Gå til innhold

Dere som alltid har vært slanke, hva slags kosthold vokste dere opp med?


Tirius

Anbefalte innlegg

Alle i familien er tynne, og jeg har alltid vært slank. Født på midten av 80-tallet. Hjemmeværende mor, far var akademiker. 

Middag: Blanding av norsk husmannskost, fiskepinner og Toro. Dessert på lørdag og søndag, av og til midt i uka også.

Hjemmebakt brød med vanlig pålegg; salami, brunost, gulost. Mye søtpålegg, også til hverdags. Banos, hapå, nøtte, honning og sunda: sistnevnte var jo sunt 😅

Sukker på brødskiva hos eldre slektninger.

Honnicorn, chocos frokost, Kellogs Frosties (den med tigeren). Havregryn med karamellsaus (!) 

Hadde lørdagsgodt, men i små mengder (typ Freia eventyrsjokolade, tre twist eller ett kinderegg). Hadde ikke chips eller brus.

Nå når jeg ser tilbake, skjønner jeg ikke hvordan vi slapp unna uten hull i tennene. Jeg er ikke så glad i søtt nå, med unntak av mørk sjokolade. Tror jeg fikk nok sukker i oppveksten. 🙂

Anonymkode: 140ae...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå når jeg ser tilbake, skjønner jeg ikke hvordan vi slapp unna uten hull i tennene. Jeg er ikke så glad i søtt nå, med unntak av mørk sjokolade. Tror jeg fikk nok sukker i oppveksten. 🙂

Anonymkode: 140ae...964

Jeg vil allikevel tippe at du fikk i deg mye mindre sukker enn det mange gjør nå. Nå er det jo sukker OVERALT! I all slags drikke, i ferdige "mellommåltider" fra butikken, smågodt/sjokolade/brus, i ferdigmat, i søt gjærbakst. ++ Og veldig mange i dette underforumet som vil gå ned i vekt, er opptatt av at de må få spise sukker, i form av "å skeie ut", "unne seg", som de kaller det. Et usunt forhold til mat, kaller jeg det.

Jeg ser at mange reagerer på at desserter kanskje var vanligere før. Men for det første var det ofte hjemmelagde kompotter, osv., som ikke inneholdt voldsomme mengder sukker, og for det andre var det begrensede mengder. Og noe man spiste etter måltidet. I motsetning til nå, hvor folk trøkker i seg sukkerholdig mat til alle døgnets tider. 60-/70-tallets beskjedne desserter er langt å foretrekke fremfor dette. Dessuten bidro sikkert middager som ikke var spesielt magre, og med en liten dessert på slutten, til at folk var tilfredse og mette og fornøyde, og dermed ikke følte noe behov for å raide sjokoladehyllene.

Jeg har vokst opp nesten helt uten tilsatt sukker (eller søtningsmidler), og også uten de hverdagsdessertene som var vanlige på 70-tallet (som jeg i bunn og grunn synes er en god idé). Og kaker/snop/brus, og ellers alt som inneholder masse sukker, synes jeg ikke er godt i det hele tatt.

Nå er jeg i midten av 50-årene og jeg har hele livet vært slank, med samme vekt som da jeg var 20. (Mulig jeg kommer til å legge på meg litt pga. overgangsalder, men det kommer uansett ikke til å bli mye.) Grunnen til det er at jeg omtrent aldri får i meg tilsatt sukker, som i kaker, godteri, osv., og at jeg bare drikker vann og svart kaffe (og litt øl eller vin i ny og ne). Og at jeg bare spiser til måltidene.

Anonymkode: 76efb...2aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig norsk mat.

Anonymkode: c4260...812

Men folk som har vokst opp med dårlige matvaner vet jo ikke hva som er normal mat for deg! For dem kan «normal» være noe helt annet!

