Gå til innhold

Lærer viste Mohammed-karikaturer - ble halshugget


Example

Anbefalte innlegg

Frankrike er også det landet i Vest Europa som har størst muslimsk befolkning. Man ser jo hvordan det har gått der de siste årene.. En drøss har dratt til Syria osv. Og hvem husker ikke terrorangrepet i 2015 hvor terrorister angrep en konsert på Bataclan og drepte 89 stykker. Den 84 år gamle presten som fikk strupen skåret over i en katolsk kirke, lastebilangrepet i Nice hvor 84 ble drept og 330 skadd osv osv listen er lang..

Endret av NorthernLight
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.10.2020 den 22.44, Catliner skrev:

Skjønner ikke hensikten med å vise karikaturer med nedsettende innhold til muslimer. Hva får man ut av en sånn mobbekultur? Jo, man får fanatikere som klikker til slutt. 

Tull. De holder på sånn uansett hva vi gjør, og det er ingen andre innvandrergrupper eller religioner som holder på sånn.

Skal vi la terrorister diktere hva vi kan og ikke kan gjøre? Tror du de kommer til å gi seg når de skjønner at vold fungerer og gir dem mer makt?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 22.58, Catliner skrev:

Mohammad med en bombe i turban. Hva er vitsen? Profeten er noe av det helligste for muslimer. Det psykopat oppførsel å hetse. Venter til det kommer oppdaterte nyheter. 

Det er psykopatoppførsel å begå vold på grunn av en tegning. Hvordan kan du fokusere på tegninger når noen har blitt drept? Det er jo helt sjukt! Hva i alle dager er galt med deg? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 23.18, Catliner skrev:

Jeg har ikke hengt meg oppi det. Det er fælt det som har skjedd. Læreren gjorde ikke feil her, han underviste og forklarte hva ytringsfrihet er. Feilen ligger hos gjerningspersonen. Jeg bare stusser over hvordan noen mener at nedsettende karikaturer er ytringsfrihet. Hvordan kan man tegne andres helligheter på hetsende og negativ måte og forvente at alle skal være okei med det? 

Det er kjernen i et sivilisert samfunn, så vi forventer absolutt at folk skal tåle tegninger og ytringer og ikke begå vold mot andre ja.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 7.52, bebisss skrev:

Det er ikke dårligere undervisning fordi karikaturtegningene ikke vises. Læreren må vite å få frem budskapet sitt uten å vise frem bilder som tramper på andre religioner. Det er noe alle lærere må ta en vurdering av dersom de har religiøse elever i klassen. Elevene kan derimot lære noe om å respektere andres livssyn og tro ved at læreren forteller at han ikke ønsker å vise tegningene av respekt for den/de gjeldene eleven/e. 

Da burde leksjonen være at lovene i Frankrike nå lages av de som begår mest vold.

Islamistene har nok makt i Frankrike til å bestemme ar det er ikke lov å tegne, publisere eller vise tegninger av Mohammed. Og neste gang de finner ut at noe er forbudt må vi bare innrette oss.

Demokratiet er dødt, lenge leve terrorvelde! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 8.06, bebisss skrev:

Jeg ser hva du mener og jeg burde gjerne brukt et annet eksempel, men poenget er at man skal respektere ens annen religion

I en klasse der læreren ikke hadde noen muslimer så hadde det gjerne vært ok å vise disse tegningene, men det var det ikke i dette tilfelle. 

 

Nei, det finnes det ikke noe krav om. Det som derimot skal respekteres er menneskerettighetene, herunder ytringsfriheten.

Når noen bruker sin tulleovertro til å prøve å diktere livet mitt, da må jeg faktisk stå i mot undertrykkeren og vise dem at de ikke kontrollerer meg. Det er derfor disse tegningene er riktige og viktige! 

Dere som vil forby helt vanlige ytringer fordi terrorister ønsker å skremme oss til lydighet bør heller flytte til Saudi-Arabia og se hvor gøy dere synes det er der.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.10.2020 den 10.06, bebisss skrev:

Mest sannsynlig ikke og jeg tar fullstendig avstand fra ekstremister handlinger. Og de handlinger som er gjort her gjør meg forbannet og kvalm! 

Men jeg snakker som sakt om lærerprofesjonen og ikke personen privat. Det er et viktig skille der

 

Nei det gjør du ikke. Du legitimerer handlingene ved å vise forståelse og å legge skyld på offeret for å ha benyttet seg av sin frihet og ytringsrett.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 10.28, bebisss skrev:

Ja, men krenkelsen var inngangen til volden og drapet  i dette tilfellet. Nå høres det ut som jeg rettferdiggjør dette men det er så langt ifra! 

