Gå til innhold

Et kritisk blikk på historiene om Albert Åberg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hahaha hvis dette ikke er en trolletråd så er TS riv ruskende gal😂 dæver

Anonymkode: 1aebf...5b3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha hvis dette ikke er en trolletråd så er TS riv ruskende gal😂 dæver

Anonymkode: 1aebf...5b3

Jeg har til gode å se det komme gode motargumenter mot det jeg tar opp av kritikk her, synes slett ikke jeg er spesielt urimelig. Selvsagt vil de fleste barn klare å la være å bli inspirert av det man her leser, men unntak kan forekomme, og jeg tror nok ikke disse historiene fra 70- og 80-tallet ville blitt godkjent av noe forlag i dag. Så kan man si at man bør se det i sammenheng med tiden de ble skrevet, men her sikter jeg til bruken av disse bøkene i dag. Da må de også tolkes med dagens øyne.

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange eldre barnebøker som ikke er helt ok 

 

Anonymkode: f324c...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ellers er det ille nok at pappaen ikke har sett til at 4-åringen pusset tennene sine. Sånt overlater man ikke til barn! Men enda verre er det, som bildet under viser, at pappaen til Albert kommer med et glass saft til Albert, like etter at Albert har pusset tennene! I 1972 hadde de neppe sukkerfri saft, om pappaen holder på slik ofte blir jo tennene til Albert ødelagt! Greit nok at Albert ropte at han var tørst, men da er det jo vann man må komme med!

F227AE31-B3D3-44FF-8CA8-EF46945A7C70.png

Anonymkode: 76947...3ef

Typisk 68 generasjonen. En uansvarlig gjeng!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå kommet til boken Albert og den hemmelige Skybert fra 1976. For så vidt ikke så mye alvorlig å sette fingeren på. Men vi kan jo begynne med tittelen. Hemmelig? Ikke så veldig, se bare på hva pappaen sier på første side. Albert vil leke med pappa, men pappa har ikke tid, da han lager mat. I stedet for å be ham gå og leke alene, så ber han ham om å leke med fantasivennen Skybert! Ganske spesielt. Så hemmelig var han altså ikke. Og er det ikke spesielt at en pappa påvirker barnet til å leke med en fantasivenn? Hva med å gi sønnen et mer fornuftig bilde av den virkelige verden?

Videre ser vi også på det fleste bildet at pappaen har pipa si på kjøkkenbenken. Videre i historien er poenget at Albert tyvlåner pipen for å bruke den som skorstein når han og Skybert leker tog, men så blir pipen plutselig borte. Pappaen leter etter den, spør Albert om han vet hvor den er. Så langt ok. Men så begynner han å bable om at han kanskje glemte den på jobben! Den var jo nettopp på kjøkkenbenken, hvordan skulle den ha kommet seg til jobben i mellomtiden? Begynner pappaen å bli dement?

Pipen kommer til rette på rommet til Albert, men før dette så skjer det noe rart, jf. det andre bildet. Mens Albert var i barnehagen kjøpte pappaen en pakke med nytt batteri til Alberts lommelykt. Men når Albert spør om å få åpne pakken (han vet ikke hva som er inni), så sier pappaen at pakken er til Skybert og at Skybert skal flytte bort derfra og få med seg pakken når han flytter! Hva slags toskeskap er dette fra forfatterens side? Hva skal en fantasivenn med batterier? Pakken var åpenbart til Albert, hvorfor si noe sånt tull om at Skybert skulle ha den? Ender med at Albert åpner pakken selv på rommet sitt, skrur av lyset og tester lommelykten og får øye på pipen, og dermed en lykkelig slutt. Men historien er virkelig rar, kanskje hun hadde noe rart i kaffen da hun fant på dette, den godeste forfatteren.

6C1BA6C3-AF64-414B-AE08-F898D4EE236C.jpeg

1DEFACDA-DD8A-447B-8A10-4B9FDBF72E84.jpeg

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, kvinneguide said:

For en fantastisk tid Albert vokste opp i. Før alt ble farlig og barn ble plassert med nettbrett trygt polstret mellom sofaputer. La nå barna få hamre og spikre i vei!

Den gangen hadde vi ikke sosiale medier til å skremme oss opp. Vi hadde ganske sikkert taklet covid19 bedre også. 

Anonymkode: 68912...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

eVidere ser vi også på det fleste bildet at pappaen har pipa si på kjøkkenbenken. Videre i historien er poenget at Albert tyvlåner pipen for å bruke den som skorstein når han og Skybert leker tog, men så blir pipen plutselig borte. Pappaen leter etter den, spør Albert om han vet hvor den er. Så langt ok. Men så begynner han å bable om at han kanskje glemte den på jobben! Den var jo nettopp på kjøkkenbenken, hvordan skulle den ha kommet seg til jobben i mellomtiden? Begynner pappaen å bli dement?

 

 

Anonymkode: 76947...3ef

Det er det jeg mener med at det kanskje ikke bare var tobakk i den pipa 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alexz said:

Det er det jeg mener med at det kanskje ikke bare var tobakk i den pipa 😅 

Hva skulle det være da, hasjisj?