Anonymkode: 97231...743

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det kostholdet jeg vil tilby mine barn i hvert fall 😅

Vi hadde så godt som aldri mat laget fra bunnen av, med unntak av at mamma bakte brød selv. Det var en god del veldig søtt som hverdagskost til frokost og kvelds, f.eks. brødskive med hapå, søte frokostblandinger som honnikorn med strøsukker og helmelk på og lompe med smør og sukker. Til middag hadde vi ofte halvfabrikata. Jeg var imidlertid ikke noe glad i middag, og må ha spist veldig store mengder fiskepinner gjennom oppveksten for mamma laget det ofte ved siden av til meg for at jeg skulle spise noe. Godteri var det stort sett bare på lørdag og søndag, da fikk jeg "barnetv-godt" kl. 18. Men det var en god del kaker, vafler og gjærbakst (kjøpt på Rema) ellers i uken. Jeg drakk Oboy til måltider og ellers hvis jeg ville ha melk fordi jeg ikke likte melk og foreldrene mine mente at det måtte jeg få i meg. 

De fleste i min familie er slanke, men faren min er ganske overvektig. Han spiser store mengder av det han spiser, både sunt og usunt, og MÅ spise de obligatoriske skivene sine til kvelds selv om han nettopp spiste godt til en litt sein middag. 

Anonymkode: d9186...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2020 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Jeg vil allikevel tippe at du fikk i deg mye mindre sukker enn det mange gjør nå. Nå er det jo sukker OVERALT! I all slags drikke, i ferdige "mellommåltider" fra butikken, smågodt/sjokolade/brus, i ferdigmat, i søt gjærbakst. ++ Og veldig mange i dette underforumet som vil gå ned i vekt, er opptatt av at de må få spise sukker, i form av "å skeie ut", "unne seg", som de kaller det. Et usunt forhold til mat, kaller jeg det.

Jeg ser at mange reagerer på at desserter kanskje var vanligere før. Men for det første var det ofte hjemmelagde kompotter, osv., som ikke inneholdt voldsomme mengder sukker, og for det andre var det begrensede mengder. Og noe man spiste etter måltidet. I motsetning til nå, hvor folk trøkker i seg sukkerholdig mat til alle døgnets tider. 60-/70-tallets beskjedne desserter er langt å foretrekke fremfor dette. Dessuten bidro sikkert middager som ikke var spesielt magre, og med en liten dessert på slutten, til at folk var tilfredse og mette og fornøyde, og dermed ikke følte noe behov for å raide sjokoladehyllene.

Jeg har vokst opp nesten helt uten tilsatt sukker (eller søtningsmidler), og også uten de hverdagsdessertene som var vanlige på 70-tallet (som jeg i bunn og grunn synes er en god idé). Og kaker/snop/brus, og ellers alt som inneholder masse sukker, synes jeg ikke er godt i det hele tatt.

Nå er jeg i midten av 50-årene og jeg har hele livet vært slank, med samme vekt som da jeg var 20. (Mulig jeg kommer til å legge på meg litt pga. overgangsalder, men det kommer uansett ikke til å bli mye.) Grunnen til det er at jeg omtrent aldri får i meg tilsatt sukker, som i kaker, godteri, osv., og at jeg bare drikker vann og svart kaffe (og litt øl eller vin i ny og ne). Og at jeg bare spiser til måltidene.

Anonymkode: 76efb...2aa

Du har mange gode poenger. Jeg har nylig blitt interessert i fasting, og har lest meg opp på det, og jeg lærer noe helt annet enn det alle har fortalt meg hele livet mitt. Spis når du er sulten, du skal spise hver tredje time, det er viktig å spise nok. Dessverre spiser vi mennesker altfor mye, og om du er sittestillende og knapt beveger deg i løpet av et døgn så trenger du faktisk ikke så mye mat. Kroppen kan noen ganger sende signaler om at den er sulten når du egentlig bare kjeder deg eller trenger væske. 

Anonymkode: bf08b...cde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget pizza, lasagne, gryter, kjøttkaker med ertestuing/kålrotstappe og brunsaus, fiskegrateng, ulike woker(mest biff), grøt, ostesmørbrød, seibiff med stekt løk og potet sammen med ertestuing, kokt tosk med potet, spagetti og kjøttdeig, grønnsaksuppe, Sodd, Taco. Hadde god økonomi når det gjaldt mat. Selv spiste jeg mye hos bestemor derav all den ertestuingen mm😅

Vi spiste aldri snop i ukedagene. Kunne hende vi sneik oss til nærbutikken om vi hadde 10 kr og kjøpte en sjokolade innimellom, men thats it...Drakk sjeldent brus..Samme gjelder nå.

