Gå til innhold

Lærer viste Mohammed-karikaturer - ble halshugget


Example

Anbefalte innlegg

Merkverdig er det at gjerningsmannen er en 18-årig tsjetsjener som ankom Frankrike som asylsøker. Frankrike har altså tatt imot denne mannen og gitt ham beskyttelse fra en påstått trussel i sitt hjemland. Han velger altså å gjenyte tjenesten fra Frankrikes befolkning på denne måten. Han agerer mer eller mindre som en leiemorder på oppdrag fra noen skoleelever og foreldrene deres (men på vegne av en påstått allmektig gud som ikke viser evne til å foreta seg noe som helst på egenhånd).

Jeg finner det nærliggende å stille spørsmål ved hva denne tsjetsjeneren har blitt innvilget asyl for. Hvis det skulle være sånn at han tilhører en gruppe som er uønsket i hjemlandet pga militant islamisme, vil de neppe utgjøre noen mindre trussel her i Vesten.

Endret av Klossmajor
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Klossmajor skrev:

Det første media burde gjøre nå er å konfrontere alle muslimske organisasjoner i Norge og kreve klare uttalelser om hvordan de stiller seg til denne type situasjon. Ikke minst bør man kreve det fra Minhaj-ul-Quran, som har en grunnlegger og leder som i veldig klare ordelag støtter drap for blasfemi. Minhaj-ul-Quran er tross alt en organisasjon med flere tusen medlemmer her i Norge, som har blitt beskrevet som en lukket og udemokratisk organisasjon drevet som et «one-man-show» av sektlederen Tahir ul-Qadri. Han støttet det iranske regimets krav om henrettelse av Salman Rushdie for blasfemi, og det samme gjorde den norske lederen av Minhaj-ul-Quran da styret mot Rushdie sto på som verst. Media bør ta en ringerunde og kreve klare svar.

Hele venstresiden er jo allerede i lomma på norske muslimsk organisasjoner. 80 prosent av AP stemmene ved sist valg i Oslo var innvandrerstemmer . Det viser seg at muslimer aldri trenger å ta ansvar for noe som helst. Det skaper klare oppfatninger i de muslimske miljøene i Norge om at sharia faktisk kan gjennomføres . I tillegg betaler den norske stat gjennom NAV bidrag til muslimer og støtter økonomisk moskeer slik at sharia kan eksistere i hverdagen i de muslimske miljøene.  MSM ignorer denne og andre asosiale muslimske hendelser i Norge . Tenk om denne videoen hadde vært fra et nynazist møte i Oslo ?

 

Endret av AlkoMann
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Klossmajor skrev:

Aftenposten rapporterer at den aktuelle læreren, Samuel Paty, gjorde alt etter boka. Ytringsfrihet sto på timeplanen. Paty ba muslimene i klasserommet rekke opp hånden. De kunne forlate klasserommet om de ville. Læreren skulle ta opp Charlie Hebdo-saken. Paty varslet at han skulle vise en karikatur av profeten Muhammed. Noen av de muslimske barnas foreldre tolket lærerens advarsel som vennlig og respektfull. At læreren ga beskjed på forhånd for å beskytte barna, ikke for å sjokkere dem. Andre ble imidlertid svært opprørte. Foreldre klaget til skolen. Få dager etterpå ble det holdt et møte. Læreren og rektor møtte foreldre som reagerte. Det gikk visstnok rolig for seg, men så begynte læreren å motta trusler. En av foreldrene i klassen publiserte flere videoer i sosiale medier. Ifølge Reuters ble historielæreren hengt ut som en bølle som burde få sparken. Før drapet skal den antatte gjerningsmannen ha bedt elever ved skolen peke ut læreren.

Det har tydeligvis vært foreldre som ikke har synes dette har vært ok, og likevell har han vist bildene hvis jeg forstår det riktig? 

Læreren har gjort alt riktig ja, men når det tydelig er foreldre som reagerer på det så burde han ikke vist dette, men jeg forstår også hvorfor han gjorde dette ettersom elevene fikk gå ut dersom det var støtende for dem. 

Det var en jævli måte å reagere på og det finns ingen rettferdig i det. 

Lurer på hva som skjer videre med eleven og forelderen nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 22.44, Catliner skrev:

Skjønner ikke hensikten med å vise karikaturer med nedsettende innhold til muslimer. Hva får man ut av en sånn mobbekultur? Jo, man får fanatikere som klikker til slutt. 

Mobbekultur? Du plasserer skylden på den som utøver sin ytringsfrihet istedet for der den hører hjemme - hos terroristen. Nå har denne krenkelseskulturen gått for langt med masseinnvandringen fra vestenfiendtlige samfunn. Istedet for at VI skal slutte å ytre helt legitime meninger, må DE lære å tåle dem fordi de ikke er hjemme, men gjester i et annet land. 

 

Kritikk av religion er helt legitimt å drive med her i Europa. Det må være 1 av de første tingene nyankomne lærer og noe som må gjentas flere ganger på skolen.

Endret av Drizzt
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Apis skrev:

Hvor begynner ytterste venstre? Ser du nevner AP og SV i den konteksten. 

