Gå til innhold

Dere som alltid har vært slanke, hva slags kosthold vokste dere opp med?


Tirius

Anbefalte innlegg

Helt vanlig norsk mat, gjerne typisk teit matpakke med nugatti på skolen husker jeg og veldig mye pasta med ost og ketchup etter skolen, før da middag når mine foreldre var hjemme. Ellers brødmat til frokost og kvelds.

Men, jeg tror nok det var aktivitetsnivået som er stikkordet her. Jeg var aktiv, mye ute med hunden, spilte håndball, fotball og var med på ulike aktiviteter opp igjennom årene og var ellers stor sett utendørs på fritiden. Nå var mine barne- og ungdomsår på 80- og 90-tallet, hvor TV spill var langt mindre vanlig enn nå, PC kom jo, men det var ikke helt samme som nå. Det var vanlig å være ute når man var med venner og jeg satt nok fint lite stille mellom skoleslutt og kveldsmat :)

Og det er der jeg ser den store forskjellen på min ungdomstid og dagens ungdom. Og det jeg tenker er at den aktive oppveksten som var den gangen sitter også igjen i voksen alder ved at man er vant til å bevege seg, forbrenningen er deretter og innstillingen til å gå til og fra steder istedenfor bil og buss er en helt annen. For all del, jeg kjører veldig mye nå, men jeg kjenner også at jeg har ett behov for å røre meg om jeg har sittet mye stille og det gjør meg heller ikke noe å ta bena til butikken eller venner i blant istedenfor å ta bilen :)

Nå derimot, 40, feit og ferdig, er det ikke det de sier? For noen år siden ble jeg syk og aktivitetsnivået sank derfor kraftig over lang tid, og det endte jo som det måtte det, mindre aktivitet, samme kosthold, vipps, jeg la på meg. Så ble formen bedre noen få år, jeg gikk ned igjen noe og kom i god form igjen. Så for noen få år siden, bang, utmattelse igjen, 3 år senere sliter jeg fortsatt med dårlig form, langt lavere aktivitetsnivå og har dessverre lagt på meg masse 😮 Så, nå må jeg, som så mange andre, ta tak i både kosthold og prøve å øke aktiviteten for å ikke legge på meg mer 😮

Så i mine øyne er aktivitet langt viktigere enn strengt kosthold og dietter. Da riktig nok innenfor normale rammer og ett normalt norsk kosthold. Spiser man mye junk, snop, alkohol og generelt usunn mat i store mengder, så er det ikke det jeg mener :)  Jeg tror at variasjon er bra og at det er mengden som utgjør utslaget. Jeg tror det er bare sunt å spise både brød, pålegg, meieriprodukter, egg, kjøtt, rødt og hvitt, fisk grønnsaker og at det heller ikke er skadelig med pizza og hamburgere en gang i blant :)

Så for meg som nå må "ta meg sammen".... Så tenker jeg ikke å endre på kostholdet mitt, men jeg tenker at om jeg spiser litt mindre av det meste, 2 skriver istedenfor 3 f eks til lunsj... Noe mer salat / grønt og kutter ut snop/potetgull og alkohol i hverdagen, samt noe mer bevegelse, så tror jeg ikke det er mer som skal til. Det var hvertfall ikke det sist. Jeg tror ikke man trenger noen spesiell diett eller stramt treningsprogram for å klare å gå ned i vekt eller å holde vekten, men at det holder å spise variert, fornuftige mengder og bevege seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det meste fra bunnen, mamma var hjemmeværende. Alt av saft og syltetøy og fiskekaker, brød og slikt var laget av mamma. På 80-tallet fikk vi av og til gryterett som ble basert på noe Toro. 
spiste brød med pålegg til alle måltider utenom middag. Ett egg til hver søndagsfrokost ellers aldri. Spiste sjeldent annen frukt enn eple og pærer og banan. Fikk litt snop på lørdagen. Aldri brus. Og aldri chips men vi poppet popkorn innimellom. 
 

Anonymkode: 7a7e0...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp på vegetarisk kosthold da mamma og pappa var det. Var ikke noe problem om jeg ville spise pølse i bursdag eller burger på Mc Donalds med venner, det gikk bra, men hjemme var det bare vegetar. Vil vel ellers si at det var ganske basic med kneip til frokost og matpakke 2 brødskiver og en frukt. Pizza/lasagne/taco og snop på lørdager osv.. Veldig mye hjemmelaget da både mamma og pappa er veldig glade i å lage mat (dessuten var ikke utvalget på 90-tallet det samme som i dag).