Var å aktiv med fotball fra 8-17 år:) Ellers nesten aldri inne å så på TV mm. 
 

Glemte å si at jeg alltid har vært slank:) Og er det enda, er 31 år. Mye handler nok om måtehold og at jeg sjeldent spiste godis...

Endret av Pumpkin88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var lite "sausemat" hjemme hos oss.  Pølse eller kjøttkaker i brun saus var aldri på middagsbordet.  Faren min hadde høyt kolestrol og et yrke hvor fysisk helse var viktig, så hele familiens kosthold ble innpasset dette.  Alle i min familie var slanke.  

Jeg er ganske sikker på at matvanene fra oppveksten gjorde at jeg var slank lenge.  Først nå når jeg nærmer mer 70 år, skjer det noe som jeg ikke liker - jeg øker rundt magen.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppvokst på 80-og 90-tallet, og kommer fra et hjem hvor all mat ble laget fra bunnen av. Vi kjøpte eller fikk grønnsaker og kjøtt fra onkel som er bonde, og far er en ivrig fisker som fylte opp frysen med laks og ørret. Hver høst gikk vi i fjellet og sanket bær som mor syltet. 

Det var ikke nødvendigvis kjernesunt, mor bakte boller eller kaker flere ganger i uken og vi fikk lørdagsgodt. 

Jeg hadde et lite opprør mot denne husmannskosten da jeg flyttet ut som 18-åring. Hadde noen år med frossenpizza og nudler. Men som voksen med egne barn så har jeg gått tilbake til det kostholdet jeg er oppvokst med. Er glad for at det lærte meg å sløye fisk, lage béchamelsaus, lage syltetøy og vite hvordan jeg skal behandle og tilberede store stykker kjøtt.

Anonymkode: 68a0a...99d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne i oppveksten. Hun er naturlig tynn og er det fortsatt etter tre barn. 

I hele oppveksten spiste de til middag: pommes frites,Grandiosa, hot dog, stekt kylling, pannekaker,grøt,fiskekaker,o.l. De hadde aldri grønnsaker og alltid cola. De hadde oboy og nugatti til frokost. Hun gikk ofte og hentet en pose chips og cola som vi koste oss med på rommet hennes.

Moren var liten og litt overvektig, men hun hadde født fire barn, de to eldste pluss tvillinger. Faren lang og... egentlig tynn, men la litt på seg etterhvert. Han hadde i hvert fall ølmage. Alle ungene er fortsatt høye og tynne. 

Jeg har alltid vært litt rundt,hadde mor som var kokk og veldig opptatt av sunn mat. Vi hadde alltid grønnsaker og aldri trashmat som pommes frites,hot dog eller pannekaker. Vi fikk grove vaffler med ost,når vi skulle kose oss,og godteri var bare på lørdag. Da var vi tre som delte en stor brus, en 200 grams sjokolade og en pose chips. Min mor er høy og tynn,min bror er høy og tynn,jeg er litt lavere og overvektig... Min far er lav og tynn...

Min venninne var ikke med på noe idrett/aktivitet,hun satt mest på rommet sitt. Jeg var aktiv i alt mulig,og spilte fast både håndball og fotball i mange år. Likevel var hun tynn og jeg var lubben. 

Det handler nok ikke bare om hva man putter i munnen og hvor aktiv man er...

Anonymkode: 9d987...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler nok ikke bare om hva man putter i munnen og hvor aktiv man er...

Anonymkode: 9d987...0c8

Vekt handler utelukkende om det. Man kan overspise på sunn mat og underspise på usunn mat. Men kalorier inn/ut er basalfysikk vi ikke kommer utenom.

Anonymkode: e4848...de5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er oppvokst på 80-og 90-tallet, og kommer fra et hjem hvor all mat ble laget fra bunnen av. Vi kjøpte eller fikk grønnsaker og kjøtt fra onkel som er bonde, og far er en ivrig fisker som fylte opp frysen med laks og ørret. Hver høst gikk vi i fjellet og sanket bær som mor syltet. 

Det var ikke nødvendigvis kjernesunt, mor bakte boller eller kaker flere ganger i uken og vi fikk lørdagsgodt. 

