Gå til innhold

Dere som alltid har vært slanke, hva slags kosthold vokste dere opp med?


Tirius

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor er du vokst opp? Kneip og posemat er vel vanlig mat, både i dag og på 80-90 tallet?

Anonymkode: e2c0b...255

Ikke blant oppegående mennesker?

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke vanlig mat for meg, og jeg er født i 1990.

Men jeg har en kollega som sa at det var veldig mye Toro og ferdigmat i hennes hjem. Hun er født i 1980. Hennes mor jobbet mye, og dette var tiden da disse tingene kom på markedet. Så det var nytt og raske løsninger som passet yrkeslivet, og enda ikke så mye fokus på hva som var sunt og riktig.

Hun er forøvrig fra Oslo nord-vest, fra en veldig ressurssterk familie. 

Anonymkode: 79777...2a5

Jeg er født i -80, som din kollega. Mamma jobbet alltid fullt, jeg begynte i barnehage før jeg var et halvt år, men vi spiste ikke kjøpebrød og posemat uansett. Annet enn den loffen på lørdagsmorgenen.

Anonymkode: 46982...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke blant oppegående mennesker?

Jeg er født i -80, som din kollega. Mamma jobbet alltid fullt, jeg begynte i barnehage før jeg var et halvt år, men vi spiste ikke kjøpebrød og posemat uansett. Annet enn den loffen på lørdagsmorgenen.

Anonymkode: 46982...7db

Fikk du loff!! Da er du en sånn en jeg ville blitt venn med bare så jeg kunne få spise hjemme hos deg. Det fikk vi aldri hjemme. Loff var for gamlinger uten tenner. 

Anonymkode: bb1b6...b93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke blant oppegående mennesker?

Jeg er født i -80, som din kollega. Mamma jobbet alltid fullt, jeg begynte i barnehage før jeg var et halvt år, men vi spiste ikke kjøpebrød og posemat uansett. Annet enn den loffen på lørdagsmorgenen.

Anonymkode: 46982...7db

Hva spiste dere på 80- og 90- tallet da?

 

Anonymkode: e8963...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Altså, hva slags sosioøkonomisk lag vokste dere opp med, dere som påstår at dette var vanlig mat på 80-90 tallet? Var kun et fåtall i min oppvekst som spiste posemat og kneip, de syntes vi synd på...

Anonymkode: 46982...7db

Det var iallefall vanlig i mitt miljø. Toro var moderne og de heldige fikk italiensk gryte i helgene. Som jeg skriver tror jeg det var en god blanding. Vi hadde mest middag fra bunnen av og hjemmelaget brød. Men også   litt Toro, det var til helgekos. Kneipen kom på bordet hvis ikke mor hadde prioritert brødbaking den uken. Jeg er vokst opp i en liten by, der de fleste i mitt miljø var fra middelklassen. Min far ingeniør og mor hjemmeværende. Dette var vanlig kost blant mine venners familier. 

Jeg må også si at jeg mener man godt kan ha posemat en gang i blant, så lenge man stort sett ellers er bevisst et sunt kosthold. 

Anonymkode: 37452...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke blant oppegående mennesker?

Jeg er født i -80, som din kollega. Mamma jobbet alltid fullt, jeg begynte i barnehage før jeg var et halvt år, men vi spiste ikke kjøpebrød og posemat uansett. Annet enn den loffen på lørdagsmorgenen.

Anonymkode: 46982...7db

Toro Orientalsk gryte og Italiensk gryte hadde sin storhetstid da, for ikke å glemme Stroganoff of tomatsuppe. Hos oss var det sjeldent hjemmebakt brød, da var det bestemor som gjorde det, for mine foreldre arbeidet for mye for å dille med slikt.

Anonymkode: 93d7b...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød til frokost og lunsj (og evt mellom skole og middag). Kjøpe kneip, ikke hjemmelaget.

Loff både lørdag og søndag.

Typisk 90 tallsmat til middag. Mye halvfabrikat eller enkel mat (koteletter , poteter og grønnsaker f.eks).

Sjokoladepålegg i helgene. Lørdagsgodt. Av og til kake/dessert på søndager. Av og til fredagskos. Kaker og godteri ved besøk hos besteforeldre.

Melk til frokost og lunsj. Saft til middag. Vann utover det (juice av og til).

Anonymkode: f1cff...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk 90-tallskost med frokost, lunsj, middag og kvelds. Ikke noe småspising mellom måltider. Ble det litt lite til middag en dag fikk vi beskjed om å ta en frukt til dessert. Frokost og middag var felles, godteri på lørdager. 

Anonymkode: 65362...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kneipp, halvfabrikata, lite grønsaker. Godteri på lørdag, men av og til ellers og. Salami og servelat! Ofte honnikorn eller cornflakes. Alltid vært slank. 

Mine barn spiser bedre. Mer frukt og bær, og bedre kornvarer. Men er ikke veldig nøye, og vi har mye pasta/pølse/fiskekaker/grøt. 

Anonymkode: 8ff5c...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ellers mye slanking blant kvinner. Og mange ungdomsskolejenter kastet matpakken og hoppet over måltider for å holde seg tynne.

Anonymkode: e8963...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at både maten og ikke minst kroppsidealet har blitt mye sunnere utover 2000-tallet.

Anonymkode: e8963...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødmat til frokost, lunsj og kvelds. Sjokoladepålegg var en sjeldenhet

Middag var typiske norske middager, men hjemmelaget. Hjemmelaget fiskegrateng, kjøttkaker, fiskeretter osv

Lørdag var det pizza eller lignende. Søndag gjerne søndagsmiddag med stek osv. Det var for øvrig noe av det verste jeg visste

Men vi fikk ikke annet valg enn den maten som stod på bordet. Jeg likte ikke brødmat, så jeg tvang like gjene i meg litt middag jeg ikke likte. 

