. Og en liten sjokolade/kjærlighet på pinne til barne-TV hver eneste dag.

Rart jeg ikke er bælfeit i dag, haha.

Anonymkode: 4b613...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid pleid å spist en halv porsjon av vanlig. Spiste bare halve middagen. Også spiser jeg aldri kveldsmat. Jeg er nå 20 og går ned i vekt fordi jeg faster store deler av dagen. 

Anonymkode: ab6e6...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid pleid å spist en halv porsjon av vanlig. Spiste bare halve middagen. Også spiser jeg aldri kveldsmat. Jeg er nå 20 og går ned i vekt fordi jeg faster store deler av dagen. 

Anonymkode: ab6e6...d9c

Skulle ikke forundre meg om du er underernært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
På 18.10.2020 den 20.07, Jdz skrev:

Det er litt mer komplisert enn som så. Det er ikke så stor forskjell i forbrenning fra individ til individ, og uansett hvor høy hvileforbrenning du måtte ha er det fullt mulig å overspise.

Signerer denne . Jeg var en som alltid var tynn før. Det er jeg ikke lengre. Trodde swlv det var forbrenningen, men ser i etterkant at jeg var mer aktiv og spiste mindre enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig mat, mye «dårlig» mat og litt sunt. Kun kjøpebrød. Mye Toro-middager/sauser som var gjort bedre med fløte, brunost osv. Grønnsakene var ofte sånn frossenpose med blanding av gulrot og erter. Salat husker jeg kun ved spesielle anledninger, som 17.mai, osv. 

Pappa var godtmoms og kjøpte alltid mye godteri, prøvde alle rare pålegg som kom (husker en slags rosa nugatti..?). Hadde alltid nugatti, sunda, banos og søte pålegg. Hadde også brus-maskin. Hadde også alltid nesquick, saft, juice osv. Men også vanlig pålegg.

Ellers gikk det i nudler, rett i koppen, ostesmørbrød i mikro (😅) osv etter skolen. 

Er 40, tre barn og slank. 

Anonymkode: ec8d2...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig mat, mye «dårlig» mat og litt sunt. Kun kjøpebrød. Mye Toro-middager/sauser som var gjort bedre med fløte, brunost osv. Grønnsakene var ofte sånn frossenpose med blanding av gulrot og erter. Salat husker jeg kun ved spesielle anledninger, som 17.mai, osv. 

Pappa var godtmoms og kjøpte alltid mye godteri, prøvde alle rare pålegg som kom (husker en slags rosa nugatti..?). Hadde alltid nugatti, sunda, banos og søte pålegg. Hadde også brus-maskin. Hadde også alltid nesquick, saft, juice osv. Men også vanlig pålegg.

Ellers gikk det i nudler, rett i koppen, ostesmørbrød i mikro (😅) osv etter skolen. 

Er 40, tre barn og slank. 

Anonymkode: ec8d2...7d7

Frosne grønnsaker er faktisk like sunt, og utenfor sesongen sunnere, enn ferske grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...