Jeg hadde et lite opprør mot denne husmannskosten da jeg flyttet ut som 18-åring. Hadde noen år med frossenpizza og nudler. Men som voksen med egne barn så har jeg gått tilbake til det kostholdet jeg er oppvokst med. Er glad for at det lærte meg å sløye fisk, lage béchamelsaus, lage syltetøy og vite hvordan jeg skal behandle og tilberede store stykker kjøtt.

Anonymkode: 68a0a...99d

Tror du må lese deg opp på hva husmannskost faktisk er når du tror at franske sauser laget fra bunnen og store stykker kjøtt av faller inn under det...

Anonymkode: 6d26a...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må lese deg opp på hva husmannskost faktisk er når du tror at franske sauser laget fra bunnen og store stykker kjøtt av faller inn under det...

Anonymkode: 6d26a...e7f

Det er bare en klassisk hvit saus laget fra bunnen med hvetemel, melk og smør 😅Beklager at jeg kalte den det franske navnet, men det burde du forstått om du hadde peiling. Og jo, å kunne tilberede kjøtt fra store stykket av dyret er husmannskost. Vi er bare vant med å kjøpe det ferdig innpakket, at vi har mistet helt denne forståelsen. Dette er husmannskost. 

Anonymkode: 68a0a...99d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig husmannskost fra 80 og 90 tallet, som vil si halvfabrikata fra toro og knorr, poteter, kjøttkaker, pølser, koteletter, fiskeprodukter, karbonader, pasta, ris, kjøttdeig, kylling m.m. Brødskiver med forskjellige kjøttpålegg, nugatti, syltetøy, ost, brunost, tubeost o.l. Melk, saft, og juice. Brus, snacks og snop kun i helgene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Kittykat skrev:

Helt vanlig husmannskost fra 80 og 90 tallet, som vil si halvfabrikata fra toro og knorr, poteter, kjøttkaker, pølser, koteletter, fiskeprodukter, karbonader, pasta, ris, kjøttdeig, kylling m.m.

Dette er fortsatt ikke husmannskost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil si var vanlig norsk kosthold på 80-90-tallet. 

Kneipbrød, med pålegg som skinke, hvitost, hapå, banos, nugatti fritt tilgjengelig. 

Torogryter til middag, det aller meste av middagene var halvfabrikat, og det var særs lite grønnsaker, og lite fisk. 

Lørdagspizza, og lørdagssnop, og noe godt til kaffen om søndagen. 

Ikke i nærheten av så sunt som jeg lever nå ;) Tenker tilbake og er helt forferdet over mangelen på frukt og grønt. Ikke i nærheten av fem om dagen der, nei.. middagen var gjerne kjøttdeig-og-spagetti med kjøttdeigsaus fra pose.. 

Anonymkode: 004d0...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Hva spiste dere på 80- og 90- tallet da?

 

Anonymkode: e8963...604

Mat. Man kjøper rene ingredienser, altså ikke mat med innholdsfortegnelse, og lager mat av disse ingrediensene. Bare ikke like stort utvalg av frukt og grønt som nå. Av grønnsaker gikk det mye i raspet gulrot, rå sukkererter, rå kålrot, nepe og reddiker. Pluss kokt brokkoli og rosenkål og erter.Jeg  visste ikke at brokkoli kan spises rått før jeg var voksen. Og så mye løk, chili og hvitløk. Poteter, ris og spaghetti. Kjøtt og fisk - hjort, lam, kylling, svin, storfe, rype, hare, hvalkjøtt, torsk, sei, laks, ørret, skalldyr som reker, krabbeklør og en sjelden gang hummer. Foreldrene mine både jaktet og fisket.

Og så grovbrød med jarlsbergost, brunost, fårepølse, hjemmelaget spekemorr, hjemmelaget røykelaks, hjemmelaget lammerull og okserull. Og egg; speilegg, kokte egg, og ofte eggerøre med gressløk.

Og puffet ris med melk, og havregryn med litt sukker på (helst uten melk for min del). Corn flakes hadde jeg glemt, finnes det fortsatt? 

Drakk vann og H-melk på 80-tallet, men på 90-tallet hadde mamma fått det for seg at det skulle være skummet melk (grøss).

 

På 19.10.2020 den 12.00, Albbas skrev:

...