Denne eleven har sikkert kjent på følelsen at hans/hennes religion ble krenket da læreren viste bildene og gitt beskjed hjemme om dette. Noe som normalt ville endt med en mail eller telefonsamtale til læreren at foreldrene ba læreren om å ikke vise bildene eller at eleven kunne få gått ut av klasserommet dersom læreren ville vise slike bilder. Men det gikk desverre mye lenger enn det og ryktene spredde seg og det endte med et grusomt drap. 

Jeg som lærer vil ikke føle meg redd etter en undervisning i frykt av å bli halshugget på grunn av at noen har følt seg krenket, og det gjør jeg heller ikke. Men samtidig så prøver jeg å være bevisst mine handlinger i klasserommet og vet godt hvem mine elever er. 

Er du lærer? Med så feige og unnvikende holdninger? Jeg er faktisk sjokkert!

Du hjelper islamofaschisme med å få legitimitet og bygge ned menneskerettighetene her i landet med de holdningene du viser. Flytt til et voldsdiktatur hvis det er dette du ønsker deg, men vær så snill å ikke dra oss andre med deg ned i avgrunnen.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må ærlig talt begynne å tenke litt.

I et historisk perspektiv så har ikke innvandringen til Europa fra muslimske land pågått særlig lenge. Si meg, er det faktisk noen som tror at det liksom skal bli så mye bedre 25-50-100-150 år inn fremtiden?

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 20.18, Nightcrawler skrev:

Jeg mener ikke at den gjennomsnittlige muslim deler synet til terrorister, nei. Hvis så hadde vært tilfelle, hadde det vel ikke vært noen ikke-muslimer igjen i verden, eller hva?

De fleste medlemmene av NSDAP tok heller aldri direkte del i folkemordet på jødene, men de var med på å legitimere tankegodset og å gi terroristene makt like fullt.

Alle som sier «drap er ikke greit, men...» er med på å legitimere volden som vi nå ser.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 20.18, Nightcrawler skrev:

Jeg mener ikke at den gjennomsnittlige muslim deler synet til terrorister, nei. Hvis så hadde vært tilfelle, hadde det vel ikke vært noen ikke-muslimer igjen i verden, eller hva?

Det er nesten ikke igjen noen ikke-muslimer i land med muslimsk flertall, så du demonstrerer jo fint at voldelig islamisme er døden uansett om de utgjør en liten andel. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, In absentia skrev:

Da burde leksjonen være at lovene i Frankrike nå lages av de som begår mest vold.

Islamistene har nok makt i Frankrike til å bestemme ar det er ikke lov å tegne, publisere eller vise tegninger av Mohammed. Og neste gang de finner ut at noe er forbudt må vi bare innrette oss.

Demokratiet er dødt, lenge leve terrorvelde! 

Hvis det først etableres et solid tabu mot tegninger av Mohammed kan det bli en kort vei videre til tilsvarende forbud mot framstillinger av Jesus og andre karakterer som også inngår i islam. Jesus er tross alt en profet i islam på samme måte som Mohammed, så logikken fra et muslimsk ståsted skulle tilsi at et forbud mot tegninger av Mohammed også må gjelde Jesus, Moses, Noah og resten av profet-gjengen vi er kjent med fra bibelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Klossmajor skrev:

Hvis det først etableres et solid tabu mot tegninger av Mohammed kan det bli en kort vei videre til tilsvarende forbud mot framstillinger av Jesus og andre karakterer som også inngår i islam. Jesus er tross alt en profet i islam på samme måte som Mohammed, så logikken fra et muslimsk ståsted skulle tilsi at et forbud mot tegninger av Mohammed også må gjelde Jesus, Moses, Noah og resten av profet-gjengen vi er kjent med fra bibelen.

Nettopp. Og hva med homofili, kvinners rettigheter osv? Mange religiøse synes jo at dette er hårreisende krenkende også. Skal vi rette oss etter det?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Klossmajor said:

Hvis det først etableres et solid tabu mot tegninger av Mohammed kan det bli en kort vei videre til tilsvarende forbud mot framstillinger av Jesus og andre karakterer som også inngår i islam. Jesus er tross alt en profet i islam på samme måte som Mohammed, så logikken fra et muslimsk ståsted skulle tilsi at et forbud mot tegninger av Mohammed også må gjelde Jesus, Moses, Noah og resten av profet-gjengen vi er kjent med fra bibelen.

Muslimer tolker islam. Dette er deres egne særlover som en alt for stor andel bryr seg mer om enn Norges lover. Politiet skal nå lage et register over hatkriminalitet mot muslimer på bestilling fra Erna. Ikke mot kristne. "Minoriteter" må beskyttes. Bortsett fra at det er 1,7 milliarder på verdensbasis.

