Gå til innhold

Et kritisk blikk på historiene om Albert Åberg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den boken leste jeg ofte på sengekanten til min sønn da han var liten. Siden han ikke selv kunne lese da, bare byttet jeg ut ordet "saft" med "vann". Altså at faren ga Albert et glass vann på sengen. Dette gjorde jeg for å ikke gi guttungen noen ideer om at saft var ok på kvelden etter tannpuss.

Jeg er sikkert ikke eneste mammaen som har gjort dette når de leste Albert-bøkene.

Anonymkode: f90db...c21

Viser jo bare at forfatteren var på ville veier, når det som står ikke tåler dagens lys og må sensureres!

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.10.2020 den 18.59, AnonymBruker skrev:

Ønsker å se på denne barnebok-serien med kritiske øyne. Klar over at det er laget en tråd med kritisk blikk på pappaen tidligere

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, OPIgirl skrev:

Å herregud. Det var helt vanlig at barn lekte med spiker før. I dag skal alle unger pakkes inn i bomull. Og pga det vokser det opp noen pysete unger som ikke tåler noen ting. Skjerp dere.

Nei, det er ikke om man får leke med spiker eller ikke som avgjør om man blir pysete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, kvinneguide skrev:

For en fantastisk tid Albert vokste opp i. Før alt ble farlig og barn ble plassert med nettbrett trygt polstret mellom sofaputer. La nå barna få hamre og spikre i vei!

Ja, før da langt flere barn ble skadet, kvestet og drept. Good times!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2020 den 18.59, AnonymBruker skrev:

Ønsker å se på denne barnebok-serien med kritiske øyne. Klar over at det er laget en tråd med kritisk blikk på pappaen tidligere, noe vil nok gjentas her, men her er det altså et mer generelt fokus om alt som er kritikkverdig fra bok til bok.

Vi starter med den første boken, God natt, Albert Åberg, fra 1972.

Første bilde, under, viser altså at en 4 år gammel Albert har en masse knappenåler/småspikre på gulvet. Så utrolig uansvarlig av pappaen! Kan jo tråkke på dem og skade seg stygt. Utrolig at forfatteren har tegnet inn dette.

Men det andre bildet er jo rett og slett ille! Her har vi altså en pappa som røyker på soverommet til sønnen mens han leder god natt-historie. Uhørt! Og ikke bare det, på gulvet ligger det en sprettert! Å tillate en 4-åring å ha sprettert synes jeg ikke noe om! Å påvirke lesere til at dette er greit er ikke bra.

DF8D5104-0B92-4AF7-86AD-8F572A3BE874.jpeg

8336FAA1-37C2-4FDC-862C-3A33C3D9DE97.jpeg

Anonymkode: 76947...3ef

Er det du som laget den gøyale Torbjørn Egner-tråden? 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2020 den 19.06, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp at det er barnebøker som er poenget. Også barnebøker må tåle et kritisk blikk.

Anonymkode: 76947...3ef

Du må jo se det ut fra tiden bøkene er skrevet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.10.2020 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Er det derfor barn og unge er så psykisk syke i dag?

Anonymkode: 7b000...84e

Tja. Selvmordsraten er visst på vei nedover, så det er kanskje det at flere får hjelp med de psykiske problemene sine i stedet for at de ender opp med selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo mange eldre barnebøker som ikke er helt ok 

 

Anonymkode: f324c...af9

Jeg har historien om strutsen Rasmus nede i boden, huttetu for en bok 😱🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Boetica skrev:

Jeg har historien om strutsen Rasmus nede i boden, huttetu for en bok 😱🤣

Hva handler den om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den gangen hadde vi ikke sosiale medier til å skremme oss opp. Vi hadde ganske sikkert taklet covid19 bedre også. 