Anonymkode: d9367...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med en lett blanding av hjemmelaget og ferdigkjøpt, måltidsrutiner og fullstendig kaos. Som voksen ble jeg  tjukk, dels som en reaksjon på litt for strengt snopregime hjemme, dels fordi at jeg var vant til altfor mye til måltidene. Men som godt voksen har jeg funnet tilbake til mange av de samme prinsippene, og justert sånn at det passer meg perfekt: Tre varierte og velbalanserte måltider om dagen, lage selv det jeg synes er gøy, bare spise det jeg synes er godt, og alt jevnt og regelmessig - unntatt ved sjeldne anledninger, grønnsaker som en naturlig del av alle måltider - samt takknemlighet, måtehold, matro og matglede. Det er null problem å holde seg på en vekt jeg trives med.

Anonymkode: 6bbfc...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Metalbitch skrev:

Norsk husmannskost, men ikke dessert. Hjemmebakt brød. Matpakke. Godteri på lørdager. 

Dessert er jo ikke endel av norsk husmannskost heller så 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var undervektig hele barndommen. Er oppvokst på kneippbrød med skinke, potet til middag, en dag i uken fikk jeg spaghetti. Så 1 eple om dagen. Noen dager fikk jeg puffet ris med melk og syltetøy. Var ikke brus eller godteri i helgene. Jeg fikk en frukt eller rosiner på lørdag. 

Jeg har ikke hatt et normalt forhold til mat, som voksen. Jeg spiser sunn mat, hater junk og usunn mat. Men jeg elsker sjokolade, is, godteri og potetgull. Så jeg har blitt en jojo slanker. I perioder klarer jeg og kutte ut alt usunt, og er normalvektig. Så klarer jeg det ikke, og blir overvektig. Jeg legger og svært lett på meg. Vet ikke om det har noe med, at jeg spiste så lite hele barndomme, var svært undervektig. Og da at kroppen ikke er vant til mye. 

Anonymkode: ea1d3...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født tidlig 80-tallet. 

Da jeg var barn (også barnehage) var jeg veldig glad i grønnsaker har jeg blitt fortalt. Pga allergier spiste jeg ikke kjøpeglass, men alt jeg spiste i bhg alder var hjemmelaget. Etterhvert kom allergiene under kontroll og da ble det halvfabrikata i god 90 talls stil. 

Spiste ikke frokost før skolen (var ikke sulten da, og er det ikke nå heller)
I matpakka hadde jeg grovbrød med ost, nugatti, skinke, banos, leverpostei eller salami. Fikk saft på termos. Hadde skolemelk i perioder og da hadde jeg som regel oboy oppi, sånn som de fleste andre i klassen.På ungdomsskolen avanserte vi med yoghurt og juice, noen ganger kjøpte vi toast i kantina, men ellers var det vel brødskiver som over så vidt jeg husker. Samme på vgs, men da var det mer mrLee nudler, rett i koppen potetstappe og rett i koppen pasta for da hadde jeg egne penger å handle for i kantina. 

Middag i ukedagene var det pappa som lagde, og da var det stort sett en av disse: kjøttkaker/fiskekaker med kokte poteter, toro brun saus og frossen grønnsaker, toro orientalsk gryte (med kjøttpølse eller kalkunrester) med hurtigris (kan det egentlig kalles ris? :ler: ), seibiff med løk, fiskegrateng eller pytt i panne. Hadde alltid kokte poteter og frossengrønnsaker ved siden av omtrent. Noen ganger lørdagskylling med pommes frites. 

I helgene var det mamma som lagde mat, og da var det typisk husmannskost som hønsefrikkasse, en eller annen stek osv. 

Etterhvert når vi nærmet oss 00-tallet og i begynnelsen av 00-tallet var det mer wok, svin indrefilet, fløtegratinerte poteter osv. 

Kan ikke huske vi noen gang har hatt noe vane om å spise lunsj i helgene. Sikkert da jeg var helt liten, men ikke som jeg kan huske. 

Vi hadde alltid sjokoladeskål på bordet og jeg kunne ta hvis jeg ville ha. Spiste ikke hver dag. Hadde et avslappet forhold til sjokolade den gang. Ikke nå lenger :ler:  

Men, vi drakk cola. Drakk aldri vann eller melk. Bare cola eller saft. Hadde cola til frokost osv liksom. Jeg synes det er helt Villt nå, men da var det liksom vanlig. 