Det etableres ikke noe felles solid tabu. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 22.48, Example skrev:

Denne læreren underviste om ytringsfrihet. Poenget ble nok understreket av dette angrepet. Karikaturer av Mohammed bør bli vist oftere.

Fordi? Provosere, krenke, fornærme? Du bare avslører deg selv. Tror nok ikke du har så mye medfølelse for den læreren som ble drept. ønsker du flere ofre for å vinne frem dine fordommer? Ikke misbruk ytringsfriheten, den har grenser. ingen skal noen måtte bøte med livet, og ikke burde en hel folkegruppe stilles ansvarlig for en manns handling. Du oppfordrer til mer uro og splittelse. Det er dessverre slikt at den muslimske befolkningen blir i europa, og forhåpentligvis er de beskyttet på lik linje som oss andre, om du vil eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mipsmaster skrev:

Muslimer tolker islam. Dette er deres egne særlover som en alt for stor andel bryr seg mer om enn Norges lover. Politiet skal nå lage et register over hatkriminalitet mot muslimer på bestilling fra Erna. Ikke mot kristne. "Minoriteter" må beskyttes. Bortsett fra at det er 1,7 milliarder på verdensbasis.

Det etableres ikke noe felles solid tabu. 

Vi er ikke langt unna et tabu mot visuelle framstillinger av Mohammed her i Vesten også når det er så få som våger gjøre det. Både Monty Python-gjengen og gutta bak South Park har uttalt seg i retning av at de ikke våger visuelt framstille Mohammed slik de har gjort med Jesus av frykt for hva islamister kan finne på som gjengjeldelse. Det er ikke viljen det står på. Det er frykt for konsekvensene.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, oleidole1999 skrev:

ønsker du flere ofre for å vinne frem dine fordommer?

Hva mener du med dette? Hvilke fordommer sikter du til?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Klossmajor skrev:

Hva mener du med dette? Hvilke fordommer sikter du til?

først og fremst dårlige holdninger han og hans likesinnede har mot muslimer. du kan da ikke påstå du har et problem med islam og ikke muslimer. det er rett og slett feigt, og enda mer feigt er det å utnytte ytringsfriheten og hevde jeg kan spre eder og galle om andre mennesker fordi jeg liksom har lov. da er du rett og slett ikke bedre enn ekstremister. hvorfor ropes det ikke så høyt når det gjelder andre terrorangrep som begås av terrorister som breivik, manaus ect?? nei, fordi der ligger ikke hatet. forfølgelsen og stigmatiseringen er rettet mot nettopp en sårbar minoritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, oleidole1999 skrev:

Fordi? Provosere, krenke, fornærme? Du bare avslører deg selv. Tror nok ikke du har så mye medfølelse for den læreren som ble drept. ønsker du flere ofre for å vinne frem dine fordommer? Ikke misbruk ytringsfriheten, den har grenser. ingen skal noen måtte bøte med livet, og ikke burde en hel folkegruppe stilles ansvarlig for en manns handling. Du oppfordrer til mer uro og splittelse. Det er dessverre slikt at den muslimske befolkningen blir i europa, og forhåpentligvis er de beskyttet på lik linje som oss andre, om du vil eller ei.

For å bevare ytringsfriheten og å vise at det ikke nytter å bruke vold for å oppnå makt og innflytelse.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, oleidole1999 skrev:

først og fremst dårlige holdninger han og hans likesinnede har mot muslimer. du kan da ikke påstå du har et problem med islam og ikke muslimer. det er rett og slett feigt, og enda mer feigt er det å utnytte ytringsfriheten og hevde jeg kan spre eder og galle om andre mennesker fordi jeg liksom har lov. da er du rett og slett ikke bedre enn ekstremister. hvorfor ropes det ikke så høyt når det gjelder andre terrorangrep som begås av terrorister som breivik, manaus ect?? nei, fordi der ligger ikke hatet. forfølgelsen og stigmatiseringen er rettet mot nettopp en sårbar minoritet.

Det er ingen voldshendelse i nyere norsk historie som det fokuseres mer på enn 22. Juli. Det du sier stemmer rett og slett ikke.

Og du sidestiller drap med tegninger og sier at de som ytrer seg fredelig er «ikke bedre enn ekstremister»?. Det et du som er ekstremist hvis du mener dette. 

Muslimer er heller igjen sårbar minoritet, men utgjør 1,8 mrd mennesker, og et tankesett som styrer religiøse diktaturer verden over med jernhånd.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...