Godteri og brus var kun på lørdager. 

Jeg er den eneste i familien min som er slank som voksen, skal sies. 

Anonymkode: dc239...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lite variert kosthold 😅 gikk i kjøttkaker,karbonader,tomatsuppe,pizza,kylling og kneipbrød med mye sukker pålegg som sunda,nugatti,prim,brunost, og hvitost, leverpostei. Spiste ikke noe grønnsaker annet enn raspa gulrot med sukker og banan til frukt... så ikke så variert kosthold, heller ikke for usunt men heller ikke sunt.. alle mine søsken og jeg er slanke og har veltrente kroppen, men skal sies at det har våre foreldre også. Vi alle har veldig høy forbrenning og må spise hele tiden, ca annenhver time. 

Anonymkode: de5dc...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Helt vanlig mat. Brød og potetmiddager. Lite salat og sånne ting. 
Har alltid vært slank/tynn. 
Det handler ikke bare om hva man spiser, men om hvor mye man spiser av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok vokst opp med sunnere mat enn de fleste. Det meste var laget fra bunnen av, og brødet var så grovt at det var nesten svart. Fikk kun brus til bursdag og jul, og fikk ellers veldig sjeldent juice og andre sukkerholdige drikker. 

Et bra kosthold er vel stort sett det eneste min forelder har gjort riktig i oppveksten. 

Anonymkode: 204f2...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tvil om at både maten og ikke minst kroppsidealet har blitt mye sunnere utover 2000-tallet.

Anonymkode: e8963...604

Tja. Jeg vokste opp på 70-tallet, og da var nesten ingen overvektige, mens nå er flertallet av voksne kvinner og menn det.

Det er mer frukt og grønt nå, og det er utvilsomt sunnere, men det er også helt enormt mye mer sukker, potetgull/snacks, ferdigkjøpte mellommåltider (det fantes ikke da, man ventet til neste måltid), for ikke å snakke om all drikken som fins i butikkene. Dessuten var kunstige søtningsmidler forbeholdt diabetikere, som det var mange færre av, ettersom sukkerinntaket var dramatisk mye lavere.

På 70-tallet drakk man vann eller melk (noen hadde saft til middagen), man drakk brus kun i bursdager/jul (noen familier kjøpte inn en litersflaske brus til lørdagskvelden), kaker, boller og annen søt bakst spiste man bare en veldig sjelden gang, og man måtte vente til neste måltid hvis man var sulten. Det var mindre kjøtt og mer fisk, og mer hjemmelaget mat.

Jeg tør påstå at det vanlige kostholdet på 70-tallet var veldig mye sunnere enn det kostholdet man har nå, til tross for mindre tilgang på frukt/grønnsaker. Noe som altså også vises tydelig om man ser på gjennomsnittsvekta i befolkningen.

Anonymkode: 76efb...2aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble (lett) overvektig i slutten av 20-årene. 

Hjemme spiste vi helt vanlig mat, ikke fokus på det sunne. En del posemat, sukkersaft med matpakka, fritt frem med nugatti også i matpakka, fritt frem med corn flakes, mye typisk "brun saus"-mat og en del fisk. 

Den store forskjellen syns jeg er at det kun var lørdag som var snopedag. Brus og juice hadde vi lite av. Jeg husker at i tenårene begynte brus å bli billig, og da var plutselig ALLTID brus i kjøleskapet vårt. Samme med øl, når øl ble tilgjengelig på matbutikken begynte plutselig mamma og pappa å unne seg dette langt oftere. At de fikk bedre økonomi ga også mer usunne vaner. Jeg flytta hjemmefra tidlig, så dro heldigvis ikke med meg de vanene, men jammen har de etablert seg godt hos meg også etter jeg var ferdig som student. Plutselig hadde jeg råd til snop både fredag og lørdag og rester av snop på søndag. Og sånn baller det på seg. God kveldsmat i hverdagen i stedetfor en kjedelig brødskive. 

Hjemme var det altså en del ting jeg i dag overhodet ikke "tillater" for mine barn. Corn flakes har det ikke falt meg inn å kjøpe, saft og nugatti i matpakka er helt utenkelig. Likevel var det jo måtehold som var det viktigste ifht en sunn vekt, og som jeg etterhvert slet med selv (foreldrene mine også, for den saks skyld - de har lagt på seg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tirius skrev:

Overskriften sier egentlig det meste. Hva slags mat, rutiner, vaner, etc vokste dere opp med i forhold til mat og snop?

Frokostblanding av varierende sukkerinnhold med helmelk til frokost. Brødmat med leverpostei, ost og kanskje søtpålegg til lunsj.

Til middag: Mye storfe, kylling, svin, litt fisk, akkompagnert av ris eller pasta, og en gang i blant potet. Stort sett en form for saus, lite grønnsaker.

Restemat eller brødskiver til kvelds.

Tynn som ei påle frem til 22 årsalder da jeg aktivt gikk inn for å spise mye mer kombinert med tung styrketrening som ga vektøkning fra ca 75 til 95-96 på ca 2 år. Er nå 31 og veier 98.

Juice eller melk til frokost og kvelds, ellers sukkerfri saft. Aldri drukket vann bortsett fra på trening. Brus fredager og lørdager.

Ekstremt mye aktivitet da. Fra 14-18 hadde jeg opp til 6 treningsøkter fordelt på 4 hverdager pluss 2 kamper i helgene. 

Endret av Ezio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal norsk husmannskost. Faste måltider. Sjelden juice. Brus, pizza, godteri og lignede kun på lørdager/høytider eller i festlig lag. 

Endret av studerende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...