Jeg har veid ca 50kg (164cm) siden jeg var 13 år og frem til midten av 30-åra. Alltid vært slank. Mamma var ikke slank, pappa var slank. Tror det var gener og ikke kosthold som gjør at jeg er slank.

Anonymkode: 1d40e...b03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Altså, hva slags sosioøkonomisk lag vokste dere opp med, dere som påstår at dette var vanlig mat på 80-90 tallet? Var kun et fåtall i min oppvekst som spiste posemat og kneip, de syntes vi synd på...

Anonymkode: 46982...7db

Skjerpings. På 80-90 tallet var dette helt vanlig. At du var vokst opp i et snobbete hjem hvor det var vanlig å snakke dritt om kan man lese lang vei,så kanskje på tide å komme deg ned fra din høye hest

Anonymkode: aa8a9...292

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvfabrikat og brus til. Spiste ikke grønnsaker og drakk ikke vann før jeg var voksen.

Anonymkode: 1ebb2...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med drittmat og har heldigvis gått over på bedre mat.

Spiste gjerne 1-2 skiver om morgenen, 1-2 skiver til lunsj, én porsjon mat til middag og 1-2 skiver til kvelds. Ingen mellommåltid. Mosjonerte så og si hver dag, og måtte gå flere kilometer til og fra skolen. 

Er fortsatt syltynn, men tester viser at jeg får i meg nok næringsstoffer. 

Anonymkode: 21bef...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig norsk mat.

I oppveksten gikk det mye i helmelk, skiver med smør og pålegg, frukt og grønt. På ingen måte noe mager kost.

Anonymkode: 9c71d...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig mat men med lite sukker. Vi hadde alltid hjemmebakt grovbrød og sunt pålegg vi kunne spise så mye vi ville av. Middagsmengden var alltid beregnet så det var akkurat nok til å bli mett men ikke nok til å overspise. Godteri kun på lørdager, og da var det ikke så mye at vi fråtset i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor er du vokst opp? Kneip og posemat er vel vanlig mat, både i dag og på 80-90 tallet?

Anonymkode: e2c0b...255

Jepp, moren min bakte mye grovbrød, men jeg elska kneipbrød med italiensk salat🙂Var beste skolematen det! 

Anonymkode: 8d318...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, moren min bakte mye grovbrød, men jeg elska kneipbrød med italiensk salat🙂Var beste skolematen det! 

Anonymkode: 8d318...12d

Ble det ikke mye klin? Hvordan løste du det, eller gjorde det ikke noe?

Anonymkode: 6bbfc...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ezio skrev:

Dessert er jo ikke endel av norsk husmannskost heller så 🙂 

Var vel langt mer vanlig med dessert før i tiden. Min mor vokste opp på 50/60-tallet og der var det dessert hver dag. Jeg gikk i bhg på 80-tallet og vi fikk dessert hver dag etter middag der. Kunne være alt fra gele, eggedosis,  is eller bare en frukt. 

Anonymkode: 8d318...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halvfabrikat og brus til. Spiste ikke grønnsaker og drakk ikke vann før jeg var voksen.

Anonymkode: 1ebb2...628

Drakk heller aldri vann. Var det ingen i min omgangskrets som gjorde heller. Brus eller saft...Drikker vann som voksen da.

Anonymkode: 8d318...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble det ikke mye klin? Hvordan løste du det, eller gjorde det ikke noe?

Anonymkode: 6bbfc...644

Salatblad under, skinke over. Plastfolie rundt og lå i en matboks. Ikke noe søl av det nei.

Anonymkode: 8d318...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du loff!! Da er du en sånn en jeg ville blitt venn med bare så jeg kunne få spise hjemme hos deg. Det fikk vi aldri hjemme. Loff var for gamlinger uten tenner. 

Anonymkode: bb1b6...b93

Haha samme her, foreldrene mine påstod til og med at man ble tannløs av loff. 

Anonymkode: 2c572...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker bare helt tradisjonell mat. Ikke noe spenstig. Var alltid middag kl 16.00 og eventuelt kveldsmat kl. 19. Aldri senere. Godt og brus kun på lørdager.

Anonymkode: e2ffd...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...