Gå til innhold

Dere som alltid har vært slanke, hva slags kosthold vokste dere opp med?


Tirius

Anbefalte innlegg

Overskriften sier egentlig det meste. Hva slags mat, rutiner, vaner, etc vokste dere opp med i forhold til mat og snop?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt vanlig 90 talls mat. Kneip, servelat, torogryte etc. 

Anonymkode: 1c97d...f8e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritt mat, billig extra og hermetikk mat 😩 Var tynn siden det ikke var mye mat i huset

Anonymkode: 99489...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt var hjemmelaget fra bunnen. Fra brød til middager. (Bortsett fra når pappa var hjemme alene med oss;) ) Pizza/lasagne/taco etc på lørdager. Ikke lørdagsgodt på lørdager eller godtesnop i ukene. Noen ganger chips, men bare i helgene. 

Brød til frokost, lunsj og kveldsmat, og middag ved firetiden. Hver lørdag var det grøt til lunsj og middag på kvelden, som jeg syns var krevende da jeg ikke rakk å bli sulten igjen. Mine foreldre forventet alltid at jeg skulle spise opp alt. 

Anonymkode: 1c50f...39a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelaget mat.
Vanlig norsk huskostmat med pizza på lørdager og snop og chips kun på lørdager og ved spesielle anledninger.
Alltid tilgang på frukt.
 

Anonymkode: 1597c...943

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stort sett alltid vært overvektig da, men min mor og mine 2 søstre har alltid vært normalvektige og slanke. Vi har levd på samme kosthold. Et helt normalt kosthold med kneip og normale middager. Jeg spiste bare mer. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost fikk jeg alltid enten omelett eller fløyelsgrøt🤣

Mye toro (feks spagettisaus eller suppe) på hverdagene. Kneipp eller langebrød med ost, leverpostei, kaviar eller tomat på var veldig standard. 

Mye gryterett og hjemmelaget pizza i helgene. Jeg spiste det jeg fikk, var aldri kresen, og generelt veldig aktiv familie. Dog ikke noe fokus på hva som var sunt/usunt. Jeg hadde ingen kunnskap om vitaminer, fiber osv liksom (men tran var obligatorisk.) Fikk ofte bolle eller kjeks på ettermiddagen på slitsomme dager fordi "vi trengte det" som mamma sa😅

Vokste opp på 90 tallet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye pasta og hvitt brød. Sauser og derfor brød forresten. Ble brukt til å spise opp resten av sausen. Mye ost, og pizza.  😄

Og tomater. Masse tomater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser, vegetar curry og kjøtt 1 gang i uka. Veide 50 også når jeg flyttet ut fra mor og far ble det boller og brus litt fir ofte. Veier 70 nå😣

Anonymkode: dd3d9...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig 80/90-talls mat. Litt Toro, litt fra middag fra bunnen, kneip med pålegg og frukt. Ofte en kjeks hver dag til kaffen. 

Jeg er tynn nå, men må være veldig bevisst på hva jeg spiser. Jeg har gener som krever søtt i store mengder, føler jeg, selv om jeg er oppvokst med måtehold. 

Anonymkode: 37452...a48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brødskriver til frokost lunsj og kveldsmat. Ost, salami, leverpostei, smøreost osv. som pålegg. Til middag gikk det mye i halvfabrikata/bearbeidet mat: spaghetti og kjøttdieg, pølse, fiskegrateng, kjøttkaker, fiskekaker, suppe osv. Men det var alltid grønnsaker ved siden av. Og poteter. I helgene var det taco, pitabrød, pizza osv. på lørdager, og mer tradisjonell husmannskost. Ikke spesielt næringsrikt, altså. Moren min har faktisk dårlig samvittighet for all "posematen" i dag, men det var jo faktisk veldig moderne da.      

Ingen i familien er/var overvektige. Kanskje fordi det var lite/ikke noe godteri og kake i hverdagen, og ganske moderate mengder med lørdagsgodt? Saft og brus var aldri ett tema, og sjokoladepålegg og sjokolademelk fikk vi bare på hytta i påsken fordi tante kjøpte det. 

Interessant nok har foreldrene mine nå begynt å spise mye sunnere middager, og mer variert ellers, men det er samtidig mer vin og sukker i hverdagen. Moren min er fortsatt slank og veltrent (hun må passe på for å ikke bli for tynn), mens faren min blir rundere og rundere ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig mat. Frokost (havregrøt, brødskiver, melk), nistepakke (brødskiver), middag (kjøtt, fisk, poteter, grønnsaker, suppe) og kveldsmat. Dessert etter middag lørdag og søndag, lørdagsgodt. Aldri bakverk, snop, brus o.l i ukedagene. Ingen blir overvektige av sånn mat. Faste måltider er gull, og på 50-, 60- og 70-tallet, før mellommåltider, takeawaykaffe, pølser i farta, brus på bensinstasjon etc var vanlig å "unne" seg, var folk normalvektige. Størrelsen på middagstallerkene fra den tiden forteller også noe om hva som brukte være en vanlig middagsporsjon. 

Anonymkode: 664dc...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mye grovt brød med forskjellige typer pålegg, ganske mye nugatti. Spiste kun når jeg var sulten. Middag var ofte stekte koteletter, poteter, grønnsaker og saus. Lørdagsgodt var typisk kun ett Kinderegg og ofte fruktfat på fredager.

Anonymkode: b115d...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig, hjemmelaget mat. Brus og godteri i helgene, ikke ellers.

Anonymkode: e2c0b...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høy forbrenning og du kan spise det meste

Anonymkode: 2adcc...190

Det er litt mer komplisert enn som så. Det er ikke så stor forskjell i forbrenning fra individ til individ, og uansett hvor høy hvileforbrenning du måtte ha er det fullt mulig å overspise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...