Gå til innhold

Lærer viste Mohammed-karikaturer - ble halshugget


Example

Anbefalte innlegg

8 timer siden, bebisss skrev:

Det har tydeligvis vært foreldre som ikke har synes dette har vært ok, og likevell har han vist bildene hvis jeg forstår det riktig? 

Læreren har gjort alt riktig ja, men når det tydelig er foreldre som reagerer på det så burde han ikke vist dette, men jeg forstår også hvorfor han gjorde dette ettersom elevene fikk gå ut dersom det var støtende for dem. 

Det var en jævli måte å reagere på og det finns ingen rettferdig i det. 

Lurer på hva som skjer videre med eleven og forelderen nå. 

Jeg hadde krevd å få bytte til en klasse uten muslimske elever dersom læreren til mitt barn fjernet deler av pensum for å ikke støte enkeltelever i klassen. 


Det kan jo ikke bli sånn at man tilpasser undervisningen etter hva som ikke får rabiate villdyr til å myrde folk fordi de føler seg krenket??? Hva om noen ikke vil at man skal snakke om kvinners rettigheter, eller evolusjonslære? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, bluedot skrev:

Hvor har du dette fra? Jeg tror ikke at det er så mange her i landet som ønsker sine meningsmotstandere døde altså.

På side 3 i denne tråden er det lenket til en YouTube-video med intervju av to motdemonstranter mot SIANs demonstrasjon i Oslo sentrum i sommer, der den siste av de to intervjuede ca 6:55 ut i videoen ytrer en tydelig mening om at et bestemt SIAN-medlem fortjener å bli drept.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Klossmajor skrev:

På side 3 i denne tråden er det lenket til en YouTube-video med intervju av to motdemonstranter mot SIANs demonstrasjon i Oslo sentrum i sommer, der den siste av de to intervjuede ca 6:55 ut i videoen ytrer en tydelig mening om at et bestemt SIAN-medlem fortjener å bli drept.

Ok takk. Men det er fortsatt ikke noe bevis for at det er mange som mener dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, bluedot skrev:

Ok takk. Men det er fortsatt ikke noe bevis for at det er mange som mener dette. 

Ville det overrasket deg hvis det skulle vise seg at han har mange meningsfeller her i landet, f.eks blant sine kompiser?

Jeg har gått i skoleklasse med pakistanere som mente William Nygaard fortjente det da han ble skutt i 1993, så for meg ville det ikke være noen overraskelse.

Tidligere i tråden her har jeg nevnt at det er en muslimsk organisasjon med flere tusen medlemmer her til lands ved navn Minhaj-ul-Quran, som har en grunnlegger og sektleder som i veldig klare ordelag støtter drap for blasfemi.

Endret av Klossmajor
rettet skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peres skrev:

Bebissss, sakens kjerne er følgende: Ytringsfrihet gir oss, frie borgere retten til å krenke. Uten at det får juridiske følger, og uten at vi skal frykte represalier. Det er opp til hver enkelt menneske å føle seg krenket, og ingen andre kan ha definisjonsmakt for hva du eller jeg blir krenket av. Ettersom mennesker er svært ulike, må en forvente at og tåle at noen vil kunne krenke en. Det gir en ingen rett til å ty til vold eller til å kreve at noe er for "hellig" til å spøke med. Ser du ikke at muslimer hevder seg berettiget til å agere på krenkelser? Storming av ambassader, drap, fatwaer, drapsforsøk og halshugginger.  Hvorfor i alle dager skal det være sånn? Hvorfor skal muslimer ha definisjonsmakten på hva det er lov til å spøke med, latterliggjøre, kritisere? Gir vi etter for deres krav, kravet om at deres Gud er hellig og ikke tåler å bli gjort narr av, da gir vi dem særrettigheter ingen skal ha. Vi kan da for pokker ikke ha det slik i et moderne, opplyst samfunn at en Gud, en fantasi, en idé er hellig? Ser du ikke hvor absurd dette er? Skal Islamsk Råd få bestemme at enkelte tegninger er forbudt å trykke? I Europa? Jeg blir helt matt. Og gjentar: Ytringsfrihet handler ikke om at man bør unngå å ytre ting som noen kan ta seg nær av. Ytringsfrihet er en lovfestet rett til å ytre en mening uten at den får juridiske konsekvenser. Dette forstår ikke mange muslimer i det de mener de bør har retten til ikke å bli krenket. 

Peres, få nå med deg at jeg snakker om læreren i klasserommet og ikke befolkningens ellers. 