Anonymkode: 7b000...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farfar røyka pipe og vi har bilde av han med pipe i hånda i stua. Synes du vi skal ta vekk dette ekstremt farlige bilde så ungene ikke blir inspirert til å røyke pipe?!

Anonymkode: 1aebf...5b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ellers er det ille nok at pappaen ikke har sett til at 4-åringen pusset tennene sine. Sånt overlater man ikke til barn! Men enda verre er det, som bildet under viser, at pappaen til Albert kommer med et glass saft til Albert, like etter at Albert har pusset tennene! I 1972 hadde de neppe sukkerfri saft, om pappaen holder på slik ofte blir jo tennene til Albert ødelagt! Greit nok at Albert ropte at han var tørst, men da er det jo vann man må komme med!

 

Anonymkode: 76947...3ef

Den boken leste jeg ofte på sengekanten til min sønn da han var liten. Siden han ikke selv kunne lese da, bare byttet jeg ut ordet "saft" med "vann". Altså at faren ga Albert et glass vann på sengen. Dette gjorde jeg for å ikke gi guttungen noen ideer om at saft var ok på kvelden etter tannpuss.

Jeg er sikkert ikke eneste mammaen som har gjort dette når de leste Albert-bøkene.

Anonymkode: f90db...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle det være da, hasjisj?

Anonymkode: 7b000...84e

Hasj ja 😄

Jeg har tolket dette som en humortråd, skjønner ikke hvorfor alle er så sinte 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Farfar røyka pipe og vi har bilde av han med pipe i hånda i stua. Synes du vi skal ta vekk dette ekstremt farlige bilde så ungene ikke blir inspirert til å røyke pipe?!

Anonymkode: 1aebf...5b3

Min også, han begynte når han var 8 og fikk strupekreft før jeg ble født . Men han ble nesten 100 da.

Anonymkode: 67aeb...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alexz said:

Hasj ja 😄

Jeg har tolket dette som en humortråd, skjønner ikke hvorfor alle er så sinte 😅

Helt åpenbart at dette er en humortråd.

Men, som jeg skrev ovenfor, kvinner flest har rett og slett ikke humor.

Anonymkode: 7b000...84e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt åpenbart at dette er en humortråd.

Men, som jeg skrev ovenfor, kvinner flest har rett og slett ikke humor.

Anonymkode: 7b000...84e

Det er sant , desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Da er vi over på neste bok, Heng i, Albert Åberg!

C43082E7-13BD-4955-868A-822D98720F57.jpeg

Anonymkode: 76947...3ef

Flott tiltak, HI! Jeg vil gjerne få påpeke særskrivingsfeilen i bildet ovenfor! Det kan sikkert tilskrives oversetteren heller enn Gunilla selv, men ææææærlig talt! Ikke rart folk ikke kan skrive ordentlig om dette er bøkene de har lest i!

Vi starter en kampanje, HI!

Og i neste runde må vi ta for oss Jason-serien, et annet svensk barnelitteraturmakkverk ! Oooh, mora til Jason skal få gjennomgå!

Anonymkode: 1e6d0...f11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, NymeriaRhoynar skrev:

Jeg synes historiene illustrerer godt hvor lav standard vi setter for menn som omsorgspersoner.

Hvor sjarmert hadde vi egentlig blitt hvis det var en mor som satt og røyka mens barnet sprang rundt uten tilsyn? Det hadde vært en litt annen historie.

Det er nesten 50 år siden den første boken kom. Røyking var normalt på den tiden.

Anonymkode: 5ad10...97b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sikkert at barn får så mye bedre oppdragelse og erfaringer nå da? Før var barn ute å lekte, falt og slo seg, opp igjen for så holde på i barndommen. Nå skal jo alt pakkes inn og alle skal skjermes for alt og ingenting. Kommer til å bli en haug av snøfnugg som finne alt  krenkende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den boken leste jeg ofte på sengekanten til min sønn da han var liten. Siden han ikke selv kunne lese da, bare byttet jeg ut ordet "saft" med "vann". Altså at faren ga Albert et glass vann på sengen. Dette gjorde jeg for å ikke gi guttungen noen ideer om at saft var ok på kvelden etter tannpuss.

Jeg er sikkert ikke eneste mammaen som har gjort dette når de leste Albert-bøkene.

Anonymkode: f90db...c21

Nei, bare nei! Husj med deg! 

58 minutter siden, Alexz skrev:

Hasj ja 😄

Jeg har tolket dette som en humortråd, skjønner ikke hvorfor alle er så sinte 😅

Elsker denne tråden! Den, og Kardemomme By-tråden 😄

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Farfar røyka pipe og vi har bilde av han med pipe i hånda i stua. Synes du vi skal ta vekk dette ekstremt farlige bilde så ungene ikke blir inspirert til å røyke pipe?!

Anonymkode: 1aebf...5b3

Det er ikke det det handler om, men hvorvidt det er greit å røyke pipe mens man leser godnatt-historie på soverommet til sønnen på 4 år.

Anonymkode: 76947...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...