Gå til innhold

Et kritisk blikk på historiene om Albert Åberg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å se på denne barnebok-serien med kritiske øyne. Klar over at det er laget en tråd med kritisk blikk på pappaen tidligere, noe vil nok gjentas her, men her er det altså et mer generelt fokus om alt som er kritikkverdig fra bok til bok.

Vi starter med den første boken, God natt, Albert Åberg, fra 1972.

Første bilde, under, viser altså at en 4 år gammel Albert har en masse knappenåler/småspikre på gulvet. Så utrolig uansvarlig av pappaen! Kan jo tråkke på dem og skade seg stygt. Utrolig at forfatteren har tegnet inn dette.

Men det andre bildet er jo rett og slett ille! Her har vi altså en pappa som røyker på soverommet til sønnen mens han leder god natt-historie. Uhørt! Og ikke bare det, på gulvet ligger det en sprettert! Å tillate en 4-åring å ha sprettert synes jeg ikke noe om! Å påvirke lesere til at dette er greit er ikke bra.

DF8D5104-0B92-4AF7-86AD-8F572A3BE874.jpeg

8336FAA1-37C2-4FDC-862C-3A33C3D9DE97.jpeg

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers er det ille nok at pappaen ikke har sett til at 4-åringen pusset tennene sine. Sånt overlater man ikke til barn! Men enda verre er det, som bildet under viser, at pappaen til Albert kommer med et glass saft til Albert, like etter at Albert har pusset tennene! I 1972 hadde de neppe sukkerfri saft, om pappaen holder på slik ofte blir jo tennene til Albert ødelagt! Greit nok at Albert ropte at han var tørst, men da er det jo vann man må komme med!

F227AE31-B3D3-44FF-8CA8-EF46945A7C70.png

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneoppdragelse går sakte men sikkert fremover. Albert Åberg og det som var regnet som vanlig oppdragelse på 70-tallet var mye bedre enn på 50-tallet, og 50-tallet var mye bedre enn 20-tallet også videre...

Anonymkode: 69a03...ed4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Troll. La barnebøkene være

Anonymkode: ceab5...ba0

Det er nettopp at det er barnebøker som er poenget. Også barnebøker må tåle et kritisk blikk.

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste om denne boken er en kuriositet, men likevel: om man vurderer høyden på rommet ut fra vinduets størrelse i forhold til Alberts juniorseng, så må det være rundt 4 meter høyt under taket! Hva slags leilighetsbygg er dette?

30ABA139-85A0-4D44-B187-3C3E3F3AB50A.jpeg

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Barneoppdragelse går sakte men sikkert fremover. Albert Åberg og det som var regnet som vanlig oppdragelse på 70-tallet var mye bedre enn på 50-tallet, og 50-tallet var mye bedre enn 20-tallet også videre...

Anonymkode: 69a03...ed4

Er det derfor barn og unge er så psykisk syke i dag?

Anonymkode: 7b000...84e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kødd med Albert Åberg!

Albert Åberg bøkene er fantastiske, og hvis du ikke forstår at det er barnelitteratur som speiler hvordan det var å vokse opp på 70 og 80-tallet med kun far, så er du ikke særlig oppegående i barnelitteraturens verden. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tough cookie skrev:

Ikke kødd med Albert Åberg!

Albert Åberg bøkene er fantastiske, og hvis du ikke forstår at det er barnelitteratur som speiler hvordan det var å vokse opp på 70 og 80-tallet med kun far, så er du ikke særlig oppegående i barnelitteraturens verden. 

Men mange bruker disse bøkene fremdeles, og da må de vurderes med dagens øyne!

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Tough cookie skrev:

Ikke kødd med Albert Åberg!

Albert Åberg bøkene er fantastiske, og hvis du ikke forstår at det er barnelitteratur som speiler hvordan det var å vokse opp på 70 og 80-tallet med kun far, så er du ikke særlig oppegående i barnelitteraturens verden. 

Det er nok akkurat det det er... Bare kødd. Prøver bare å fyre opp en tåpelig diskusjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det siste om denne boken er en kuriositet, men likevel: om man vurderer høyden på rommet ut fra vinduets størrelse i forhold til Alberts juniorseng, så må det være rundt 4 meter høyt under taket! Hva slags leilighetsbygg er dette?

30ABA139-85A0-4D44-B187-3C3E3F3AB50A.jpeg

Anonymkode: 76947...3ef

Perspektivet er laget slik med vilje for å gjøre sengen til Albert liten. Boken er laget for å fenge en ledergruppe av barn, noen den fikk til i mange tiår. Sterk strek, enkle bilder med fremhevelse av de sentrale elementene i historien  er typisk for mange barnebøker. 