Det var rett og slett bare et utvalg av partier til venstre i politikken, hvor selv moderate sentrumsinnstilte AP deler enkelte perspektiver med historiske nutcases. Det gjelder deg og meg også, og alle andre forøvrig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, bebisss skrev:

Det har tydeligvis vært foreldre som ikke har synes dette har vært ok, og likevell har han vist bildene hvis jeg forstår det riktig? 

Læreren har gjort alt riktig ja, men når det tydelig er foreldre som reagerer på det så burde han ikke vist dette, men jeg forstår også hvorfor han gjorde dette ettersom elevene fikk gå ut dersom det var støtende for dem. 

Det var en jævli måte å reagere på og det finns ingen rettferdig i det. 

Lurer på hva som skjer videre med eleven og forelderen nå. 

Si meg, er du lærer? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Nightcrawler skrev:

Folk blir drept uansett om det er av en selvmordsbomber eller en, hva var det du kalte de? Å ja, "forvirret og ensom mann" som går rundt på en øy og skyter alt som beveger seg. Begge deler er terrorisme, begge deler bør fordømmes. Bare fordi noen av terroristene ikke passer inn i en antimuslim-agenda, bør det ikke bagatelliseres.

De gjorde det ikke på vegne av kristendommen. De var enslige ulver. Det er forskjell på dem og islamske drap ved halshugging, som denne læreren, de to jentene i Marokko osv. Det er jo ingen tvil om at disse ble drept pga islam.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bebisss skrev:

Det har tydeligvis vært foreldre som ikke har synes dette har vært ok, og likevell har han vist bildene hvis jeg forstår det riktig? 

Læreren har gjort alt riktig ja, men når det tydelig er foreldre som reagerer på det så burde han ikke vist dette, men jeg forstår også hvorfor han gjorde dette ettersom elevene fikk gå ut dersom det var støtende for dem. 

Det var en jævli måte å reagere på og det finns ingen rettferdig i det. 

Lurer på hva som skjer videre med eleven og forelderen nå. 

Ifølge Aftenposten har læreren gitt et valg om å være til stede eller forlate klasserommet når karikaturer ble vist. Læreren må jo da ha vist karikaturer til barna som valgte å ikke forlate klasserommet.

Foreldrene har uansett kun noe med hva som angår deres egne barn. Hva som vises andres barn har de ikke noe med.

Det er heller ikke alle muslimer som tolker det sånn at det er forbud mot å avbilde profeter. Det står visstnok ikke noe om det i koranen. Forbudet er framtolket fra hadither. Det er en god del muslimer som har tradisjon for å avbilde Mohammed på samme måte som de fleste kristne avbilder Jesus. Det er også temmelig inkonsekvent å la seg bli krenket av karikaturer av Mohammed, mens karikaturer av Jesus og andre profeter ignoreres. Ikke er det særlig logisk å la seg provosere på vegne av en guddom som påstås å være allmektig heller.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, bebisss said:

Det har tydeligvis vært foreldre som ikke har synes dette har vært ok, og likevell har han vist bildene hvis jeg forstår det riktig? 

Læreren har gjort alt riktig ja, men når det tydelig er foreldre som reagerer på det så burde han ikke vist dette, 

Det er ikke foreldre som skal bestemme dette. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Klossmajor skrev:

 En av foreldrene i klassen publiserte flere videoer i sosiale medier. Ifølge Reuters ble historielæreren hengt ut som en bølle som burde få sparken. Før drapet skal den antatte gjerningsmannen ha bedt elever ved skolen peke ut læreren.

Må være hyggelig å vite at man er den forelderen eller eleven som er årsaken til at 2 mennesker nå er døde (læreren og terroristen). Sikkert kjekt å ha på samvittigheten.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Klossmajor skrev:

Merkverdig er det at gjerningsmannen er en 18-årig tsjetsjener som ankom Frankrike som asylsøker. Frankrike har altså tatt imot denne mannen og gitt ham beskyttelse fra en påstått trussel i sitt hjemland

Ironisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dankert skrev:

Det er ikke foreldre som skal bestemme dette. 

Foreldre har rett til medvirkning i sitt barns undervisning jo.. Men det burde ha vært nok at barna fikk forlate undervisningen. Det samme gjelder her i norsk skole dersom barn skal følge skolen i kirken og muslimske barn eller av annen religion velger å være på skolen. 

Jeg sier bare at når det er tydelig at en forelder absolutt ikke ønsker at bildene skulle bli vist, så burde denne læreren ha latt vær denne gang. I en annen klasse så hadde det helt sikkert vært mer akseptert og han har jo vist disse tegningene mange ganger uten å bli halshugget for det. Sålenge foreldre sier det er greit så er det greit, hvis ikke så er det ikke det, selv om det kun er én forelder som mener dette. 

Annet enn læreryrket så mener jeg at de burde gå hardt til verks med å sile ut disse ekstremistene og det virker som de har planer om å gjøre nå ved å se nøyere på finansieringer av ekstremistene. Selv om jeg virker venstrevridd, så er jeg mer på høyresiden enn venstresiden. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bebisss said:

Foreldre har rett til medvirkning i sitt barns undervisning jo.. Men det burde ha vært nok at barna fikk forlate undervisningen. Det samme gjelder her i norsk skole dersom barn skal følge skolen i kirken og muslimske barn eller av annen religion velger å være på skolen. 