Hjemme spiste vi helt vanlig mat, ikke fokus på det sunne. En del posemat, sukkersaft med matpakka, fritt frem med nugatti også i matpakka, fritt frem med corn flakes, mye typisk "brun saus"-mat og en del fisk. 

 

Dette er jo ekstremt usunn mat, og på ingen måte «helt vanlig mat»

På 19.10.2020 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Skjerpings. På 80-90 tallet var dette helt vanlig. At du var vokst opp i et snobbete hjem hvor det var vanlig å snakke dritt om kan man lese lang vei,så kanskje på tide å komme deg ned fra din høye hest

Anonymkode: aa8a9...292

Snakke dritt? Hva har det med et bra kosthold å gjøre? Og når ble det snobbete å lage maten selv av ordentlige ingredienser i stedet for å kjøpe hel og halvfabrikata? 

Anonymkode: 46982...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mat. Man kjøper rene ingredienser, altså ikke mat med innholdsfortegnelse, og lager mat av disse ingrediensene. Bare ikke like stort utvalg av frukt og grønt som nå. Av grønnsaker gikk det mye i raspet gulrot, rå sukkererter, rå kålrot, nepe og reddiker. Pluss kokt brokkoli og rosenkål og erter.Jeg  visste ikke at brokkoli kan spises rått før jeg var voksen. Og så mye løk, chili og hvitløk. Poteter, ris og spaghetti. Kjøtt og fisk - hjort, lam, kylling, svin, storfe, rype, hare, hvalkjøtt, torsk, sei, laks, ørret, skalldyr som reker, krabbeklør og en sjelden gang hummer. Foreldrene mine både jaktet og fisket.

Og så grovbrød med jarlsbergost, brunost, fårepølse, hjemmelaget spekemorr, hjemmelaget røykelaks, hjemmelaget lammerull og okserull. Og egg; speilegg, kokte egg, og ofte eggerøre med gressløk.

Og puffet ris med melk, og havregryn med litt sukker på (helst uten melk for min del). Corn flakes hadde jeg glemt, finnes det fortsatt? 

Drakk vann og H-melk på 80-tallet, men på 90-tallet hadde mamma fått det for seg at det skulle være skummet melk (grøss).

 

Dette er jo ekstremt usunn mat, og på ingen måte «helt vanlig mat»

Snakke dritt? Hva har det med et bra kosthold å gjøre? Og når ble det snobbete å lage maten selv av ordentlige ingredienser i stedet for å kjøpe hel og halvfabrikata? 

Anonymkode: 46982...7db

Du har ikke vokst opp i et typisk 80-90-tallshjem. Det kan godt hende du vokste opp i den tidsepoken, men på den tiden var det altså MYE mer vanlig med toro-poser og halvfabrikater, søte frokostblander (honnikorn!), søtt pålegg til hverdags, og mye mindre fokus på (og utvalg av) frukt og grønt. På den tiden var det helt vanlig mat, jo. 

Anonymkode: 004d0...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig 70-og 80-tallsmat. Hjemmelaget, selv om begge foreldre jobbet. Men det var ikke beregnet like store porsjoner som mange har nå. Altså ingen overspising. Brød i matpakken og skolemelk. Aldri ut i storefri for å kjøpe boller og brus. Aldri godteri og brus utenom lørdag. Og mye fysisk aktivitet. Ble ikke kjørt overalt. 

Anonymkode: b8e96...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig norsk 90-tallsmat. Brød med pålegg, noe hjemmelaga mat, noe Toro. Hadde lite fokus på sunt og vekt, heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare en klassisk hvit saus laget fra bunnen med hvetemel, melk og smør 😅Beklager at jeg kalte den det franske navnet, men det burde du forstått om du hadde peiling. Og jo, å kunne tilberede kjøtt fra store stykket av dyret er husmannskost. Vi er bare vant med å kjøpe det ferdig innpakket, at vi har mistet helt denne forståelsen. Dette er husmannskost. 

Anonymkode: 68a0a...99d

Ikke meg du siterte, men du måtte tydeligvis kopiere navnet fra et annet sted og lime det inn her i alle fall, så det satt vel ikke helt hos deg heller :ler:

Anonymkode: efd7a...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...