Anonymkode: 68912...f71

Dagens unge vokser opp i et langt mer kaotisk og utfordrende samfunn, rett og slett fordi det alt er så "åpent" og man ikke lenger tvinges inn i en rolle og til å underkaste seg. I dag er det større frihet og langt flere muligheter, men samtidig så er det et stort press og teknologi som blant annet sosiale medier gir nye problemstillinger man aldri har hatt i denne skala tidligere.

Så før du klapper deg selv på ryggen så bør du tenke litt over hvor lite, trygt og oversiktlig det egentlig var da du vokste opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morten1 skrev:

Er det sikkert at barn får så mye bedre oppdragelse og erfaringer nå da? Før var barn ute å lekte, falt og slo seg, opp igjen for så holde på i barndommen. Nå skal jo alt pakkes inn og alle skal skjermes for alt og ingenting. Kommer til å bli en haug av snøfnugg som finne alt  krenkende

Barne er ute og leker og slår seg i dag også. Men det er tryggere rammer slik at færre blir alvorlig skadet eller drept.

Barn i dag pakkes på ingen måte inn og skjermes for alt. Tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2020 den 19.21, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk inn i denne tråden forventet jeg at HI skulle ta for seg en Albert Åberg-historie jeg ble rystet av som barn, men dette var jo bare tull. Selvfølgelig kritikkverdig med røyking inne og spikre på gulvet i dag, men for noen tiår siden var det helt normalt. 

Den historien jeg reagerte på i oppveksten, er den hvor Albert kjører knyttneven inn i fjeset på en yngre gutt han har utnyttet som ballgutt, når denne ballgutten ikke klarer å finne Alberts ball, som Albert selv har sparket alt for langt avgårde. Albert får riktignok dårlig samvittighet etterpå, men det er like sjokkerende at vi får innblikk i Alberts mørke tankespinn om at han kanskje har drept denne gutten. 

En annen historie jeg også reagerte på, er den hvor Albert og to eldre fettere er på besøk hos farmor, og farmor og fetterne blir enige om å utestenge Albert, ikke bare fra kortspillet de spiller fordi han er yngre, men også fra rommet de er i. Fetterne er frekke mobbere, og farmoren lar dem holde på. Albert blir riktignok den moralske vinneren, siden han spiser opp alle kakene som fetterne gledet seg til, men jeg syns allikevel det var veldig sjokkerende som barn at farmoren godtok denne mobbingen og utfrysingen. 

Anonymkode: 38a31...f57

Hæ? Har du en link til disse historiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Hva handler den om? 

Off, vet ikke om det tåler dagens lys, men ok: strutsen Rasmus bodde i Afrika med vennene sine. Her er n-ordet brukt. Så kom dyrefangeren og tok ham med til dyrehaven i København. Han mistrivdes, gråt og lenktet hjem. Vennene hans, afrikanerne, dro til København for å hente Rasmus hjem, men det endte med at de ble værende i dyrehaven!! Boka er fra 60-tallet så  verden har gått fremover kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har for lengst boikottet denne bokserien. Det samme med Pippi og flere andre. Skjønner ikke at foreldre lar barn lese slikt....

Anonymkode: b386f...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Boetica skrev:

Er det du som laget den gøyale Torbjørn Egner-tråden? 😀

Stemmer det!

Synes barnebokforfattere slipper altfor billig unna, tar ofte snarveier og tror visst hva som helst av slurveri er tillatt..

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det!

Synes barnebokforfattere slipper altfor billig unna, tar ofte snarveier og tror visst hva som helst av slurveri er tillatt..

Anonymkode: 76947...3ef

Jeg tror jeg elsker deg! 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Alexz skrev:

Hasj ja 😄

Jeg har tolket dette som en humortråd, skjønner ikke hvorfor alle er så sinte 😅

Hehe jeg tar den som det, og humrer av "betraktningene" til Ts.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det!

Synes barnebokforfattere slipper altfor billig unna, tar ofte snarveier og tror visst hva som helst av slurveri er tillatt..

Anonymkode: 76947...3ef

😁👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...