Meg utenfor klasserommet tenker likt som deg, meg inne i klasserommet må holde de meningene for meg selv og tar en annen vei inn i pensum for ytringsfriheten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bluedot skrev:

Tja jeg vet ikke om det er så veldig stor forskjell? 
Læreren her underviste jo om ytringsfrihet og brukte bildet som eksempel. Han hadde til og med advart elevene om at han kom til å vise bildet på forhånd for at de som ikke ville delta kunne få fristilles fra undervisninga etter slik jeg har forstått det.  
 

Jo det er forskjell for du snakker om å fjerne pensum, det å ikke vise ett bilde er ikke å fjerne pensum. Man kan fint snakke om sex uten å vise bilde av en mann og en dame ha sex. Det fjerner ikke sexualundevisningen fra pensum fordi jeg ikke viser bilde av det... 

Ja han hadde advart på forhånd der en forelder sa at dette ikke var ønskelig. I alle tilfeller unntatt dette tilfellet så har det vært ok for foreldrene, og da burde læreren tenkt at for denne gang så unngår jeg å vise bildet for å unngå eventuelle problemer med disse foreldrene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, velociraptor skrev:

Jeg hadde krevd å få bytte til en klasse uten muslimske elever dersom læreren til mitt barn fjernet deler av pensum for å ikke støte enkeltelever i klassen. 


Det kan jo ikke bli sånn at man tilpasser undervisningen etter hva som ikke får rabiate villdyr til å myrde folk fordi de føler seg krenket??? Hva om noen ikke vil at man skal snakke om kvinners rettigheter, eller evolusjonslære? 

Det er slik det er i norske klasserom så da får du ha hjemmeundervisning til dine barn.. 

Man skal tilpasse undervisningen etter elevene man har, det er en rettighet di har. 

Om du tror at det å fjerne et bilde er å fjerne pensum så har du ikke fulgt med i timen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Klossmajor skrev:

Ville det overrasket det hvis det skulle vise seg at han har mange meningsfeller her i landet, f.eks blant sine kompiser?

Jeg har gått i skoleklasse med pakistanere som mente William Nygaard fortjente det da han ble skutt i 1993, så for meg ville det ikke være noen overraskelse.

Tidligere i tråden her har jeg nevnt at det er en muslimsk organisasjon med flere tusen medlemmer her til lands ved navn Minhaj-ul-Quran, som har en grunnlegger og sektleder som i veldig klare ordelag støtter drap for blasfemi.

Jeg nekter ikke for at disse finnes og det er selvfølgelig ikke noe greitt.  Men du har jo også muslimer som tar avstand fra slikt heldigvis. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/norske-muslimer-tar-avstand-fra-lererdrapet-i-paris-1.1788506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hatsumomo skrev:

Må være hyggelig å vite at man er den forelderen eller eleven som er årsaken til at 2 mennesker nå er døde (læreren og terroristen). Sikkert kjekt å ha på samvittigheten.

Den forelderen??  Dette er substrøk til Paris, det er vel kun Ikke vestlige innv som bor der, de var flere som klaget og de politianmeldt han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bluedot skrev:

Jeg nekter ikke for at disse finnes og det er selvfølgelig ikke noe greitt.  Men du har jo også muslimer som tar avstand fra slikt heldigvis. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/norske-muslimer-tar-avstand-fra-lererdrapet-i-paris-1.1788506

Heldigvis har vi muslimer som tar avstand fra dødsstraff for blasfemi. Hvis alle muslimer her til lands deler tankegodset til sektlederen til Minhaj-ul-Quran ville vi vært i alvorlig trøbbel. Samtidig har vi såpass størrelse på den muslimske befolkningen nå at selv en liten prosentandel med denne type tankegods fort blir ganske mange i antall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, bebisss skrev:

Jo det er forskjell for du snakker om å fjerne pensum, det å ikke vise ett bilde er ikke å fjerne pensum. Man kan fint snakke om sex uten å vise bilde av en mann og en dame ha sex. Det fjerner ikke sexualundevisningen fra pensum fordi jeg ikke viser bilde av det... 

Ja han hadde advart på forhånd der en forelder sa at dette ikke var ønskelig. I alle tilfeller unntatt dette tilfellet så har det vært ok for foreldrene, og da burde læreren tenkt at for denne gang så unngår jeg å vise bildet for å unngå eventuelle problemer med disse foreldrene.. 

Joda i retrospekt så burde jo ikke læreren ha vist dette bilde, men noen religiøse fanatikere kan ikke diktere hva som vises i en undervisning i ett vestlig demokrati uansett. Det er vel det som er kjernen her. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Heldigvis har vi muslimer som tar avstand fra dødsstraff for blasfemi. Hvis alle muslimer her til lands deler tankegodset til sektlederen til Minhaj-ul-Quran ville vi vært i alvorlig trøbbel. Samtidig har vi såpass størrelse på den muslimske befolkningen nå at selv en liten prosentandel med denne type tankegods fort blir ganske mange i antall.