Jeg sier bare at når det er tydelig at en forelder absolutt ikke ønsker at bildene skulle bli vist, så burde denne læreren ha latt vær denne gang.

 

Nei, man skal aldri la ekstremister bestemme slikt. Jeg er helt sikker på at du ikke hadde godtatt at konservative kristne hadde satt foten ned mot å undervise i evolusjonslære eller sexualitet.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Dankert skrev:

Nei, man skal aldri la ekstremister bestemme slikt. Jeg er helt sikker på at du ikke hadde godtatt at konservative kristne hadde satt foten ned mot å undervise i evolusjonslære eller sexualitet.

Visste han at forelderen var ekstremist? 

Det er en vesentlig forskjell med å undervise i evolusjonære og sexualitet enn å vise det bildet. 

Kunne jeg gjort som jeg ville så hadde jeg vist bildene og fortalt mine elever at religion er et helvettes kaos som bare skaper elendighet i verden, og at alle ekstremister skulle sprengt seg selv i luften og slettet seg fra jordens overflate. Men desverre så kan jeg ikke det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, bebisss said:

Visste han at forelderen var ekstremist? 

Det er en vesentlig forskjell med å undervise i evolusjonære og sexualitet enn å vise det bildet. 

Kunne jeg gjort som jeg ville så hadde jeg vist bildene og fortalt mine elever at religion er et helvettes kaos som bare skaper elendighet i verden, og at alle ekstremister skulle sprengt seg selv i luften og slettet seg fra jordens overflate. Men desverre så kan jeg ikke det. 

 

Forskjellen er at kristne ikke ville halshugge læreren.

Endret av Dankert
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, bebisss skrev:

Det har tydeligvis vært foreldre som ikke har synes dette har vært ok, og likevell har han vist bildene hvis jeg forstår det riktig? 

Læreren har gjort alt riktig ja, men når det tydelig er foreldre som reagerer på det så burde han ikke vist dette, men jeg forstår også hvorfor han gjorde dette ettersom elevene fikk gå ut dersom det var støtende for dem. 

Det var en jævli måte å reagere på og det finns ingen rettferdig i det. 

Lurer på hva som skjer videre med eleven og forelderen nå. 

Bebissss, sakens kjerne er følgende: Ytringsfrihet gir oss, frie borgere retten til å krenke. Uten at det får juridiske følger, og uten at vi skal frykte represalier. Det er opp til hver enkelt menneske å føle seg krenket, og ingen andre kan ha definisjonsmakt for hva du eller jeg blir krenket av. Ettersom mennesker er svært ulike, må en forvente at og tåle at noen vil kunne krenke en. Det gir en ingen rett til å ty til vold eller til å kreve at noe er for "hellig" til å spøke med. Ser du ikke at muslimer hevder seg berettiget til å agere på krenkelser? Storming av ambassader, drap, fatwaer, drapsforsøk og halshugginger.  Hvorfor i alle dager skal det være sånn? Hvorfor skal muslimer ha definisjonsmakten på hva det er lov til å spøke med, latterliggjøre, kritisere? Gir vi etter for deres krav, kravet om at deres Gud er hellig og ikke tåler å bli gjort narr av, da gir vi dem særrettigheter ingen skal ha. Vi kan da for pokker ikke ha det slik i et moderne, opplyst samfunn at en Gud, en fantasi, en idé er hellig? Ser du ikke hvor absurd dette er? Skal Islamsk Råd få bestemme at enkelte tegninger er forbudt å trykke? I Europa? Jeg blir helt matt. Og gjentar: Ytringsfrihet handler ikke om at man bør unngå å ytre ting som noen kan ta seg nær av. Ytringsfrihet er en lovfestet rett til å ytre en mening uten at den får juridiske konsekvenser. Dette forstår ikke mange muslimer i det de mener de bør har retten til ikke å bli krenket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, bebisss skrev:

Visste han at forelderen var ekstremist? 

Det er en vesentlig forskjell med å undervise i evolusjonære og sexualitet enn å vise det bildet. 

Kunne jeg gjort som jeg ville så hadde jeg vist bildene og fortalt mine elever at religion er et helvettes kaos som bare skaper elendighet i verden, og at alle ekstremister skulle sprengt seg selv i luften og slettet seg fra jordens overflate. Men desverre så kan jeg ikke det. 

 

Tja jeg vet ikke om det er så veldig stor forskjell? 
Læreren her underviste jo om ytringsfrihet og brukte bildet som eksempel. Han hadde til og med advart elevene om at han kom til å vise bildet på forhånd for at de som ikke ville delta kunne få fristilles fra undervisninga etter slik jeg har forstått det.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 23.24, AlkoMann skrev:

I Norge er det mange som mener at SIAN medlemmene fortjener å dø . Ingen bra utvikling .

Hvor har du dette fra? Jeg tror ikke at det er så mange her i landet som ønsker sine meningsmotstandere døde altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...