Kanskje du heller skal kaste deg over de tidlige utgavene av Tom Sawyer der tanten hans ga ham juling fordi det var god oppdragelse i det. "Sparer man på riset, blir det ikke noe av gutten", sa hun, enda hun hadde dårlig samvittighet for å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg gikk inn i denne tråden forventet jeg at HI skulle ta for seg en Albert Åberg-historie jeg ble rystet av som barn, men dette var jo bare tull. Selvfølgelig kritikkverdig med røyking inne og spikre på gulvet i dag, men for noen tiår siden var det helt normalt. 

Den historien jeg reagerte på i oppveksten, er den hvor Albert kjører knyttneven inn i fjeset på en yngre gutt han har utnyttet som ballgutt, når denne ballgutten ikke klarer å finne Alberts ball, som Albert selv har sparket alt for langt avgårde. Albert får riktignok dårlig samvittighet etterpå, men det er like sjokkerende at vi får innblikk i Alberts mørke tankespinn om at han kanskje har drept denne gutten. 

En annen historie jeg også reagerte på, er den hvor Albert og to eldre fettere er på besøk hos farmor, og farmor og fetterne blir enige om å utestenge Albert, ikke bare fra kortspillet de spiller fordi han er yngre, men også fra rommet de er i. Fetterne er frekke mobbere, og farmoren lar dem holde på. Albert blir riktignok den moralske vinneren, siden han spiser opp alle kakene som fetterne gledet seg til, men jeg syns allikevel det var veldig sjokkerende som barn at farmoren godtok denne mobbingen og utfrysingen. 

Anonymkode: 38a31...f57

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk inn i denne tråden forventet jeg at HI skulle ta for seg en Albert Åberg-historie jeg ble rystet av som barn, men dette var jo bare tull. Selvfølgelig kritikkverdig med røyking inne og spikre på gulvet i dag, men for noen tiår siden var det helt normalt. 

Den historien jeg reagerte på i oppveksten, er den hvor Albert kjører knyttneven inn i fjeset på en yngre gutt han har utnyttet som ballgutt, når denne ballgutten ikke klarer å finne Alberts ball, som Albert selv har sparket alt for langt avgårde. Albert får riktignok dårlig samvittighet etterpå, men det er like sjokkerende at vi får innblikk i Alberts mørke tankespinn om at han kanskje har drept denne gutten. 

En annen historie jeg også reagerte på, er den hvor Albert og to eldre fettere er på besøk hos farmor, og farmor og fetterne blir enige om å utestenge Albert, ikke bare fra kortspillet de spiller fordi han er yngre, men også fra rommet de er i. Fetterne er frekke mobbere, og farmoren lar dem holde på. Albert blir riktignok den moralske vinneren, siden han spiser opp alle kakene som fetterne gledet seg til, men jeg syns allikevel det var veldig sjokkerende som barn at farmoren godtok denne mobbingen og utfrysingen. 

Anonymkode: 38a31...f57

Jeg kommer til disse bøkene! Begynte som sagt på den første boken og kommer til disse etter hvert.

Helt enig med deg om det du reagerer på i disse to bøkene.

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers er det ille nok at pappaen ikke har sett til at 4-åringen pusset tennene sine. Sånt overlater man ikke til barn! Men enda verre er det, som bildet under viser, at pappaen til Albert kommer med et glass saft til Albert, like etter at Albert har pusset tennene! I 1972 hadde de neppe sukkerfri saft, om pappaen holder på slik ofte blir jo tennene til Albert ødelagt! Greit nok at Albert ropte at han var tørst, men da er det jo vann man må komme med!

F227AE31-B3D3-44FF-8CA8-EF46945A7C70.png

Anonymkode: 76947...3ef

Tror ikke det bare var tobakk i den pipa, for å si det sånn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går vi over til den andre boken fra 1973, Du er en luring, Albert Åberg.

Det er en utrolig uansvarlig pappa også i denne historien. Greit nok, Albert får ikke røre sagen, men hammer og spiker, det er greit for en 5-åring å holde på med alene, mens pappaen sitter foran fjernsynet, leser avisa mens han røyker og drikker øl!

 

F7495A80-F494-4CC3-98F6-820347CB37B8.jpeg

1C2D107A-0018-4821-A88D-477AE3469BFC.jpeg

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...