Det vi såg med icil sympatisørene var at de samlet seg flere titalls tusen og reiste til Syria for å være med i icil. Og et slikt scenario kunne funnet sted i Europa, at hvi det ble opptøyer i et land blant muslimer, så kan flere titalls tusen strømme over grensa for å hjelpe dem, og kan ved det destabilisere et land. Da får de full telling for eu-medlemskapene. Det er jo så tilrettelagt som det kan bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bluedot skrev:

Joda i retrospekt så burde jo ikke læreren ha vist dette bilde, men noen religiøse fanatikere kan ikke diktere hva som vises i en undervisning i ett vestlig demokrati uansett. Det er vel det som er kjernen her. 

Nei i bunn og grunn ikke, og det gjør de aller fleste heller ikke. Men når dette er et krenkende bilde av deres gud så burde det ikke vises når noen foreldre ikke ønsker det til tross for at elevene får forlate klasserommet, men det kan fint fortelles om for det er en viktig del av historien. 

Det handler om respekt, likeverd og toleranse fra lærerens side. Noe denne forelderen manglet helt fullstendig sammen med alle andre ekstremister. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, bebisss skrev:

Nei i bunn og grunn ikke, og det gjør de aller fleste heller ikke. Men når dette er et krenkende bilde av deres gud så burde det ikke vises når noen foreldre ikke ønsker det til tross for at elevene får forlate klasserommet, men det kan fint fortelles om for det er en viktig del av historien. 

Det handler om respekt, likeverd og toleranse fra lærerens side. Noe denne forelderen manglet helt fullstendig sammen med alle andre ekstremister.

Lærerstanden burde i først omgang ta mål av seg å evne å få banket inn i hodet på elevene sine at det ikke er logisk å la seg krenke på vegne av en allmektig guddommelighet. Det var for øvrig ikke et bilde av noen gud, men karikatur av Mohammed. Det er ingen logikk i at en krenkende karikatur av Mohammed skulle fremprovosere større sinne enn komiske fremstillinger av Jesus eller andre profeter i islam. Det er et stort paradoks at de samme muslimene som lar seg krenke av negative framstillinger av Mohammed, ikke reagerer på latterliggjøring av Jesus.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et aktivt medlem av SV skrev følgende kommentar til hendelsen:

20201018_235931.jpg

Det skal presiseres at vedkommende beklaget seg etterpå, og slettet kontoen sin. Jeg tror heller ikke Naveen rettferdiggjør hendelsen, slik hun implisitt gir uttrykk for her. Men uansett hvordan man vrir på det, så relativiserer og bagatelliserer hun hendelsen. Det er skremmende. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Iflg mange - bla SVTer det draopsofferes feil. Helt utrolig at alt blir snutt på hodet i vesten. Nytt på nytt pisser på kristendommen og alle ler av det, men de har ikke baller til å komme med ett stikk til islam.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, HalldirV2 said:

Et aktivt medlem av SV skrev følgende kommentar til hendelsen:

20201018_235931.jpg

Det skal presiseres at vedkommende beklaget seg etterpå, og slettet kontoen sin. Jeg tror heller ikke Naveen rettferdiggjør hendelsen, slik hun implisitt gir uttrykk for her. Men uansett hvordan man vrir på det, så relativiserer og bagatelliserer hun hendelsen. Det er skremmende. 

Dette er drøyt, men ikke sjokkerende. 78% av muslimer i England mener at danskene som publiserte Mohammed-tegningene burde blitt straffet (PEW research referert til av Bill Maher blant annet). Påstanden at det er et mindretall muslimer med et tankegods som er totalt uforenelig med demokrati og ytringsfrihet er en bløff. 

Hun mener seriøst at halshugging er en korrekt respons på mobbing. Hva er problemet med å være i mot rasisme og i mot Islam. Det er ingen konflikt i et slikt ståsted. Jeg er ikke medlem at den norske kirke. Jeg er i mot all religion. Religioner er ikke like. Jeg har ennå ikke hørt SIAN si noe som er problematisk. Jeg hører andre omtale dem som rasister, men finner ikke hold for det. Det er Islam som trenger en reform, ikke det norske folk som må bli mindre rasistisk.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til en elev samt en kjent militant islamist oppfordret til drap på læreren som ble halshogd ved Paris fredag, opplyser Frankrikes innenriksminister. De utstedte tilsynelatende en fatwa mot læreren, og begge to er blant elleve personer som er pågrepet etter drapet. (Aftenposten)

Jeg vil anta at de vil bli siktet for medvirkning til drap, og idømt lang fengselsstraff. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...